bjornh skrev:
Legaliser narkotika?
-nei takk!
Det er jo klart, for her må arbeidsplasser beskyttes og budsjetter forsvares. Ved en avkriminalisering av bruk vil jo narkopolitiet stå i fare for å miste ressurser som blir overført til helsevesenet. Det er forståelig at de gamle politifolkene som har utøvd den mislykkede taktikken i hele sin lange karriere vil stritte imot ethvert forsøk på å få sitt livsverk avskrevet som feilaktig.
I et land der det for mange år siden var 25 % av alle unge mennesker har forsøkt cannabis så er det vel neppe noen stor sannsynlighet for dramatisk økning. Det er så mange som tester cannabis i dag at de som ikke gjør det har tatt det valget på grunn av helsefarene, ikke på grunn av forbudet. Svært mange kjenner en som røyker cannabis, og det er uhyre sjelden at vanlige folk som bruker cannabis blir arrestert. Faren for at en streit person som bruker cannabis skal bli tatt er forsvinnende liten. Jeg har faktisk aldri hørt om en ikke-kriminell cannabisbruker som har blitt straffet etter straffeloven, men jeg kjenner til at noen har fått forenklet forelegg for det. For det å bli tatt for cannabis i små mengder uten å ha rulleblad er faktisk allerede delvis avkriminalisert i og med at det er blitt en forseelse som ikke kommer på rullebladet sålenge du godtar forenklet forelegg.
Vi er nok kommet så langt at ingen er redd for politiet av vanlige, streite personer som bruker cannabis. Det er neppe mange prosent/promille som ikke våger å teste det på grunn av forbudet, for det innebærer så og si ingen risiko. De som i dag velger å ikke ta imot et tilbud om cannabis gjør det av fornuftige grunner, som er helsen. Terskelen er nemlig så lav i dag. Derfor er det bare de som står i fare for å bli arrestert som kriminelle som straffes for cannabis, og det ser ikke ut til å hjelpe særlig mye.
Når det pekes på at helsevesenet svikter missbrukerne så stemmer det, men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre. Det er jo klart at den biten må ordnes opp i, men hvorfor skal ikke det kunne kombineres med en avkriminalisering? Ved en slik politikk vil det jo også bli frigjort midler som kan overføres til behandling og forebygging.
Poenget mitt er at terskelen for å teste cannabis er så lav allerede at den i praksis neppe kan bli lavere, hvis vi ikke begynner å belønne folk for å teste stoffene. Når det gjelder de hardere stoffene så er det klart at det også vil få store konsekvenser for vinningskriminalitet. Dessuten vil mafiaen miste mye makt. Da blir det jo ikke så enkelt for onkels talsmenn å klage over for små ressurser lenger. Og de klager jo over at det er vanskelig å få jobb etter endt utdannelse. Det vil ikke bli enklere når det blir mindre behov for narkopoliti og formålsløse rassiaer.
Når resultatet for oss vanlige folk blir mindre vinningskriminalitet så irriterer Fyhns reaksjon meg personlig. Når ressurser som i dag brukes til tull og tøys kan brukes til å øke oppklaringsprosenten i en synkende kriminalitetsstatistikk blir jeg enda mer irritert. Det er så mange fordeler som kommer av å minske vinningskriminaliteten at vanlige folk også taper på dagens politikk.
Og som et siste poeng så har vel narkopolitimenn selv i blant annet Bergen tidligere uttalt at de bruker unødvendige ressurser på å jakte på cannabisbrukere. De har ytret ønsker om å fokusere på bakmenn og tyngre narkokriminalitet. Det kolliderer muligens med avkriminalisering av harde stoffer, så kanskje det kun kan brukes som et argument mot kriminaliseringen av cannabis. Denne saken viser bare at politiet og politikerne sitter fast i hengemyren frivillig. Det er rett og slett alternative motiver tilstede i debatten.
En positiv del av debatten er at FrP viser seg rangen verdig som lov & orden-partiet igjen. Sammen med KrF har de kommet med sterkt negative reaksjoner på utspillet til Stoltenberg og kompani. Kristenkonservative og innbilte liberalister slår seg sammen for å bekjempe sunn fornuft. Ingenting nytt under solen, altså. Men FpU kommer nok til å reagere negativt på moderpartiet i denne saken, for det er neppe noen andre ungdompartier som har flere cannabisbrukere enn dem.