Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Kjell: Jäklar, den var snygg!! Den der håper jeg du får MASSE musikk ut av. Hva mer er feil?? (Okab) Riederstein kan sitt fag, så de holder nok.
    Den fungerar, men jag skiftar nog alla elektrolyter i den och justerar tomgångsströmmen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Burde være enkelt nok. Fire skruer, løft ut mekken, fjern en kontakt. Skift reim, rens, reverser;) Rens igjen. Demag. Ferdig.

    Sjekk MsMadLemon på YT. Den dama veit hva hu driver med. Modellnummer, takk!
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Provspelning av RFT Ziphona HSV 920.
    Två nya NOS elektrolyter från RIFA; 470 uF, i förstegsdelens Power Supply.
    Tomgångsströmmen är inställd på straxt under 90 mA, återkopplingen är justerad.
    Återgivningen är helt ok. CD-spelaren är en Grundig CD 5000 (tidigt 80-tal), hodetelefonen är Beyer Dynamic DT 150.

    image.jpg

    image.jpg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Vil slå ett slag for Retro HiFi på Kråkerøy, har nå denne i bestilling derfra;
    86_1473973018.jpg


    Så kan jo flere få øynene opp for spillere fra vinylens gullalder ;)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    En slik hadde jeg i mange år, den står ubrukt hos ekskona vet jeg.
    Den er veldig fin den der :)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    I wish, har forsøkt jevnt og trutt på det en femten års tid, får se om jeg får lov å fikse den opp for henne i det minste en gang :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    En Pioneer PD S 505.
    150 kr på loppis.
    Jag vet egentligen ingenting om denna modell; bra? Dålig?
    Synpunkter?

    IMG_4165.jpg
    IMG_4166.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Den der har et av de mest stabile drev som noensinne er bygd. Pioneer Stable Platter er samme type mekk som Micke Bladelius anvendte i Advantage- produktene sine. Nå husker jeg ikke helt om den har digitalutgang, men om så er tilfelle, finn en topp dac og løft prestasjonen. Feks en førstegenerasjons Rega. Da er du garantert "massor med kul" fra CD igjen...Drivverket er faktisk grunnen til at Pioneer kutta ut å bygge CD-spillere en tid. Fordi alle andre også ville bruke verket. Litt som Teac og VRDS ( samt Neo). Legato Link er ikke den mest engasjerende dac, men altså, det er et utmerket drivverk.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Ja, Auditor; det du säger stämmer bra med vad man kan läsa på webben om denna modell. Många tips på DIY uppgraderingar finns också.
    Och den är tillverkad i UK. Varför? Det borde ha varit billigare att tillverka den i Taiwan eller Korea.

    IMG_4167.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en periode Pioneer virkelig satset på UK. Forsterkerne A-300 og A-400 var også uk-produserte, og denne cdp er en god partner.

    Enig med Audutor. Har hatt samme spiller selv, litt mørk og uengasjerende DAC. Koblet til Audio Alchemy DDE v1.0 låt det kuler og krutt. Svært god kombinasjon hvis du kommer over en slik DAC. :)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Mörk? Nej snarare överdrivet kall och hård.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Pioneer er ekstremt nøytrale, spiller på grensen til kaldt hvis du ikke har kontroll på matchen. Made in UK er- og var- et kvalitetstegn innen Hi-Fi. Pioneer satset i sine siste Hi-Fi-år på å komme inn på euro-markedet, produserte endel i UK og fikk derigjennom komponenter som også ble "stemt" etter europeisk smak. Noe de aller fleste japanske merker har slitt lenge med, ettersom lydfilosofiene i Japan ofte er stikk motsatte av det vi vil ha, og Japan her må satse på volum, som regel- Unntakene er altså disse - og Air Studios-delene til Pioneer, samt hele linja fra Denon, Onkyo og Accuphase. Merk at jeg da ikke tar med Marantz her, da merket originalt er amerikansk. Saul Marantz var amerikansk jøde. Vi har innbitte japanofiler her- feks i Sonytrådene:cool: Det er ingen tvil om at Japan kan sin elektronikk, men de sliter altså litt med det kommunikative innen Hi-Fi...Det er europeiske merker derimot verdens beste på. Ref merker som Bladelius, Rega, Naim, Audiolab, Hegel. EC, Doxa...

    PS: Jeg kan skrive under på at Pioneer- drivverkene FØR Stable Platter IKKE var mye å skrive hjem om. Jeg sleit ut tre av dem på like mange år på 90-tallet. Fra nye.
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    En Pioneer PD S 505.
    150 kr på loppis.
    Jag vet egentligen ingenting om denna modell; bra? Dålig?
    Synpunkter?
    Trichord benyttet Pioneer PD-S504 som utgangspunkt for sin modifiserte versjon Genesis. Årsaken til dette var at drivverket er godt og den hadde minst jitter av alle spillerne de hadde målt uansett pris. Har ikke hørt PD-S504 eller 5 i original versjon. Trichord Genesis fikk gode anmeldelser og flere skribenter hadde den som referanse i prisklassen (£550 i 1996)
    Har en slik spiller og den låter stort og dramatisk med god PRaT. Den safer litt og jeg oppfatter den som litt soft. Min spiller er modifisert med 'Trichord Clock 3'. Det skal også være gjort enkelte modifikasjoner i den analoge delen. Da jeg åpnet lokket kunne jeg se kondensatorer i god kvalitet fra Nichicon, Oscon og Elna men aner ikke om de satt i spilleren originalt.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Naca4: Trichord gjorde mye bra med dem, ja...men de kom aldri opp på feks samtidig Denon-nivå..Og mht spilleglede ble begge merker rundspilt av Regas første Planet..Men gode, det var de alle sammen..
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Naca4: Trichord gjorde mye bra med dem, ja...men de kom aldri opp på feks samtidig Denon-nivå..Og mht spilleglede ble begge merker rundspilt av Regas første Planet..
    Der er jeg uenig. Synes Rega cd-spillere og dacer er kjedelige. Thrichord Genesis er jo spilleglede - har du hørt den?
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Min bror hadde en Pioneer PD S 06 i mange år. Syns den låt helt helt supert. Om denne kan sammenlignes med PD S 505 er usikkert, men jeg innbiller meg at PD S 505 var en dyrere spiller, så regner med at denne spiller vel så godt.

    PD S 06 :
    PD-S06-1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Naca4: Ja. Ellers hadde jeg ikke nevnt det...
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Trichord benyttet Pioneer PD-S504 som utgangspunkt for sin modifiserte versjon Genesis. Årsaken til dette var at drivverket er godt og den hadde minst jitter av alle spillerne de hadde målt uansett pris. Har ikke hørt PD-S504 eller 5 i original versjon. Trichord Genesis fikk gode anmeldelser og flere skribenter hadde den som referanse i prisklassen (£550 i 1996)
    Har en slik spiller og den låter stort og dramatisk med god PRaT. Den safer litt og jeg oppfatter den som litt soft. Min spiller er modifisert med 'Trichord Clock 3'. Det skal også være gjort enkelte modifikasjoner i den analoge delen. Da jeg åpnet lokket kunne jeg se kondensatorer i god kvalitet fra Nichicon, Oscon og Elna men aner ikke om de satt i spilleren originalt.

    Clock 2 kostar 62 GBP + VAT + frakt.
    Clock 4 kostar 122 GBP.

    Modifieringarna i analogdelen handlar antagligen om att ta bort de två mute-transistorerna och att montera en "bättre" OP-amp och "bättre" kondensatorer.
    Jag betalade 150 kr för spelaren...
    Modifieringarna kommer att kosta minst 1000 kr.
    Jag har inga problem med att göra modifieringarna, men det verkar inte vara så klokt rent ekonomiskt. Numera kan man ju köpa begagnade high end cd-spelare billigt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Som sagt, henter du inn en topp DAC- til marginalt høyere pris- slipper du ikke bare å åpne den, men har- mest sannsynlig- mulighet til å tilkoble flere digitalkilder..Det er imo bedre å flytte konverteringen UT av kabinettet fysisk..Men den Trichordpakken er en mulighet, ja..Som fort kan vise seg verd utgiften.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Clock 2 kostar 62 GBP + VAT + frakt.
    Clock 4 kostar 122 GBP.

    Modifieringarna i analogdelen handlar antagligen om att ta bort de två mute-transistorerna och att montera en "bättre" OP-amp och "bättre" kondensatorer.
    Jag betalade 150 kr för spelaren...
    Modifieringarna kommer att kosta minst 1000 kr.
    Jag har inga problem med att göra modifieringarna, men det verkar inte vara så klokt rent ekonomiskt. Numera kan man ju köpa begagnade high end cd-spelare billigt.
    Helt enig. Betalte bare en symbolsk sum for min Trichord. Har den som backupspiller sammen med mange andre. Synes ikke den er noe spesielt som drivverk, men den spiller forbausende kraftfullt og dynamisk rett fra analogutgangene.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.416
    Torget vurderinger
    0
    Ännu en cd-spelare...
    En Technics; tidigt 1990-tal.
    Pris 150 kr på loppis.

    MYCKET bättre ljudkvalitet än Pioneer-spelaren, som jag köpte för några dagar sedan. Technicsspelaren är livfull och detaljrik; Pioneerspelaren känns livlös och platt i jämförelse.
    Den är mjuk och varm i karaktären, medan Pioneeren känns kall och hård.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    image.jpeg
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Den der bør du ta godt vare på og aldri kvitte deg med. Et fantastisk røverkjøp. Det NTT utviklede 1 bits MASH systemet (Antagelig 3. generasjon i denne) er fullstendig overlegent alle multibitsystemer.

    Både Sony og Phillips som designet CD teknikk og standard tok i bruk MASH converterene rundt 1990.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Både Sony og Phillips som designet CD teknikk og standard tok i bruk MASH converterene rundt 1990.
    Philips brukte ikke MASH-konvertere. De utviklet bitstream og DAC 7 konverteren som et svar på konkurransen fra Japan.
    Litt av historien kan leses i starten av denne omtalen.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Nope, begge brukte MASH convertere, Ref Popular Mechanics men de må gjerne kalle det bitstream.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    WayAhead, Kjell: MASH er en Matsushitaløsning, lisensiert ut til bla NAD. Philips hadde ingenting med den å gjøre. 1-bit og 1-bit er to forskjellige ting. Alle de store hadde sin løsning. Men MASH er og blir Matsushita- hele veien.
    Mantraet var noe sånt som: "Dersom vi ikke klarer å lage løsningene i Osaka, blir de ikke brukt i våre komponenter". Som dere vet, er Osaka hjemby for Onkyo og Matsushita Electric.

    MASH: Litt mer varmtklingende og engasjerende enn Legato Link aleine var, ja. I should know. Eide en av de aller fineste MASH-spillerne i ungdommen: NAD 5440- hvis presentasjon langt overgikk alt Technics selv hadde fått ut av systemet. Men grått kabinett og deilige, røde displayer. FOR en musikkmaskin. Men , Kjell, jeg står på det jeg sa om ekstern DAC. Prøv en Rega førstegenerasjon, så får du vite hva som EGENTLIG bor i både Pio og Technics..Som standalone- med din smak- vil nok Technics ta det lengste strået, men som drev blir det Megurisk walkover.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Nåvel...da håper jeg iallefall du fikk MYE mer for den enn du betalte. Så kan du få ekte liv i RFT tapedeck istedet.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Disse kjøpte jeg i går: Accoustic energy Aegis two og Olle Mirsch av ukjent modell.
    AE visste jeg var gode men at Olle Mirsch sin modell var bedre var en possitiv overraskelse.
    20-30 år gamle men veldig gode. 2500 kr for begge parene.
    Ikke supervintage men dog.
    Lasse

    PB040001.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    666: Der er de, ja...Den AEen bør du bruke en hel del- tipper det ikke er den som går først ut dersom du velger å selge en. Knall til pris- og langt over.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Disse blir, til den prisen så er dette i kategorien kjekt å ha.
    Min Yamaha fra 1992 har fått ny innmat og spiller veldig bra.
    Men skulle vel hatt en EL34 rør forsterker her tenker jeg.
    Lasse.

    PB040003.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    666: Glem røra nå, kos deg med den pakka du har. Fin match, forresten. AE liker ikke rør.
    Baluba: FIKK du de to???? Lucky BSTD:mad:;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    666: Glem røra nå, kos deg med den pakka du har. Fin match, forresten. AE liker ikke rør.
    Baluba: FIKK du de to???? Lucky BSTD:mad:;)
    Det er bare en, men den er i finfin stand. Hvis du ikke mener to inkludert kassetten med saksofonjazz.

    Når det kommer til monitorer og rør så har jeg til gode å høre noen som ikke profitterer på det, avhengig av at trafoene er gode nok.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Mine ører har fortalt meg noe annet. Det er klart, AE1 i studioutgave kunne vise mye bra med en komp fra TubeTech, men i hussammenheng profiterer de der mest på feks biampa Audiolab av nyere type.

    Hadde du ikke en EX12 og??
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Mine ører har fortalt meg noe annet. Det er klart, AE1 i studioutgave kunne vise mye bra med en komp fra TubeTech, men i hussammenheng profiterer de der mest på feks biampa Audiolab av nyere type.

    Hadde du ikke en EX12 og??
    Det stemmer. Jeg glemte den et øyeblikk. Den trenger å få renset batterikontaktene etter lekkasje. Derfor vet jeg ikke noe om reima på den. Den nye derimot er så velfungerende at den går rett i tjeneste uten annen service enn standard rens av lydhoder.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aiwa-en trenger heller ikke noe annet enn batterilokk foreløpig. Det på den døde Sony-en ser ut til å være like stort, så kanskje den blir donor isteden for å fikses.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn