underlag under high end høytalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    964
    KW skrev:
    Ketil skrev:
    gothman skrev:
    hmm intressant! får man kjøpt sorbothane i norge?
    utifra det jeg kan lese på denne tråden er ikke spikes løsninga iallefall
    tenker at løsninga kan være og bruke flere lag med demping av forskjellige produkter.en slags blanding av dempeplattformer og myke dempeføtter.. spennende!
    Jeg fant ikke noen i Norge som solgte sorbothane, så jeg prøvde først å bestille flak fra sorbothane.com, men siden de skulle ha $200+ i frakt bestilte jeg isteden samme flak fra isolateit.com. De selger flak i størrelse 30*30 cm med forskjellig tykkelse. Mulig det blir feil å legge hele flak mellom to plater,som jeg har gjort, men heller kutte dem opp og legge dem flere i høyden slik at man får den rette sammenpressingen av flakene. Men dette går det jo an å eksperimentere med.
    Takk for den infoen.
    Har du fått flaket i hus, og i så fall prøvd å dele opp i biter?
    Det blir jo 16 stykker på 7,5x7,5cm nok til både ht. og subber.
    1" tykkelse så dette var noe å tenke på.

Noen som har et forslag til deling som blir pent, 1" er jo ganske tykt da?

Mvh.KW
    Jeg kjøpte flak i 1/2" tykkelse. Har bare plassert dem mellom de to platene som utgjør underlagsplattformen. Jeg er litt i stuss i forhold til dette med vektbelastning på sorbothane. De opprinnelige sorbothane putene jeg brukte (Isonode) hadde en vektbelastning som stemte overens med tyngden av HT+ stativ, men jeg opplevde likevel at ved større utslag i musikken greide ikke putene å ta unna vibrasjonene fra høyttalerne. Under vanlig elektronikk stemmer sikkert vektbelastningen som oppgis, men f.eks en forsterker har jo ingen form for egenvibrasjon som varierer i takt med signalet den blir tilført. Dette er jo nettopp tilfellet med en høyttaler, og tar egentlig vektbelastningen som oppgis på sorbothane høyde for disse variasjonene? For å si det sånn så spiller HT mye mer oppløst nå, selv om jeg nå antagelig bruker for mye sorbothane i forhold til vektbelastning.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergensregionen
    Polkagris skrev:
    Masse sorbothane på ebay, finnes i forskjellige størrelser. Man kan også bruke flere enn 4 føtter hvis det er behov for det. La oss si du har en høyttaler som veier 50 kg, og man kjøper føtter som har maks load på 10 kg pr stk. Da bruker man 5. Det er viktig at sorbothane får riktig belastning.
    [...]
    Det er ikke opplagt at det er så enkelt.

Når man tar kranførerbevis, lærer man en del om vektbelastning og -beregning. Hvis man benytter en enkeltstropp eller løfteåk med 2 eller 3 punkter/stropper, kan man ved beregning fordele vekten likt. Hvis man benytter løfteåk med 4 eller flere punkter/stropper skal man kun beregne belastning som om det var 3 punkter/stropper. Den 4. skal ikke telle med fordi man aldri klarer å fordele lasten likt på mer enn 3 punkter. Det samme ser vi for trebeinte stoler og krakker som aldri vipper i motsetning til firbeinte.

NB: Hvis en stropp i et løfteåk med 3 punkter/stropper er (vesentllig) kortere enn de andre, må man selvsagt ta dette med i beregningene.

Damer som går på stiletthæler vet en god del om vektfordeling og -belastning, men alle har ikke like god dreis på det.

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.815
    Torget vurderinger
    96
    Stemmer sikkert, men eksemplene er vel litt far out i forhold til de fleste høyttalere. En vanlig kassehøyttaler har vel ganske lik fordeling av vekt, men ofte noe slagside mot front pga. elementene. Med litt kjennskap til høyttaleren klarer man alltids å eksperimentere seg fram til et godt resultat.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergensregionen
    Du har visst ikke helt forstått innlegget mitt, og eksemplenes generelle/universelle verdi.

Problemet er at hverken høyttalerundersider, gulv eller (omtrent) noe som helst annet er (garantert) 100 % rett/flatt (selv om det ser og føles slik). Dermed får du kun (full) belastning på 3 punkter (det fjerde er i gunstigste fall lettere belastet).

Man kan kjøpe referanseflater med garantert og spesifisert nøyaktighet (maks. avvik). De brukes i laboratorier, industri o.l. og koster ganske mye, spesielt når nøyaktighetskravene stiger.

Hvis gjenstanden (dvs. høyttaleren eller hifiboksen) er (relativt) myk, vil du oppnå en jevnere lastfordeling.

Eksempel:
    En tom/ubelastet pinnestol er ganske lett og har normalt 4 ben. Et av benene vil (normalt) være ubelastet eller kun lett belastet. Du kan teste dette ved å forsøke å føre noe meget tynt inn under hvert ben. Matpapir er kanskje tynt nok? Dette er gjerne ekstra tydelig i gamle hus med gulv som har seget. Du vil ikke oppleve det samme med en krakk med 3 ben.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.555
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    gothman skrev:
    til gismo.. dette var intressant det er egentlig sånne løsninger jeg brenner for..har du noe tips hvor jeg evt kan kjøpe granittplater,de er pene og se på.
    ble virkelig lyden totalt forandret til det bedre?
    For å ta det siste først, ja helt klart og den største forskjellen var da jeg brukte Tema Isolatorene under granitthellene. Hadde før bare noen selvklebende gummiknotter som fungerte ok det også, men de vekt tilpassede Isolatorene kobla hele granittplata/ht fra underlaget ;)
    Men skal også si at granittplata da de ble anskaffet i sin tid gjorde mye kontra og bare ha spikes på et kronestykke tidligere :) Som du ser av bildene har jeg tregulv og spikes/kronestykker rett på dette fungerte ikke så bra hjemme hos meg ;D
    Men som du ser i tråden, her er hundre gode tips (også mange fremmede gummiblandinger :eek:), og mange av dem fungerer bra hos de fleste høres det ut som, så her er sikkert bare å velge noe man ønsker seg ;D
    Granitt heller/plater får du vel hos de fleste som jobber med stein (f.eks gravstøtter ;))
    Mine ble bestilt på Møre og ble derfor litt urimelig frakt pga av avstand og vekt :eek:
    Sjekk litt i ditt nærområde er mitt tips :)
    God Påske!

gismo

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.815
    Torget vurderinger
    96
    CDWMcInSpots skrev:
    Du har visst ikke helt forstått innlegget mitt, og eksemplenes generelle/universelle verdi.

Problemet er at hverken høyttalerundersider, gulv eller (omtrent) noe som helst annet er (garantert) 100 % rett/flatt (selv om det ser og føles slik). Dermed får du kun (full) belastning på 3 punkter (det fjerde er i gunstigste fall lettere belastet).

Man kan kjøpe referanseflater med garantert og spesifisert nøyaktighet (maks. avvik). De brukes i laboratorier, industri o.l. og koster ganske mye, spesielt når nøyaktighetskravene stiger.

Hvis gjenstanden (dvs. høyttaleren eller hifiboksen) er (relativt) myk, vil du oppnå en jevnere lastfordeling.

Eksempel:
    En tom/ubelastet pinnestol er ganske lett og har normalt 4 ben. Et av benene vil (normalt) være ubelastet eller kun lett belastet. Du kan teste dette ved å forsøke å føre noe meget tynt inn under hvert ben. Matpapir er kanskje tynt nok? Dette er gjerne ekstra tydelig i gamle hus med gulv som har seget. Du vil ikke oppleve det samme med en krakk med 3 ben.
    Jeg skjønte meget godt poenget ditt. Det er vel noe meningsløst å sammenligne krakker og pinnestoler med tunge høyttalere. Jeg snakker om myke føtter, IKKE spikes eller andre harde føtter. Selv om underlag og fot på høyttaler ikke er 100% rette, vil du ikke oppleve at en av 4 føtter ikke får belastning. Da er gulvet jævlig skeivt! Dette ser man også lett på hvor mye en sorbothanefot siger sammen ved belastning. Og som jeg sa, eksperimentering av plassering og størrelse på føtter er avgjørende for et godt resultat. Noe som er fullt mulig i den virkelige verden, hvor ikke alt måler 100% likt til enhver tid ;) Men utgangspunktet mitt gjelder: Har du 5 myke sorbothaneføtter som tåler 10 kg pr stk, er det bedre enn 4 hvis høytt. veier 50 kg. Muligens ikke hvis du bor i det skjeve tårnet i Pisa, og høyttaleren er like lett som en pinnestol ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    567
    Sted
    Bergensregionen
    Høyttalere er gjerne tyngre enn pinnestoler, men som oftest (mye) lettere enn det man trenger heisekran for å løfte. Jeg har valgt eksempler på begge sider av de vekter du skriver om. Vær redelig.

Jeg skrev at intet er 100 % rett, og at man derfor aldri vil kunne oppnå 100 % lik belastning i mer enn 3 punkter hvis objektet har en stiv grunnplate som skal plasseres på et stivt underlag. Hvis ene eller begge deler er mer eller mindre myke, gjelder som allerede skrevet, andre regler. Lange lastebiler er f.eks. laget med dreiningsmykhet i rammen. Traktorer er (for alle praktiske formål) helt stive, men har en "hengslet" foraksel. Stridsvogner har en helt stiv hovedkonstruksjon/-kropp (beltene går på fjæropphengte hjul).

Poenget mitt var at hvis høyttaleren veier 50 kg, er det ikke riktig å benytte 5 myke "ben" som hver er beregnet for 10 kg belastning slik du skrev om i ditt opprinnelige innlegg. Da bør du ha flere ben med 10 kg kapasitet, kanskje 6 eller 7?

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Polkagris skrev:
    Alt annet enn spikes i alle fall. Tunge, myke føtter som dreper vibrasjoner har jeg best erfaring med. Spesielt fra mellombass og ned er det som natt og dag på tre og laminat. Gulvstående høyttalere har gjerne godt av å heves litt fra gulvet også, 5-10 cm f.eks.
    Kjøpte Souncare spikes til relativt dyre høytalere. De erstattet et par Ikea filtknapper som var satt på for å skåne parketten.(Spisse spikes er ytelykket her i huset)
    Underlaget er massivt bjelkelag i bygård, med nytt støp oppå for oppretting, deretter lyddempende plate og så solid bred eiekparkett.

Merket ingen i endring i lydbildet, og om det var noe, så var det i negativ retning.
    Kanskje opplevelsen er farget av forventingen? Men kona er fornøyd, det føttene er "pene" og høyttaler lar seg flytte uten fare for riper. Og det er kaskje det viktigste..

Sleiven

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn