Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kunne ikke motstå dette.

    Vis vedlegget 458521

    Selger var ordentlig. Jeg var første som viste interesse og fikk lov å reservere, til tross for påfølgende telefonstorm.

    Vis vedlegget 458522

    En uke etter ble penger overlevert og spiller hentet.

    Vis vedlegget 458525

    Pent fraktet i baksetet. Og klar til å bli koblet opp til anlegget.

    Vis vedlegget 458523

    Debut med Fred sjunger Bellmann. Beogram 4000 fra første produksjonsår (1972). Jeg har en NOS originalstift, SP15, som skal påmonteres. Men lyder meget godt med den som kom med.

    Vis vedlegget 458528

    Har tenkt å gjøre en del utskiftninger i platespillersamlingen.
    Nydelig spiller. Ser ut som om den er vel ivaretatt også! Gratulerer!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfele: Iallefall ikke MMC5 som sitter på der? Var den jeg hadde på min..
    Det er en 20EN som er på nå, men bytter til SP15 as we speak. SP15 er den som Pramnik utviklet til spilleren. Skulle beholdt min Soundsmith 20CL+, men de er relativt tunge sammenlignet med originalene.
    Litt flaks skal man ha. Hadde glemt at jeg hadde en som ny 20CL. Den fant jeg i går og er hva som står på nå.

    Oscar Peterson Trio i morgentimene.

    IMG_3777.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer i fjellheimen - begynner å bli en del kvalifiserte rigger nå! Og det beste er jo at de alle har sine særegenheter og fordeler.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig, Hardingfele.
    Jeg kunne lett ha ryddet plass til en klassisk tangential Beogram.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig, Hardingfele.
    Jeg kunne lett ha ryddet plass til en klassisk tangential Beogram.
    Eide en Bg4000 i noen år. Derfor jeg hadde disse PUene liggende. Det er virkelig en statement-spiller. Subir Pramanik m.fl. fikk komplett frie hender og leverte et produkt som var like komplett over-engineered i forhold til prisen B&O kunne ta. Det var grunnen til at man forenklet mekanisme, komponenter og motor i påfølgende spillere.
    Så da en Bg4000 dukket opp på Finn, fra en person som helt klart var dypt inne i vintage-elektronikk, var det liten grunn til å nøle. Vedkommende har gått all-in og sendte en Bg6000 til USA for komplett rehabilitering, og har også en egen Bg4000, selvsagt, i mint-condition.

    Den jeg kjøpte var ettersett av ham og i topp kosmetisk tilstand. Skal nok til med litt "albuefett", som amerikanerne kaller det, på lokket, som har noen grunne småstriper, men det ordnes lett med en plastsliper. I første omgang prøver jeg en vinylvoks.

    Jeg var altfor ung på tidlig 1970-tall og forstod ikke hva som foregikk i internasjonal HiFi. Det var jo rene opprustningskrigen, der de kastet det de hadde av know-how og teknologi i det å lage best mulige komponenter. Bra at mye har overlevd.

    Ser jeg skal helt tilbake til 2007 for å finne mitt forrige Bg4000 set-up. Den observante vil se at det er Fidelity som ligger på bordet:

    Skjermbilde 2017-09-23 kl. 12.14.47.jpg


    Skjermbilde 2017-09-23 kl. 12.19.26.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    6021 är inte transmissionlinehögtalaren.
    Den heter 8071.
    6021 är från ca 1973. Basen kommer från Peerless. Alnicomagnet.
    Filtret är enkelt; en kondensator, inget annat.
    I Hifihandboken från 1973 anges frekvensomfånget till 38-18000 i dämpat mätrum.
    Man kan skruva bort den bakre väggen. Elementen är skruvade inifrån.
    Kassen är mycket välgjord.
    Värt 150 kr? Ja, men inte mer.
    Kjøpte de jeg av nyssgjerrighet. De heter 60211 serie 1, og har Luxor 10" basselement og to stk kondiskanter. Det ser ut til at diskantene er av samme type som ble brukt i en del Tandberghøyttalere. Det er spole foran bassen og en kondensator for hvert diskantelement.

    Søkte litt på nettet om jeg fant litt informasjon om disse, men det var lite å finne.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Wellex er vintage, TK 400 er glimrende vintage og de Pioneer-ene tipper jeg også er vintage. Gidder ikke sjekke Google om alder. Wellex har jeg ingen personlig erfaring med, men hvis Radionette ikke kombineres med 1ste generasjon Hegel eller annet som er frampå og stramt så er det fine musikkformidlere. Jeg tror mange har fått fordommer motbevist ved å møte på disse igjen i voksen alder. Klassiske toveis trykkammere på 20 liter som er ærlige formidlere av musikkens sjel. Spesielt hvis musikkvalget er tidstypisk.
    Har fått prøvd alle tre settene og det låter greit på en ellers udugelig receiver jeg hadde stående, fikk med en Pioneer SX-stereo receiver og noen headset faktisk, får teste de senere. Wellex-ene er hardt brukt og kan med fordel pusses, sparkles og males/lakkes igjen. Radionettene er meget pene, mens Pioneerene har litt flassing av "lakken", uten at det bryr meg nevneverdig.
    Planen er å bruke disse sammen med Tandberg TD160 og god gammel rock, Lynyrd Skynyrd, Dire Straits, The Police, Metallica, Tony Joe White, Lee Ritenour (takk Polka), ZZ Top, JJ Cale, Eric Clapton, Bruce Springsteen, Eagles, Pink Floyd osv.

    Jakten etter flere par kan nå fortsette. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MarkusH: Plukk ut det headsettet du liker best, legg ut de andre, bruk penga på en ordentlig forsterker til det som beholdes.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    6021 är inte transmissionlinehögtalaren.
    Den heter 8071.
    6021 är från ca 1973. Basen kommer från Peerless. Alnicomagnet.
    Filtret är enkelt; en kondensator, inget annat.
    I Hifihandboken från 1973 anges frekvensomfånget till 38-18000 i dämpat mätrum.
    Man kan skruva bort den bakre väggen. Elementen är skruvade inifrån.
    Kassen är mycket välgjord.
    Värt 150 kr? Ja, men inte mer.
    Kjøpte de jeg av nyssgjerrighet. De heter 60211 serie 1, og har Luxor 10" basselement og to stk kondiskanter. Det ser ut til at diskantene er av samme type som ble brukt i en del Tandberghøyttalere. Det er spole foran bassen og en kondensator for hvert diskantelement.

    Søkte litt på nettet om jeg fant litt informasjon om disse, men det var lite å finne.
    En spole till basen?
    Ja, då minns jag fel. Det var många år sedan jag hade denna modell...
    :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintageköp från Tyskland:
    En receiver från DDR-tiden. "RFT Heli Radio RK 88 Sensit"
    Ca 1200 kr inkl frakt från Tyskland.

    Vilken design!



    Der erste RK 88, wurde im Zeitraum von März 1982 bis September 1984 hergestellt.


    Sinusausgangsleistung: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 x 30 W bei k = 0,08 %

    Übertragungsbereich:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 - 30000 Hz

    Fremdspannungsabstand bei 25 W:. . . . . . . . . . . . > 91 dB


    I DDR mätte man alltid uteffekten vid 4 ohm.
    Notera att signal/brus-förhållandet anges till över 91 dB!


    rk 88.jpg



    Här kan man läsa om hifi från DDR:
    http://www.rft-hifigeraete.de/4579.html
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Technics SB-CS50

    DSCF7881.jpg


    200,- med angrerett..

    Noen her med erfaringer på denne modellen? Evt byggeår? Veldig lite å finne på nett ang disse.. Det meste jeg finner er faktisk negativt selv om jeg personlig syns det låter meget bra.. Noen småskader på finishen som lett lar seg reparere. Selve membranene og frontene ser veldig bra ut. Trenger sårt en grundig rengjøring som jeg tenkte å gjøre ikveld.

    Noe mindre mellomtone enn mine B&W`s. Høres ut til å være en bedre match enn B&W`ene på min AS-2100.

    Frog79
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Litt usikker på hvor jeg skal plassere dette spørsmålet, men har noen sett denne før og vet noe om de?
    Jeg tror det er et horn beregnet for PA, men er usikker.
    Spder 22 horn driver front.jpg

    Spder 22 horn driver rear.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Nu har min RFT RK 88 Sensit; från DDR; kommit hem. Visst är designen helt speciell?
    Mycket fint yttre skick och den fungerar fint. Minst två lampor är defekta, men de är ju lätta att byta.
    Återgivningen är förvånande bra, speciellt med tanke på den mycket enkla konstruktionen.
    Tonkontrolldelen är helt traditionellt konstruerad och effektstegsdelen, ja se själva, på bilden. Kan det bli mer simpelt? Den enklaste ac-konstruktion man kan tänka sig. Kondensatorn 204 (4700 uF) längst ner till höger är utgångskondensatorn.
    Återgivningen påminner mycket om Tandberg Huldra 10.
    CD-spelaren är en Grundig CD 500 från tidigt 80-tal.

    image.jpg
    image.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP: EKTE Ståle Krapyl....;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ukens kjøp og ukens kjøp, platespilleren i bildet ble i alle fall levert denne uken. Junior hadde den med seg fra Bergen på onsdag, og nå er den oppe å spille selv om den originale jordkabelen mangler. Skal mekke til en jordkabel i morgen ved hjelp av enten tannstikker eller fyrstikker og en gammel høyttalerkabel av den simpleste typen. Blir nok helt støyfritt da, nå er det bittelitt jordstøy helt i bakgrunnen.

    460768d1507317879-balubas-krypt-twilight-zone-stuevinyl.jpg


    Technics SL-QL15
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    F3 Trapez Xi . WOW! Er Meget imponert over hvor bra disse spiller.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fine, gamle klassikere det der. Hvor fikk du tak i dem, og måtte du betale noe særlig? Ikke for det, de er faktisk verdt en god del i bruksverdi. Holder sikkert stand mot endel nyere konkurranse litt opp i prisklassene også.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Fine, gamle klassikere det der. Hvor fikk du tak i dem, og måtte du betale noe særlig? Ikke for det, de er faktisk verdt en god del i bruksverdi. Holder sikkert stand mot endel nyere konkurranse litt opp i prisklassene også.
    Kjøpt på finn.no Rimelig smart konstruksjon vil jeg påstå . Hvor mye er de verdt ? Jeg tenker å beholde dem. De synger bedre en det meste jeg har hatt tidligere . veier rundt 35 kg stykk , solide greier i bøketre :)
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    154
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Så annonsen på finn.no.
    Vurderte de sterkt, men stakk fingern i jorda og innså at det er nok utstyr her nå.

    Fine, gamle klassikere det der. Hvor fikk du tak i dem, og måtte du betale noe særlig? Ikke for det, de er faktisk verdt en god del i bruksverdi. Holder sikkert stand mot endel nyere konkurranse litt opp i prisklassene også.
    Kjøpt på finn.no Rimelig smart konstruksjon vil jeg påstå . Hvor mye er de verdt ? Jeg tenker å beholde dem. De synger bedre en det meste jeg har hatt tidligere . veier rundt 35 kg stykk , solide greier i bøketre :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    Så annonsen på finn.no.
    Vurderte de sterkt, men stakk fingern i jorda og innså at det er nok utstyr her nå.

    Fine, gamle klassikere det der. Hvor fikk du tak i dem, og måtte du betale noe særlig? Ikke for det, de er faktisk verdt en god del i bruksverdi. Holder sikkert stand mot endel nyere konkurranse litt opp i prisklassene også.
    Kjøpt på finn.no Rimelig smart konstruksjon vil jeg påstå . Hvor mye er de verdt ? Jeg tenker å beholde dem. De synger bedre en det meste jeg har hatt tidligere . veier rundt 35 kg stykk , solide greier i bøketre :)
    Du burde kjøpt ;) Da kunne du sikkert solgt noe av det du har fra før , hehe
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    154
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Så annonsen på finn.no.
    Vurderte de sterkt, men stakk fingern i jorda og innså at det er nok utstyr her nå.

    Fine, gamle klassikere det der. Hvor fikk du tak i dem, og måtte du betale noe særlig? Ikke for det, de er faktisk verdt en god del i bruksverdi. Holder sikkert stand mot endel nyere konkurranse litt opp i prisklassene også.
    Kjøpt på finn.no Rimelig smart konstruksjon vil jeg påstå . Hvor mye er de verdt ? Jeg tenker å beholde dem. De synger bedre en det meste jeg har hatt tidligere . veier rundt 35 kg stykk , solide greier i bøketre :)
    Du burde kjøpt ;) Da kunne du sikkert solgt noe av det du har fra før , hehe
    :-D
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Ukens vintageköp är en RFT Ziphona HSV 920 från DDR. Den kom hit i originalkartong.
    Tillverkad tidigt på 1970-talet. 2 x 15 watt.
    Pris: ca 400 kr inkl frakt.

    Renoveringsobjekt, men fungerar.
    Jag har redan skiftat de stora elektrolyterna; 3 i Power supply; 2 på högtalarutgången. I stället för original östtyska "Frohlyt" har jag monterat västtyska Roederstein. De är från 70-talet, men helt nya; alltså NOS. De har legat på Luxors lagerhyllor här i byen.
    Effektstegsdelen är en AC-konstruktion med kvasikomplementär utgång. Effekttransistorerna är från Sovjet och heter KT 902.


    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

    ziphona-hsv-920-hifi.jpg

    s-l1600N3X41WEK.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Jäklar, den var snygg!! Den der håper jeg du får MASSE musikk ut av. Hva mer er feil?? (Okab) Riederstein kan sitt fag, så de holder nok.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, der er en kul amp jeg håper og tror du får orden på. Her er mitt siste på vintagefronten. Riktignok ikke et kjøp, men en gave. Dessverre har den vært utsatt for batterilekkasje, så jeg må åpne den for å se om jeg ikke kan få rengjort den. Ellers i pen stand utover de sedvanlige, uungåelige ripene slik plast får selv ved lett bruk.

    sony walkman vintage.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn