TV bilder gjennom projektor ?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Fikket spørsmål fra en kompis som har en kone som ikke kan se på vanlig TV pga.el-allergi.

Han har da kommet opp med en ide å bruke projektor som ikke stråler like mye, og at man kanskje kan benytte en sånn sammen med lerret for å se på TV.

Er det mulighet til å koble en vanlig digitaldekoder til en projektor og få TV-bilder ?
Eller er det annet utstyr man trenger for å få dette til ?

Noen som har noen erfaringer og tips å komme med i denne sammenheng, så er jeg veldig takknemlig.

Han har hørt hos Elkjøp og Expert men får ingen fornuftige svar.
 
N

nb

Gjest
I utgangspunktet trenger man følgende for å få TV-signaler på projektor:

1) En boks som har TV-tuner innebygget
2) En egnet kabel mellom boksen i punkt 1) og projekotren.

Projektorer har som regel godt med bildeinnganger, så punkt 2) bør være greit. Ting som kan brukes under punkt 1) er typisk videospiller, harddiskiopptager, DVD-opptaker eller satelittuner.

Kobles til projektor med følgende ledninger i synkende kvalitetsrekkefølge
HDMI/DVI
Komponent (RGB)
S-Video
Scart
Kompositt

Scart finnes som regel på alt utstyr av nyere dato, det er mulig å få overganger fra Scart til S-Video og kompositt, men om man bruker Scart-S-video, er oddsene store for at man kun får sort/hvitt-bilde, da det ikke er så mye utstyr som kan sende ut S-video-signaler på Scart-utgangen.

Det sagt, så er det ganske slitsomt å bruke projektor som TV, det er ikke behagelig å se på dagsrevyen i storformat. Selv bruker jeg projektor kun til film og litt fotball, noe annen ville vært uaktuelt for meg, men om man ikke har noe valg, så er det som sagt ganske greit å få til. Det vil også bli en TV med litt "driftskostnader" - pæren i projektoren er en slitedel og det koster ganske mye å skifte de, de er forventet å vare et par tusen timer, men man vet jo aldri hvor lenge de går. Tusen timer er magne filmer og fotballkamper, men ikke så mye om man har "Tven" stående på i bakgrunnen i timesvis daglig.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Vet ikke om det er nødvendig med en slik om man har digitaldekoder. Det må andre svare på.

Jeg har std. kabeltv tra Canal digital og bruker en slik boks inn på en plasma uten TV-kort. Det er rett og slett TV-delen som sitter i hvilken som helst flatskjerm.

Den er omtrent 10 x 15 x 3 cm stor og heter VISION. Det var en kompis som kjøpte den for meg, så jeg vet ikke hvor den kom fra, men jeg betalte kr 1500,- for den. Han som skaffet den, sa at et mye bedre TV-kort enn det som satt i rimelige TV'er.

Et kjapt søk på nettet ga i alle fall denne linken
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=7010

Det viser at produktet er utgått, men om du sjekker litt rundt, finner du sikkert et alt.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.040
Antall liker
33.607
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har en digitaldekoder koblet til en 3-rørs projektor, fungerer utmerket. Sjekk hva som finnes av tilkoblinger på projektoren.
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Takker for informative og gode svar sålangt.

Da virker det som han bare kan gå i gang. Han bor i Sandefjord. Noen som vet om seriøse forhandlere i området ?
 
N

nb

Gjest
EiK skrev:
Takker for informative og gode svar sålangt.

Da virker det som han bare kan gå i gang. Han bor i Sandefjord. Noen som vet om seriøse forhandlere i området ?
Kablene får du på nærmeste elektrosjappe, Clas Ohlson, Biltema eller lignende. Projektor er sannsynligvis billigst på en eller annen nettbutikk, jeg har ikke fulgt med så mye på projektorer i det siste, men det pleier å være ganske stor enighet om hva som er det beste kjøpet for X kroner.

Bruktmarked også et alternativ for projektor, men litt risky mht pærens brukstid. Det kommer nye modeller stort sett hvert år, og mange som oppgraderer ofte. Om man ligger et år etter utviklingen, er det mulig å gjøre godt kjøp, selv om utviklingen jo går fort fremover på projektorer.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
EiK skrev:
Takker for informative og gode svar sålangt.

Da virker det som han bare kan gå i gang. Han bor i Sandefjord. Noen som vet om seriøse forhandlere i området ?
Nettshop (som jeg linket til) ligger på Kullerød i Sandefjord, så om han tar en tur opp og snakker med dem, så får han sikkert hjelp.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Husk at man må ha høyttalere utenom for å få lyd. Et sett med "king size" PC-høyttalere fungerer fint hvis han ikke har et stereoanlegg som det er greit å få koblet lyden til.
Oppkoblingen til bildet burde jo være veldig grei. Man kan bruke en SCART-til-RCA-adapterkabel som de blant annet har på Clas Ohlson, eller eventuelt bare en RCA-kabel hvis dekoderen har RCA-utgang. Jeg har av og til sett på TV med prosjektoren min (med en videospiller som tuner) og det fungerer egentlig veldig greit. Bildekvaliteten er helt OK selv med en enkel RCA-kabel, men om den er lang bør den nok være skjermet.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Du trenger ikke annen mottaker enn digitaldekoderen men det er ikke sikkert du får bilde direkte da prosjektoren ofte ikke har de riktige inngangene. Har prosjektoren SCART går det bra. Har den bare S-VIDEO kan du få problemer. Jeg måtte kjøpe en boks som gjorde om signalet til RGB for å få fargebilder på min prosjektor med digitaldekoder. Denne dingsen kostet ca. 1000 som var mere enn selve dekoderen. Jeg anbefaler deg å prøve før du går til innkjøp av noe som helst.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Noen som vet om parabol-tuner med HDMI utgang? Skal brukes på Canal Digitals abo. Har standard 7000-tuner idag og den har ikke HDMI.
 
Topp Bunn