Räknar med att det är någon som vet vad detta är. Är ljudkvalitén bättre, eller är det bara ett sätt att tjäna pengar?
CDJapan : All About Ultimate High Quality CD
Hvis praktisk talt alt låter dritt, så mistenker jeg at det ikke er mastring som er problemet.Mastringen er problemet med digitale kilder. Det er så lett å kødde til lyden. Praktisk talt alt låter dritt.
Mastret de siste 15-20 åra? Praktisk talt alt er komprimert ihjel.Jeg har noen tusen CD plater...de låter fantastisk...det har de alltid gjort....
Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Og at alle CD er mastret med lite dynamikk etter 2000 er en myte...
Det er jo en forutsetning at det innspilte materialet har dynamikk, noe som tilhører sjeldenhetene, ettersom plater og CD er et masseprodusert produkt for et marked som hører musikk gjennom alle mulige duppedingser fra små reiseradioer til High end anlegg.Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Jeg vil si tja...Räknar med att det är någon som vet vad detta är. Är ljudkvalitén bättre, eller är det bara ett sätt att tjäna pengar?
Mener du at det også gjelder CDer fra ECM/Jan Erik Kongshaug?Mastringen er problemet med digitale kilder. Det er så lett å kødde til lyden. Praktisk talt alt låter dritt.
Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
Alt jeg har av klassisk musikk, tidlig musikk og jazz er produsert før år 2000. Når det gjelder nyere folk/folkrock låter det like dårlig som pop og rock produksjoner. I alle fall de jeg har.....Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
Vel, da har du handlet feil CDer, fra feil selskap. Alt jeg har kjøpt fra f.eks Alpha, Harmonia Mundi, Musique d'Abord, Alia Vox, Hyperion, Helius og Alia Vox har holdt skyhøy standard, uansett utgivelsesår. Innen folk er det en skog av små labels som selvsagt gir ut ting i varierende lydkvalitet, men selskap som Topic, Shanachie, Claddagh, Cooking Vinyl, Fellside, Greentrax, Compass, Arran og mange, mange flere har stort sett utgivelser med god lyd. Enkle opptak, lite tuklet med i studio.I alle fall de jeg har.....
Man kjøper vel ikke dyre anlegg for å høre på moderne pop/rock, gjør man vel?Alt jeg har av klassisk musikk, tidlig musikk og jazz er produsert før år 2000. Når det gjelder nyere folk/folkrock låter det like dårlig som pop og rock produksjoner. I alle fall de jeg har.....Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
Jeg vil gå så langt som å si at å kjøpe dyre anlegg for å høre på moderne pop/rock produksjoner er helt meningsløst.
Det er helt sikkert at en veldig stor del av nyere innspillinger låter balle, men du overdriver nå veldig. Om man leter finnes det en del bra. Helt vilt tippet vil jeg si 85-90% har for mye komprimering, mens resten er akseptabelt og noen få er glimrende. Dette er bare min erfaring fra musikk jeg selv har skaffet meg. En ting jeg dog har merket meg. Jeg har mange konserter innen klassisk musikk på Blu-ray, og her er dynamikken ofte helt formidabelt god. Men da snakker vi om lydformat som DTS-HD Master og lignende, i multikanal.Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....