UHQCD-Snake Oil?

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Ser ut som det er en bedre lesbar CD i forhold til vanlige CD produksjoner. Skrivbare CDer var ofte bedre enn originalene før siden de kunne være lettere å lese i CD spillere.
Irrelevant nå med bit perfect streaming fra nett og NAS/PC.

Edit: noen skrivbare CDer* det var ganske stor forskjell på forskjellige merker/typer.

Sent from my iPad using Tapatalk
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Er det noen forskjell på mastringen?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Mastringen er problemet med digitale kilder. Det er så lett å kødde til lyden. Praktisk talt alt låter dritt.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Jeg har noen tusen CD plater...de låter fantastisk...det har de alltid gjort....
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Mastringen er problemet med digitale kilder. Det er så lett å kødde til lyden. Praktisk talt alt låter dritt.
Hvis praktisk talt alt låter dritt, så mistenker jeg at det ikke er mastring som er problemet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har noen tusen CD plater...de låter fantastisk...det har de alltid gjort....
Mastret de siste 15-20 åra? Praktisk talt alt er komprimert ihjel.
Du må før år 2000 for å finne CD'er med dynamikk.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Og at alle CD er mastret med lite dynamikk etter 2000 er en myte...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Og at alle CD er mastret med lite dynamikk etter 2000 er en myte...

Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Og at alle CD er mastret med lite dynamikk etter 2000 er en myte...

Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Det er jo en forutsetning at det innspilte materialet har dynamikk, noe som tilhører sjeldenhetene, ettersom plater og CD er et masseprodusert produkt for et marked som hører musikk gjennom alle mulige duppedingser fra små reiseradioer til High end anlegg.
Fordi det masseproduserte produktet ofte var det svakeste leddet i et anlegg, begynte man på 70 tallet med direktegraverte plater, og halvfartsgraverte plater.
Mobile Fidelity, som var først ute med halvfartsgraverte plater, kom senere med sine egne CD utgaver av kjente album, og i det seneste med plater som avspilles med 45rpm, noe som øker dynamikken en god del. Sikter da til Dire Straits sine utgivelser. Som også er halvfartsgraverte, med kun 2 spor pr side.
Når jeg hører på musikk så tenker jeg hverken på dynamikk eller bitrate.
Jeg hører musikken, som er det viktigste. Ikke mediet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Räknar med att det är någon som vet vad detta är. Är ljudkvalitén bättre, eller är det bara ett sätt att tjäna pengar?

CDJapan : All About Ultimate High Quality CD
Jeg vil si tja...

Vet det finnes noen virkelige fans av denne SHM eller UHQ-behandlingen, selv synes jeg stort sett at det ikke nødvendigvis er bedre enn andre innspillinger. Men det finnes noen hederlige unntak, som virkelig låter fantastisk. Kjøpte bl.a. noen Rainbow-skiver derfra, fullstendig bortkastet, de låt ikke bedre enn originalene, og de var ufattelig dårlige! Faktum er at jeg liker akkurat de skivene bedre når jeg spiller dem fra Spotify, som har en noe mørkere og feitere gjengivelse.

Mens enkelte innspillinger som var gode i utgangspunktet, får en ekstra gjennomsiktighet og livlighet på disse skivene fra Japan. så om du kjenner til innspillinger du vet er meget gode, kan det være interessant å investere i noen skiver fra CD Japan.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Når de bruker bedre materialer til å produsere CDen vil jeg si det ikke er snake oil. Kjøper man en sånn og tror lyden blir mye bedre har man etablert falske forhåpninger for seg selv. Med unntak av hvis de har mastret ugivelsen på nytt slik at ugangspunktet er bedre.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.
Alt jeg har av klassisk musikk, tidlig musikk og jazz er produsert før år 2000. Når det gjelder nyere folk/folkrock låter det like dårlig som pop og rock produksjoner. I alle fall de jeg har.....
Jeg vil gå så langt som å si at å kjøpe dyre anlegg for å høre på moderne pop/rock produksjoner er helt meningsløst.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Ja, man bør virkelig sjekke utgaver etter 1995 - for å være sikker på at masteringen er god. Har vel rundt 1500 cder og det er veldig, veldig få som er gode etter 1995 - og da har jeg i tillegg brukt stevehoffman forum og DR nettstedet flittig.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I alle fall de jeg har.....
Vel, da har du handlet feil CDer, fra feil selskap. Alt jeg har kjøpt fra f.eks Alpha, Harmonia Mundi, Musique d'Abord, Alia Vox, Hyperion, Helius og Alia Vox har holdt skyhøy standard, uansett utgivelsesår. Innen folk er det en skog av små labels som selvsagt gir ut ting i varierende lydkvalitet, men selskap som Topic, Shanachie, Claddagh, Cooking Vinyl, Fellside, Greentrax, Compass, Arran og mange, mange flere har stort sett utgivelser med god lyd. Enkle opptak, lite tuklet med i studio.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.244
Antall liker
5.964
Forskjellige sjangere er ikke rammet i like hardt.

Det samme gjelder for lydformat - multikanals innspillinger og blu ray/dvd konserter er sjelden rammet - for meg "redder" dette muligheten til å få lyttet til nyere musikk.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Jasså? Da antar jeg at du aldri hører på klassisk musikk, tidligmusikk, jazz, britisk/irsk folk eller ørten andre sjangere. For at påstanden din skal være noe i nærheten av sann må man nok utelukkende høre på listepop og denslags ræl.
Alt jeg har av klassisk musikk, tidlig musikk og jazz er produsert før år 2000. Når det gjelder nyere folk/folkrock låter det like dårlig som pop og rock produksjoner. I alle fall de jeg har.....
Jeg vil gå så langt som å si at å kjøpe dyre anlegg for å høre på moderne pop/rock produksjoner er helt meningsløst.
Man kjøper vel ikke dyre anlegg for å høre på moderne pop/rock, gjør man vel?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Musikk er så mye mer enn dynamikk....men noen vil jo at det skal blåse rundt øra hele tida...
Og at alle CD er mastret med lite dynamikk etter 2000 er en myte...

Mulig at "alle" er en myte. Bare 99,99%. Har ikke hørt eneste produksjon etter 2000 med særlig dynamikk.....
I tillegg er det som regel ullent og bassen blaut....
Det er helt sikkert at en veldig stor del av nyere innspillinger låter balle, men du overdriver nå veldig. Om man leter finnes det en del bra. Helt vilt tippet vil jeg si 85-90% har for mye komprimering, mens resten er akseptabelt og noen få er glimrende. Dette er bare min erfaring fra musikk jeg selv har skaffet meg. En ting jeg dog har merket meg. Jeg har mange konserter innen klassisk musikk på Blu-ray, og her er dynamikken ofte helt formidabelt god. Men da snakker vi om lydformat som DTS-HD Master og lignende, i multikanal.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Tja mulig jeg overdriver men går du på Dynamic range database vil man se at for de fleste titler er nyere utgaver stort sett komprimert ihjel.
Det gjelder også disse UHQCD fra Japan.

Det er faktisk langt vanskeligere å vite hvilken CD-pressing man bør ha enn vinyl. Man må gjøre research før kjøp. For CD gjelder det å finne de få utgavene man bør ha. For vinyl gjelder det å finne de få utgavene som bør unngåes....
 
Topp Bunn