Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T68: Fin!;) Det er noe annet enn en SP25, det.. Har jo sett en annonse her inne på et vintage komplettanlegg m/det som ser ut til å være OA50 i Sonabtapning..La oss se hva som skjer.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T68: Ser ut som en Grado GC pickup der. Er det det? Isåfall, et tips: Prøv en av merkets dyrere Prestige-modeller, fra Prestige Gold og opp. . Da får du vekket den.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å rette litt på Aud igjen.
    Om det er en gammel GRADO GC pickup du har kan du bruke stifter fra hele den nye Prestige serien.
    Om du derimot har en SHURE M75 som GARRARD leverte som standard på Zero 100 spillerne er det uante muligheter :)
    På min Zero 100 med M75 bruker jeg stift fra Philips..
     

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Det sitter en Shure M75 på den. Vilket var tur eftersom jag då kunde flytta nålen från min andra spelare som har samma pickup. Nålen är en elliptisk från Jico.
    Låter riktigt bra!
    Har en Stanton 680 utan nål. Funderar på att skaffa en ny nål till den och prova på Zeron.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T68: Bra. Men hvis du en gang kommer over en GC, husk da på at det HAR skjedd ett og annet i pickupproduksjon siden 70-tallet. Altså: Det originale huset på en GC kan IKKE sammenlignes lydmessig med det du finner på en ny, dyrere Prestige. Annet enn i grunnsignaturen. Bruker du det eldre huset på en Prestigestift, får du med andre ord egentlig bare halvparten av den pickupen du egentlig har betalt for. Grunnet nevnte husforbedring og generell raffinering over versjoneringene opp til Prestige. Bare rolig, jeg har prøvd. Den Stanton´en kan du dog kanskje få litt mer ut av.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at mannen har en SHURE og allerede har en passende JICO så da er det vel ingen vits i å knote med en GRADO man ikke har eller hva?
    Aud?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da er det tross alt greit, Lyntoft, å se at jeg har oppfattet det faktum. Men også tipset om mulig vei videre dersom en Grado skulle dukke opp til eventuelt seinere bruk. Dersom det viste seg- som det jo gjorde- at TS´pickup IKKE var en GC. Se mitt spm. derom lenger oppe her. Generelt er det nok snakk om å forbedre, raffinere og få enda mer ut av et eksisterende system her. Selv Shure har pickuper som kan ta mer ut av en Garrard, vet du. For eksempel en M97XE. Den passer forøvrig akkurat like godt på en Lenco, som på siden av Garrard, Dual og tildels Thorens er ett av Norges mer utbredte merker innen vintage vinyl Regaer- hvis historie begynte i 1973- er i så måte et noe nyere bekjentskap, og bør behandles deretter.Det er dog et litt annet kapittel, for en annen tråd.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Det du da sier er at om det skulle dukke opp en GRADO GC for trådstarter bør han heller kjøpe en ny GRADO Prestige.
    Jeg forstår ikke logikken her altså.
    En annen ting er jo at mannen faktisk HAR en SHURE med god stift, ingen GRADO i det hele tatt.
    Jeg kan jo bare fortsette med at GC motoren er den samme som sitter i nyere modeller og at endringer i huset handler om kosmetikk.
    Så du tar feil her som så ofte før.
    SHURE sin M97 er sikkert fin men er i bunn og grunn en M95 i ny forpakning, denne var samtidig med M75 og jeg mener at sistnevnte påmontert en JICO elliptisk ikke står tilbake for noen av dem.

    Jeg tror at du bare liker å skrive, vi som har vært her en stund vet du ikke nødvendigvis har noe å fare med.
    Det er derfor du alltid målrettet går mot nye medlemmer og jeg er skeptisk til motivet ditt.

    Dette her er faktisk et personangrep, jeg synes du har en ufordragelig stil Aud.
    Og jeg jeg er overbevist om at du har kastet bort andres penger mange mange ganger for mye.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Nu vill jag uppmana både Auditor och Lyntoft att ta det rolig.
    Jag vill att ni omedelbart avslutar "diskussionen" om pickuper.
    Alla har rätt att ha sin åsikt om hifi, ingen har eller vet den absoluta sanningen när det gäller hifi och man bör därför inte uttrycka sig som om man har det.

    Den här tråden heter "Ukens vintagekjøp?", och det är det tråden ska handla om.
    Jag vill inte ha något bråk här!
    Vänligen respektera detta!
    Jag stänger tråden om er "diskussion" fortsätter!
    M v h
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Åh for en herlig stemning det var her, kan ikke slikt tas på pm så slipper vi andre dette?

    Uansett, her er min Radionette Duett Seksjon HiFi som jeg kjøpte på auksjon hos den lokale brukthandleren for 50 kroner.
    Den ser meget bra ut, eneste estetiske er en gammel kaffeflekk ring på toppen.
    Den virket ikke da, etter endel feilsøking fant jeg ut at primærspolen i utgangstrafo var avbrent.
    Ny trafo montert, skiftet også utgangsrør og "THAT capacitor" som jeg fikk tips om kunne være årsaken til trafohavariet.
    Nå spiller den flott men har litt humm i bakgrunnen så jeg skal skifte noen elektrolytter.
    Finnes det noen måter å teste det gamle (ser jo nytt ut) utgangsrøret her hjemme uten å måtte risikere trafo?

    IMG_20190804_104302.jpg
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vits med pm.
    Men når det gjelder radioen kan du godt låne deg et ecl86 rør av meg som er garantert i orden.
    Virker den med nytt rør kan du få det røret av meg, om ikke vil jeg gjerne ha det tilbake.

    Sånne ting er naturlig å ta videre på pm.
    Si ifra, jeg er i oslo.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    ^
    Det du da sier er at om det skulle dukke opp en GRADO GC for trådstarter bør han heller kjøpe en ny GRADO Prestige.
    Jeg forstår ikke logikken her altså.
    En annen ting er jo at mannen faktisk HAR en SHURE med god stift, ingen GRADO i det hele tatt.
    Jeg kan jo bare fortsette med at GC motoren er den samme som sitter i nyere modeller og at endringer i huset handler om kosmetikk.
    Så du tar feil her som så ofte før.
    SHURE sin M97 er sikkert fin men er i bunn og grunn en M95 i ny forpakning, denne var samtidig med M75 og jeg mener at sistnevnte påmontert en JICO elliptisk ikke står tilbake for noen av dem.

    Jeg tror at du bare liker å skrive, vi som har vært her en stund vet du ikke nødvendigvis har noe å fare med.
    Det er derfor du alltid målrettet går mot nye medlemmer og jeg er skeptisk til motivet ditt.

    Dette her er faktisk et personangrep, jeg synes du har en ufordragelig stil Aud.
    Og jeg jeg er overbevist om at du har kastet bort andres penger mange mange ganger for mye.
    Du behøver ikke stenge tråden Kjell men kan gjerne stenge meg ute på livstid. Er helt enig med lyntoft auditor har en ufordragelig stil. Er tatt i løgner opptil flere ganger men holder fortsatt på ufortrødet uten og se ut til og bry seg det minste. Virker som han liker og kasste bort andres penger uten og blunke. Sånn nå har jeg sakt det jeg hadde på hjertet så er det bare og stenge meg ute i fra hfs så lenge du vill !

    O
     
    Sist redigert av en moderator:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Meg også, det går faktisk ikke lenger.
    Om man følger litt med på hvordan Auditor holder på i tråd etter tråd, så handler det ikke lenger om forskjellige syn og meninger.
    Det handler om manipulering, ikke i forhold til merket dere alle kjenner men manipulering for manipuleringens skyld, der det lettest lar seg gjøre.

    Man kan dra på skuldrene men jeg synes det blir feigt.
    Jeg synes moderators burde være litt mere tilstede i den faktiske dialogen her. Ikke bare på oppfordring eller ift det åpenbare.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Usikker på om Moderatorer kan, på samme måten som Høvdingen, lese andres PM men da burde det jo lett være mulig for Mod å kikke på PM til nevnte bruker...
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Nok en platespiller..

    Begynner kanskje å få nok av disse i huset snart nå men vanskelig å ikke plukke de opp når de koster det samme som to grillpølser på YX.

    Technics SL-BD20 produsert 1983..

    DSCF8897.jpg


    Meget god stand med byttet belte og nål. Sistnevnte stoler jeg ikke på av prinsipp og har bestillt en ny ifra Tyskland. Lokket var til og med uten sprekker men med den vanlige bruksslitasjen iform av riper og matthet. Noe jeg tenker Autosol vil fikse opp med noen timer polering.

    Den kom tilogmed med den originale 45 adapteren og kablene, deriblant den originale jordingskabelen slik at jeg slipper å lage en kabelsko løsning inne i spilleren slik jeg normalt sett må gjøre med disse Technicsene ifra denne tidsperioden.

    Motoren kom med rester av smeltet belte på trinsen som ikke gjorde underverker med hastighetsvariasjoner. Men etter en god rens av den og det "nye" beltet kan jeg faktisk ikke høre noe w/f.. Kan hende det alene var grunnen til at denne ble donert på den butikken jeg kjøpte den på for alt jeg vet.

    Ingen justering på tracking force ettersom dette er en T4P spiller. Justert ifra fabrikk til 1.25gr og etter en veiing så var den utrolig nok rett på 1.25gr.. Dette er fordelen med motvekt systemer kontra fjærsystemer som ble brukt på de linjære trackerne jeg har hatt inne ifra Technics. En av disse hadde en tracking force på 0.9gr og jeg måtte legge på masse frempå pickupen for at den ikke skulle "danse" i rillene.

    Ser for meg denne spilleren kan bli en god spiller for en som har lyst til å starte med vinyl men ikke har interessen eller kunnskapen til å begynne å justere den.. Jeg kunne sikkert selv ha levd godt med denne men jeg har blitt bortskjemt på Direct Drive med Quartz control ifra Sony...

    Jomjom79

    Rettelse: Fant ut etter å ha søket i Technics kataloger at jeg tok feil av årstall.. Tallet står printet i chassiet men 8 må være 9. Ergo er denne produsert 1993.. Fant også ut at den stjerneskruen bak på tonearmen justerer en plate som står i spenn mot en fjær. Denne har da noe justering av tracking force. Hvor mye vet jeg ikke. Mulig jeg får bruk for den når den nye stiften ankommer.
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Hej

    Grattis! Ett fint par, du tagit över.



    Det vore kul att veta vilken filtersetup dina högtalare har. De har vad jag kan se följande elementbestyckning: Kef B139, Kef B110, Celestion HF1300 x 2, Kef T27 och Coles 4001 supertweeter.

    Dina högtalares filter var (är) en utmaning att konstruera.....

    Med vänlig hälsning, highfive

    PS Jag har inte bytt kondensatorerna i mina högtalare, kommer att beställa ett kit med kondensatorer från Falcon Acoustics. DS


    Hei. Langt om lenge, her er filteret, det ser bedre ut enn jeg fryktet.
    A471276A-3920-4893-9BD9-355C6E52FDCF.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Tipper du har noen Huldraer stående også...Var hittar du dem?...:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Noen fordeler kan du fortsatt benytte deg av, mtp Motalas posisjon som historisk elektronikksentrum i Sverige;D Albert & Hebbes reeranseanlegg..på skroten i Haga, Gbg--.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    En vintage diskotek-mixer från ca 1985; ”Power PMP 402B” tillverkad i Frankrike.
    Pris: 1000 kr.

    A26A8832-63E1-4A18-B30A-21E8557D2A67.jpg



    Jag har även ”storebror”: PMP 403.
    FCD46162-0F2E-41A7-BAF2-CEA905907EB4.jpeg
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Plukket med meg et komplett Clarion anlegg fra den lokale bruktsjappa, vekt og størrelse ga en indikasjon på at dette ikke var noe billig "rack" anlegg.
    Møbelet var vannskadet, totalvrak og "beyond repair" - resten var dekket av et tykt lag med skitt og støv, ingen bak disken var sikker på om det i det hele tatt virket.

    Forsterkeren har fått en grundig rens og er tatt inn i varmen

    clarion1.jpg


    Prisen var heftige 120,- for alt... :cool:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Plukket med meg et komplett Clarion anlegg fra den lokale bruktsjappa, vekt og størrelse ga en indikasjon på at dette ikke var noe billig "rack" anlegg.
    Møbelet var vannskadet, totalvrak og "beyond repair" - resten var dekket av et tykt lag med skitt og støv, ingen bak disken var sikker på om det i det hele tatt virket.

    Forsterkeren har fått en grundig rens og er tatt inn i varmen

    Vis vedlegget 553295

    Prisen var heftige 120,- for alt... :cool:
    Grattis :) den så heftig ut

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pilsern: Som du vet, er Clarion mest kjent for bilstereoen sin. Men de der hadde en og annen morsom attributt, ja. Ta vare på det. Og hvis du finner møbelet igjen, ta mål og få laga en eksakt kopi i nye materialer:rolleyes:
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Heftige 2x45 UFO watt håper du for sparket liv i settet igjen :)
    Ja Clarion "UFO series" fra 1977 -
    Seriøs byggekvalitet på disse, - ser litt "bling" ut, men tykk alu-front, knapper og vendere i aluminium, god størrelse på trafo og ryddig modulær oppbygging innvendig.
    Det er liv i alle komponentene og etter en seriøs innvendig rens så spiller forsterkeren glimrende - knall lyd!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: DER har du kul japaner:rolleyes: Noen åpenbare feil ved dem?
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    154
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Plukket med meg et komplett Clarion anlegg fra den lokale bruktsjappa, vekt og størrelse ga en indikasjon på at dette ikke var noe billig "rack" anlegg.
    Møbelet var vannskadet, totalvrak og "beyond repair" - resten var dekket av et tykt lag med skitt og støv, ingen bak disken var sikker på om det i det hele tatt virket.

    Forsterkeren har fått en grundig rens og er tatt inn i varmen

    Vis vedlegget 553295

    Prisen var heftige 120,- for alt... :cool:
    På "Maritas" Pilsern? Meget stilig!
     
    • Liker
    Reaksjoner: T68

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Kom från Tyskland igår. Mer hifi från gamla Östtyskland, DDR; eller rättare sagt studioutstyr.
    RFZ W 745 a; fadermodul. Denna har suttit i ett mixerbord hos DDRs radio.
    Potentiometern är 15 cm lång.
    Förstärkning 10 dB.

    C11C80DE-0C75-45C7-84E2-EE74040CB3D5.jpg
    87270D1B-226E-4D2A-8CD3-5A8016F55938.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Kul! Vil du forsøke å bygge et selv, basert på en kommende original? Eller er den modulen mest en kuriositet i samlingen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn