Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at du refererer til åpenbart photoshoppede bilder.
    Alle som har drevet bittelitt med Photoshop ser det.
    Du får prøvekjøre Google litt. Amerikanske tv-komikere bygget seg stort etter Abdullahs besøk i Crawford i 2005. Men her har du noen av bildene. Som sagt, fullkomment irrelevant til debatten.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Alltid like forstemmende, men interessant, når en autoritær leder som Putin forsvares av nytaliban på venstresiden og nyfascister på motsatt side. Hatet mot USA har de til felles disse gjøkungene i våre demokratier. Hitler ble forresten også populær hos norske kommunister etter Molotov-Ribentropp-avtalen.
    Dette går vel begge veier, den ene siden forsvarer Russland og Putin, den andre siden forsvarer USA og Obama, begge sider har mange liv på samvittigheten, men USA har en ledelese på noen hundretusen siden år 2000.
    Tøysebukken. Det er du, briern, hardingfelen og et par andre i tråden som insisterer på å komme dragende med USA i hvert eneste innlegg. Du må gjerne vise til ett eneste innlegg fra min side i denne lange tråden hvor jeg har forsvart klare amerikanske brudd på folkerett eller internasjonale forpliktelser. Ett eneste.

    Bidrar ellers gjerne i en egen tråd om amerikanske overgrep gjennom tidene. Dem er det mange av. Det jeg ikke er med på er denne idiotiske relativiseringen av grove brudd på folkeretten basert på hvem som bare er "nest verst". Det blir som å sammenlikne Hitler og Stalins morderiske regimer med det formål å frikjenne en av dem. Absurd.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Alltid like forstemmende, men interessant, når en autoritær leder som Putin forsvares av nytaliban på venstresiden og nyfascister på motsatt side. Hatet mot USA har de til felles disse gjøkungene i våre demokratier. Hitler ble forresten også populær hos norske kommunister etter Molotov-Ribentropp-avtalen.
    Dette går vel begge veier, den ene siden forsvarer Russland og Putin, den andre siden forsvarer USA og Obama, begge sider har mange liv på samvittigheten, men USA har en ledelese på noen hundretusen siden år 2000.
    Tøysebukken. Det er du, briern, hardingfelen og et par andre i tråden som insisterer på å komme dragende med USA i hvert eneste innlegg. Du må gjerne vise til ett eneste innlegg fra min side i denne lange tråden hvor jeg har forsvart klare amerikanske brudd på folkerett eller internasjonale forpliktelser. Ett eneste.

    Bidrar ellers gjerne i en egen tråd om amerikanske overgrep gjennom tidene. Dem er det mange av. Det jeg ikke er med på er denne idiotiske relativiseringen av grove brudd på folkeretten basert på hvem som bare er "nest verst". Det blir som å sammenlikne Hitler og Stalins morderiske regimer med det formål å frikjenne en av dem. Absurd.

    Nå svarte jeg på en post der det ble sagt at jeg hatet USA og at vi alltid forsvarte Russland, eneste du gjør et å hakke på Russland uten å se på saken fra deres side.

    Jeg er vel en av de få i denne tråden som sier at Russland er inne i Ukraina, men jeg har hele tiden sagt at de føler seg truet av Nato og spesielt av USA, det er derfor de gjør som de gjør, noe jeg skjønner at de gjør.

    Den som har mest å tjene på denne konflikten er USA, ødelegger Russland sitt samarbeid med EU samtidig som EU begynner å bli mer avhengig av USA igjen.

    Det skulle vært Putin som hadde sagt dette: either you are With us or you are against us.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Alltid like forstemmende, men interessant, når en autoritær leder som Putin forsvares av nytaliban på venstresiden og nyfascister på motsatt side. Hatet mot USA har de til felles disse gjøkungene i våre demokratier. Hitler ble forresten også populær hos norske kommunister etter Molotov-Ribentropp-avtalen.
    Dette går vel begge veier, den ene siden forsvarer Russland og Putin, den andre siden forsvarer USA og Obama, begge sider har mange liv på samvittigheten, men USA har en ledelese på noen hundretusen siden år 2000.
    Tøysebukken. Det er du, briern, hardingfelen og et par andre i tråden som insisterer på å komme dragende med USA i hvert eneste innlegg. Du må gjerne vise til ett eneste innlegg fra min side i denne lange tråden hvor jeg har forsvart klare amerikanske brudd på folkerett eller internasjonale forpliktelser. Ett eneste.

    Bidrar ellers gjerne i en egen tråd om amerikanske overgrep gjennom tidene. Dem er det mange av. Det jeg ikke er med på er denne idiotiske relativiseringen av grove brudd på folkeretten basert på hvem som bare er "nest verst". Det blir som å sammenlikne Hitler og Stalins morderiske regimer med det formål å frikjenne en av dem. Absurd.

    Nå svarte jeg på en post der det ble sagt at jeg hatet USA og at vi alltid forsvarte Russland, eneste du gjør et å hakke på Russland uten å se på saken fra deres side.

    Jeg er vel en av de få i denne tråden som sier at Russland er inne i Ukraina, men jeg har hele tiden sagt at de føler seg truet av Nato og spesielt av USA, det er derfor de gjør som de gjør, noe jeg skjønner at de gjør.

    Den som har mest å tjene på denne konflikten er USA, ødelegger Russland sitt samarbeid med EU samtidig som EU begynner å bli mer avhengig av USA igjen.

    Det skulle vært Putin som hadde sagt dette: either you are With us or you are against us.

    Nok en gang understreker du her mitt poeng...

    Forøvrig, Putin er ikke det minste redd for at NATO planlegger noen militær intervensjon mot Russland. Han kalkulerte helt rett med at vestens reaksjon på hans landrøveri av Krim ville være av den lifeofbrianesque sorten. Verbale smekk på lanken men uten politisk eller militær vilje til å sanksjonere "uakseptabelt" med ditto makt. Putins største frykt er at dess flere naboland som utvikler stabile demokratiske styresett, dess mer vil den russiske befolkning kreve det samme og hans dager som neotsar vil i samme stund være omme. Og hvis Putin faller vil hele det vulgærkleptokratiske system rundt ham falle med. Mer enn Putin personlig, det er disse som har mest å tape fordi de har bundet seg til hans skip og mast.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Det var en demokratisk valgt president i Ukraina som ble veltet av et kupp og med god støtte fra vesten, han fikk faktisk flere stemmer i 2010 enn det som stemte ved siste valg.

    Bombet ikke Nato Libya for nettopp det regjeringen i Krim gjør nå i Ukraina?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Five fatal flaws in realist analysis of Russia and Ukraine - The Washington Post

    Flere interessante poenger i denne artikkelen om enn jeg mener forfatteren overser noen substantive interesser Putin har i Ukraina. Ikke fordi Ukraina med eller uten NATO medlemskap vil utgjøre en militær trussel mot Russland som sådan, men Putin er til en viss grad avhengig både av Ukrainas våpenindustri og av å beholde Ukraina som en politisk og militært svak stat for å opprettholde egen avskrekkingskapasitet som offensiv militærmakt.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Five fatal flaws in realist analysis of Russia and Ukraine - The Washington Post

    Flere interessante poenger i denne artikkelen om enn jeg mener forfatteren overser noen substantive interesser Putin har i Ukraina. Ikke fordi Ukraina med eller uten NATO medlemskap vil utgjøre en militær trussel mot Russland som sådan, men Putin er til en viss grad avhengig både av Ukrainas våpenindustri og av å beholde Ukraina som en politisk og militært svak stat for å opprettholde egen avskrekkingskapasitet som offensiv militærmakt.
    Russland er total avhengig av Krim, at de er avhengig av våpenindustrien i Ukraina er bare tull, de kan jo bare flytte det tilbake til Russland, men de trenger en del av øst-Ukraina for å få land forbindelse til Krim.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.863
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Five fatal flaws in realist analysis of Russia and Ukraine - The Washington Post

    Flere interessante poenger i denne artikkelen om enn jeg mener forfatteren overser noen substantive interesser Putin har i Ukraina. Ikke fordi Ukraina med eller uten NATO medlemskap vil utgjøre en militær trussel mot Russland som sådan, men Putin er til en viss grad avhengig både av Ukrainas våpenindustri og av å beholde Ukraina som en politisk og militært svak stat for å opprettholde egen avskrekkingskapasitet som offensiv militærmakt.
    Russland er total avhengig av Krim, at de er avhengig av våpenindustrien i Ukraina er bare tull, de kan jo bare flytte det tilbake til Russland, men de trenger en del av øst-Ukraina for å få land forbindelse til Krim.
    Næh. Det at de har en diger marinebase der gjør dem ikke avhengige. Det er ikke så mange milene til Novorossiysk, som kan gjøre samme nytten. Krim er en politisk, økonomisk og prestisjemessig "nødvendighet"; men det blir for sterkt å kalle det avhengighet.

    B
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    https://www.youtube.com/watch?v=6TpZa4OMFVk

    Hvor ble det av de sakene de skulle etterforske?

    https://www.youtube.com/watch?v=Y4pJBxO1yB4

    Her sitter de og planlegger den regjeringen det ble etter kuppet i Ukraina, dette skjedde før skuddene på maidan plassen den 22 februar.

    https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY

    Her innrømmer Victoria Nuland at USA har gitt 5 milliarder til opposisjonen.

    https://www.youtube.com/watch?v=EVFhCgWIy5U

    Disse var tynne men det er det meste som kommer fra vesten også.

    https://www.youtube.com/watch?v=tPlcqmQHwsI
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Her innrømmer Victoria Nuland at USA har gitt 5 milliarder til opposisjonen.

    https://www.youtube.com/watch?v=EVFhCgWIy5U
    Noe sier meg at du enten ikke har sett, eller i beste fall ikke forstått, hva som faktisk sies i dette klippet. Vet ikke hvor stø du er i engelsk. Men måten du presenterer klippet som at "Nuland innrømmer å ha gitt 5 milliarder til opposisjonen" tyder på at ikke bare har du ikke fått med deg selve klippet men har brukt Google Translate på kommentaren fra vedkommende som la det ut som "bevis".
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Denne treffer etter min mening godt hva gjelder hva som egentlig skjedde på Maidan fra midten av november frem til Yanukovych flyktet til Russland.Answering remaining questions about Ukraine’s Maidan protests, one year later - The Washington Post

    Jeg var i Kiev i tre uker fra slutten av november til midten av desember i 2013. Den opprinnelige, spontane protesten mot Yanukovych's plutselige brudd med EU før toppmøtet i Vilnius (etter et år med politisk press og økonomiske sanksjoner fra Moskva - inklusive mot import av ukrainsk øl etter at de hadde funnet noen flasker hvor alkoholnivået var ørlite høyere enn hva som sto på etiketten (!?!)) så var denne i ferd med å dø ut. Jeg regnet da med at de ville ende opp med å akseptere de politiske realiteter slik armenske studenter gjorde noen måneder tidligere da President Sargsyan valgte bort SAAen med EU for Tollunionen. Det var politiets brutale pryling av studenter som alt var i ferd med å pakke sammen fra Maidan som endret alt og fikk hundretusener av ellers politisk apatiske ukrainere til å troppe opp på Maidan for å si at nok var nok.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY

    Her innrømmer Victoria Nuland at USA har gitt 5 milliarder til opposisjonen.

    https://www.youtube.com/watch?v=EVFhCgWIy5U
    Enten må du ha røykt noe helt annet enn tobakk, ellers så må du ha tatt en tidlig start inn i en god, gammeldags flatfyll-helg hvis du klarer å finne belegg for det du hevder i den videosnutten. Hint: gå til rundt 6.50 i videoen og lytt til det hun sier.

    mvh
    Nå må du ikke være ufin tkr. Dette er jo tross alt lagt frem på tusener av debattfora som det fellende bevis for at de amerikanske natofascister svidde av fem milliarder for å styrte folkets mann i Kiev og dermed erklærte åpen jaktsesong og operasjon krystallnatt mot russere generelt og dem i Donbas spesielt. Og hvis det er på YouTube må det jo være sant enten man har sett det eller bare lest beskrivelsen av klippet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    https://www.youtube.com/watch?v=U2fYcHLouXY

    Her innrømmer Victoria Nuland at USA har gitt 5 milliarder til opposisjonen.

    https://www.youtube.com/watch?v=EVFhCgWIy5U
    Enten må du ha røykt noe helt annet enn tobakk, ellers så må du ha tatt en tidlig start inn i en god, gammeldags flatfyll-helg hvis du klarer å finne belegg for det du hevder i den videosnutten. Hint: gå til rundt 6.50 i videoen og lytt til det hun sier.

    mvh
    Nå må du ikke være ufin tkr. Dette er jo tross alt lagt frem på tusener av debattfora som det fellende bevis for at de amerikanske natofascister svidde av fem milliarder for å styrte folkets mann i Kiev og dermed erklærte åpen jaktsesong og operasjon krystallnatt mot russere generelt og dem i Donbas spesielt. Og hvis det er på YouTube må det jo være sant enten man har sett det eller bare lest beskrivelsen av klippet.
    Skjønner ikke dette her, jeg får stadig høre at jeg er ufin......;)

    Til glede for nye sjåarar, kan vi jo ta det skriftlig:

    Nuland said: “Since the declaration of Ukrainian independence in 1991, the United States supported the Ukrainians in the development of democratic institutions and skills in promoting civil society and a good form of government - all that is necessary to achieve the objectives of Ukraine’s European. We have invested more than 5 billion dollars to help Ukraine to achieve these and other goals. ” Nuland said the United States will continue to “promote Ukraine to the future it deserves.
    Jeg har googlet en del for å finne ut hva som ligger inne i det tallet, men jeg har ikke funnet noen detaljer noe sted.

    mvh
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Skjønner ikke dette her, jeg får stadig høre at jeg er ufin......;)

    Til glede for nye sjåarar, kan vi jo ta det skriftlig:

    Nuland said: “Since the declaration of Ukrainian independence in 1991, the United States supported the Ukrainians in the development of democratic institutions and skills in promoting civil society and a good form of government - all that is necessary to achieve the objectives of Ukraine’s European. We have invested more than 5 billion dollars to help Ukraine to achieve these and other goals. ” Nuland said the United States will continue to “promote Ukraine to the future it deserves.
    Jeg har googlet en del for å finne ut hva som ligger inne i det tallet, men jeg har ikke funnet noen detaljer noe sted.

    mvh
    Det meste av disse midlene har blitt kanalisert gjennom enten USAID (du finner års og landrapporter på deres hjemmesider), gjennom bilaterale programmer via ambassaden i Kiev (hvor du også finner detaljerte rapporter) eller gjennom multilaterale mekanismer for støtte som de ulike FN byråene (som det er noe mer omstendelig å finne rapporter på). I motsetning til fjernis og andre som later til å tro at CIA helt siden 1991 har hatt en egen elitedivisjon i kjelleren som har jobbet natt og dag med å planlegge et kupp for deretter å pøse fem milliarder inn i en brokete neofascistisk gjeng på Maidan da tiden endelig var inne, så ble jeg faktisk overrasket over at amerikanerne de siste 25 år har brukt så lite på demokratistøtte i Ukraina sammenliknet med land som for eksempel Bosnia.

    Håper ellers at min henvisning til å være ufin ikke vil ødelegge helgefreden i tkr towers.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke dette her, jeg får stadig høre at jeg er ufin......;)

    Til glede for nye sjåarar, kan vi jo ta det skriftlig:

    Nuland said: “Since the declaration of Ukrainian independence in 1991, the United States supported the Ukrainians in the development of democratic institutions and skills in promoting civil society and a good form of government - all that is necessary to achieve the objectives of Ukraine’s European. We have invested more than 5 billion dollars to help Ukraine to achieve these and other goals. ” Nuland said the United States will continue to “promote Ukraine to the future it deserves.
    Jeg har googlet en del for å finne ut hva som ligger inne i det tallet, men jeg har ikke funnet noen detaljer noe sted.

    mvh
    Det meste av disse midlene har blitt kanalisert gjennom enten USAID (du finner års og landrapporter på deres hjemmesider), gjennom bilaterale programmer via ambassaden i Kiev (hvor du også finner detaljerte rapporter) eller gjennom multilaterale mekanismer for støtte som de ulike FN byråene (som det er noe mer omstendelig å finne rapporter på). I motsetning til fjernis og andre som later til å tro at CIA helt siden 1991 har hatt en egen elitedivisjon i kjelleren som har jobbet natt og dag med å planlegge et kupp for deretter å pøse fem milliarder inn i en brokete neofascistisk gjeng på Maidan da tiden endelig var inne, så ble jeg faktisk overrasket over at amerikanerne de siste 25 år har brukt så lite på demokratistøtte i Ukraina sammenliknet med land som for eksempel Bosnia.

    Håper ellers at min henvisning til å være ufin ikke vil ødelegge helgefreden i tkr towers.
    Skal være stor gutt. Jeg lover å bite tennene sammen for ikke å gråte! ;) ;) ;)

    Takker ellers for konkret info.

    mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke riktig å si at USA har gitt 5 milliarder dollar kun til de som står bak den nye regjeringen, men de har gitt et så stort beløp til Ukraina siden 1992. Og man har gjerne støttet kretser som har arbeidet for fristilling fra Russland.
    U.S. Obscures Foreign Aid To Ukraine, But Here's Where Some Goes

    Etter Maidan har USA naturligvis fortsatt å støtte landet:
    Why Is the US Sending $1 Billion to Ukraine? - ABC News

    Likevel småpenger i forhold til den direkte støtten fra Russland til Ukraina gjennom denne perioden. Der milliarder har vært gitt i kreditt på gass og annen energi, samt direkte pengeoverføringer også i milliardklassen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Det er jo ikke riktig å si at USA har gitt 5 milliarder dollar kun til de som står bak den nye regjeringen, men de har gitt et så stort beløp til Ukraina siden 1992. Og man har gjerne støttet kretser som har arbeidet for fristilling fra Russland.
    U.S. Obscures Foreign Aid To Ukraine, But Here's Where Some Goes

    Etter Maidan har USA naturligvis fortsatt å støtte landet:
    Why Is the US Sending $1 Billion to Ukraine? - ABC News

    Likevel småpenger i forhold til den direkte støtten fra Russland til Ukraina gjennom denne perioden. Der milliarder har vært gitt i kreditt på gass og annen energi, samt direkte pengeoverføringer også i milliardklassen.
    Problemet er naturligvis at mye av den russiske "støtten" har mer eller mindre blitt brukt for å holde deres foretrukne kleptokrater ved roret eller forkrøple ethvert incentiv for strukturelle økonomiske reformer. På vår og høsttid i det meste av Ukraina må man gjerne holde vinduet på fullt gap fordi varmen er fastlåst på elleve uten termostat. Skattepolitikken, eller snarere mangel derpå, gjør at man ser flere luksus-SUVer i Odessa enn Oslo. Dette er Putins strategiske bistand til Ukraina, som den er i resten av deres såkalte bakgård. Gjør den lokale befolkning avhengig av subsidierte energitjenester, men for alll del ikke reformer som kan gjøre landene mindre avhengige av fortsatte putinske almisser.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Nei og nei, sier du det? Vi får håpe det ordner seg til slutt:

    Germany Concerned about Aggressive NATO Stance on Ukraine - SPIEGEL ONLINE
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Nei og nei, sier du det? Vi får håpe det ordner seg til slutt:

    Germany Concerned about Aggressive NATO Stance on Ukraine - SPIEGEL ONLINE
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Joda, men alle skjønner da at tysk etterretning, politikere og militære lyver, og at det er Breedlove som har rett?

    Og heldigvis har noruego full innsikt, så vi er trygge. Skulle tro dette var Dr. Strangelove II. General Breedlove!

    German leaders in Berlin were stunned. They didn't understand what Breedlove was talking about. And it wasn't the first time. Once again, the German government, supported by intelligence gathered by the Bundesnachrichtendienst (BND), Germany's foreign intelligence agency, did not share the view of NATO's Supreme Allied Commander Europe (SACEUR).
    The pattern has become a familiar one. For months, Breedlove has been commenting on Russian activities in eastern Ukraine, speaking of troop advances on the border, the amassing of munitions and alleged columns of Russian tanks. Over and over again, Breedlove's numbers have been significantly higher than those in the possession of America's NATO allies in Europe. As such, he is playing directly into the hands of the hardliners in the US Congress and in NATO.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Synes det er en grundig og velargumentert lederartikkel dette i Spiegel. Artikkelen tar som utgangspunkt at amerikanske hauker med Breedlove og Nuland i spissen truer tradisjonell tysk Ostpolitik generelt, og Merkels diplomatiske forsøk på å finne løsninger på Ukraina-konflikten gjennom dialog med Moskva spesielt.

    Men denne lederartikkelen har etter mitt syn også sine åpenbare svakheter. For det første stiller de ikke noen spørsmålstegn ved moderne tysk Ostpolitik, men synes å ikke bare ta den for gitt men også at den har vært, er og vil forbli den eneste fornuftige for å håndtere Ukraina-krisen. Det er i seg selv ikke så rart. Tysk russlandspolitikk har relativt bred støtte i Berlin og Merkel har i liten grad endret denne fra da hun tok over etter Schröder. Det at Schröder etter all sannsynlighet (mis-)brukte egen stilling for konsesjoner til russerne, og selv ble belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream har ikke ført til et tilsvarende oppgjør i Tyskland som det britene har tatt med Blair og hans politiske ettermæle. Selv det at Merkel valgte å diskutere Ukraina med Putin uten ukrainere ved bordet, 75 år etter at tyske og russiske ledere sist diskuterte og ble enig om fremtiden til landområdene mellom dem, medførte liten grad av hoderysting i Tyskland. Det kanskje viktigste prinsipp og mål i nyere tysk Ostpolitik er ideen om å unngå enhver sikkerhetskonflikt med russerne. Man har i stedet forsøkt binde dem mot Europa gjennom gjensidig økonomisk avhengighet (Europa trenger å kjøpe gass, Russland trenger å selge) og deltakelse i ymse multilaterale mekanismer (tyskerne presset blant annet på for å få til NATO-Russland Rådet, for å bygge tillit). Når man ser hva Putin har gjort i Georgia, Moldova (Transdniester) og Ukraina så hadde det kanskje vært betimelig å også spørre seg om hvor vellykket denne politikken har vært før man enes om at det er bare en skikkelig hestekur av same mixtur som kan redde Ukraina? Det sagt, personlig har jeg fortsatt tro på at Merkel er den som har størst sjanse til å lykkes i forhandlinger med Putin. Jeg er heller ikke tilhenger av å sende defensive våpen til Ukraina med mindre Putin bevisst og dokumenterbart tramper over den røde streken i Mariupol. I tillegg til at tyskerne mer enn noe annet land har hatt sterke økonomiske eksportinteresser knyttet til sin Ostpolitik, så har den til tider fremstått som noe av en ønsketenktning i troen at den samme formelen som brakte forsoning og integrasjon mellom Frankrike og Tyskland etter WWII kunne overføres på Europa og Russland.

    Den andre svakheten jeg leser ut av denne lederartikkelen er at de synes å tro at det ikke foregår andre samtaler og konsultasjoner mellom DC og Berlin enn hva de selv er klare over. Jeg tror ikke vi helt skal utelukke at dette faktisk er bedre koordinert enn hva både Spiegel og HFS har fått med seg. En åpenbar politiske effekt av de stadige "haukete" uttalelsene fra Breedlove, Nuland og andre har vært at så godt som samtlige EU hovedsteder har sluttet rekke bak Merkel. Det tror jeg ikke vi ville ha sett uten.

    Lederartikkelen "beviser" som sådan ikke noe som nytt utover det å påpeke det som er allmenn kjent, at tysk Ostpolitik skiller seg sterkt fra tradisjonell amerikansk, og spesielt republikansk, politikk hva gjelder Russland.

    Men artikkelen er bra den og vel verdt å lese.
     
    Sist redigert:
    B

    Briern

    Gjest
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Synes det er en grundig og velargumentert lederartikkel dette i Spiegel. Artikkelen tar som utgangspunkt at amerikanske hauker med Breedlove og Nuland i spissen truer tysk Ostpolitik generelt, og spesielt Merkels diplomatiske forsøk på å finne løsninger på Ukraina-konflikten gjennom dialog med Moskva.

    Men denne lederartikkelen har også sine åpenbare svakheter. For det første stiller de ikke noen spørsmålstegn ved moderne tysk Ostpolitik, men synes å ikke bare ta den for gitt men også at den har vært, er og vil forbli den eneste fornuftige for å håndtere Ukraina-krisen. Det er i seg selv ikke så rart, tysk russlandspolitikk har relativt bred støtte og Merkel har i liten grad endret denne fra da hun tok over etter Schröder. Det at Schröder etter all sannsynlighet (mis-)brukte egen stilling for konsesjoner til russerne, og han ble jo selv belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream så snart han trappet av, har ikke ført til noe tilsvarende oppgjør i Tyskland mot Schröder og hans Ostpolitik som det oppgjøret britene har tatt med Blair og hans politiske arv. Selv det at Merkel valgte å diskutere Ukraina med Putin uten ukrainere ved bordet, 75 år etter at tyske og russiske ledere sist diskuterte og ble enig om fremtiden til landområdene mellom dem, medførte liten grad av hoderysting i Tyskland. Det kanskje viktigste prinsipp og mål i tysk Ostpolitik er ideen om å unngå enhver sikkerhetskonflikt med russerne men heller binde dem mot Europa gjennom gjensidig økonomisk avhengighet (Europa trenger å kjøpe gass, Russland trenger å selge) og deltakelse i ymse multilaterale mekanismer (tyskerne presset blant annet på for å få til NATO-Russland Rådet, for å bygge tillit). Når man ser hva Putin har gjort i Georgia, Moldova (Transdniester) og Ukraina så hadde det kanskje vært betimelig å også spørre seg om hvor vellykket tysk Ostpolitik har vært før man enes om at det er bare en skikkelig hestekur av denne mixturen som kan redde Ukraina? Personlig har jeg fortsatt tro på Merkel som den som har størst sjanse til å lykkes i forhandlinger med Putin, og jeg er heller ikke for å sende selv defensive våpen til Ukraina med mindre bevisst og dokumenterbart tramper over den røde streken i Mariupol. Men jeg mener samtidig at tysk Ostpolitik til tider har vært naiv i det man i Berlin har hatt i overkant stor tiltro til at den formelen som brakte forsoning og integrasjon mellom Frankrike og Tyskland etter WWII kunne overføres på Europa og Russland.

    Den andre svakheten jeg leser ut av denne lederartikkelen er at de synes å tro at det ikke foregår andre samtaler og konsultasjoner mellom DC og Berlin enn det de er klare over. Jeg tror ikke vi skal helt utelukke at dette faktisk er bedre koordinert enn hva både Spiegel og HFS har fått med seg. Den politiske effekten av de stadige "haukete" uttalelsene fra Breedlove, Nuland og andre har vært en europeisk politisk harmonisering bak Merkel, som jeg ikke tror vi ville ha sett uten.

    Lederartikkelen beviser som sådan ikke noe som helst utover på påpeke det som er allmenn kjent, at tysk Ostpolitik skiller seg sterkt fra tradisjonell amerikansk, og spesielt republikansk, politikk hva gjelder Russland.

    Men artikkelen er bra den og vel verdt å lese.
    Hvis jeg husker rett så gikk Schrøder av som forbundskansler i 2004, og kan vel umulig stilles til ansvar for dagens politiske realiteter. Du er ikke snau i dine antagelser der du antyder at han var korrupt og at Merkels østpolitikk er sterkt påvirket av denne mannen og at hun således ikke evner til ål føre en ansvarlig utenrikspolitikk.. Såvidt jeg kan se er ikke Schrøder nevnt med et ord i artikkelen.

    Deler av innlegg er fjernet, og det er ikke tillatt med personangrep. Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Synes det er en grundig og velargumentert lederartikkel dette i Spiegel. Artikkelen tar som utgangspunkt at amerikanske hauker med Breedlove og Nuland i spissen truer tysk Ostpolitik generelt, og spesielt Merkels diplomatiske forsøk på å finne løsninger på Ukraina-konflikten gjennom dialog med Moskva.

    Men denne lederartikkelen har også sine åpenbare svakheter. For det første stiller de ikke noen spørsmålstegn ved moderne tysk Ostpolitik, men synes å ikke bare ta den for gitt men også at den har vært, er og vil forbli den eneste fornuftige for å håndtere Ukraina-krisen. Det er i seg selv ikke så rart, tysk russlandspolitikk har relativt bred støtte og Merkel har i liten grad endret denne fra da hun tok over etter Schröder. Det at Schröder etter all sannsynlighet (mis-)brukte egen stilling for konsesjoner til russerne, og han ble jo selv belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream så snart han trappet av, har ikke ført til noe tilsvarende oppgjør i Tyskland mot Schröder og hans Ostpolitik som det oppgjøret britene har tatt med Blair og hans politiske arv. Selv det at Merkel valgte å diskutere Ukraina med Putin uten ukrainere ved bordet, 75 år etter at tyske og russiske ledere sist diskuterte og ble enig om fremtiden til landområdene mellom dem, medførte liten grad av hoderysting i Tyskland. Det kanskje viktigste prinsipp og mål i tysk Ostpolitik er ideen om å unngå enhver sikkerhetskonflikt med russerne men heller binde dem mot Europa gjennom gjensidig økonomisk avhengighet (Europa trenger å kjøpe gass, Russland trenger å selge) og deltakelse i ymse multilaterale mekanismer (tyskerne presset blant annet på for å få til NATO-Russland Rådet, for å bygge tillit). Når man ser hva Putin har gjort i Georgia, Moldova (Transdniester) og Ukraina så hadde det kanskje vært betimelig å også spørre seg om hvor vellykket tysk Ostpolitik har vært før man enes om at det er bare en skikkelig hestekur av denne mixturen som kan redde Ukraina? Personlig har jeg fortsatt tro på Merkel som den som har størst sjanse til å lykkes i forhandlinger med Putin, og jeg er heller ikke for å sende selv defensive våpen til Ukraina med mindre bevisst og dokumenterbart tramper over den røde streken i Mariupol. Men jeg mener samtidig at tysk Ostpolitik til tider har vært naiv i det man i Berlin har hatt i overkant stor tiltro til at den formelen som brakte forsoning og integrasjon mellom Frankrike og Tyskland etter WWII kunne overføres på Europa og Russland.

    Den andre svakheten jeg leser ut av denne lederartikkelen er at de synes å tro at det ikke foregår andre samtaler og konsultasjoner mellom DC og Berlin enn det de er klare over. Jeg tror ikke vi skal helt utelukke at dette faktisk er bedre koordinert enn hva både Spiegel og HFS har fått med seg. Den politiske effekten av de stadige "haukete" uttalelsene fra Breedlove, Nuland og andre har vært en europeisk politisk harmonisering bak Merkel, som jeg ikke tror vi ville ha sett uten.

    Lederartikkelen beviser som sådan ikke noe som helst utover på påpeke det som er allmenn kjent, at tysk Ostpolitik skiller seg sterkt fra tradisjonell amerikansk, og spesielt republikansk, politikk hva gjelder Russland.

    Men artikkelen er bra den og vel verdt å lese.
    Hvis jeg husker rett så gikk Schrøder av som forbundskansler i 2004, og kan vel umulig stilles til ansvar for dagens politiske realiteter. Du er ikke snau i dine antagelser der du antyder at han var korrupt og at Merkels østpolitikk er sterkt påvirket av denne mannen og at hun således ikke evner til ål føre en ansvarlig utenrikspolitikk.. Såvidt jeg kan se er ikke Schrøder nevnt med et ord i artikkelen.

    Deler av innlegg er fjernet, og det er ikke tillatt med personangrep. Mvh Høvdingen
    Gerhard Schröder:

    Schr?der h?ndlanger i Gazprom - Utenriks - Dagbladet.no

    Schröders Dreister Deal mit Maschmeyer - SPIEGEL ONLINE

    Altkanzler-Rede : Putin verstehen, wie es nur Gerhard Schröder kann - DIE WELT

    Det lukter ganske vondt av Gerhard Schröder. I tillegg til styrelederverv i Gazprom, har han mottatt ca. 2 millioner Euro fra en tysk forretningsmann for sine memoarer. Konsensus er at det var en grov overbetaling, og at Schröder nok har fått betalt for andre tjenester. Hva hans aktiviteter i politikken angår, var han aktiv i ordskiftet rundt tysk russlandpolitikk så sent som i januar i år.

    mvh
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Synes at det er bra at Norugo tar opp at Schrøder ble belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream,ville bare nevne at sønnen til USA sin visepresident sitter nå i styret til det største gass selskapet i Ukraina.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Og heldigvis har noruego full innsikt, så vi er trygge. Skulle tro dette var Dr. Strangelove II. General Breedlove!
    Ja, heldigvis er det noen som leser og setter seg inn i ting her, i motsetning til dine innlegg og påstander.
    Jeg har ingen problemer overhodet med å stole 100x mere på hans innlegg i forhold til dine, Briern's og Fjernis sine innlegg! Og jeg tror flere er enige i det...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Og heldigvis har noruego full innsikt, så vi er trygge. Skulle tro dette var Dr. Strangelove II. General Breedlove!
    Ja, heldigvis er det noen som leser og setter seg inn i ting her, i motsetning til dine innlegg og påstander.
    Jeg har ingen problemer overhodet med å stole 100x mere på hans innlegg i forhold til dine, Briern's og Fjernis sine innlegg! Og jeg tror flere er enige i det...
    Vanskelig å krangle med folk med innsikt. Da ender man fort med å ta mannen i stedet for ballen.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vi over på personangrep igjen, og hvor mange ganger må jeg si ifra om dette? (Jeg tenker da på innlegg skrevet før BT sitt innlegg)

    Hold dere til sak!!!!!!!!!

    Alle har rett til sine meninger, og en trenger ikke å angripe "mannen" selv om en har et annet syn på en sak. Det holder å si at en er uenig, og hvis en mener at noe ikke er riktig, så kan en si nettopp det.

    Mvh
    Høvdingen
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Synes det er en grundig og velargumentert lederartikkel dette i Spiegel. Artikkelen tar som utgangspunkt at amerikanske hauker med Breedlove og Nuland i spissen truer tysk Ostpolitik generelt, og spesielt Merkels diplomatiske forsøk på å finne løsninger på Ukraina-konflikten gjennom dialog med Moskva.

    Men denne lederartikkelen har også sine åpenbare svakheter. For det første stiller de ikke noen spørsmålstegn ved moderne tysk Ostpolitik, men synes å ikke bare ta den for gitt men også at den har vært, er og vil forbli den eneste fornuftige for å håndtere Ukraina-krisen. Det er i seg selv ikke så rart, tysk russlandspolitikk har relativt bred støtte og Merkel har i liten grad endret denne fra da hun tok over etter Schröder. Det at Schröder etter all sannsynlighet (mis-)brukte egen stilling for konsesjoner til russerne, og han ble jo selv belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream så snart han trappet av, har ikke ført til noe tilsvarende oppgjør i Tyskland mot Schröder og hans Ostpolitik som det oppgjøret britene har tatt med Blair og hans politiske arv. Selv det at Merkel valgte å diskutere Ukraina med Putin uten ukrainere ved bordet, 75 år etter at tyske og russiske ledere sist diskuterte og ble enig om fremtiden til landområdene mellom dem, medførte liten grad av hoderysting i Tyskland. Det kanskje viktigste prinsipp og mål i tysk Ostpolitik er ideen om å unngå enhver sikkerhetskonflikt med russerne men heller binde dem mot Europa gjennom gjensidig økonomisk avhengighet (Europa trenger å kjøpe gass, Russland trenger å selge) og deltakelse i ymse multilaterale mekanismer (tyskerne presset blant annet på for å få til NATO-Russland Rådet, for å bygge tillit). Når man ser hva Putin har gjort i Georgia, Moldova (Transdniester) og Ukraina så hadde det kanskje vært betimelig å også spørre seg om hvor vellykket tysk Ostpolitik har vært før man enes om at det er bare en skikkelig hestekur av denne mixturen som kan redde Ukraina? Personlig har jeg fortsatt tro på Merkel som den som har størst sjanse til å lykkes i forhandlinger med Putin, og jeg er heller ikke for å sende selv defensive våpen til Ukraina med mindre bevisst og dokumenterbart tramper over den røde streken i Mariupol. Men jeg mener samtidig at tysk Ostpolitik til tider har vært naiv i det man i Berlin har hatt i overkant stor tiltro til at den formelen som brakte forsoning og integrasjon mellom Frankrike og Tyskland etter WWII kunne overføres på Europa og Russland.

    Den andre svakheten jeg leser ut av denne lederartikkelen er at de synes å tro at det ikke foregår andre samtaler og konsultasjoner mellom DC og Berlin enn det de er klare over. Jeg tror ikke vi skal helt utelukke at dette faktisk er bedre koordinert enn hva både Spiegel og HFS har fått med seg. Den politiske effekten av de stadige "haukete" uttalelsene fra Breedlove, Nuland og andre har vært en europeisk politisk harmonisering bak Merkel, som jeg ikke tror vi ville ha sett uten.

    Lederartikkelen beviser som sådan ikke noe som helst utover på påpeke det som er allmenn kjent, at tysk Ostpolitik skiller seg sterkt fra tradisjonell amerikansk, og spesielt republikansk, politikk hva gjelder Russland.

    Men artikkelen er bra den og vel verdt å lese.
    Hvis jeg husker rett så gikk Schrøder av som forbundskansler i 2004, og kan vel umulig stilles til ansvar for dagens politiske realiteter. Du er ikke snau i dine antagelser der du antyder at han var korrupt og at Merkels østpolitikk er sterkt påvirket av denne mannen og at hun således ikke evner til ål føre en ansvarlig utenrikspolitikk.. Såvidt jeg kan se er ikke Schrøder nevnt med et ord i artikkelen.

    Deler av innlegg er fjernet, og det er ikke tillatt med personangrep. Mvh Høvdingen
    For ordens skyld oppfattet ikke jeg brierns nattlige innlegg som noe personangrep men respekterer naturligvis Høvdingens rett til å både knesette og håndheve hvilke regler som gjelder.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Man skal heller ikke glemme hva Putins landeveisrøveri på Krim har medført for sivilbefolkningen der, og da spesielt for dem som motsatte seg røveriet.

    Men kanskje er dette bare et resultat av en pågående harmoniseringsprosess for at befolkningen på Krim skal få det mer likt som i "resten" av den Russiske Føderasjon: Media freedom situation in Crimea, Ukraine, at all-time low, OSCE Representative says | OSCE
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Og heldigvis har noruego full innsikt, så vi er trygge. Skulle tro dette var Dr. Strangelove II. General Breedlove!
    Ja, heldigvis er det noen som leser og setter seg inn i ting her, i motsetning til dine innlegg og påstander.
    Jeg har ingen problemer overhodet med å stole 100x mere på hans innlegg i forhold til dine, Briern's og Fjernis sine innlegg! Og jeg tror flere er enige i det...
    Jeg syns noruego kommer med mange fine innlegg, men jeg syns også at han er meget naiv i sin tro på at det er Politimester Bastians leveregler som gjelder nå som stormaktene svinger i posisjon ulike steder i verden. Og om du kikker på mine innlegg, og faktisk leser dem, vil du se at det er min vinkling.
    Forsvarer på ingen måte hva Russland gjør, men smiler av hvor naiv man er når det gjelder hvorfor, og hva som egentlig er i spill.

    Det vil bli mye farlig bråk i årene som kommer, men det er det vel flere og flere som innser.

    10693584_345144665662865_705275171_a.jpg
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Her er det vesten støttet og mente at demokratiet skulle telle, presidenten ble kritisert hvis han satte inn politiet. Dette er før drapene på maidan plassen.




     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er det noe de kan over der så er det overdrivelsens kunst. Men, stakkars lille Jens som må ha kontakt med denne løgnhalsen Breedlove. Du, Noruego, bør jo også ta deg tid til å lese dette. Jeg er jo ikke så flink i engelsk som du er så det hadde jo vært interessant og hørt hva du mener om dette innlegget i der Spiegel.
    Synes det er en grundig og velargumentert lederartikkel dette i Spiegel. Artikkelen tar som utgangspunkt at amerikanske hauker med Breedlove og Nuland i spissen truer tysk Ostpolitik generelt, og spesielt Merkels diplomatiske forsøk på å finne løsninger på Ukraina-konflikten gjennom dialog med Moskva.

    Men denne lederartikkelen har også sine åpenbare svakheter. For det første stiller de ikke noen spørsmålstegn ved moderne tysk Ostpolitik, men synes å ikke bare ta den for gitt men også at den har vært, er og vil forbli den eneste fornuftige for å håndtere Ukraina-krisen. Det er i seg selv ikke så rart, tysk russlandspolitikk har relativt bred støtte og Merkel har i liten grad endret denne fra da hun tok over etter Schröder. Det at Schröder etter all sannsynlighet (mis-)brukte egen stilling for konsesjoner til russerne, og han ble jo selv belønnet med en lukrativ styrelederjobb i Putins North Stream så snart han trappet av, har ikke ført til noe tilsvarende oppgjør i Tyskland mot Schröder og hans Ostpolitik som det oppgjøret britene har tatt med Blair og hans politiske arv. Selv det at Merkel valgte å diskutere Ukraina med Putin uten ukrainere ved bordet, 75 år etter at tyske og russiske ledere sist diskuterte og ble enig om fremtiden til landområdene mellom dem, medførte liten grad av hoderysting i Tyskland. Det kanskje viktigste prinsipp og mål i tysk Ostpolitik er ideen om å unngå enhver sikkerhetskonflikt med russerne men heller binde dem mot Europa gjennom gjensidig økonomisk avhengighet (Europa trenger å kjøpe gass, Russland trenger å selge) og deltakelse i ymse multilaterale mekanismer (tyskerne presset blant annet på for å få til NATO-Russland Rådet, for å bygge tillit). Når man ser hva Putin har gjort i Georgia, Moldova (Transdniester) og Ukraina så hadde det kanskje vært betimelig å også spørre seg om hvor vellykket tysk Ostpolitik har vært før man enes om at det er bare en skikkelig hestekur av denne mixturen som kan redde Ukraina? Personlig har jeg fortsatt tro på Merkel som den som har størst sjanse til å lykkes i forhandlinger med Putin, og jeg er heller ikke for å sende selv defensive våpen til Ukraina med mindre bevisst og dokumenterbart tramper over den røde streken i Mariupol. Men jeg mener samtidig at tysk Ostpolitik til tider har vært naiv i det man i Berlin har hatt i overkant stor tiltro til at den formelen som brakte forsoning og integrasjon mellom Frankrike og Tyskland etter WWII kunne overføres på Europa og Russland.

    Den andre svakheten jeg leser ut av denne lederartikkelen er at de synes å tro at det ikke foregår andre samtaler og konsultasjoner mellom DC og Berlin enn det de er klare over. Jeg tror ikke vi skal helt utelukke at dette faktisk er bedre koordinert enn hva både Spiegel og HFS har fått med seg. Den politiske effekten av de stadige "haukete" uttalelsene fra Breedlove, Nuland og andre har vært en europeisk politisk harmonisering bak Merkel, som jeg ikke tror vi ville ha sett uten.

    Lederartikkelen beviser som sådan ikke noe som helst utover på påpeke det som er allmenn kjent, at tysk Ostpolitik skiller seg sterkt fra tradisjonell amerikansk, og spesielt republikansk, politikk hva gjelder Russland.

    Men artikkelen er bra den og vel verdt å lese.
    Hvis jeg husker rett så gikk Schrøder av som forbundskansler i 2004, og kan vel umulig stilles til ansvar for dagens politiske realiteter. Du er ikke snau i dine antagelser der du antyder at han var korrupt og at Merkels østpolitikk er sterkt påvirket av denne mannen og at hun således ikke evner til ål føre en ansvarlig utenrikspolitikk.. Såvidt jeg kan se er ikke Schrøder nevnt med et ord i artikkelen.

    Deler av innlegg er fjernet, og det er ikke tillatt med personangrep. Mvh Høvdingen
    Du er fortsatt i Tromsø? -jeg håper fortsatt på å treffes over en kopp kaffe. Storgata ligger jo like ved der du bor, og det er mange kafeer i området. Vi har mye å prate om.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Gleder meg til noen drar frem Nistad kortet igjen nå:
    Uhyrlige anklager

    Som svar til dette:
    Uhyrlige påstander i NRK

    At Steinfeldt var der når det skjedde stopper ikke Nistad gitt...
    "Man skal ha mer enn livlig fantasi for å tro, at snikskyttere sendt ut fra Majdan, skulle kunne ha tatt seg opp på de hustakene der morderne lå, godt beskyttet av det regimetro Berkut, det forhatte opprørspolitiet i Kiev som nå er nedlagt i Ukraina."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Både Steinfeldt og Nistad taper poeng fordi de ikke kjenner fornavnet til Toje.mhan skriver gode bøker, Toje.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Gleder meg til noen drar frem Nistad kortet igjen nå:
    Uhyrlige anklager

    Som svar til dette:
    Uhyrlige påstander i NRK

    At Steinfeldt var der når det skjedde stopper ikke Nistad gitt...
    "Man skal ha mer enn livlig fantasi for å tro, at snikskyttere sendt ut fra Majdan, skulle kunne ha tatt seg opp på de hustakene der morderne lå, godt beskyttet av det regimetro Berkut, det forhatte opprørspolitiet i Kiev som nå er nedlagt i Ukraina."
    Men er det feil det han sier her?

    Kort tid etter dramaet i den ukrainske hovedstaden offentliggjorde russisk etterretning en telefonsamtale mellom Estlands utenriksminister, Urmas Paet, og EUs utenrikspolitiske koordinator, Catherine Ashton, der Paet sa at han hadde foruroligende opplysninger som tydet på at det var ekstremistiske elementer blant demonstrantene som sto bak drapene på Maidan.
    Paet har i ettertid bekreftet innholdet i samtalen med Ashton. Den 12. februar i år offentliggjorde BBC et intervju der «Sergej» som hadde deltatt i kampene på Maidan, bekreftet at opposisjonen hadde brukt skytevåpen.

    BBC-journalist Gabriel Gatehouse skrev i den forbindelse at det framsto som uklart hvem som skjøt hvem på Maidan, og at domstolene i dagens Ukraina tilsynelatende blokkerte forsøk på å oppklare drap som ikke kunne skyldes sikkerhetsstyrkene.

    Jeg venter fortsatt på oppklaringen fra styremaktene i Ukraina, Victoria Nuland lovet vel også dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn