Tryllefløyten på DVD

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Tryllefløyten er en fantastisk opera med og en eventyrlig historie, som egner seg veldig godt for film/video.

Fra før har jeg den udødelige Ingemar Bergmanns oppsetning på DVD og nyter den.
Men her om dagen sto jeg i kø på postkontoret og rasket med meg Kenneth Brannaghs film-versjon.
Den har handling satt til 1. verdenskrig, filmatisk helt spesiell, musikalsk god og som total-opplevelse er den helt unik.
Til og med mine to ten-åringer ble stående stille og stirre/lytte da denne begynte å snurre.

Jeg har lyst på flere 'Tryllefløyter' på DVD, noen andre anbefalte?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.975
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hva betalte du for den på posten? Fikk lyst å bestille den, men om jeg kan raske den med meg på et større postkontor i morgen til samme pris så......

Deler din glede over Bergmann, jeg tror dette er den eneste filmen jeg har sett 4 ganger. Takk for en interessant post forresten.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Husker faktisk ikke prisen, jeg kjøpte Brahms/Menuhin/Furtwängler(ja!) + Mozart/Mutter + noe mer på impuls. DVDen kan ha vært 150-200, men er verdt hver krone. Kjøp den der du kan finne den.
Det rare er at disse tingene dukker opp på et trangt og kaotisk postkontor under ombygging.
De som har vært innom Stavanger sentrum postkontor i det siste vet hvor trasig dette har vært, derfor desto mer hyggelig med klassisk-hylle mens vi venter.

Hvis du ikke finner den i hyllene: på nettet finner du f.eks.
http://www.amazon.co.uk/Magic-Flute-Joseph-Kaiser/dp/B000YDAJMM
http://www.playx.no/index.php?SCREEN=item&item=157761

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg tar opp en gammel tråd, fordi spørsmålet mitt fremdeles er det samme, og ubesvart.

Nå har jeg en datter som ønsker seg Tryllefløyten av Mozart på DVD, men den skal være i moderne kvalitet og sunget på tysk.
Nå har vi altså allerede Bergmann sin oppsetning på svensk, og Brannagh sin film på engelsk.
Kan noen anbefale en relativt ny versjon, på tysk, med god kvalitet?

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte tryllefløyten med Sir Colin Davis fra Covent Garden (2003) og kan anbefale denne. Fine sangere, flott spillt, god opptreden og flott bilde.

På blu-ray fra Amazon.co.uk: link
På DVD fra Amazon.co.uk: link
Tryllefløyten.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for tips. Ser at Diana Damrau fikk strålende kritikk for denne.
Tryllefløyte bestilt

Topp Bunn