Ujordet stikk og "this apparatus must be earthed"

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kan det være farlig å bruke en gitarforsterker med påskrift om at den må tilkobles jord i et ujordet stikk? Tenker på om det kan komme strøm via jord i gitarkabelen og videre over i hardwaren på gitaren når man spiller f.eks.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Jeg trodde det var omgivelsene og ikke apparatet som avgjør behov for jordet kontakt. Jeg tenker slik at man kan bruke et jordet støpsel i en ujordet kontakt, men ikke et ujordet støpsel i en jordet kontakt. Internjording apparatene seg imellom er noe annet
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kan det være farlig å bruke en gitarforsterker med påskrift om at den må tilkobles jord i et ujordet stikk? Tenker på om det kan komme strøm via jord i gitarkabelen og videre over i hardwaren på gitaren når man spiller f.eks.
Følg resonnementet til Panthern så er det intet problem, vi har alle stereoprodukter som ifølge bruksanvisningen skal tilkobles jorda stikk. Men mange av oss har jo ikke det i stua.....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Følg resonnementet til Panthern så er det intet problem, vi har alle stereoprodukter som ifølge bruksanvisningen skal tilkobles jorda stikk. Men mange av oss har jo ikke det i stua.....
Greit nok, men jeg tenker at det er forskjell på et apparat man betjener med fjernkontroll eller bare trykker på en knapp, kontra noe som man indirekte er "tilkoblet" via jording som går via strenger og hardware. :)
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ikke noe særlig å bli jordleder hvis det kulle være noe feil med gitaren. Derav krav til jordet stikk.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.493
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Vanlig vis er det en sikker med å bruke jord Dersom din jord funker etter planen vil den lede annen strøm til jord så du slipper å få den .Dersom du er sikker på at du ikke har overslag i utstyret ditt og alltid er tørr på beina eller står på en tykk gummi matte til enhver tid , så kan du drite i jording . Men jord kan og være skitten " lede strøm fra en av fasene i nettet , og da kan du og få en karamell,,på jordet utstyr , men bedre sikkret uten jord ,,, Vel selv tar den kontrollen innimellom hvis jeg føler sitring i kroppen ved berøring av utstyr
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
I Danmark behøver vi heldigvis ikke jord medmindre det er i badeværelset.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det står bakpå forsterkeren at den må kobles til jord, og det er ikke jordet stikk der den blir brukt. Engelsk konstruksjon.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jord bidrar og til skjerming mot støy, Mao bedre lyd 😀
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Her i huset - og i det forrige også, er kun kjøkken og bad jordede kurser.
Alt av HiFi og gitar-relatert har aldri vært tilkoblet jordet kurs. Og, ja - på gitaramp´ne (både Blackstar´n og Engl´ne) står det at de kun må kobles til jordet kurs.
Har nå gått bra hittil i alle år:oops:.

Bak på Engl´ne står det forøvrig også (under samme advarsel) at du ikke skal ha øl stående oppå amp´n :cool:. Det er rock´n´roll

IMG_2370.jpg
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Her i huset - og i det forrige også, er kun kjøkken og bad jordede kurser.
Alt av HiFi og gitar-relatert har aldri vært tilkoblet jordet kurs. Og, ja - på gitaramp´ne (både Blackstar´n og Engl´ne) står det at de kun må kobles til jordet kurs.
Har nå gått bra hittil i alle år:oops:.

Bak på Engl´ne står det forøvrig også (under samme advarsel) at du ikke skal ha øl stående oppå amp´n :cool:
Jeg verken kjører eller spiller i fylla, så det er null stress. 😅

Kom til å tenke på dette i stad når femåringen satt i sofaen og spilte gjennom forsterkeren, var ikke så bekymret når jeg bare brukte den selv. Der jeg bodde før var alle kontakter jordet, så det var aldri et tema.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har vel egentlig ikke tenkt over dette for annet enn det HiFi-relaterte utstyret, der jeg mer eller mindre har sett det som en fordel å ikke ha jordet kurs. Mulig jeg driver risky-business, men - igjen, jeg har (knock on wood) aldri opplevd noen problemer av noe art.

Samtidig - jeg har lest om flere tilfeller der artister har fått seg en karamell, også av mic/stativ:oops:.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
772
Antall liker
909
Det er først når du berører noe annet samtidig som er i forbindelse med jord at du får deg en karamell ved feil på apparatet som du betjener. Enten kjører man alt ujordet, eller så må alle apparater jordes, eller ha en forbindelse til jord.

Spill, slapp av og kos deg.
Det er dumt å ta i et vannrør samtidig feks. Men hvem har vel det i stua? Derav jord på bad og kjøkken.
Så ta ikke med deg forsterkeren inn på badet med en skjøteledning til et stikk i stua samtidig som man tramper takten på dusj-sluket.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
For å være på den sikre siden får man gjøre som Blackmore på Knebworth i 1985. Gå på scenen i knehøye slagstøvler ;)
kneb-rb3.jpg
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Leste en gang at Hendrix pleide å ta med seg gitaren når han satt på do, for flisene på baderommet ga så bra romklang.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
På de fleste gitar forsterkere så har man en ground lift knapp, dette gjør akkurat det samme som å koble til ujordet. Enkelte situasjoner gjør at denne funksjonen er fin å ha, om jorden fører strøm som det visstnok kan gjøre på enkelte steder der noen kjører en gig. Mange har fått seg en såpass kavring at de har fått en blackout på scenen fra strømmen som kommer igjennom pickupene og videre til strengene og da gjerne pga. Kontakt med andre band-medlemmer.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Ser ikke ut til å være ground lift på denne. Det er en Marshall, for ordens skyld. Men det trengs vel heller ikke når jeg uansett kobler til ujordet stikk? Måtte tenke litt her nå. :unsure::sneaky:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Ser ikke ut til å være ground lift på denne. Det er en Marshall, for ordens skyld. Men det trengs vel heller ikke når jeg uansett kobler til ujordet stikk? Måtte tenke litt her nå. :unsure::sneaky:
Det burde gå bra, så lenge forsterkeren er frisk.
Men kjenner du håra reise seg eller at det kiler når du spiller, så ville jeg kanskje vurdert å gjøre noe med det. Er det en rør-amp? Røra kan også gi et støt om den ikke er helt frisk og den ikke er koblet imot jord. Er det transistor amp så ville jeg ikke tenkt så mye på det, bare spille og kose seg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det burde gå bra, så lenge forsterkeren er frisk.
Men kjenner du håra reise seg eller at det kiler når du spiller, så ville jeg kanskje vurdert å gjøre noe med det. Er det en rør-amp? Røra kan også gi et støt om den ikke er helt frisk og den ikke er koblet imot jord. Er det transistor amp så ville jeg ikke tenkt så mye på det, bare spille og kose seg. :)
Det er en rørforsterker, og den er såvidt jeg vet helt i orden. Kjøpt i sommer, så den er nesten helt ny. Var bare en generell undring/bekymring på om det kunne medføre noen fare å koble den ujordet, til tross for påskriften som krever jord. :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Hvis gitarforsterkeren skal brukes i et rom med utsatte anleggsdeler til jord, så må den selfølgelig jordes. Men dær hvor det er ujordede kontakter på et rom, så trenger man ikke noe jording. Berøringsspenning over 50V er farlig( også ved likestrøm). Apparater som ikke er dobbelisolert, skal ha utjevning hvis de står så tett at de kan berøres samtidig . Før så la vi jord(utgjevning) mellom panelovner som stod tett sammen, selv om det er ujordet anlegg. Var vanlig på stuer før i tida 🙂
 
Sist redigert:
Topp Bunn