Ukens vintagekjøp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige
    Vega: Grattis! Blant Denons beste, de der..

    Kjell: Også et stort gratis til deg..Den boka står på ønskelista her....Woher???
    Boken köpte jag på tyska Ebay.
    Just nu finns det ingen på Ebay, men den kan ju dyka upp framöver.

    För 5 minuter sedan köpte jag denna tuner; RFT ST 3000. Ca 550 kr inkl frakt.
    Stilig, eller hur?

    Vis vedlegget 476159
    Hej Kjell
    Ser att tunern har ett avstämningsområde upp till 104 Mhz på FM-bandet, innbär det att de inte byggde ut sändningsområdet upp till 108 Mhz, som vi gjorde i Sverige?
    Hur är den avstämd? Med vridkondensator? Bild på insidan vore trevligt!
    Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du kan jo prøve å se om Uwe Bögelsack fortsatt lever.. Hvem er Uwe? RFT-sjefen, vel...
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    0
    RFT SV 3000 står i mitt lyssningsrum.
    Lyssning hodetelefon (Beyer Dynamic DT 150) är behaglig, detaljrik och levande. Förstärkaren passar nog bra som hodetelefon-forsterker.

    381379FA-7365-4CDF-AA8F-1FB3F59E426B.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Du kan jo prøve å se om Uwe Bögelsack fortsatt lever.. Hvem er Uwe? RFT-sjefen, vel...
    Er ikke så interessant, og den minner meg om den men jeg husker ikke eksakt hvordan den så ut. Husk at det er 35 år siden nå, og Kenwood hadde et utall modeller og serier i gamle dager.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    598
    Antall liker
    704
    Sted
    Bodø
    Vega: Grattis! Blant Denons beste, de der..
    Kjell: Også et stort gratis til deg..Den boka står på ønskelista her....Woher???
    Boken köpte jag på tyska Ebay.
    Just nu finns det ingen på Ebay, men den kan ju dyka upp framöver.

    För 5 minuter sedan köpte jag denna tuner; RFT ST 3000. Ca 550 kr inkl frakt.
    Stilig, eller hur?

    Vis vedlegget 476159
    Hej Kjell
    Ser att tunern har ett avstämningsområde upp till 104 Mhz på FM-bandet, innbär det att de inte byggde ut sändningsområdet upp till 108 Mhz, som vi gjorde i Sverige?
    Hur är den avstämd? Med vridkondensator? Bild på insidan vore trevligt!
    Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
    FM båndet gikk "før i tiden" bare til 104MHz også her til lands.
    F.eks så hadde Sølvsuper 10 FM-bånd fra 88 - 104 MHz, mens på neste modell, SS11 så var det blitt utvidet til 108MHz.
    Utviklingen av FM – lytter.no

    Mvh: Geir
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Mange studioteknikere mener at øst-Neumann låter bedre enn vest-Neumann. Uansett så er begge deler noe av det beste innen mikrofoner. Apropos østmonitorer og pris, dette lekre paret med stativer gikk for € 800, overhalt av Geithain.

    Vis vedlegget 475962
    Hadde ikke takket nei god lyd i dem med tilhørende 2x15" bass

    g.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der er regelrett lekkert! Og ikke ulik dagens modell, denne heter ME 901K.

    eb6f43d2f90829729f3c0d2a47245823.jpg


    Aktive med 3-kanals MOSfet-forsterkere.
     

    CopaCabana

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Innlegg
    91
    Antall liker
    52
    Sted
    Bergen
    Fikk tak i denne flotte platespilleren for noen dager siden. Akai AP-306. Alt virker - og den har stabil hastighet med quartz Lock. Ser ut som en liten tanks. Fulgte med en ortofon cartridge med ukjent stift (som er ødelagt). Veldig fornøyd med den.
    Liker ikke helt fargen på den, så jeg lurer på om jeg skal prøve å kle plinthen med finér. Har sett en del informasjon om dette på nett, og resultatet kan bli riktig så pent.
    Det eneste er at jeg må sannsynligvis demontere hele spilleren. Legger ut en post hvis jeg prøver meg.
    20180122_222210x.jpg

    20180122_222227x.jpg

    20180122_222247x.jpg

    20180122_223132x.jpg

    20180122_223211x.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med fin platespiller!

    Pickupen som fulgte med er nok Ortofon FF15 mkII.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    CopaCabana: Den der er fin, ja! Gi den en Nagaoka MP110, så....:rolleyes:
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    0
    Just hemkommen från Tyskand:
    Kopfhörer RFT DK 86. Pris ca 500 SEK inklusive frakt.
    Ser ut som ny, men återgivningen är inte bra. Det låter som om man tagit små högtalare från någon gammal kassettspelare från 60-talet och monterat.
    :(:(:(
    s-l1600.jpg


    Jag hoppas på bra återgivningskvalitet från denna högtalare, som nu är på väg hit till Motala från Tyskland.
    RFT Acoustics B 150.
    Den är tillverkad under den period som tyskarna kallar "Wendezeit", alltså 1990 då DDR och BRD enades.
    Detta var den tid då de statliga DDR-industrierna (VEB = Volkseigene Betrieb) skulle bli "vanliga" privat ägda industrier. Därför finns inte förkortningen VEB med i namnet på denna högtalare. Den heter "Acoustics" istället. Denna högtalare utveckklades 1989, och fick namnet RFT B 9393, men producerades aldrig med den typbeteckningen. När den kom ut på marknaden 1990, fick den heta RFT Ac oustics B 150.
    Högtalaren såldes under ytterligare tre namn: Audio One SX-150, Cath CD 150 och Audio-Quipment AC 150. Det hjälpte inte. Tillverkningen var bara under en kort period; "ingen" köpte högtalaren. Högtalare från Västeuropa, USA och Asien ansågs vara bättre.
    Jag återkommer med lyssningsintryck...
    Audio-RFT-B150.jpg.b7c7550ec6736802495ee43aa5b02fd5.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har jo ikke alltid vist seg at samtiden har hatt rett, det er derfor vi har etterpåklokskap. Synd med hodetelefonene, kule å se på men ubrukelige i praksis. Da har jeg mer tro på at historien kan ha fart bedre med disse høyttalerne. Vi må jo ikke glemme at Geithan-monitorer som helt klart er en videreutvikling av modeller fra åttitallet koster rundt 100.000 nye i dag og brukes av studioproffer. Toppmodellene deres ser helt make ut i dag som for 30 år siden.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    IMG_6676.jpg
    IMG_6677.jpg
    IMG_6678.jpg
    Denne ble hentet i dag på posten, men trenger tips om egnet omformer. Planen er å gjøre noe med trekabinettet og gi den en full rens. Den er forholdsvis strøken innvendig, bilde kommer.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    IMG_0452.jpg
    IMG_0453.jpg
    Tanken er og finne en egnet effekt forsterker til denne, Skal se etter en Columbia.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: US-utgave? Da skal den ha en spenningsconverter fra US-EURO-spenning...Er det JPN-utgave, hør med Terje-A...Han veit hvor de er å få..
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er det, Made in Japan men US utgave. Supert.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Altså: Eurospenning i veggenden, US på apparatet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    fx100.jpg
    Denne burde vel kunne brukes. Data og telefon trøbbel på hjemmekontoret, så hue er ikke helt med nå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Hvis den har høyere wattspec enn maks strømtrekk på apparatet , så.. Du bør kanskje se på en med TO US-plugger på hvis du planlegger en Columbia til..
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke dumt og se etter en med 2 US uttak.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Pass på at den er ordentlig bygget...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror dere virkelig at en stepup klarer å levere nok både til pre og power? Den må isåfall være mye mer enn dobbelt så kraftig dimensjonert som den avbildede, som sikkert holder helt fint til pre alene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Man får ALDRI nok - eller god nok- strøm...Den avbildede holder til en CD-spiller.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tror dere virkelig at en stepup klarer å levere nok både til pre og power? Den må isåfall være mye mer enn dobbelt så kraftig dimensjonert som den avbildede, som sikkert holder helt fint til pre alene.
    Må nok en mye større sak til å drive et effekt trinn :)

    mvh
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til se etter en som har 2uttak eller gå for 2 forskjellige, 1 til hvert apparat. Finner jeg ikke en Columbia så blir det noe annet som kan passe størrelse og utseende messig.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    0
    Kassettdäck RFT GC 6131; 1980-tal; från DDR.
    Mycket fint skick och fullt fungerande. Ingen Dolby; men DNR; vilket antagligen betyder Dynamic Noice Reduction.
    Men finishen är långt från Tandbergs kassettdäck.

    B6C87C99-54F6-4827-AFA9-CCE242D498F2.jpg
    C32DACF3-D729-48FF-BD1E-F0C56925875B.jpg
    2F89A905-2274-405C-A561-99A387D06657.jpg
    2B352CFF-D985-45AE-89BA-E7A1336165C9.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oj sann, det der var skikkelig østblokk-finish. Ikke akkurat pro-standard. Men gøyalt er det, og hvis det låter skapelig så er det verdt det. Liker litt den gammeldags-industrielle finishen av selve frontplaten, men de knappene kunne de spart oss for. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Man lar seg fortsatt forundre av hva DDR fikk ut av sine tilgjengelige ressurser.. Hvor mye RFT har du nå???:rolleyes: Med engelsk aksent, tilogmed..
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    0
    Kjell: Man lar seg fortsatt forundre av hva DDR fikk ut av sine tilgjengelige ressurser.. Hvor mye RFT har du nå???:rolleyes: Med engelsk aksent, tilogmed..
    Till viss del hade man nog "Genex Geschenkdienst" att tacka för det. Via den fick man in en del viktigt västvaluta och många DDR-medborgare fick t ex en hifianläggning utan att behöva vänta.

    Framsidan på Genex-katalogen 1989.

    genex.jpg


    En "funny story" som var populär i DDR:
    Erich Honecker är ute och åker i landet och helt oväntat blir det fel på hans bil. Han går fram till ett hus och ringer på dörrklockan. Familjens lille gutt öppnar.
    Honecker säger "Guten Tag!" till gutten.
    Och gutten svarar: "Guten Tag, vem är Ni?"
    "Jag är den man som din familj har att tacka för allt", svarar Honecker.
    Gutten springer in till sin mamma och ropar: "Mamma, mamma; mannen från Genex är här!"

    :cool:





    Här finns mycket intressant:
    https://www.ddr-museum.de



    Nu har jag ca 35 RFT-produkter; högtalare, förstärkare, tuners, kassettdäck, hörlurar, equalizer.
    :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjell: Nordens største Hon-Fi samling?
    Han var ikke akkurat beskjeden heller, gamle Erich...
     
    Sist redigert:

    highfive

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    43
    Sted
    Göteborg, Sverige
    Kassettdäck RFT GC 6131; 1980-tal; från DDR.
    Mycket fint skick och fullt fungerande. Ingen Dolby; men DNR; vilket antagligen betyder Dynamic Noice Reduction.
    Men finishen är långt från Tandbergs kassettdäck.

    Vis vedlegget 481464 Vis vedlegget 481465 Vis vedlegget 481466 Vis vedlegget 481467
    Hej Kjell
    Kul däck, med FeCr läge på bandtypsväljaren. FeCr var en standard ett tag, men CrO2 tog över.
    Mig veterligen var det bara SONY som tillverkade FeCr-band. Dock hade många spelare bandtypsväljare, som matchade.
    Med vänlig hälsning, highfive
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    BASF produserte også FeCr...:) Og jeg tror også Scotch hadde egen produksjon. Uansett en kul spiller og jeg blir stadig imponert over alt det Kjell kjøper fra tidligere DDR.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BASF produserte også FeCr...:) Og jeg tror også Scotch hadde egen produksjon. Uansett en kul spiller og jeg blir stadig imponert over alt det Kjell kjøper fra tidligere DDR.
    Jepp, mitt eneste FeCr-bånd er et BASF. Og ingen av mine spillere har den valgmuligheten, noe jeg ofrer lite svette over i og med at det er et middelmådig bånd med ukjent og neppe særlig interessant opptak på det. Lar seg vel spille av på hvilken som helst spiller i normal-posisjon, men det er ikke akkurat noe jeg er spent på. Litt morsomt at øst-tyskerne produserte decks for FeCr etter at båndtypen var dau som ei sild i vesten.

    Det at jeg, som startet med kassetter på slutten av syttitallet og ble seriøs i 1980, bare har et eneste bånd sier vel sitt hvor vellykket det var. Chrome kom forresten først, FeCr var ment å kombinere de beste egenskapene fra jern og krom, men innen båndene kom på markedet så var allerede krombånd på et stadium der de all over var bedre uansett. Og så kom Metal-bånd. I likhet med krom og metal hadde de en eq på 70 µs.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Kun Sony og BASF, ja...Det tok litt tid å finne ut av/bekrefte det der igår, men da stemmer altså også mine tanker om kalibreringen av RFT opp mot Emtec..Takk! En Wendezeit-maskin, den GCen, ettersom den har de mer vanlige, engelske betegnelsene på fronten. Tydelig myntet på eksport dersom produsenten overlevde. Som kjent ble RFT oppkjøpt av Nokia i sin tid. Det nærmeste vi kommer til Type III-FeCr- idag må vel være That´s CDMH. Bruksbredde og mellomregister i topp kromklasse, topprespons som en knallgod Type IV..
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    0
    Off Topic, men här finns intressanta bilder från Östberlin förr och nu.
    Om man "drar" i den vertikala linjen mitt i bilden kan man lätt jämföra hur det såg ut förr.
    Jag sympatiserar på inget sätt med det politiska system som var i DDR, men det fascinerar mig...

    https://interaktiv.morgenpost.de/ost-berlin-1980-2016/
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som var satt preg på Øst-Berlin og deler av Vest-Berlin (Kreuzberg, for eksempel) fram til muren falt var hvor synlige sårene etter andre verdenskrig var. I Kreuzberg lot jeg meg overraske over skuddsår i vegger som var over 40 år gamle på den tiden, og i Øst var det noen steder enda mer tydelig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: De sårene er og var synlige påminnelser til det tyske folk om aldri å gjenta det Adolf Hitleer førte Tyskland og verden inn i...Det skal de ha, tyskerne. De tar historien -og sin egen rolle i den- på dødelig alvor. Tross en progressiv, verdensvennlig holdning i politikken idag. Mutti Merkel er Tysklands Erna Solberg, men selv om Erna med rette er omstridt i Norge er altså Angela helt riktig leder for Tyskland i dag. Fordi hu har forstått landets rolle i verden, som industristormakt, kulturnasjon og historisk vokter. Tyskerne trenger en leder som kan forene dem, det klarer Mutti..Hu er tross alt fra DDR...

    Visste du at det har blitt utgitt en slags "professoratutgave" av Mein Kampf? Beregnet på lærere og universitetsfolk. Altså ikke egentlig noen "indoktrineringsbok", slik Hitler mest trolig tenkte den, men et forsøk på å forklare den for ettertida, slik at vi ikke gjentar våre feil. En stueren utgave, selv i Norge, altså...Muren er jo etterkrigstidas største grensesymbol også, og en stor del av grunnen til aat jeg har lært såpass mange språk er ønsket om å forstå verden fra de lokales ståsted...Da forstår du så utrolig mye mer, nemlig..Kreuzberg er et slags berlinsk Tøyen/Grønland...store deler av den tyrkisk-tyske befolkninga holder til der.. Kjente en gang ei jente fra Øst-Berlin, jeg..:cool: Utrolig reflektert..kunne diskutere disse sakene i timesvis..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn