Uforståelig - kan noen forklare?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort et forsøk jeg egentlig ikke trodde på, nemlig å sette inn en forsterker mellom forforsterker og effektforsterker - en såkalt signalprosessor. Jeg kjører en Quicksilver Full Function som preamp, en forsterker som har ord på seg til å være god (i mine ører er den noen av det bedre). Den har vekselsvis matet en Music Angel KT88 rørforsterker og en Nelson Pass kl.A sak. Meget gode forsterkere; MA'en er god gammeldags rørforsterker med litt fokus på ytterkantene, Pass'en en litt snill transistorforsterker med stålkontroll.

Det pussige er at om jeg kobler MA'en mellom; dvs belaster den med en 8 ohms motstand og lager et dempeledd slik at spenningsnivået blir korrekt så åpner det seg et lydbilde jeg aldri har hørt noen steder - og det passer mine ører perfekt. DU VERDEN! Nå liker jeg lyden av MA slik den er veldig godt - med Telefunken småsignalrør - men dette gjør at kjaka faller ned ut av stilling og øyebrynene letter på seg... Den lett overdrevne bassen er borte! Tilbake står en stødig og hurtig bass, et knivskarpt lydbilde, MA'ens fantastiske mellomtone er i hele rommet og uendelig bakover og uendelig til siden. Diskanten er helt silke, men stor og full av kropp.
Alt er mere musikk - og det på første forsøket.

Jeg skjønner ikke hva som skjer, men jeg MÅ tro på det jeg hører! Detaljerikdommen er helt enorm, lettheten, stillheten....jeg er målløs....

...og ikke minst lettheten med å følge de forskjellige instrumenter og stemmer; rett og slett fabelaktig!

Så altså; hva er det som skjer? Hvorfor blir dette subjektivt oppfattet som mye bedre enn alt annet jeg har hørt? Blir jeg lurt på noe vis? Tør jeg å tro på det jeg hører - hvorfor?

En ny æra er igang IMHO :)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er vel mest fordi de fleste (alle?) komponenter har en eller annen "lyd" og at det som er viktigst av ALT (uavhengig av pris/merke og rommet det skal spille i osv) er å finne de komponentene som synger best sammen. Om det er en dings for mye eller en for lite "i signalveien" er kanskje ikke det som er alfa og omega når alt kommer til alt...

imho ;)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.678
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Jeg skjønner ikke hva som skjer, men jeg MÅ tro på det jeg hører! Detaljerikdommen er helt enorm, lettheten, stillheten....jeg er målløs....En ny æra er igang IMHO :)
En æra for lettlurte fjolls. Ditt ordgyteri er som tatt ut av en kabeltest. Alle skjønner jo at dette bare er noe du innbiller deg. Placebo. Synet av en ekstra boks forleder deg til å tro at det låter bedre, men egentlig er dette kun en forestilling inni hodet ditt. Dessuten er det vel bare lyden av den ekstra kabelen du hører. Nei forresten, det er jo ikke noe hørbart tap i en kabel. Alle skjønner jo at en ekstra forsterker blir smør på flesk og at 3 bokser forvrenger mer enn 2 bokser. Haloooo, det er over 50år siden vi landet på månen. Jorda er ikke flat lengre.

Hilsen
Trangsynt skeptiker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.279
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Den MAen- den fungerer ikke som en rørbuffer, da?

Den må jo se et mye høyere ingangsimpedans på den neste forsterkeren enn det et sett med høyttalere ville oppvise.

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvilken pass-amp er det snakk om her?

og hvordan kobler du fra ma til pass? har ma pre-out?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Cobra2 skrev:
Derfor ble First Watt - F4 født...

Arne K

hvis det er en first watt det er snakk om, så skjønner jeg godt hvorfor det ble bedre.

L

larkus

Gjest
pedal skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg skjønner ikke hva som skjer, men jeg MÅ tro på det jeg hører! Detaljerikdommen er helt enorm, lettheten, stillheten....jeg er målløs....En ny æra er igang IMHO :)
En æra for lettlurte fjolls. Ditt ordgyteri er som tatt ut av en kabeltest. Alle skjønner jo at dette bare er noe du innbiller deg. Placebo. Synet av en ekstra boks forleder deg til å tro at det låter bedre, men egentlig er dette kun en forestilling inni hodet ditt. Dessuten er det vel bare lyden av den ekstra kabelen du hører. Nei forresten, det er jo ikke noe hørbart tap i en kabel. Alle skjønner jo at en ekstra forsterker blir smør på flesk og at 3 bokser forvrenger mer enn 2 bokser. Haloooo, det er over 50år siden vi landet på månen. Jorda er ikke flat lengre.

Hilsen
Trangsynt skeptiker
Din trangsynte sarkastiske jækel ;D

mvh
KabelZatan

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
var det ikke en eller annen japaner som kobla en røys med preamper i serie?
totalt ulogisk, men det funka vel for ham, da.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Kabeldragern skrev:

Hilsen
Trangsynt skeptiker
Saklig og seriøst innspill. Takk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Kva for ein konspirasjonsteori skal ein legge seg på; den frå stakkars, forvirra Kabeldragar, eller den frå dei dauvhøyrde prinsippfundamentalistane?
Eg trur eg må sette meg til å høyre litt....
Ikke er det konspirasjonsteorier, ikke er jeg stakkars sågar ikke forvirra - jo litt; av og til må en tro mere på egne ører enn de superintelligente på HFS...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
mesut skrev:
hvilken pass-amp er det snakk om her?

og hvordan kobler du fra ma til pass? har ma pre-out?
Det er en NP A40.

Det er utgangen som driver effektforterkeren.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Forresten; beklager at jeg rotet litt oppe i hodene til dere standhaftige prinsippryttere med fastlimte skylapper. Glem denne tråden og gå tilbake til skyttergravene - mens jeg setter på enda en plate, og enda en, og enda en....

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Kabeldragern skrev:

Hilsen
Trangsynt skeptiker
Konge ;D ;D ;D

Med dette saksesparket, sparte Pedal oss for 58 sider om at dette er placebo og umulig fordi det måler noe helt annet enn hva man hører.
Genialt :eek:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ordene jeg tenker på heter "utgangsimpedans" og "inngangsimpedans".

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.678
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Saklig og seriøst innspill. Takk.
Litt humor bare. Jeg har tillit til din lytteobservasjon. Jeg blir stadig forbauset over hva jeg hører, og hvilke faktorer som veier inn i mitt eget anlegg. Den siste sten er langt fra snudd i dette faget! Er spent på hvor den tekniske forklaringen kan ligge. :)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Asbjørn skrev:
Ordene jeg tenker på heter "utgangsimpedans" og "inngangsimpedans".

ja, men det burde ikke være noe problem her.
quicksilver-preampen har ekstremt lav utgangsimpedanse og gedigen psu (hvis jeg ikke husker feil) og kan drive enhver forsterker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Kva for ein konspirasjonsteori skal ein legge seg på; den frå stakkars, forvirra Kabeldragar, eller den frå dei dauvhøyrde prinsippfundamentalistane?
Eg trur eg må sette meg til å høyre litt....
Ikke er det konspirasjonsteorier, ikke er jeg stakkars sågar ikke forvirra - jo litt; av og til må en tro mere på egne ører enn de superintelligente på HFS...
Litt stakkar er vi vel alle....?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
En rørforsterker som driver en høyttaler forandrer alltid på frekvensgangen pga av det varierende spenningsfallet over utgangstrafoen. (strømmen gjennom den varierer i takt med høyttalerens impedans ved forskjellige frekvenser). Når du i stedet setter en 8 ohms motstand over utgangen, slik som du har gjort her, blir belastningen jevn, og forsterkeren er ikke til å kjenne igjen. Den oppfører seg i stedet slik som en rør-buffer skal, og i dette tilfellet gir det altså full klaff med dine preferenser og ditt anlegg ( så lenge du ikke blir lei “lyd-berikelsen” i det lange løp, slikt forekommer jo også). Foreløpig er det bare å gratulere. No

P.S.Problemet med mange anlegg i dag er jo ikke mangelen på renhet, men kanskje heller en tendens til klanglig sterilitet, godt hjulpet av CD mediets begrensninger. En av absurditetene i dagens hifi-verden er for eksempel at tonekontroller er fy-fy, da bruken angivelig skal gå ut over renheten i lydbildet. I stedet lider man heller pga en uutholdelig klangbalanse (velkjent eksempel er de bass-fattige k701 hodetelefoner) der et liten tone-justering ville kunne løfte gjengivelsen til de store høyder, mens det er svært mye å gå på før tap av renhet og transparens vil gjøre seg merkbart.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
964
Torget vurderinger
4
Dr.No skrev:
P.S.Problemet med mange anlegg i dag er jo ikke mangelen på renhet, men kanskje heller en tendens til klanglig sterilitet, godt hjulpet av CD mediets begrensninger. En av absurditetene i dagens hifi-verden er for eksempel at tonekontroller er fy-fy, da bruken angivelig skal gå ut over renheten i lydbildet. I stedet lider man heller pga en uutholdelig klangbalanse (velkjent eksempel er de bass-fattige k701 hodetelefoner) der et liten tone-justering ville kunne løfte gjengivelsen til de store høyder, mens det er svært mye å gå på før tap av renhet og transparens vil gjøre seg merkbart.
Vel talt og hjertens enig :)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kabeldragern skrev:
Jeg skjønner ikke hva som skjer, men jeg MÅ tro på det jeg hører! Detaljerikdommen er helt enorm, lettheten, stillheten....jeg er målløs....

...og ikke minst lettheten med å følge de forskjellige instrumenter og stemmer; rett og slett fabelaktig!

Så altså; hva er det som skjer? Hvorfor blir dette subjektivt oppfattet som mye bedre enn alt annet jeg har hørt? Blir jeg lurt på noe vis? Tør jeg å tro på det jeg hører - hvorfor?

En ny æra er igang IMHO :)
Tøft! Har lekt litt med samme tanken selv, men da med 300B som tiltenkt mellomamp. Det som er jævlig kult, er at du tar steget og gjør et eksperiment i virkeligheten her.

Jeg gjorde noe tilsvarende vanvittig selv en gang, ved å lage enkelt delefilter etc. og konvertere et gammelt Radionette radioskap kjøpt på loppa + et par Motorola piezo-horn til et midlertidig stueanlegg - og selv om det åpenbart ikke ga korrekt gjengivelse, var det veldig givende å høre på *musikk* via oppsettet, der en ribbet/tweaket discman fungerte som signalkilde. Utgangspunktet var å skaffe seg noen form for lyd i stua, da jeg hadde et veldig ok og fintlydende studiomonitoropplegg i et annet rom ifm. å lage og mikse musikk, men ikke penger til noe konvensjonelt anlegg i stua.

To lydmessige egenskaper jeg la spesielt merke til, var at stemmene til forskjellige vokalister ble veldig karakteristiske og relativt sett ulike, og at ståbass hørtes mer virkelig ut enn jeg som regel oppfatter den gjengitt - man fikk inntrykk av at en tykk stålstreng faktisk ble plukket i rommet et sted. Dessuten låt rock og metal tøft og fint, og ikke som fra en reiseradio. Det var også mye som ikke var bra, men på en slik måte at man egentlig ikke behøvde å bry seg ved det - så lenge musikken sto i fokus.

Frankenanlegget hadde også den egenskapen at det i kraft av å være et radiokabinett var kompakt, skjulte kabler og kunne stå nær bakveggen, samt at det var lettdrevent nok for 300B. Jeg donerte det til lillebror i 2006 ifm. flytting, men i det siste har jeg savnet det litt, og lurer på å gjenopplive det i en mer gjennomtenkt versjon.

Eksperimentet ditt minner meg også om en artikkel i et av de norske audiobladene som omhandlet et besøk hos en av Japans mest notoriske audiofile - i anlegget hans benyttet han en rekke dyre linjetrinn i serie, og han tweaket lyden for en gitt avspilling ved å justere gain i de forskjellige pre-leddene.

Uansett - gratulerer med å ha funnet lyd du liker, og bra eksperimentert! :D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.439
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det finnes opptil flere DACer og CD-spillere i markedet med rørbuffer på utgangen. Noen liker med og noen liker uten.
Det finnes en uskreven regel som går såher: nytt=bedre.
Det finnes en regel som sier at EQ er phøy! Denne håndheves strengt av vinyl-, fulltone- og rørentusiaster.

Forøvrig: Nyt musikken.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Kabeldragern skrev:

Hilsen
Trangsynt skeptiker
Jo, da, "vi" landet på månen for ca 50 år siden ( 49 for å pirke, 50 siden de første forsøkene feilet), men det var ubemannede (heldigvis) krasj-landinger

Ranger 1, launched 23 August 1961, lunar prototype, launch failure
Ranger 2, launched 18 November 1961, lunar prototype, launch failure
Ranger 3, launched 26 January 1962, lunar probe, spacecraft failed, missed moon
Ranger 4, launched 23 April 1962, lunar probe, spacecraft failed, impact
Ranger 5, launched 18 October 1962, lunar probe, spacecraft failed, missed
Ranger 6, launched 30 January 1964, lunar probe, impact, cameras failed
Ranger 7, launched 28 July 1964, Impacted Moon 31 July 1964
Ranger 8, launched 17 February 1965 Impacted Moon 20 February 1965 at - Mare Tranquillitatis
Ranger 9, launched 21 March 1965 Impacted Moon 24 March 1965

Apollo 11 landet uten å krasje (med mennesker om bord) 20. juli 1969. Det er "bare" 42 år siden. Bare pirk, men grov historieløshet likevel ;D

Topp Bunn