Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    eriksson ga628 var min første. lengre en det husker jeg ikke.. han raringen på bildet vet jeg heller ikke hvem er. hehe:rolleyes:
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Telefonen är en Ericsson B1. Min första mobiltelefon.
    Det skulle kunna vara jag; jag hade sådana kläder och sådan frisyr på den tiden. Det är inte Gary Newman. Det är Peo Thyren, en svensk sångare och musiker på den tiden.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    DSCF8737.jpg


    Phillips CD 230

    Ingen toppmodell ifra Phillips men til 40,- så ble den med hjem. Om ikke annet fordi jeg begynner å bli så nerdete at jeg vil ha både en Phillips og Sony cd transport i hus.

    Så og si strøken med ingen defekter utenom noen få lette merker på et litt bøyd topplokk. Regner med det har stått flere komponenter oppå denne. Trengte en liten bøy utover og lokket er nå flatt igjen.

    Var litt skeptisk med tanke på laseren før jeg kjøpte den, så jeg testet den med den verste cden jeg fant og den leste den uten noen som helst problemer.

    Etter demontering viste det seg at linsen var direkte tåkete av støv. Q tip`n ble svart av rensen.. Så leser den oppskrapete cder igjennom det støvlaget så vil jeg tro laseren er mer enn sterk nok. Den leser til og med cd sporet på SACD/Hybrid disker noe som eldre cd spillere gjerne har et problem med.

    Kommer overraskende nok med Coaxial digital ut.. Noe jeg ikke forventet i denne prisklassen.

    Etter oppkobling må jeg innrømme at jeg ikke hører et fnugg forskjell imellom denne og den 6 år eldre Sonyen jeg vanligvis bruker.. Sonyen var nok flerfoldige ganger dyrere enn denne i tillegg.

    Mangelen på IR sensor for fjernkontroll er dog et minus. Den bruker et RC5 system bak som jeg ikke helt har funnet ut av enda. Daisy chain imellom Phillips komponenter med felles fjernkontroll?

    Men jeg har sikkert godt av trimmen uansett...

    Frog79
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintagekjøp är en studiomikrofon från DDR, tillverkad av Funkberater PGH i Berlin. Det är en rundtagande dynamisk mikrofon och i vissa musikerkretsar anses den ha mycket bra kvalitet, med utpräglad vintagekaraktär och passar för sång och tal. Enligt säljaren ska detta exemplar vara tillverkat 1960!
    Jag betalade ca 500 SEK.

    MD 30-2.jpg




    Mätprotokollet är från 1977, men mikrofonen började tydligen tillverkas 1960.

    Mikrofon.jpg





    Jag har antagligen gjort ett stort fynd. Jag har hittat flera webplatser där man begär nästan 2000 kr för en mikrofon av denna modell.



    MD 30 2.jpg



    En studio i New York lovprisar mikrofonen:
    “We tried some voices on them right away, and this omni mic sounded like an AM radio with no EQ. Right out of 1960. So it’s a mic that can be used for effects purposes, or any kind of vocals where you want to have a thinner sound. Instead of trying to make a plugin do that, you’re able to just put up the mic, hit record, and you have it.”

    https://www.bb4studios.com/news/201...unkberaters-for-old-school-vocals-fx-and-more
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Nu spelar min Stereo Star 2, från DDR. Se inlägg nr 957 i den här tråden.
    En drivtransistor var defekt. Två effekttransistorer var defekta. Transistorn i Power Supply var också defekt. Att den var defekt resulterade i att DC-spänningen in i förstärkaren blev 46 volt, istället för 31 volt!

    Några elektrolyter hade tappat sitt originalvärde.
    Alla elektrolyter utom den i Power Supply är nu skiftade; men den ska också skiftas.
    BIAS har jag justerat till 60 mA.

    Förstärkaren låter mycket fint med hodetelefon. Återgivningen är äkta vintage och påminner om återgivningen från gamla rörförstärkare.

    Så här ser förstärkaren ut just nu :cool:

    9E732DE4-BCFB-47A6-BAF7-23D4C54EC234.jpg



    Den vedlagte bilden visar förstärkaren så som den ska se ut... :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    En kar ved siden av jobben skulle avhende disse, IMF-kloner med Kef og Celestion. 45x45x90 cm, 50 kg stk. Velbygde og fine. Sikkert noe kit fra en gang for lenge siden.
    Så da tok jeg de like godt med meg hjem. De spiller overraskende fint, ( lave forventninger? ) men jeg må nok finne frem en forsterker med mer muskler enn de små monoblokkene jeg koblet de opp med. Så får jeg se om plassen tillater at jeg beholder de, eller om de eller noe annet må ut..
    Ikke bare er mobilbildet dårlig, det er oppned i tillegg!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige
    Hej

    Grattis! Ett fint par, du tagit över
    !

    Jag har ett par IMF TLS80 och har provat flera förstärkarkombinationer.
    Idag sitter jag nöjd med denna kombination: U66 Control-Amplifier C-2, Nakamichi 620 Power Amplifier. Båda har fått alla elektrolytkondensatorer utbytta. Försteget är helt kondensatorlöst i signalvägen. Effektsteget har endast en kondensator i signalvägen. Nakamichin levererar 100 watt per kanal i 8 ohm.

    Man glömmer tekniken och njuter av musiken:)

    Följande förstärkare har passerat. Luxman LV103u, Murbeck Oden(effektsteg), Mission Cyrus, Hegel H70, Lyngdorf TDA 2200.
    Med Lyngdorfen, som är en digital förstärkare, så blir basregistret helt fenomenalt, men de högre registren blir väl analytiska och lite ”platta”.

    Slutsats!? En riktigt bra äldre klass B förstärkare med mycket muskler(nyrenoverad), med ett bra försteg, fungerar med mina TLS 80.

    Lycka till!

    Det vore kul att veta vilken filtersetup dina högtalare har. De har vad jag kan se följande elementbestyckning: Kef B139, Kef B110, Celestion HF1300 x 2, Kef T27 och Coles 4001 supertweeter.

    Dina högtalares filter var (är) en utmaning att konstruera.....

    Med vänlig hälsning, highfive

    PS Jag har inte bytt kondensatorerna i mina högtalare, kommer att beställa ett kit med kondensatorer från Falcon Acoustics. DS
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Hej igen.

    Det är ett par Atkinson TL´s, så inga fuskbyggen, filtren är komplexa;)


    Med vänlig hälsning, highfive
    Takk for opplysningene! Da ble jeg litt klokere. Eieren ville bare bli kvitt de, så jeg overtok de gratis mot avhenting. Egentlig har jeg ikke plass til flere gulvstående, men WTF..
    De låter ( utfra hukommelsen ) ganske likt TLS80, men friskere oppover i registeret.
    Innledningsvis koblet jeg på et par 30watts klasse A monoblokker siden de likevel stod framme; det spiller pent men merker at effektbehovet er større.
    Skal sette opp en overhalt Pioneer Spec2 ( 2x250w ) på de ikveld, i håp om at den orker å skyve på litt mer.
    Så får jeg se om jeg klarer å la filtrene være i fred.
     
    Sist redigert:
    L

    Labbis

    Gjest
    Lenge siden jeg hadde kassettspiller. Kjøpte en Tandberg TCD 330 for moro skyld og for å komplettere vintagegreiene.

    SAM_9654.jpg


    Kom samtidig over noen fine ferdiginnspilte kassetter. Mener å huske at dette lydmessig var noe dårlige greier.

    SAM_9658.jpg


    Ble faktisk overrasket over lydkvaliteten på noen av disse båndene. Man må jo sammenligne,- lyden på f.eks Lou Reed var faktisk bedre enn lyden fra Tidal HIFI via god DAC. Mer åpent og detaljert. Morsomt. Kassett neste!
     

    helge fylla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    82
    Sted
    hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
    Torget vurderinger
    1
    Sony PS-636

    20190417_185454.jpg

    dette er mitt siste vintagekjøp. en helautomatisk Sony fra 1979.
    med original MM Pick-up. spilleren er nå renset etter beste evne og ser
    nesten ny ut, med unntak av dekselet som trenger en polering.
    alt virker. fikk den for 400; på marketplace, fjasboka.
    bilder av innmaten ligger på tråden for innmat.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Petre: Dette må være etter oppskrift fra danske "High Fidelity" De hadde denne som et prosjekt for leserne. Seriøst bygg med betong rundt basselementet. Tipper at den spiller fletta av det meste fremdeles...
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    DSCF8803.jpg


    Jeg fant enda en Phillips. CD 473

    Denne gangen hos en NLM butikk ute på landet som er kjent for å overprise.. De har brukte Ikea møbler der til priser som er over hva Ikea selger de nye for.. Heldigvis hadde de ikke helt forstått verdien på denne da den ble priset til hyggelige 100,-

    Denne er visstnok relativt ettertraktet i hifi miljøer pga sin TDA1541A DAC chip.

    Har ikke fått tid til å se så mye på denne pga jobb de siste dagene men alt virker. Igrunn det eneste den egentlig trenger er en skikkelig god rens da frontplaten er full av fett og møkk. Jeg kommer nok til å demontere transporten og smøre den opp igjen. Utrolig nok er beltet som driver skuffen fremdeles bra. Ikke noe jeg forventet ifra et Phillips produkt ifra 80 tallet.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Hvem vet, det KAN være skiftet. Men det kan jo også innebære lite bruk gjennom tida, da. Rens den, du. Og kos deg med den. Ikke allverdens å forvente av lydkvalitet kontra la oss si en toppstands NAD 5440 MASH-maskin, men at den i det hele tatt har overlevd er en bonus i seg selv, det. Og Philips ER en av to produsenter som OPPFANT CDen. Det kan ingen ta fra dem. Og det , samt kassetten, er jeg dem evig takknemlig for..
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    En MEG V 920.
    Denna är nu på väg hit från östra Tyskland. Uteffekt 100 watt. Det är en mono effektförstärkare med en förstegsdel med 4 mixbara ingångar. Jag har redan "systermodellen" till denna; MEG V 941; som är ett rent mono effektsteg.

    s-l1600.jpg



    MEG V 941
    V 941.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    El Mariachi: Så sjeldne som de er er i NOS-stand, er prisen mer enn OK. Sammenlign gjerne med forseglede Denon/TDK metalbånd eller ultrasjeldne NOS-rør. Det hadde vært noe helt annet dersom elememtene ikke hadde vært i original emballasje, og BEVISELIG ubrukte, som her... En unik sjanse til å bygge ny 70-tallskonstruksjon for den vintagisten som ikke finner sin høyttaler blant dagens nye konstruksjoner. Sålenge dama har to sett.

    Kjell: Hvor mye Hon-Fi har du????;D
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Auditor

    Vel, vel, du om det.
    Jeg solgte dette settet for 5-6 år siden for en brøkdel av denne prisen, hvilket jeg annså som jævlig bra etter hva som kan forventes lydmessig fra dette settet.
    Jeg har nemlig har flere slike høyttalere opp igjennom, har du hørt de?

    Det vil si at du kan kjøpe det legge det på hylla, tar du det ut av esken og skrur det inn i noen kasser er det på en god dag verdt en tusenlapp. Dette settet kan ikke på noen måte sammenligne seg med Kit503 osv.

    Når det er sagt så må jeg si det ikke slutter å forundre meg hvilket overflødighetshorn av hifipriser du sitter inne med, utgitt i bokform ville nok denne informasjonsmengden få codex gigas til å fremstå som en pocketbok.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Gut genug. Oder?
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    El Mariachi: Så sjeldne som de er er i NOS-stand, er prisen mer enn OK. Sammenlign gjerne med forseglede Denon/TDK metalbånd eller ultrasjeldne NOS-rør. Det hadde vært noe helt annet dersom elememtene ikke hadde vært i original emballasje, og BEVISELIG ubrukte, som her... En unik sjanse til å bygge ny 70-tallskonstruksjon for den vintagisten som ikke finner sin høyttaler blant dagens nye konstruksjoner. Sålenge dama har to sett.

    Kjell: Hvor mye Hon-Fi har du????;D
    Sitter og fniser for meg selv når jeg leser dine utalelser om vintage utstyr og div,du har vel ikke vurdert å skrive bok med masse flotte ord og gode røverhistorer?
    ;)¹
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    El-retur: Min betegnelse på DDRs lydprodukter for konsumenten- Hon-Fi, altså- henviser til ingen ringere enn Erich og Margot Honecker. Og hvordan de - gjennom landets ENESTE merke, RFT og dets direktør, den nå avdøde Uwe Bögelsack, løste behovet for hjemmeunderholdning i DDR av samme type som vi HFSere har . Profflyden i DDR tok Geithain seg av. Grunnlagt 1960 av den da atten år gamle Joachim Kiesler. Et merke som faktisk fortsatt lever . Bygd på og med DDRs ressurser og ideologi. Etter Die Wende ble RFT kjøpt av Nokia. Og RFTs utstyr er blant det mest interessante som er igjen i Europa. Jeg har selv en SK3000 Hi-F kassettspiller i svært god standi. Eneste i Norge.

    Fulgte du med i med i historietimene? Da ville du forstått mer .

    Til seinere referanse, her er noen flere:

    Com-Fi: Ref til østeuropeisk lydutstyr hjemmehørende i det tidligere kommunistområdet/Østblokka utenom DDR. Sovjetiske rør, høyttalere fra Polen, Serbias rørforstrerkere, Ungarn og Tsjekkia/Slovakias rør feks..Nyere "Com-Fi" er for eksempel Heed, EAT, JJ++

    Chi-Fi:
    Samme for Kina Taiwan og resten av Sørøst-Asia utenom Japan. Alt det nettkjøpte, problematiske rørutstyret fra Kina, feks..Men Kina har gode egne merker også. Cayin er ett av dem. Like fullt: Chi-Fi.

    Merk: Alle betegnelser er ment humoristisk! Men har geografien i mente.
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Ja, i alla fall jag tycker att DDR-hifi är intressant; och 30 år efter Tysklands enande lever DDR-hifi ganska gott. Det finns flera web-sajter och det finns minst två diskussionsforum för de som vill känna nostalgins fläktar av hifi, från ett land som inte längre existerar.
    :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Og så har vi deg, da. Moderatoren med Nordens største samling:) Det tipper jeg iallefall du har..Og jeg gleder meg til å lese mer om de østtyske boksene! Sitter faktisk her og vurderer sjansene for et lite , aktivt Geithain-par i betalbar klasse...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg fant enda en Phillips. CD 473
    Denne er visstnok relativt ettertraktet i hifi miljøer pga sin TDA1541A DAC chip.

    Frog79
    Det er mye info på nettet om de første Philips DAC's, og helt riktig som du nevner at de er ettertraktet. Litt "morsom" historie også mht de første Philips DAC's vs Sony. Spes. 1541P 14-bit DAC'n.
    Enkelte hevder at det er en av de bedre DAC's ever - og at den ved en enkel, reverserbar mod blir virkelig bra. Det sitter en slik DAC i min CD X - og den låter egentlig overraskende bra. Meget bra faktisk. Vinylkarakteristikk er et ord som ligger lett på tungen når den snurrer CD:). Med tid og stunder har jeg en plan om å teste mod'n.
    Se innlegg #922, 926 og link i 929 i denne tråden
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintagekjøp är en Östtysk gitarrförstärkare; RFT Vermona Regent 30-2s; uteffekt ca 30 w; tillverkad under 1980-talet.

    De här såldes i Sverige och den här hittade jag på en lokal loppis i dag. 200 kr; ett fynd!

    Här är det fråga om det enklast tänkbara. Två ingångar med var sin försteg/tonkontrolldel och en ac-kopplad effektstegsdel, med enkel spänningsmating. Utgångselektrolyt krävs alltså. Allt traditionellt konstruerat enligt de ideal som västerländsk hifi hade i början av 70-talet. Låter det dåligt? Nej, absolut inte. Återgivningen är härligt varm och fyllig.

    Men det bästa med denna är bredbandselementet på 12 tum. Det heter RFT L 3402 och tyskarna tycker att det är ett toppenelement och det är populärt att använda i egna konstruktioner. Och titta så fint det är! Det ser ju ut som nytt och oanvänt.

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    5.jpg
    6.jpg
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Du har ikke liggende en gammel Fender også? For å prøve den slik den er ment å skulle være? Det er jo synd å kannibalisere sånne, da...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Highfive: Jeg har hatt hundrevis av LHs, og selv jeg har ikke hatt den grå typen oppe til høyre der:rolleyes: De der spiller svært bra på f.eks. eldre Pioneer, men jeg håper de har overlevd lagringen. Du får prøve..
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    De der spiller svært bra på f.eks. eldre Pioneer,
    De spiller nog bra på alla kassettdäck som är intrimmade på just detta kassettband, eller hur Auditor?


    Ukens vintagekjøp:
    Yamaha CDX 710; pris 100 kr.
    Sennheiser HD 414; impedans 2000 ohm; den ursprungliga från 60-talet. Pris: 700 kr

    IMG_2126.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: BASF/Emtec-hos meg bare kalt Emtec i moderne tid- har et utstyringspotensial høyere enn omtrent ALT annet i kassettverdenen,og de er svært klangnøytrale. Så nøytrale, faktisk, at de som regel blir direkte lyse i klangen på den ca. 30%en av befintlige decks som IKKE liker å jobbe på Emtec. Det er f.eks kombinasjonen. Sony/Emtec et bevis på. Derimot er Emtec helt riktig valg for merker spm Bang & Olufsen og eldre Pioneer, hvis klangbalanser heller varmt. Der vil den ene part i kombinasjonen balansere ut den andres svakheter, og den totale pakka ende som svært musikalsk. Selvfølgelig har de godt av kalibrering, det har alle bånd. Og man får aldri et bedre bånd til å låte bedre dersom spilleren som tar opp på det er dårlig . Men eldre LHer lar seg lett påvirke av dårlig lagring, og har også begrenset utstyring kontra nyere versjoner.. De er tross alt over 40 år gamle, så det er naturlig at de "tappar info" en del...Mitt tips er å bruke de her oppe på et deck man ikke er redd for - eldre LHs ryker faktisk ganske lett også. Noe annet er det med Emtecs nyere FE-I..den vil nok tåle minst 40 år med et enda hardere bruk enn LHene der. Og så fleksible som de nyere normalene derfra er, vil de gi gode opptak på det aller meste. hvis decket ikke er så husegent som en Sony pleier å være. Det hjelper dog ikke å tro at dette båndet ikke avslører svakheter i match- det gjør det:rolleyes: Men du, som jeg, har en stor fordel ved å bruke Emtec: De er like tyske som RFT, og derfor fungerer Emtec også på RFT. Jeg venter inn et parti, og har ett til. Hvis du trenger noen, da..Det var jo tross alt lettere å finne vesttyske varer i DDR enn man egentlig skulle tro. Hvis man hadde kontaktene.
     
    Sist redigert:

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Ropade in den här fina Garrard Zero 100s för 300kr på en nätauktion. Efter lite rengöring (mycket kärvande stelnat fett) och uppsmörjning funkar den bra och låter riktigt fint tillsammans med en Little Bear rör-riaa, Sonab r3000 och Boston Acoustics A60 högtalare.


    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn