Truls Fyhn, vår Sheriff i Tromsø

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Nå misforstår du Zomby.

De såkalte 1% klubbene, HA, Bandidos og Outlaws er ikke mors beste barn, men også der finnes det faktisk folk uten kriminell fortid/nutid.
Da synes jeg disse skal finne seg andre klubber å henge i.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Det er jeg enig i. Lokalt driver HA medlemmene å "skremmer" folk, dvs. i æressaker ol.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Til alle som synes sååå synd på de stakkars 1 prosent klubbene, ta og les en svensk bok som heter Maffia, handler om gjengkriminalitet i sverige

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
Det er vel ingen som "synes synd på" de som er med i 1% klubber.

Jeg påpeker bare at ikke alle medlemmene der heller er kriminelle. Da er spørsmålet:
" Er det riktig å behandle lovlydige ( mulig de bare ikke er tatt, ennå? men har i allefall ikke rulleblad ) medlemmer som om de er kriminelle? Bare på grunn av medlemskap?

Er det rimelig å behandle alle MC klubber, inkludert Holy Riders, som kriminelle broderskap bare på den bakgrunn at de kjører MC ? Det er jo det man gjør når man ønsker å forby ryggmerker ! Bør man også utvide dette til et forbud mot foppalldrakter med navn og tall på ryggen ? ( utenfor foppalbanen selvsagt ).

Er det rimelig at politiet "truer" huseiere med mulige reprisalier, eksempelvis tiltale for medskyldighet, hvis de ikke kaster ut leieboere politiet mistenker for kriminell virksomhet ?

Er det verdig et "sivilisert" samfunn at ulike mer eller mindre kriminelle grupper behandles forskjellig ? Ring politiet og si det er innbrudd på gang i nabohuset og du får beskjed om å levere anmeldelse over helgen ! Si at innbryteren kjører HD og har ryggmekre med HA og 5 politibiler med væpnet politi kommer med en gang !

Bare noen små spørsmål om hva slags samfunn vi ønsker ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:

Jeg påpeker bare at ikke alle medlemmene der heller er kriminelle. Da er spørsmålet:
" Er det riktig å behandle lovlydige ( mulig de bare ikke er tatt, ennå? men har i allefall ikke rulleblad ) medlemmer som om de er kriminelle? Bare på grunn av medlemskap?
Om de deltar i organisasjoner som er grunnleggende kriminelle i sin natur, har de kun som hovedfunksjon å fungere legaliserende og for at enkelte skal kunne hevde nettopp det du gjør. Så svaret er ja; om de (i denne sammenheng) er nyttige idioter så får de takle det selv og eventuelt finne seg en annen klubb. Og nei; jeg ønsker meg ikke et slikt samfunn, dvs et samfunn der HA og tilsvarende får prege oss. Vekk med de. Og om de nyttige idiotene er idioter nok til å ikke skjønne at de ikke har noe der å gjøre, så er det deres problem......

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Spiralis skrev:

Er det rimelig å behandle alle MC klubber, inkludert Holy Riders, som kriminelle broderskap bare på den bakgrunn at de kjører MC ? Det er jo det man gjør når man ønsker å forby ryggmerker ! Bør man også utvide dette til et forbud mot foppalldrakter med navn og tall på ryggen ? ( utenfor foppalbanen selvsagt ).

Er det rimelig at politiet "truer" huseiere med mulige reprisalier, eksempelvis tiltale for medskyldighet, hvis de ikke kaster ut leieboere politiet mistenker for kriminell virksomhet ?

Er det verdig et "sivilisert" samfunn at ulike mer eller mindre kriminelle grupper behandles forskjellig ? Ring politiet og si det er innbrudd på gang i nabohuset og du får beskjed om å levere anmeldelse over helgen ! Si at innbryteren kjører HD og har ryggmekre med HA og 5 politibiler med væpnet politi kommer med en gang !

Bare noen små spørsmål om hva slags samfunn vi ønsker ?
Jeg synes at når du er medlem i en kriminell organisasjon som disse 1 prosent klubbene, så ER du kriminell (nå har jeg bekjente i flere MC miljø så det er ikke noen heksejakt på en MC miljøet)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
Erato og Julenissen, hva med de andre spørsmålene ?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
har ingenting med å synes synd på 1 % klubbene dette, skulle dog ønske det ble lagt slike ressurser i å hindre våre landskvinner fra å bli sjikanert og voldtatt i oslo by s gater, samt å hamre vårts land kultur og moral inn med meisel slik at nye landsborgere skjønte at man ikke er ei hore fordi man bruker sminke og miniskjørt
dessuten sprenge alfabetgjengene i norge ved å rett og slett bortvise landets nye borgere tilbake dit de kommer fra når de begår grove kriminelle handlinger her
har ingenting med rasisme å gjøre det å trygge egne landsborgere . hva med også ta en kikk på religionsfriheten og forby religioner , som etter vårt lovverk tillater pedofili
men for all del, er det viktigere med ryggmerker så kjør på videre........

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Spiralis skrev:
har ennå ikke funnet ut hvordan man svarer inni en sånn quote :'(

Synes ikke at det skal bli forbud mot ryggmerker, på enkelte uteplasser er det greit men da går det på kleskode
At huseier skal holdes ansvarlig er helt på tryne

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.177
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Jeg innrømmer gjerne at de spørsmålene ikke er helt enkle nei, men kan ikke gjøre noe annet enn å stole på at det må takles innenfor rammene av det lovverk vi har, og at det finnes skarpskodde forsvarsadvokater som håndterer de enkeltes rettigheter dersom de er brutt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:

Du kan nok ikke bare melde deg inn i en av disse klubbene sånn uten videre. Det er nok like mye et brorskap enn en klubb for motorsyklister. Slik sett har nok 1% mer til felles med den italienske mafiaen enn med den lokale grenen av turistforeningen.

Klubbene er jo ikke forbudt selv om man ikke tillater uniformering. Nå er ikke jeg enig i jakkemerkeforbudet, men det ser ikke ut som om medlemmene tar det spesielt tungt. Nå tror jeg ikke heller at politiet ikke er i stand til å skille mellom klubbene. Når sist leste du om en razzia hos Holyriders eller væpnede aksjoner hos Old Timers?

Er det verdig et "sivilisert" samfunn at ulike mer eller mindre kriminelle grupper behandles forskjellig ?
Ja det er faktisk viktig at de gjør. Organisert kriminalitet er alvorlig nok at at det er viet egne paragrafer i straffeloven, og hvis man tilhører kriminelle organisasjoner så må man regne med litt ekstra oppmerksomhet. Det er viktig at man ikke tillater organisasjoner å bygge opp sin egen militia eller uniformerte tropper som sprer uhygge og frykt hos den fredelige befolkningen. En slags underverdenens svar på Securitas og Magyar Gárda.

Med alt det bråket, krigene og den tunge organiserte amfetaminhandelen som kontrolleres av disse miljøene så kan man ikke bare avskrive dette som hendelser utført av enkeltindivider som kun skal etterforskes som sådan. Når det er organisasjonen selv som står bak så inkluderer slikt alle dem som er medlemmer og som er under kommando av ledelsen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Mannen følger garantert lover og regler. Så hadde han vel skjellig grunn. Hehe. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Legaliser narkotika? -nei takk!
Det er jo klart, for her må arbeidsplasser beskyttes og budsjetter forsvares. Ved en avkriminalisering av bruk vil jo narkopolitiet stå i fare for å miste ressurser som blir overført til helsevesenet. Det er forståelig at de gamle politifolkene som har utøvd den mislykkede taktikken i hele sin lange karriere vil stritte imot ethvert forsøk på å få sitt livsverk avskrevet som feilaktig.

I et land der det for mange år siden var 25 % av alle unge mennesker har forsøkt cannabis så er det vel neppe noen stor sannsynlighet for dramatisk økning. Det er så mange som tester cannabis i dag at de som ikke gjør det har tatt det valget på grunn av helsefarene, ikke på grunn av forbudet. Svært mange kjenner en som røyker cannabis, og det er uhyre sjelden at vanlige folk som bruker cannabis blir arrestert. Faren for at en streit person som bruker cannabis skal bli tatt er forsvinnende liten. Jeg har faktisk aldri hørt om en ikke-kriminell cannabisbruker som har blitt straffet etter straffeloven, men jeg kjenner til at noen har fått forenklet forelegg for det. For det å bli tatt for cannabis i små mengder uten å ha rulleblad er faktisk allerede delvis avkriminalisert i og med at det er blitt en forseelse som ikke kommer på rullebladet sålenge du godtar forenklet forelegg.

Vi er nok kommet så langt at ingen er redd for politiet av vanlige, streite personer som bruker cannabis. Det er neppe mange prosent/promille som ikke våger å teste det på grunn av forbudet, for det innebærer så og si ingen risiko. De som i dag velger å ikke ta imot et tilbud om cannabis gjør det av fornuftige grunner, som er helsen. Terskelen er nemlig så lav i dag. Derfor er det bare de som står i fare for å bli arrestert som kriminelle som straffes for cannabis, og det ser ikke ut til å hjelpe særlig mye.

Når det pekes på at helsevesenet svikter missbrukerne så stemmer det, men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre. Det er jo klart at den biten må ordnes opp i, men hvorfor skal ikke det kunne kombineres med en avkriminalisering? Ved en slik politikk vil det jo også bli frigjort midler som kan overføres til behandling og forebygging.

Poenget mitt er at terskelen for å teste cannabis er så lav allerede at den i praksis neppe kan bli lavere, hvis vi ikke begynner å belønne folk for å teste stoffene. Når det gjelder de hardere stoffene så er det klart at det også vil få store konsekvenser for vinningskriminalitet. Dessuten vil mafiaen miste mye makt. Da blir det jo ikke så enkelt for onkels talsmenn å klage over for små ressurser lenger. Og de klager jo over at det er vanskelig å få jobb etter endt utdannelse. Det vil ikke bli enklere når det blir mindre behov for narkopoliti og formålsløse rassiaer.

Når resultatet for oss vanlige folk blir mindre vinningskriminalitet så irriterer Fyhns reaksjon meg personlig. Når ressurser som i dag brukes til tull og tøys kan brukes til å øke oppklaringsprosenten i en synkende kriminalitetsstatistikk blir jeg enda mer irritert. Det er så mange fordeler som kommer av å minske vinningskriminaliteten at vanlige folk også taper på dagens politikk.

Og som et siste poeng så har vel narkopolitimenn selv i blant annet Bergen tidligere uttalt at de bruker unødvendige ressurser på å jakte på cannabisbrukere. De har ytret ønsker om å fokusere på bakmenn og tyngre narkokriminalitet. Det kolliderer muligens med avkriminalisering av harde stoffer, så kanskje det kun kan brukes som et argument mot kriminaliseringen av cannabis. Denne saken viser bare at politiet og politikerne sitter fast i hengemyren frivillig. Det er rett og slett alternative motiver tilstede i debatten.

En positiv del av debatten er at FrP viser seg rangen verdig som lov & orden-partiet igjen. Sammen med KrF har de kommet med sterkt negative reaksjoner på utspillet til Stoltenberg og kompani. Kristenkonservative og innbilte liberalister slår seg sammen for å bekjempe sunn fornuft. Ingenting nytt under solen, altså. Men FpU kommer nok til å reagere negativt på moderpartiet i denne saken, for det er neppe noen andre ungdompartier som har flere cannabisbrukere enn dem.

S

Slubbert

Gjest
"Hvis man ser på krigen mot narkotika fra en ren sosialøkonomisk synsvinkel, så er statens rolle å beskytte narkotikakartellet." - Milton Friedman.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
"Hvis man ser på krigen mot narkotika fra en ren sosialøkonomisk synsvinkel, så er statens rolle å beskytte narkotikakartellet." - Milton Friedman.
Du kommer til tider med gode gullkorn, Slubbert. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10095509

Man kan mene hva man vil om gutten, men tøff er han og meningers mot har han også!

Det er sikkert ikke noe sjakktekk rent karrieremessig, men det er mulig han gir fan eller har kommet dit han ønsker. Uansett er det litt greit å se at ikke alle i offentlig ansettelse er servile spyttslikkere! Og i sak har han helt rett!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.379
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Men Anne Marit Bjørnflaten er adskillig penere enn Fyhn. ;)
Hun er adskillig mer grisete også ::)
Jeg sier ikke mer..... :p

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Objektivt sett korrekt, men denne passer vel bedre i en tråd med tittel: "Dagens formulering…………" ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Spiralis skrev:
Voff skrev:
baluba skrev:
Hun er adskillig mer grisete også ::)
Jeg sier ikke mer..... :p
Pen OG grisete?? Hmm..., høres lovende ut ! ;D ;D
Joda. Er sikkert flink å grise denne dama. Søt jente, feil parti. ;)

Feil parti ?? = Ikke av de smarteste mao!! ;)

Pen, grisete OG litt dum!?? Bedre og bedre dette her !!! ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Nja... vi får se hva som kommer ut av det. Men, Tromsø er tross alt ikke så kjempestort.

Topp Bunn