U-frame for mellomtone (Fostex 203enS)

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Grubler over forskjellige løsninger for et Fostex 8" bredbåndselement som skal spille på lag med mine ripoler. Har de nå i et aperiodisk kabinett som spiller ned til ca 200hz. Skulle gjerne prøvd de i en ob, men den bør vel være 60cm bred for samme respons. Da jeg gjerne skulle hatt en løsning som kan plasseres oppå ripolene for minimalt fotavtrykk hadde det vært interessant å prøve en u baffel. Mål på ripolene er ca b42 h80 d42. Noen som har erfaring med mellomtone i u baffel som hadde passet innenfor ripolenes dybde og bredde?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jepp - har prøvd og feilet med 8", 10" og 15". Forholdene rundt en vilkårlig U-baffel er akustisk uforutsigbar og direktelyden blander seg med alle former for delays, diffraksjoner og resonanser. Resultatet er oftest noe som ikke er kardioid spredning i store deler av frekvensområdet.

Jeg var tidligere i dialog med Sigfried Linkwitz og John K. i Music And Design (som har testet U-baffel i mellomtonen og gitt opp) om temaet. Nøyer meg med å gjengi utdrag fra epostdialog med Linkwitz:

SL: You raise difficult problems with trying to build a full-range cardioid. My question is what benefits do you expect from a cardioid in a reverberant environment as compared to a dipole? The lack of rear radiation only matters for the direct signal, allowing to place the speaker closer to the wall behind it. But the direct to reverberant ratio in the room is the same as with a dipole.

Meg:In your excellent articles "Issues in loudspeaker design" you mention use of sintered metal mesh and feltmetal for making frequency independent Acoustic resistors that can take high SPL. For the mids (>200Hz) my initial idea was to use damped U-baffles where the baffle would control dispersion up to a point where the driver's natural dispersion would take over. Damping the baffle internally would attenuate quarter wave resonances to an acceptable level (I believe). It was also the intention to use non-woven sintered metal mesh to terminate the back of the U-baffle (which also will be used for U-frame woofers). I am thinking 12 or 10"-er for the mid. These would meet the capacity of the woofer system.
SL:Sounds like a good idea, but you will have to find out how well the practical solution can work by making acoustic measurements. You are playing with rear wave delay, cavity resonance, attenuation, cabinet edge diffraction and vector addition in space. DSP is of limited help.

Meg: Also, do you know of any software or spreadsheet that could simulate the exact behavior of such U-baffles?
SL: No. The attenuated U-frame is a messy distributed structure. Among other things, if the absorbing material has friction losses you get non-linear distortion.

Meg: I am skeptical to implement active cardioid control, by means of a backwards radiating driver for frequencies above 4-500Hz for several reasons. I know of other solutions for cardioid dispersion like the Gradient Helsinki and Amphion's. A perforated sidewall utilizing an acoustic resistor should allow for broadband system, but again at the cost of major sensitivity/capacity loss. Therefore, do you know if there are other ways to achieve cardioid dispersion in the ~200-1.5kHz range ?
SL: No

SL avslutter med "I have never seen a respectable full range true-cardioid design. I am sure for good reasons. respectable dipoles are a lot easier to build but still rare."

Hvis du er ute etter et grunnforskningsprosjekt så er U-baffel i mellomtonene veien å gå :) Det er nok løselig, men krever mye eksperimentering. Derimot, hvis du ønsker en roligere hverdag så ville jeg heller skult til kardioider med ventilert, dempede sider (eller dipol for den slags skyld). Diyaudio.com har noen hardcore entusiaster som har fått det til med beskjedne midler.
 
Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Se på disse målingene foretatt av Jantzen sin 8"-er JA-8008. Legg spesielt merke til det Mige0 kaller thong baffle, som er en firkantet åpen baffel med lengde på sidene lik diameteren på elementet. En slik baffel vil spre diffraksjonene i frekvens og samtidig holde baffelbredden til et minimum. Overgangen mellom driverstyrt spredning og baffelstyrt spredning er tilnærmet sømløs.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Takk for flotte tilbakemeldinger! U baffel er herved utelukket. Thong skal prøves i tillegg til ullbaffel.
Aperiodisk funker bra, men hvor bra vet jeg jo ikke før jeg har sammenligningsgrunnlag
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Et godt design med bredbånder brukt i dipol eller cardioid baffel er og blir en utfordring uansett. Hvis ikke så hadde verken SL, Tangen med flere latt være å bruke så mange drivere som de gjør i sine konstruksjoner - ref for eksempel SL sin LX521.

Det er noen hovedutfordringer man må ta stilling til og kanskje kompromittere på og ikke minst teste i forhold til:
- Avtagende respons nedover
- Dipolpeak(er)
- Dipolnull(er)
- Spredningen i overgangen mellom baffelstyrt spredning til driverstyrt spredning.

Ollboll sitt eksperiment er spennende og ser lovende ut, men så har han brukt litt tid på det også. Og det er nok cluet når en tråkker opp litt ukjente veier... tid og tålmodighet.

Og så vil jeg jo på ingen måte hevde at din fulltoner spent opp i en "tilfeldig" baffel aldri vil låte bra i dine omgivelser og det er heller ikke meningen å ta motet fra deg. Allikevel er det en del designutfordringer som det helt klart kan være verdt å nevne og som gjør at jeg selv har lagt det litt på is til jeg får litt mer tid i heimen.

Som en anbefaling så ville jeg kanskje sett meg om etter en diskantløsning. Jo lavere denne kan jobbe i frekvens, dess lettere har du for å få til en god overgang... men det er kanskje litt feigt ;D

Har du forresten målt følsomheten på Ripolene etter at de er frekvenskorrigert?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Jeg he gjort det relativt enkelt for meg selv, og innsett at en fulltone er en utopi med unntak i baklada horn. Fostexen avlastes av Bånddiskant fra 3000hz og opp, og fra ripolene ca 200hz og ned. Dermed benytter jeg den kun i mellomtoneregisteret hvor jeg syntes den er strålende god. Utfordringen er å få en vellydende løsning som kan moduleres på ripolene.

Har ikke målt følsomheten til ripolene, men jeg demper mellomtone/diskant med 6db når de har forsterker med samme gain som ripol. Anslår derfor følsomheten til rundt 90db med elementene koblet i serie/parallell
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kan bli tøft det! Og så hadde det vært grådig kjekt om fulgte opp mellomtonebaffelen med eksperimenter og målinger i tråden.
 
Topp Bunn