Ukjente vinyljuveler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Neil Ardley Kaleidoscope of rainbows er også storveis lydmessig som musikalsk. Den gode nyheten er at plata er oppnåelig og ennå bedre nyhet er at den er reutgitt på Pure Pleasures mastret fra originale tapes (og tilsynelatende presset av Pallass = Ypperlig pressing). Originalpressinga ble kuttet i (dyp)bassen (men låter utmerket likevel) da side 1 var på 27min. Reutgivelsen er dobbeltalbum slik at synthesizer dypbassen på originaltapen er til stedet. Dette ses tydelig på rillene men jeg hører det ikke fordi høytalerne mine ikke går dypt nok!
    Flott dynamikk.

    CD omtale:
    Considered by many to be one of the Great British Jazz recordings of the 20th Century, this acclaimed "Lost Masterpiece" has only had limited availability on CD. It was beautifully recorded in 1976, featuring the cream of British Jazz Muscians including Barbara Thompson, Tony Coe, Ian Carr & Paul Buckmaster. Now issued in all its glory via 24Bit 96 k/Hz digital remastering. When it was originally released, Karl Dallas in Melody Maker said: "This work is possibly the most significant piece of composition since 'Sgt.Pepper', 'Pet Sounds', 'Miles Ahead' and 'Tubular Bells'. Its beauty and sense of structure will mark it out in no uncertain terms as ONE OF THE GREAT MUSICAL ACHIEVEMENTS OF OUR AGE."
    Herre min hatt, hvorfor har jeg hørt dette før da!? Sitter med CD'en her nå, fra Amazon i dag, nydelig!! (sorry, vinyltråd dette, måtte bare si TAKK!!)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne har en fantastisk dynamikk og fine låter spillt av en kobbel dyktige musikere.
    Direct-to-disc recording fra 1976 fra Nautilus Recordings.
    I heftet som følger med står det mye om tankene bak denne innspillingen, både musikalsk og ikke minst teknisk samt mange fine bilder fra prosessen.
    Coveret er liksom utenom det vanlige også, tandert som bare det - styrofoam.
    Synes mitt eksemplar har tålt tidens tann rimelig godt - dette er en test-pressing og har#1 i deres katalog.

    Er mulig å få tak i for noen få kr fremdeles.

    Randy Sharp; First in Line

    Randy Sharp First in Line.jpg
    Randy Sharp First in Line 2.jpg


    Ortofon Cadenza Blue/RB700/Aqvox Phono CI - balansert fra nål til preamp.
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Larry Young compleate blue note, dette sviger det skikkelig av, anbefales på det varmeste
    Musikere som spiller på denne boksen fra Mosaic records er:
    Larry young.
    Sam Rivers.
    Grant Green.
    Bobby Hutcherson.
    Woody Shaw.
    Hank Mobley
    Sme v12 Einstein TU-3 Gyger-S Nagra PL-P
    IMG_3154.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også en ukjent vinyljuvel... Når jeg har sjansen ser jeg etter LP plater på bruktbutikker, og jeg fant noe spesielt på Frelsesarmeen i Molde. Flere LP plater i hvitt cover helt uten merking. Kjøpte en av de av nysgjerrighet. Den viste seg å inneholde opptak av piano med en mann som synger salmer på et svært høyt nivå! Dette er absolutt en vinyljuvel med fabelaktig og impnerende lydkvalitet! Ulempen er at den kan være noe vanskelig å finne...:)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En i rekken av AudioLab Records utgivelser - japanske spesialutgivelser der man gikk systematisk til verks for å få et vinylresultat i taket på opptak, mastering og cutting. For det meste med japanske artister, på godt og vondt. Flere av dem er uten tvil utmerkede musikere, men det har også en tendens til å bli veldig flinkt. NM utgaver i serien er meget ettertraktede, fordi de simpelthen lyder så inn i helsike bra på platespilleren.

    "Hvorfor er ikke all vinyl så stille?" pleier jeg å bli spurt alt i startrillen. Og så kommer det noen forundrede kommentarer når instrumentene velter på. Man sitter og drømmer om at noen jazz-legender hadde blitt utsatt for samme behandling da de var i studio.

    Mange å velge mellom. Dette er Get Happy, ALJ-1030.
    Kikk etter AudioLab Records, verdt å dra med seg hjem.

    $(KGrHqN,!p8E9lhNuZJqBPdvtqZ(4g~~60_1.JPG
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fikk lyst til å starte en tråd om vinylutgivelser som er av strålende kvalitet, men som ikke er på radaren innen HaiFai.

    Noen forutsetninger for kandidater:

    1. Ypperlig gjengivelse av instrumenter og ev. vokal.
    2. Godt perspektiv på musikken - det skal være stereo, og det må gjerne oppleves både bredde, høyde og dybde.
    3. Innspillingen er "under radaren" - dvs. ikke opplest og vedtatt god. Ekstrapoeng for å hente frem virkelig ukjente skatter.
    4. Samme hvilken genre - vi er ute etter strålende vinylopplevelser.
    5. Selve vinylen må være relativt tyst - i tillegg til godt arbeid fra musikerne, skal det også være gjort ordentlig arbeid i produksjonen.

    6. Vi nevner hva vi bruker når vi lytter til innspillingen. (Dvs. PU, arm og step-up)

    Tillater meg å åpne med hva jeg mener må være en skjult skatt, som jeg har nevnt i andre sammenhenger, men som fortjener å hentes frem her.
    Jeg innbiller meg at årsaken til at denne ikke er på radaren er at Wynton Marsalis etterhvert utviklet seg til å bli et rasshøl, men her er han "kun" en 19 år gammel trompetspiller som får sjansen sammen med gutta til Art Blakey, og som påtar seg ansvaret med å planlegge selve opptaket av denne live-konserten. Det vier han seg til med en oppfinnsomhet som gir resultater.

    At Straight Ahead ikke er en bejublet innspilling er for meg et mysterium.
    Jeg har lyttet til denne fra ulike platespillere (og CD-versjonen er også god).
    Lytter nå via Ortofon 2M Black og en Fidelity Research 64FX II arm, gjennom Graham Slees Revelation M transformer.

    Concord Jazz, 1981. CJ-168

    Vis vedlegget 177136
    Art Blakey var i Norge - bl.a. her i Bodø rundt midten av -80tallet. Jeg mener at begge Marsailis-brødrene var med, og Wynton var en snørrhoven pjokk allerede da. Jeg jobba som dørvakt ( på siden av studiene ) på Sjøhuset hvor Blakey & co spilte. Art himself var en utrolig kul type, klok og veldig ivrig på å snakke med oss. Wyndon svevde fire, fem meter over vårt nivå.. Men "Straight ahead" er veldig bra, enig med deg i det.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    ....
    "Hvorfor er ikke all vinyl så stille?" pleier jeg å bli spurt alt i startrillen.
    ....
    Litt sånn tenkte jeg i går da jeg satte på Scott Walker sin siste, innkjøpt i går i vinyl versjon (man får med CD på kjøpet).
    Jeg har i hvert fall ikke hørt stillere vinyl (kanskje gamle JVC pressede MSFL var omtrent like stille).

    Dette er 4AD, og lyden er, tja? Stemmen til Scott Walker lyder overbevisende nok.
    Musikken er så merkelig - er det musikk? - at jeg vet ikke helt hvor (kategori) dette hører hjemme, og hva skal en referanse for slik lyd være?
    Det høres til dels meget bra ut, men, som sagt, det er først og fremst "alien".
    Anbefales til dere som vil forsøke noe helt anderledes.

    mvh

    bish_bosch.jpg


    Ps. jeg har også hans forrige, Tilt, på vinyl. Minst like merkelig, kanskje bedre musikalsk - mer skremmende i hvert fall, men vinyl kvaliteten dessverre ikke like eksepsjonell.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Om noen har lyst på og kjøpe dette albumet av Daltrey så har jeg e strøkent eksemplar på Vinyl. Kom med bud! Hentes i Nittedal. Ring meg gjerne på 67071362
    Daltrey Filmusikk.jpeg
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Har hentet diverse Rega spillere frem fra glemselen
    og leste nettopp gjennom denne tråden.

    Disse 4 nevnte klarte eg å finne i skuffer og skap:

    The The - Mind Bomb , 1986
    The The - Infected , 1989
    Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad , 1995
    Ry Cooder - Jazz , 1978

    The The har stått urørt i ca 25 år -
    Ble mildt sagt overrasket over hvor bra de har holdt seg.
    B.S. - Låter som det er nevnt åpen og dynamisk.
    - 3 stjerner på Allmusic for denne er no nesten komiskt.
    Jazz - Visste ikkje at jeg hadde denne - ja det høres som om anlegget er oppgradert.
    Når det gjelder Ry Cooder er det flere som kunne vært nevnt.
    Slenger på denne:

    Ry Cooder - Chicken Skin Music , 1976

    Tar også med denne:
    Peter Green - In the Skies , 1979
    Musikken er rimelig laid back - men for en dynamikk -
    Følg med når spor 2 på side 1 starter - ikkje sikkert anlegget trengs å byttes ......

    Tg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn J:son Lindh's "Sissel" fra 1973 kvalifiserer. Denne plata har nydelig lyd. Ikke den der tørre, rett i trynet Hi-Fi lyden, men en naturlig romlig klang. Her hører man rommet det spilles i samtidig som plata har utmerket perspektiv i dybde og bredde.
    Bjørn er en liten Nordisk musikalsk skatt. Sverige har har klart å frambringe noen typer musikere som Norge aldri har klart - slike som J:son Lindh, Bo Hansson og Janne Schaffer.

    Jeg spiller på Nottingham Spacedeck, Space arm, Lyra Delos og ARC PH-5.

     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den har jeg og......veldig rytmisk og fin musikk
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn