Politikk, religion og samfunn Ukraina..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Briern; er du egentlig norsk? Måten du skriver norsk på tyder på at du ikke er det.
    Bjørn, det synes som en reell mulighet at du må komme på besøk hos meg hvis vi skal treffe Briern på "hjemmebane".
    Ser etterhvert ikke bort fra at han jobber her i byen?
    Kan hende han jobber på Kaigata her, og jeg vet at Briern er interessert i Klipsch, og penger. Men er du her i byen for tida, eller tenker du på Kirkenes?

    Kjører til Tromsø på tirsdag førstkommende. Bilen skal til Sulland på onsdag. Reiser hjem på torsdag.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Må si det er ganske så fascinerende å observere at samtlige HFS'ere i denne tråden, uansett hvilken side man måtte befinne seg på, er fullstendig ute av stand til å forstå at virkeligheten gjerne består av gråtoner.
    Her diskuteres det kun svart mot hvitt, banna bein! Dere går jo kabeltrådene en høy gang. Så søte dere er! ;)
     
    B

    Briern

    Gjest
    Diskusjonen er jo bare tull; Ukraina er en suveren stat. Russland bedriver brudd på folkeretten og krigshandlinger på fremmed territorium. En ting å gjøre her; enda hardere sanksjoner mot krigshisserne.
    Brudd og brudd. Etter den russiske revolusjonen i 1917 ble det jo opprettet flere republikker på nåværende Ukarainas territorium. Ukrainsk sovjetisk folkerepublikk, Donetsk-Krivorosjskaja, Odessa, Ukrainsk folkerepublikk i Kiev og Vest Ukrainsk folkerepublikk. De tre som er nevnt først gikk sammen i 1918 og dannet Ukrainsk sovjetisk folkerepublikk. I desember i 1922 ble avtale inngått med bl.a. hvite Russland om opprettelsen av Sovjetunionen. Det er vel ikke så rart at flertallet av befolkningen i Krim og Øst Ukraina føler seg som russere. Hvordan vesten kan kalle folkeavstemmingen på Krim som en brudd på folkeretten har jeg vanskelig og forstå. Det var jo det mest demokratiske som tenkes kan, en folkeavstemming .
    "Do liker musikk? Vi har balalaika-orkjestr". :confused:

    Hva med å svare på spørsmålene jeg stilte?

    mvh
    Svarer aldri på dumme imbesile spørsmål. Dessuten er du en meget uhøflig fyr som jeg heretter kommer til å overse fullstendig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Briern; er du egentlig norsk? Måten du skriver norsk på tyder på at du ikke er det.
    Bjørn, det synes som en reell mulighet at du må komme på besøk hos meg hvis vi skal treffe Briern på "hjemmebane".
    Ser etterhvert ikke bort fra at han jobber her i byen?
    Kan hende han jobber på Kaigata her, og jeg vet at Briern er interessert i Klipsch, og penger. Men er du her i byen for tida, eller tenker du på Kirkenes?

    Kjører til Tromsø på tirsdag førstkommende. Bilen skal til Sulland på onsdag. Reiser hjem på torsdag.

    Det var da langt for å få kjørt sørvis på bilen.. Vi må se om vi kan få stelt i stand noe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Kan hende han jobber på Kaigata her, og jeg vet at Briern er interessert i Klipsch, og penger. Men er du her i byen for tida, eller tenker du på Kirkenes?
    Tenkte mest på muligheten av at han har jobben sin i Rådhusplassen 2, Kirkenes og treffes på telefon 7899 3737 i arbeidstiden??

    Spiralis, er dette noe du vet?

    mvh

    Vet?? Nei er du gal?? Jeg omgås ikke de som "vet" slikt lenger. Det var bare en lett fleipete oppfølging av tanker rundt hvem Briern egentlig er. Er han ansatt i Putins diplomati, som det ble antydet mellom linjene her over, er det jo like sansynlig at han jobber på genralkonsulatet hos oss som at han jobber i Oslo. ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Russlands vandring mot fascismen. En interessant artikkel:

    Nemzow-Mord: Das dumpfe Klima in Wladimir Putins Russland - DIE WELT

    mvh
    Vandring mot? Først utvides presidentperioden fra fire år til seks år, og så plasserer Putin sin mann i stolen fordi han må sitte over en periode, men gjett hvem som trekker i trådene mens Medvedev later som om han er president? Og så stepper Putin inn igjen.
    Derfor jeg ler av denne diskusjonstråden. Folk tror det er boksing etter Marquis of Queensbury rules som gjelder.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Russlands vandring mot fascismen. En interessant artikkel:

    Nemzow-Mord: Das dumpfe Klima in Wladimir Putins Russland - DIE WELT

    mvh
    Vandring mot? Først utvides presidentperioden fra fire år til seks år, og så plasserer Putin sin mann i stolen fordi han må sitte over en periode, men gjett hvem som trekker i trådene mens Medvedev later som om han er president? Og så stepper Putin inn igjen.
    Derfor jeg ler av denne diskusjonstråden. Folk tror det er boksing etter Marquis of Queensbury rules som gjelder.
    OK, la oss få det på bordet:

    1) Russland er et fascistoid, ekspansjonistisk diktatur.
    2) Det er direkte paralleller mellom oppløsningen av Østblokken og Versailles-traktaten, iallfall med tanke på muligheten for en "omkamp":
    3) Vi kan vente oss mer ekspansjonisme fra den kanten, og Batikum ligger lagelig til for hogg.

    Jeg er ikke særlig optimistisk mhp. å få oppleve en fredelig pensjonisttilværelse. Faen, vet ikke om jeg skal kjøpe meg gårdsbruk ute på landet eller like godt melde flytting til Patagonia først som sist.

    mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Russland og Kina samarbeider om å få slutt på dollaren som reservevaluta. USA kjemper mot. Rørledning fra Gulfen gjennom Syria til Europa er amerikanernes bud på å få stanset russernes rørledning gjennom Syria til Europa. Siden russerne har blokkert Gulfstatenes rørledning, som USA støtter, føkker man i Russlands bakgård.

    Og folk diskuterer som om det handler om to som krangler om et bruktbilkjøp.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Høres ut som om Patagonia er det beste alternativet.

    Jeg har snakket endel med Madammen om situasjonen i Europa i det siste. Hun er redd, hun også. Jeg tviler at jeg får henne med til Argentina, som jo også har sine egne utfordringer. Men hun har en datter som bor i Berlin som vi gjerne vil få til Norge ihvertfall. For egen del har jeg en sønn i "riktig" alder, som har avtjent verneplikten. Han er jeg livredd for.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Patagonia?

    Kaldt og surt der om vinteren, syns jeg. Har vært der. Det blir ikke atomkrig, de har skjønt de ikke kan bruke disse gigabombene sine. Men det blir bråk. Verden er i ferd med å slippe opp for billige ressurser, og storlandene posisjonerer seg. Russland har enorme ressurser, fristende for enkelte å få tilgang til disse uten Putin i veien. Mange trodde de skulle få til det med Jeltsin.

    Det er verdt å investere femti minutter på denne videoen. Så skjønner man hvorfor tonen er blitt så skarp.

     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Patagonia?

    Kaldt og surt der om vinteren, syns jeg. Har vært der. Det blir ikke atomkrig, de har skjønt de ikke kan bruke disse gigabombene sine. Men det blir bråk. Verden er i ferd med å slippe opp for billige ressurser, og storlandene posisjonerer seg. Russland har enorme ressurser, fristende for enkelte å få tilgang til disse uten Putin i veien. Mange trodde de skulle få til det med Jeltsin.

    Det er verdt å investere femti minutter på denne videoen. Så skjønner man hvorfor tonen er blitt så skarp.

    -Fugleperspektivet?

    Begynte på den, ser resten i morgen. Hører Doris Day til ende, og går deretter i seng.

    mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Noen tankevekkere der når det gjelder ressurssituasjonen i verden. Når krybben er tom ...

    (Selv har jeg en datter på et annet kontinent, og følger med som best jeg kan når det gjelder tilbakekallingsordre.)
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Gikk en stor dokumentar om Putin og historien rundt Jeltsin på svensk tv.

    Hele gjengen er kriminelle og systemet er gjennomkorrupt helt opp til Putin, Putin niholder på makten fordi han er redd for å ende opp som en Gadaffi. Alle som driver business eller politikk må betale store summer til Putin som går til bygging av Putinpalasser.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Timothy Garton Ash:

    'Never again!' Europeans cried after World War I. Then it happened again. 'Never again!' Europeans cried after 1945; then it happened again. 'Never again!' Europeans cried after Bosnia, in 1995, and now it has happened again. I hope as strongly as I doubt that the Minsk ceasefire agreement, brokered by Angela Merkel's heroic efforts, will lead to peace. Yet even in the unlikely event that it does, look what we have already allowed to unfold.

    Another European country has been torn apart by force. According to UN estimates, at least 5,400 people have been killed, some 13,000 wounded and 1.6 million driven out of their homes. Russia has formally annexed Crimea, part of a neighbouring sovereign state. Last week's 'Minsk 2' ceasefire agreement says Ukraine will regain full control of its eastern frontier with Russia only by the end of this year, and only if it holds its elections in and gives constitutional 'special status' to the Donetsk and Luhansk regions. It also says the Kiev government must go on paying pensions, salaries and 'utility bills' for these regions. Think about it. You only get to lock the back door to your house if you cede your sitting room to someone who is holding a gun to your head – and you must go on paying his bills.

    Reasonable people can disagree about the best means to counter such shameless aggression, but at least we should have no illusions about what is happening before our eyes.Vladimir Putin deliberately confronts the European Union with a different, older and worse European way of doing politics. Might is right. Black is white. War is back on the high road and law limps to the ditch like a wounded refugee.

    All this in a country whose territorial integrity Russia, the United States and Britain – but then, who gives a damn about Britain these days? – solemnly swore to uphold in the 1994 Budapest memorandum, in return for a newly independent Ukraine agreeing to give up one of the world's largest stocks of nuclear weapons. I quote: 'the Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their commitment… to respect the independence and sovereignty and the existing borders of Ukraine'. Signed by Boris Yeltsin, Bill Clinton and John Major. Imagine the lesson this breach of trust will send to other nuclear or would-be nuclear powers: whatever you do, don't believe a word of any such assurances and don't give up your nuclear weapons.

    Moscow's law of the jungle confronts Brussels' jungle of law. Who's winning? 'Russia is winning' answers the well-known American 'realist', John Mearsheimer. So what should we do about it? 'The West should seek to make Ukraine a neutral buffer state between Russia and NATO. It should look like Austria during the Cold War. Toward that end, the West should explicitly take European Union and NATO expansion off the table'. Well, thank you Professor Realist. Perhaps you would like to seal the deal yourself? We have the perfect location for your realpolitik summit: Yalta, where in 1945 Franklin D Roosevelt and Winston Churchill gave an ambiguous legitimacy to the Soviet occupation of eastern Europe. That's Yalta in now annexed Crimea.

    What right have we to instruct other independent, sovereign countries to be neutral buffer states? Garry Kasparov, who knows Russia somewhat better than Mearsheimer, recently tweeted: 'the "realists" seem happy to condemn millions of Ukrainians to life as prisoners in occupied territory. In Europe in the 21st-century.' The other day, I spoke to Kasparov about Ukraine. He had been in Kiev to mark the 20th anniversary of that 1994 memorandum, and his take on this tragedy is bold and original, like his chess. He insists that this is not a conflict between Ukraine and Russia. Instead, he sees it as a contest between two Russias. With poetic exaggeration he calls them Kievan Rus and the Golden Horde.

    Even if the opinion polls that suggest Putin enjoys sky-high popularity in Russia today are credible, we should not make the mistake of confusing Putin with Russia. Adolf Hitler also enjoyed huge popularity once, as did Slobodan Milosevic. Peoples can be led down disastrous paths, especially when skilful propaganda exploits deep national myths and hurts. A few years later, the nation wakes up and starts paying the price. To be anti-Putin is not to be anti-Russian. It is to be more long-sightedly pro-Russian: to support those embattled Russians who represent the other Russia.

    Notice that Putin is violating the very principle that he has always insisted should be the foundation of international relations: the unconditional sovereignty of states. But, you may exclaim, what humbug for countries that invaded Iraq to excoriate others for violating sovereignty! To which the answer is: yes, the Anglo-American invasion of Iraq was wrong, legally, morally and strategically, but two wrongs don't make a right.

    In Syria, others may point out, we have killing fields that make Ukraine look almost peaceful and the UN counts a staggering 3.8 million refugees. What is the West doing about that? Are Arab lives worth less than European ones, Muslim than Christian? Every other week, I wake up thinking 'shouldn't I write about Syria?' But quite apart from the fact that I know much less about the Middle East than about Europe, what I do learn from the experts does not point to any clear way forward. There seem to be just too many groups on the ground locked in conflict and backed by too many external powers (including Russia, supporting Bashir al-Assad).

    Here, by contrast, for all the complexity of Ukraine, there is a way forward. It can be summarised in 14 words: Putin must withdraw his forces and Ukraine have full control of its eastern frontier. So, unlike in Syria, the key lies in a single political actor changing his behaviour. To be sure, this would not overnight stop angry separatists fighting for their Donetsk People's Republic. In eastern Ukraine, as in Bosnia, as in Syria, the radicalising brutality of war has turned neighbours into enemies. Great statecraft and imagination would then be required from Kiev to re-build an effectively federal Ukrainian state, one in which people who identify themselves as Russians could again feel reasonably at home. But the path to any lasting peace starts with those 14 words.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Ash er da realistisk - han skjønner det ikke vil gå. Som jeg har nevnt tidligere, har det knapt gått en uke uten at vi har kunnet se video fra Verkhovna Rada, den ukrainske nasjonalforsamlingen, der de deputerte lystig denger løs på hverandre med knyttnevene. Kunne være interessant å se hvordan stenografene registrerer den meningsutvekslingen. Og dette har pågått siden Sovjetunionens oppløsning.

    Når Ash derfor skriver: Great statecraft and imagination would then be required from Kiev to re-build an effectively federal Ukrainian state, one in which people who identify themselves as Russians could again feel reasonably at home.

    ... kunne han like gjerne skrevet: Dette vil fordre minst fire gode féer, to Aladdins lamper, én nøkk og Gandalf.

    Hele poenget er vel at landet er identitetsmessig delt med blod, lenge før kommunismen. Ash er også inne på hvor hule kravene til NATO, EU og USA er, gitt invasjonen av Irak, som mange av disses medlemmer deltok i, anført av USA. Det er ingen tilfeldighet at det var Frankrike og Tyskland som tok turen til Moskva. De deltok nemlig ikke i invasjonen og okkupasjonen av Irak - noe som fikk Rumsfeld til å kalle dem "old Europe," mens han hyllet de tidligere Europeiske øst-statene som deltok som "new Europe." Putin har garantert kastet Irak-invasjonen rett i fanget på forhandlere, og bedt dem pelle seg vekk, mens han henviser til at Russlands krav og historie i Ukraina går århundreder tilbake, og er så solid at Kiev en gang var hovedstaden i hele riket. Noe annet enn å sitte i FN og lyve til hele verden om Saddams masseødeleggelsesvåpen for å berettige et oljeran.

    Og det er grunnen til at man bør være dypt bekymret over denne utviklingen. Vi er i ferd med å betale en dyr pris for "Coalition of the Willing" påfunnet til Cheney og Bush. De pisset grundig på Folkeretten, og skapte en presedens som Putin nå utnytter til fulle.
     
    Sist redigert:

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Man skal da være glad for at krigshisserne i Kiev ikke har atom, synes heller ikke at det er så skammelig at de må betale pensjoner o.l til folk i øst i landet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Det er sider med treff på YouTube på fist fight ukraine parliament

    I følge Ash skal vi altså håpe på "great statecraft and imagination would then be required from Kiev."

    For to år siden ble det slåsskamp i Verkhovna Rada da en lov ble foreslått som ville tillate Russisk som offisielt språk i rettssaler, sykehus og andre offentlige institusjoner i de delene av Ukraina der russisk dominerer som talespråk. (Altså som sidestilt ukrainsk, ikke eneste språk.)

    Til alle som har valgt å se bort fra disse skillelinjene når de vurderer konflikten:

    1. For to år siden.
    2. Russisk tillatt som offisielt språk.
    3. I offentlige institusjoner.
    4. I den delen av landet der russisk er ledende talespråk.

    For å skrive i klartekst: Altså lenge før Maidan. Men disse slåsskampene mellom faksjoner i Ukraina går helt tilbake til tidlig 1990-tall. Anbefaler ellers at folk søker på de fire ordene over, og så prøver å forestille seg hva sjansene er for "great statecraft" etter å ha kikket på noen dusin slåsskamper i nasjonalforsamlingen i Ukraina.


    Og jeg legger til et bilde som forklarer hvorfor det går på nevene løs. Tallene står for prosentandel etniske russere, i ulike oblaster i Ukraina:

    Russians_Ukraine_2001.jpg

    Og her er en oversikt over majoritetsspråk i regionene.

    Screen Shot 2015-03-02 at 12.26.42.jpg
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Bush fikk i det minste olje for innsatsen.
    Men det blir rar argumentasjon å bruke bilder av menn som kysser sine herrer mens de koserusler.


    Vis vedlegget 308068 Vis vedlegget 308069
    Spesielt når man bruker åpenbart photoshoppede bilder.
    Nå må du ta deg sammen, noruego. Mye kommentert da det skjedde, og ble blåst liv i da Obama fikk kritikk for å bøye hodet for den saudiske kongen. Den kritikken forstumlet da denne episoden ble hentet frem igjen.

    Og dette likte Bush å gjøre så godt at han gjentok det.

    Vis vedlegget 308179
    Jeg håper du tuller nå?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Bush fikk i det minste olje for innsatsen.
    Men det blir rar argumentasjon å bruke bilder av menn som kysser sine herrer mens de koserusler.


    Vis vedlegget 308068 Vis vedlegget 308069
    Spesielt når man bruker åpenbart photoshoppede bilder.
    Nå må du ta deg sammen, noruego. Mye kommentert da det skjedde, og ble blåst liv i da Obama fikk kritikk for å bøye hodet for den saudiske kongen. Den kritikken forstumlet da denne episoden ble hentet frem igjen.

    Og dette likte Bush å gjøre så godt at han gjentok det.

    Vis vedlegget 308179
    Jeg håper du tuller nå?
    Spørs hva du mener. Jeg syns det er veldig morsomt. Det ble et voldsomt oppstyr da man påstod at Obama hadde bukket for Saudi Arabias konge. CNN diskuterte det, bl.a. med Dana Perino, som var talskvinne for Bush-administrasjonen. Og hun vedgår både kyss (it is customary) og at de gikk hånd i hånd, som du kan glede deg over i denne videoen. Jeg syns forøvrig at et bilde av Brezhnev og Honecker som kysser hverandre er dårlig argumentasjon, og det var eneste årsak til at jeg hentet frem Bush og hans greie omgang med Saudi Arabias konge. Begge er temmelig uvesentlige, i forhold til saken tråden handler om. (Det finnes både video og bilder av at Bush også bøyer seg for Saudienes konge -- om noe kan vi ta det som mål på hvor latterlige vi er blitt, i vesten, når ulike fløyer skal paralysere hverandre. Putin ler.):

     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Nå må du ta deg sammen, noruego. Mye kommentert da det skjedde, og ble blåst liv i da Obama fikk kritikk for å bøye hodet for den saudiske kongen. Den kritikken forstumlet da denne episoden ble hentet frem igjen.

    Og dette likte Bush å gjøre så godt at han gjentok det.

    Vis vedlegget 308179
    Jeg håper du tuller nå?
    Spørs hva du mener. Jeg syns det er veldig morsomt. Det ble et voldsomt oppstyr da man påstod at Obama hadde bukket for Saudi Arabias konge. CNN diskuterte det, bl.a. med Dana Perino, som var talskvinne for Bush-administrasjonen. Og hun vedgår både kyss (it is customary) og at de gikk hånd i hånd, som du kan glede deg over i denne videoen. Jeg syns forøvrig at et bilde av Brezhnev og Honecker som kysser hverandre er dårlig argumentasjon, og det var eneste årsak til at jeg hentet frem Bush og hans greie omgang med Saudi Arabias konge. Begge er temmelig uvesentlige, i forhold til saken tråden handler om. (Det finnes både video og bilder av at Bush også bøyer seg for Saudienes konge -- om noe kan vi ta det som mål på hvor latterlige vi er blitt, i vesten, når ulike fløyer skal paralysere hverandre. Putin ler.):


    Så du hverken kan eller vil skjønne hva ordet Photoshoppet betyr?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men du kan ta deg tid til å lete opp videoen av kysset, så slipper vi å diskutere det. Se CNN-videoen, om du vil, der har du Dana Perino, den lyshårede kvinnen, som var tidligere talsperson for Bush, som bekrefter både kyss og annet. Hva er problemet? (Du kan spare masse tid og høre Wolf Blitzer nevne det og Dana Perino bekrefte det, ved 2:00 i videoen. Lykke til.)

    La det kun inn fordi jeg syns noruegos bruk av Brezhnev og Honecker var komplett irrelevant til diskusjonen. Men jammen er det mye som er irrelevant i disse diskusjonene.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Problemet er at du refererer til åpenbart photoshoppede bilder.
    Alle som har drevet bittelitt med Photoshop ser det.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Det er sider med treff på YouTube på fist fight ukraine parliament

    Du får rikelig med treff også om du bytter ut "Ukraine" med "Poland" i dine søk på YouTube. "Polish Parlament" ga lenge en helt annen første assosiasjon enn Sejm. "Sejm, Sejm but different" som mine polske kolleger i Warszawa noe beskjemmet pleide å si på slutten av 90-tallet. Men hva så? Det er ingen som tror at Ukraina vil være der Polen er nå i løpet av de neste ti årene. Men det var heller ikke mange som for ti år siden trodde Polen ville være hvor de nå er. Til det var de altfor opptatt med å trekke frem alskens morsomme eksempler på hvorfor polakkene "ikke hadde det i seg" til å kunne bli hva de klarte å få til under Tusk da han tok over etter Kaczynski. Dette er ikke analyse men "stereotypi determinisme" av simpleste sort.

    Poroshenko har i så måte noe av den samme fordelen som Tusk hadde, det skal godt gjøres å gjøre en dårligere jobb enn forgjengeren.

    Hva gjelder dine kart fra den ukrainske folketellingen i 2001 så har disse blitt referert til flere ganger tidligere i tråden, men de kan sikkert være til glede for nye lesere.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Noe som har slått meg, er hvor stille det ble i denne tråden.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Noe som har slått meg, er hvor stille det ble i denne tråden.
    Vel, hvis det er riktig som det har blitt meldt at Normandie-lederne har blitt enige om å utplassere OSSE-observatører på ti av de mest utsatte stedene (selv om jeg ikke kan se noen bekreftelse av dette på sidene til russisk UD ennå), slik Poroshenko har foreslått etter at russerne/separatistene blokkerte for fredsbevarende styrker eller noen utvidelse fra de snaut 400 metre (!) av de 400 kilometre med "grense" som OSSE for tiden monitorerer mellom Russland og separatistkontrollerte Luhansk, så kan det allikevel representere et lite steg fremover for å sikre den skjøre våpenhvilen.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Alltid like forstemmende, men interessant, når en autoritær leder som Putin forsvares av nytaliban på venstresiden og nyfascister på motsatt side. Hatet mot USA har de til felles disse gjøkungene i våre demokratier. Hitler ble forresten også populær hos norske kommunister etter Molotov-Ribentropp-avtalen.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Alltid like forstemmende, men interessant, når en autoritær leder som Putin forsvares av nytaliban på venstresiden og nyfascister på motsatt side. Hatet mot USA har de til felles disse gjøkungene i våre demokratier. Hitler ble forresten også populær hos norske kommunister etter Molotov-Ribentropp-avtalen.
    Dette går vel begge veier, den ene siden forsvarer Russland og Putin, den andre siden forsvarer USA og Obama, begge sider har mange liv på samvittigheten, men USA har en ledelese på noen hundretusen siden år 2000.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Dette går vel begge veier, den ene siden forsvarer Russland og Putin, den andre siden forsvarer USA og Obama, begge sider har mange liv på samvittigheten, men USA har en ledelese på noen hundretusen siden år 2000.
    Må si meg imponert over at du, av alle, frikjenner islamistene fra all skyld når det kommer til voldsspiralen i Irak. Men samme det, det verste med Putin er det han gjør i sitt eget land (altså Russland, ikke resten av det han anser som eget).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn