Tuning av lyden i forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte egentlig å poste denne i "den perfekte forsterker" tråden, men den var visst stengt.

    Synes denne videoen fra Yamaha var interessant. Hva tenker vi (og @Snickers-is og @Armand ) om denne? Her bytter de tydeligvis komponenter for å "tune" lyden på forsterkeren. Det henger jo ikke 100 % sammen med nøytral gjengivelse. De sitter også og lytter seg frem på noe som ser ut til å være en ikke veldig vitenskapelig måte, på godt og vondt. 😊

    Og hva er det han bytter ut her tro?

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.955
    Antall liker
    6.981
    Sted
    Kongsberg
    Liker måten ha sitter i sofaen med kretskortet i hånda uten å ofre ESD en tanke :LOL:
    1640613668911.png


    Jeg tror ikke Yamaha driver med slike ting i virkeligheten. Bare når de er på TV
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Det er også mit speciale vil jeg tillade mig å påstå. Lyd kan påvirkes på mange måder og kan ikke altid måles.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HiEnd audio er så proppfull av tøvete myter, at man av og til ikke helt vet om man skal flire eller gråte.... Men dog, - hver sine lyster.. om man ønsker å tro på magiske komponenter og har for mye kroner, så vel bekomme..... Fra et rent teknologisk synspunkt re det faktisk tøv. Dette blir egentlig det samme som mytene om rørforsterkere, - alle endringer i lyden kan faktisk ikke skyldes noe annet enn endring av forvrenging. Problemet blir egentlig alle de som ikke forstår sammenhengen og som bruker kronasje i vilden sky for å oppnå en slags "nirvana".....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Liker måten ha sitter i sofaen med kretskortet i hånda uten å ofre ESD en tanke :LOL: Vis vedlegget 775850

    Jeg tror ikke Yamaha driver med slike ting i virkeligheten. Bare når de er på TV
    Har aldrig oplevet at noget går galt på grund af ESD. Men naturligvis påvirkes det af hvilke materialer som er i rummet. På arbejde har jeg oplevet voldsomme statiske oplevelser på grund af stress og vinyl på gulvet etc.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.955
    Antall liker
    6.981
    Sted
    Kongsberg
    Har aldrig oplevet at noget går galt på grund af ESD. Men naturligvis påvirkes det af hvilke materialer som er i rummet. På arbejde har jeg oplevet voldsomme statiske oplevelser på grund af stress og vinyl på gulvet etc.
    Vinyl på gulvet kan nok stresse opp noen og enhver ja. Det er bare ikke slik plater skal behandles!!
    1640614914951.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Voicing av forsterkere tror jeg stort sett bare er tull og markedstilpasset snakk. Rett frekvensgang og nok krefter, bra strømforsyning, lavt støynivå, lav forvregning og noen Store VU metere og gull i fronten er alt som skal til
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Det er også mit speciale vil jeg tillade mig å påstå. Lyd kan påvirkes på mange måder og kan ikke altid måles.
    Påstår du et en forsterker gjør noe som ikke kan måles?..
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Her bytter de tydeligvis komponenter for å "tune" lyden på forsterkeren. Det henger jo ikke 100 % sammen med nøytral gjengivelse...
    De digitale forsterkerne som jeg testet hadde en fellesnevner....BBC-dippen.....tilfeldig?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Synes ikke det er så rart om produsent til en hvis grad tuner sin house sound. Hvordan de gjør det vil nok variere fra produsent til produsent.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mange receivere med DSP setter inn en BBC dip faktisk. Må ofte skru den av....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Digitale forstærkere er der nogle eksempler på sådanne?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamahaen min har i allefall en haug greier det går an å skru av. Den har til og med to ulike dacer. Et vel av muligheter. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Yamahaen min har i allefall en haug greier det går an å skru av. Den har til og med to ulike dacer. Et vel av muligheter. :)
    Høres ut som mye jobb for å få hørt på musikk. Kunne de ikke heller bare laget den uten de greiene man må skru av?:unsure::sneaky:
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte egentlig å poste denne i "den perfekte forsterker" tråden, men den var visst stengt.

    Synes denne videoen fra Yamaha var interessant. Hva tenker vi (og @Snickers-is og @Armand ) om denne? Her bytter de tydeligvis komponenter for å "tune" lyden på forsterkeren. Det henger jo ikke 100 % sammen med nøytral gjengivelse. De sitter også og lytter seg frem på noe som ser ut til å være en ikke veldig vitenskapelig måte, på godt og vondt. 😊

    Og hva er det han bytter ut her tro?

    Jeg spurte vel om tilnærmet det samme relativt tidlig i den stengte tråd, og fikk der også svar fra Snickersen.
    Er kraftig styrket i troen på at det er bare å glemme alle tester og fjas som begynner med og/eller inneholder ord som nøytralt, naturlig, riktig o.l., da dette kun er en annen synser sin subjektive mening. Alle forsterkere er bevisst tunet i en eller annen retning gjennom valg av komponenter, og man kan f.eks lage en krets som gir lyden en loudness kurve.
    Man skal bare ta lang fart og kjøpe det man synes låter fett sammen med høyttalerene man har valgt i så måte :)

    ELLER:
    Man kan handle inn noe fra Audio Note;)

    When I visited the Audio Note (UK) room at the Rocky Mountain Audio Fest some years back (above), cellist Vincent Belanger (below) provided a live musical reference for the room so listeners could compare the sound of Vincent's live performance to that of his recorded performance over the featured Audio Note (UK) equipment in the room.

    The "live vs. recorded" comparison was very favorable, and I thought it was impressive that Audio Note (UK) would do that sort of comparison, as that's a gutsy move. Quite a lot of very expensive modern hifi systems would not do well in that sort of comparison—which is why you rarely see a "live vs. recorded" demonstration at audio shows—but the Audio Note (UK) system truly captured the essence of Vincent's live performance, and impressed me by doing so.
    A6DAA5DD-5737-4304-A4F1-FA623A1E9863.jpeg
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har aldrig oplevet at noget går galt på grund af ESD. Men naturligvis påvirkes det af hvilke materialer som er i rummet. På arbejde har jeg oplevet voldsomme statiske oplevelser på grund af stress og vinyl på gulvet etc.
    Det er vel bare oss rør-gubber som ikke trenger å bekymre oss så veldig mye for ESD.
    At noen som har jobbet profesjonelt med elektronikk ikke har opplevd problemer forårsaket av ESD er noe merkelig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Liker måten ha sitter i sofaen med kretskortet i hånda uten å ofre ESD en tanke :LOL: Vis vedlegget 775850

    Jeg tror ikke Yamaha driver med slike ting i virkeligheten. Bare når de er på TV
    De burde ikke drive slik selv om det bare er for TV.
    Det er ikke første gang en produsent viser hvordan ting lages og det ser grusomt amatørmessig ut.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Det er vel bare oss rør-gubber som ikke trenger å bekymre oss så veldig mye for ESD.
    At noen som har jobbet profesjonelt med elektronikk ikke har opplevd problemer forårsaket av ESD er noe merkelig.
    Tænker det er en lille misforståelse her. Det arbejde jeg her beskriver omhandler ikke elektronik.
    Men ja jeg har også arbejdet med fremstilling af meget dyre forstærkere hvor det heller ikke var et issue. Sikkert fordi der ikke blev brugt fets eller MOSFETs.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    De burde ikke drive slik selv om det bare er for TV.
    Det er ikke første gang en produsent viser hvordan ting lages og det ser grusomt amatørmessig ut.
    Ikke for å være frekk ellernoe men skal du fortelle Yamaha hvordan de skal drive butikk? De har vel ett godt renommé og greier seg fint. At det ser amatør messing ut hadde vel de sagt om det dere driver med også? 🤔
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg konkurrerer ikke med Yamaha.
    Alle som har noe erfaring med elektronikk vet at ESD er livsfarlig.
    For elektronikken altså.
    Det vet sikkert Yamaha også.
    Om det er en PR tulling eller andre som står bak dette er ikke godt å vite.
    Hvis dette er noe offisielt fra Yamaha burde sensuren (les kvalitetssikringen) fjernet det.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg konkurrerer ikke med Yamaha.
    Alle som har noe erfaring med elektronikk vet at ESD er livsfarlig.
    For elektronikken altså.
    Det vet sikkert Yamaha også.
    Om det er en PR tulling eller andre som står bak dette er ikke godt å vite.
    Hvis dette er noe offisielt fra Yamaha burde sensuren (les kvalitetssikringen) fjernet det.
    Ja, jeg vet at det ikke er noe heldig. Bruker alltid rett utstyr når jeg bygger pc. Men hvor stor prosent av kjøperne tror du vet det? Jeg tipper veldig få. Jeg tror det har veldig lite betydning i forhold til business.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg ikke skjønner poenget eller spørsmålet til trådstarter, eller videoen til Yamaha for den saks skyld. Men for meg så ser det ut til at de tuner lyden med bytte av komponenter slik som forskjellige typer kondensatorer, motstander osv. Det er jo greit nok, jeg gjør det samme med mine diy høyttalere. Men skal være enig i at det ser nokså balla ut når en fremstiller en veldig stor komersiell aktør med at det sitter 2 personer i en stue og lodder og kladder og mekker på ett ferdig produkt! Tviler sterkt på at det er slik det foregår, det fremstår veldig konstruert og amatørmessig ut etter min (amatørmessige) oppfatning...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn