Alt som blir sagt om prioriteringer av midler som en disponerer er forsåvidt greit. Det som ikke er greit er å antyde at en må opp i den slags utstyr for å kunne ha glede av denne hobbyen er sprøyt. Utsagn som at en 20000 kroners pickup lyder som sprengt i forhold er vanvittig! Det vanvittige er at et anlegg til en million ikke kan gjenskape en livefremføring hvor billetten kostet en 100 lapp.
Skal en for eksempel ha den ultimate orgelopplevelse, kan en gå i kirken!
Jeg synes ikke at jeg leser så mange antydninger om at man MÅ ha utstyr til mange hundretusen for å ha glede av hifi. Snarere tvert i mot. Hvis man ser på disse opplistingstrådene - f.eks. listen over de mest populære DACene på Hifisentralen - tyder det meste på at nøkternheten rår.
At en 20.000 kroners pick-up - hos enkelte, og etter disse enkeltes subjektive vurdering - ikke når opp til hva en 200.000 kroners pick-up presterer, er ikke overraskende nok til å karakteriseres som vanvittig. Selv om jeg, for min del, ikke ville ha brukt uttrykket "sprengt" - men det er fordi det ordet sier meg fint lite i audiofil sammenheng. Men åkke som: Det er bare et subjektivt utsagn som "noen" kommer med - ikke noe almenngyldig med to streker under.
At et hifianlegg skal gjenskape konsertsalen med 100% troverdighet er like realistisk som å kreve at et kamera skal gjenskape ferieopplevelsen eller årets solnedgang hjemme i stua. En god illusjon er det beste man kan håpe på - og noen hifi-anlegg skaper bedre illusjoner enn andre anlegg. "Bedre" i subjektiv betydning, naturligvis.