TTs tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Fant ut av hva compliance er, men ble ikke stort klokere da jeg ikke vet om SME 3009 s3 er en lav masse arm eller høy. Ved lav masse er det en fordel med høy compliance for å unngå resonanser i visse frekvenser etter det jeg kunne forstå

* Low mass arms mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges.
    * Moderate mass tonearms are good companions for moderate to low compliance cartridges.
    * If a low compliance cartridge is used with a low mass tonearm, undesirable resonances can occur in the audible range. Mistracking may also be a problem.

T

TT.

Gjest
    Vel uansett compliance eller ikke, nå er spillern oppe å går og hvem andre enn selveste Lee Ritenour fikk åpne ballet med låten Captain Fingers!
    IMG_6203.jpg

PS: kun grovinnstilt (antiskate, VTA og stiftetrykk)

atlechri

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    160
    Sted
    Undrumsdal
    Jo, det er den. Armens bevegelige masse sett pluss pickupens masse danner sammen med compliansen (fjærtivheten) et mekanisk resonanssystem. Det er viktig at resonansfrekvensen ikke er hverken for lav eller høy. Bevegelig masse på serie III armen kan justeres ved å legge lodd under pu og eller bak.

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

TT.

Gjest
    Hvor går grensen på lav og høy compliance og passer da pu i armen etter oppgitte data på pu?

T

TT.

Gjest
    Hvis SME 3009 s3 går under lavmassearm og 10 er moderate compliance, som 33EV har, så skulle dette være "innafor"

* Low mass arms mate well with both moderately high and very high compliance phono cartridges

T

TT.

Gjest
    Nå går det i George Benson på vinyl her og det låter veldig bra. Får legge ut en snutt straks ;)

atlechri

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    160
    Sted
    Undrumsdal
    Hvis du trenger noe mer masse: 3 -4 gram eller deromkring, har du modelleire, bluetack, tyggegummi e.l. kan du også prøve deg litt frem uten å demontere pu.
    Stabiliser.jpg

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.818
    Torget vurderinger
    16
    Har googlet den "mystiske" tonearmen en stund nå, og havnet på en Yamaha YP B4 spiller. Om armen har et eget navn vet jeg ikke. Headshellet tror jeg heter Yamaha HS-800
    VH GunnarS

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Har googlet den "mystiske" tonearmen en stund nå, og havnet på en Yamaha YP B4 spiller. Om armen har et eget navn vet jeg ikke. Headshellet tror jeg heter Yamaha HS-800
    VH GunnarS
    Det er nok helt korrekt GunnarS. Den er identisk med den atlechri postet i post #5180. Der ser man at den dessuten sitter på en Yamaha platespiller. Eneste jeg kan se er at liften er forskjellig. Tom headshellet er identisk

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er jo compliance som er avgjørende - ikke PU vekt?
    forklar
    Nå ser jeg at det hovedsakelig har blitt utdypet i andre innlegg. Men, da det er nålopphengets stivhet det dreier seg om. På VinylEngine finnes det en ressonansekalkulator som er grei å bruke.

PU`ns vekt har ikke annen betydning enn å påvirke armens effektive masse.

OBS! AT angir compliance utfra andre verdier enn de fleste andre. Om man benytter omtrent x 1,8 i omreg.faktor kan det sidestilles med f.eks Ortofon og en rekke andre. AT 33EV ligger da på 18-20 og ikke 10.

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Formiddag i Tesalongen og akkurat nå spilles "Rainy night in Georgia" med Eric Essix

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    • Liker
    T

TT.

Gjest
    . AT 33EV ligger da på 18-20 og ikke 10.
    Desto bedre, det viser da at den passer ok på en low mass arm, ikke sant?
    Jo høyere verdi, jo mykere oppheng - større ettergivenhet.
    Men, selv 18-20 kan være for stivt dersom armens effektive masse er veldig lav.

Legg inn alle verdier her, så får du fasit:

Cartridge Resonance Evaluator - Vinyl Engine
    Takker ptb. Nå vet jeg desverre ikke noe om armens masse, så da blir det litt vanskelig å finne ut av vedlagte tabell. At kombinasjonen ikke er 100% optimal kan nok sikkert være, men at det går an å bruke denne kombinasjonen. Var egentlig det jeg ville fram til. Har ikke råd til å brenne av masse penger på ny pu nå, så da får jeg leve med komboen en stund.

Kanskje du eller noen andre som leser tråden har noen anbefalinger på PU til nevnte arm til max kr5000,-?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er neppe vanskelig å finne effektiv masse på tonearmen. Sjekk på vinylengine - søk på tonearmen. Ligger garantert info der.

• Liker

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.743
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Lav masse høy masse? Låter det bra? Drit i det;);)

O

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Som tidligere nevnt Evo 2, så er jeg fornøyd med lyden så langt og da etter grovinnstilling av armen. Mister ikke nattesøvnen av dette iallefall. Spilte fem skiver i går og er på tredje i dag, så dette lover godt. Tror jeg må finjustere litt etterhvert.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.743
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Som tidligere nevnt Evo 2, så er jeg fornøyd med lyden så langt og da etter grovinnstilling av armen. Mister ikke nattesøvnen av dette iallefall. Spilte fem skiver i går og er på tredje i dag, så dette lover godt. Tror jeg må finjustere litt etterhvert.
    Seff må det justeres riktig ikke det jeg mener ;)

O

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Jeg skjønner den. Altså, jeg er godt fornøyd med lyden og mulig det er placebo, men syns det er mer natulig lydbilde nå enn med Projecten. Sikkert bare noe jeg biller meg inn :cool:

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.743
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Jeg skjønner den. Altså, jeg er godt fornøyd med lyden og mulig det er placebo, men syns det er mer natulig lydbilde nå enn med Projecten. Sikkert bare noe jeg biller meg inn :cool:
    Bedre arm,roligere,gjevnere driverk???

O

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Takk for det Audiom, men jeg finner ingenting om effektiv masse. Har selv original bruks og monteringsanvisning. Kanskje jeg må gå til SpecSavers

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.787
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    I og med at en Serie III har mulighet for å legge til vekter bak,
    er effektiv masse variabel.
    Uten noen vekter i det hele tatt er effektiv masse 4,5 g
    Med alle vekter på plass er effektiv masse 10 g

Vennlig hilsen

Morten

• Liker
    T

TT.

Gjest
    Med forbehold at compliance er 18 og massen på arm er 10g, så får jeg 8Hz GRØNN! i tabellen lenger oppi her (#5224). Det er helt i midten av grønnfeltet! Det må da være innafor?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn