Tykt gulvteppe?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hei

Akustikken i stuen min er helt forferdelig. Generelt mye klang, og sparsomt møblert. Gulvet er eikeparkett, og jeg har et vanlig gulvteppe liggende midt på gulvet. Dette skal byttes, og jeg må prøve å finne et teppe som er tykt, og gjerne ganske storten mest mulig. For en stund siden kjøpte vi et ganske bra teppe (ull), men dette måtte vi kvitte oss med, da det loet noe helt sykt, så ullteppe er utelukket.

Noen som har et teppe å anbefale? Fargen bør være hvit, beige eller lys brun og ensfarget. Jeg bor i Oslo.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Jeg hadde samme problemet kjøpte underlagsfilt

grå fungerer utmerket da behøver du ikke så tykt

teppe.
Lykke til.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også samme problemet, kjøpte meg en ny støvsuger :D

Tykk ull er da visserlig helt genialt lydmessig.
Har 6 stk Hellum 140x200 fra Ikea på stuegulvet;

Litt loing er det, men ikke uhåndterbart. Det verste er igrunnen det finpulveriserte hvite støvet fra antiskli-mattene under.

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Vi tar en tur ut og ser på det teppet du nevner Vidar.

Jeg surret foresten litt med kritikken min av ulltepper. Greia var at vi hadde et LANGFLOSSET ullteppe, og det gjorde at vi måtte støvsuge hver dag, og gjerne to ganger om dagen hvis vi ville ha det presentabelt. Butikken sa at det nok ville gi seg i løpet av et halvt år... ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi tar en tur ut og ser på det teppet du nevner Vidar.

Jeg surret foresten litt med kritikken min av ulltepper. Greia var at vi hadde et LANGFLOSSET ullteppe, og det gjorde at vi måtte støvsuge hver dag, og gjerne to ganger om dagen hvis vi ville ha det presentabelt. Butikken sa at det nok ville gi seg i løpet av et halvt år... ::)
Ja, de har et som er vevd helt tett også; vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Men det ble så fort stygt hos meg.

Uansett, akustikken før og etter Hellum er ikke til å sammenlikne! Hos meg var det aldeles en dyd av nødvendighet.
Ser at noen bruker jute også.. det loer iallefall ikke.

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Bruker i dag et Ikeateppe som heter Havbro på 170x240cm.
Det er relativt tettvevd. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...55241&langId=-14&parentCats=15594*16208*16167

En fordel med dette teppet er at det ikke loer noe særlig. Barn og voksne kan sitte på det uten å få støv eller lodotter hengende på tøyet, selv om man har på seg sort tøy. Har du noen erfaringer på hvordan Hellum er i så måte? Blir du støvete på knærne når du bytter kabler? :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke blitt støvete på klærne med Hellum, men noen "hår" av ull faller jo av, særlig den første tiden. Ikke plagsomt mye for oss dog.
Men vi har jo også et 50kg monster som krever hyppig støvsuging (schæfer), så derfor støvsuger vi jo ofte allikevel.

Beklager litt vassent svar, vet ikke hvor kilen du er på loing.

Vi kjøpte en Miele S758i, etter det har nok støvete tepper blitt en saga blott gitt.. utrolig hvor mye bedre denne er enn alle andre støvsugere vi har brukt! Den har teppebanker også.
Nesten rart at det skal være så stor praktisk forskjell på hvor rent og støvfritt huset blir med forskjellige støvsugere...

http://www.miele.no

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Men vi har jo også et 50kg monster som krever hyppig støvsuging (schæfer),

Den har teppebanker også.
Innebygget teppebanker?
Gjør det ikke vondt når du støvsuger "monsteret" med en slik funksjon? Får vel en rimelig lydig doggie etter hvert tenker jeg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Innebygget teppebanker?
Gjør det ikke vondt når du støvsuger "monsteret" med en slik funksjon? Får vel en rimelig lydig doggie etter hvert tenker jeg.
Hehe. Monsteret har ansvaret for effektiv "auf-der-stelle" decaputasjon av inntrengere med hifityveri i sinne... og jeg tror ærlig talt jeg ville ha funnet et annet hus hadde jeg vært tyv  :D

Nei, teppebanker er blant ekstrautstyret til disse Miele-støvsugerne; de kommer med elektriske og mekaniske tilkoplinger på plass, selve bankeren koster noen hundrelapper ekstra (vet ikke hvor mye).

Trodde aldri jeg skulle få noe entusiastisk forhold til en hvitevareleverandør, men etter å ha kjøpt komfyr+steketopp, vaskemaskin og tørketrommel, støvsuger og kjøleskap derfra er jeg helt solgt!  :)

Alt blir hhv mye renere, kaldere, varmere, tørrere osv..

Mvh Vidar P

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Du får ikke bedre tepper enn med ren ny ull! Flatvevd, berber, løkkevevd, - produksjonsmetode betyr mye. Og som alltid; - kvalitet koster! Blanding lin og ull er et godt alternativ. Begge er naturmaterialer fri for statisk elektrisitet.

Mye lekkert norksprodusert. Har tepper vi har levd med i mer enn 20 år. Ikke annet stell en støvsuging og lett banking og lufting. Litt vin og litt øl har krevd sterkere lut. Tips: Vanish!

Har klinkerfis i lytterommet og malt panel. Et langhåret ull/ linteppe på 1,80 x 2,40 m under stuebordet ordner akustikken sammen med "normal" møblering.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.949
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nyttig med effektiv demping når det er mye klinkerfis.....:)

T

theStig

Gjest
Jeg vil vel ikke si at tepper er effektiv demping, spesielt ikke under 500 Hz. Med for mye av dette slaget demping, så vil man få en grumsete og "mørk" lyd i rommet pga sterkt frekvensulineær demping. Men det er selvsagt bedre enn ingen ting.

Jeg mener at hvis man først skal dempe med absorbenter, så bør man bruke noe som er effektivt i hvertfall ned i 250 Hz-området, og det er det ikke noe teppe som er.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Det er nok ikke bare snakk om tepper alene.

For min del mener jeg å ha klart å skape gode lytterforhold i en "vanlig" kjellerstue, som nettopp brukes som stue, og ser slik ut. Mye av årsaken ligger nok i rommets størrelse og form. Rommet er formet som en L. Det er ca. 36 m2 stort. Jeg har åpen trapp opp til etasjene over. Trappa er plassert bak lytteposisjon.

Og ja, det funker med klinkerflis!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
4
Kommer jo an på prisenivået du er ute etter. Ser IKEA nevnes.....teppene deres ser jo like billige ut som de er.

Norway Says øverst på Grünerløkka selger tepper av eget design, produsert av Lone Tepper. Norske tuftede tepper i kvalitetsull. Mitt er ca2,5 cm floss, men har inget problem med loing. 10-15 tusen avhengig av størrelse. For 4-500 kr får du skikkelig filtunderlag som er mye bedre enn de moderne gummigreiene.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Joda, Ikea er nok ikke high end innen tepper, men jeg har småbarn, noe som gir tepper en ganske begrenset levetid. De holder omtrent et år. Da er det greit å holde seg under 2-3000,-

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Kjøpte ullteppe på Bohus som dekker arealet mellom høgtalarane og lytteposisjon. Betalte ca kr 2.000,-. Ganske tjukt, men ikkje langhåra, tungt. Syns også det ser pent ut, meinar det heiter Mona. Har eikeparkett. Med teppet opplever eg meir direktelyd, mindre refleksjonar frå rommet. Minuset er at det loar, men ny støvsugar står for tur så takk for tipset, Vidar P :)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.897
Torget vurderinger
4
Ikke søren! Det blir som å spille med høyttalerne bak fram...
...tja...det der med bak fram kan jo selvfølgelig være en løsning....

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Kjøp et perserteppe og se på det som en investering.
Tror neppe småunger og persisk teppe er noen god kombinasjon.

Kjøpte et Hellum gulvteppe, 170x240.
Virker som det demper noe mer enn mitt tidligere teppe. Får høre mer i morgen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror neppe småunger og persisk teppe er noen god kombinasjon.

Kjøpte et Hellum gulvteppe, 170x240.
Virker som det demper noe mer enn mitt tidligere teppe. Får høre mer i morgen.
Hellum demper temmelig lineært og fint virker det som; med mindre man er ute etter å dempe dyp bass da... det er vel nettopp grunnen til at langhåret ull er foretrukket (om enn vanskelig å arbeide med) i transmisjonslinjer, fordi man ikke SKAL dempe bassfrekvenser der.

Hva angår bak-fram: morsom den historien med Jimmy Hughes (av Audiophile berømmelse, nå skribent i HFC og generell hifiguru), han hadde jo tidlig på 90-tallet et sett Impulse (tror det var H1 eller H2, husker ikke helt) som han konsekvent snudde mot en reflekterende bakvegg; påsto seriøst at det gav en veldig gunstig soundstage og følelse av rom.

Jeg prøvde det med et sett stativere jeg hadde dengang, men fikk aldri samme følelse, dog hadde jeg furupanel (tidlig 90-tall, ikke sant?) bakvegg som ikke var veldig reflekterende.

Vinklingen hans var slik at høyttalerne pekte mot bakvegg ca midt på bakveggen, slik at refleksjoner fra venstre høyttaler slo ut mot høyre og omvendt... noen som har prøvd denne mildest talt ukonvensjonelle oppstillingen?

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hva angår bak-fram: morsom den historien med Jimmy Hughes (av Audiophile berømmelse, nå skribent i HFC og generell hifiguru), han hadde jo tidlig på 90-tallet et sett Impulse (tror det var H1 eller H2, husker ikke helt) som han konsekvent snudde mot en reflekterende bakvegg; påsto seriøst at det gav en veldig gunstig soundstage og følelse av rom.

Jeg prøvde det med et sett stativere jeg hadde dengang, men fikk aldri samme følelse, dog hadde jeg furupanel (tidlig 90-tall, ikke sant?) bakvegg som ikke var veldig reflekterende.

Vinklingen hans var slik at høyttalerne pekte mot bakvegg ca midt på bakveggen, slik at refleksjoner fra venstre høyttaler slo ut mot høyre og omvendt... noen som har prøvd denne mildest talt ukonvensjonelle oppstillingen?

Mvh Vidar P
Jeg tenkte faktisk på dette når jeg skrev, men kom ikke på noen tilsvarende analogier som kunne brukes i farten. Jeg prøvde faktisk dette i et rom som nok egnet seg relativt bra. Etter hva jeg husker så låt det relativt stort og omsluttende, men manglet krisphet i de øvre oktaver. Droppet denne måten å spille på relativt fort. Prøvde foresten også å sette to par identiske høyttalere rygg mot rygg for å forhåpentligvis få det beste fra begge verdener, men dette ble helt galt. Så mye direktelyd som mulig var helt klart å foretrekke.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Og da var Hellum også pakket bort. Det loet for mye, om enn litt mindre enn det forrige teppet. Vi måtte støvsuge en gang om dagen. Kan ikke ha det sånn. Tror nok det handler mye om bruken vår, vi går over teppet nesten samme hvor i leiligheten vi skal, så problemet er nok mindre hos andre.
Så da var det tilbake til et annet teppe igjen, et som garantert ikke loer...

Nesten ubrukt Hellum gulvteppe selges til halv pris...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og da var Hellum også pakket bort. Det loet for mye, om enn litt mindre enn det forrige teppet. Vi måtte støvsuge en gang om dagen. Kan ikke ha det sånn. Tror nok det handler mye om bruken vår, vi går over teppet nesten samme hvor i leiligheten vi skal, så problemet er nok mindre hos andre.
Så da var det tilbake til et annet teppe igjen, et som garantert ikke loer...

Nesten ubrukt Hellum gulvteppe selges til halv pris...
Synd det, men du må være klar over at loing fra Hellum er verst de første månedene, så gir det seg mer eller mindre... tror egentlig det gjelder mer eller mindre alle ulltepper. Skaff deg teppebanker til støvsugeren om du vil gjør kort prosess på loing.
Mine Hellum ble så godt som lofrie etter kanskje 3-4 mndr med forsiktig bruk...

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Synd det, men du må være klar over at loing fra Hellum er verst de første månedene, så gir det seg mer eller mindre... tror egentlig det gjelder mer eller mindre alle ulltepper. Skaff deg teppebanker til støvsugeren om du vil gjør kort prosess på loing.
Mine Hellum ble så godt som lofrie etter kanskje 3-4 mndr med forsiktig bruk...

Mvh Vidar P
Jeg skal flytte snart, så om trafikken over teppet som følge av annen plassering reduseres, kan vi muligens bruke det fremdeles. God lyddemping hadde det, så i den sammenhengen var det gull verdt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Re: Håndknyttet teppe selvsagt!

Iran, Afghanistan ! Let til du finner et som er tett og godt med stiv, fin ull (ikke bløt og pusete). Vakrere brukskunst finnes ikke, og det passer til all slags innredning og musikk.

Topp Bunn