På tur og reise Tromsø - Kirkenes - Tromsø rundtur. Hva lønner det seg å se?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.414
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Den 12. juni setter Madammen og jeg oss på et fly til Tromsø. Der venter en leiebil på oss, og vi har tenkt å bruke 14 dager på en rundtur i Finnmark. Hittil er de eneste faste punktene 2 dager i Kvænangen og 2 dager i Kirkenes.

Det er jo masse å se i Finnmark, og vi lurer på om det lønner seg å ta en slags "rundtur", hvor vi bruker noen dager på indre deler av Finnmark, og resten av tiden i kystdelen. Men er noe slikt realistisk, og hva må man absolutt ha sett?

Det er absolutt ingen forutsetning å kjøre til en ny plass hver dag, det er helt greit å tilbringe et par dager på hver plass, og bruke enkelte steder som utgangspunkt for utflukter/turer.

Innspill/forslag?

Mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.882
Må vel nesten anbefale en tur innom Neiden med skoltesamisk museum, skoltebyen og Sankt Georgs kapell, siden min svigerfamilie kommer derfra med denne arven.

• Liker
Reaksjoner: tkr

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
4.118
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå det kommer an på interessen.. mangt spennende å se og lære;
- Øksfjordjøkelen dersom man er fjell og bre interessert
- Masi/Maze, slaget om Alta kraftverk, og kanskje selve kraftverket også
- den nye kirka i Alta er litt spektakulær
- Vardø med Vardøhus festning og skikkelige amerikanske radarer
- Karasjok,
- Kautokeino med samisk museum, Juuls sølv galleri; vær forberedt på kortbruk..
- Diverse samiske «minnesteder» langs veiene
- Midnattsola; overalt når det er solvær
- Myggen, som er så stor at det kan gjøre godt når den suger…
- Yttersia, med X antall småe destinasjoner med fokus på havfiske
- teste ut en kjøretur ut til øyene slik som Sørøya, Seiland, ++ etc
Generelt, dersom du ikke har vært der opp før så er det spesielt landskap som kan gjøre kjøreturen spesiell og interessant i seg selv, spesielt dersom du forlater E veien
- Men Honningsvåg, Nordkapp og Hammerfest bør nok besøkes. Hammerfest har jo hatt, og har kanskje enda, en boom pga olje og Snøhvit og Melkøya.. tipper du kan studere byutvikling på nært hold..
- Tror det er noen båtsafari selskaper i f.eks. Honningsvåg som kan ta en båttur ut til Nordkapp og et fuglefjell.. men sjekk været, det kan være flatt hav, men det finnes egentlig ikke der oppe. Alltid dønninger og litt rulling ut i havet
- det er noen episoder fra «der ingen skulle tru at noken kunne bu» som du kan laste inn og ta en kjøretur for å sjekke landskapet. De stedene kan som regel kun nåes med skikkelig 4x4/traktor eller båt, men det er veier i nærheten.
- Grensa til Russland, Storskog.. Kanskje ikke lurt å ha med sykkel..

Men vær forsiktig, reinen er tilstede og f.eks. i Hammerfest er den nærmest å betrakte som husdyr der den vandrer i gatene og i hagene til folket.. ikke alle er like fornøyd for å si det sånn

Også kan du etterpå filosofere litt på kommune sammenslåing å sånn

Traff for noen år siden, da internettet ikke var så mye tilstede, en kar som distribuerte aviser i Hammerfest, mulig det var Honningsvåg. Utfordringen var at avisene måtte hentes i Alta.. Så det var en daglig rundtur… Noe å tenke på når man kjører…

For øvrig når du kjører nordover så vil du passere verdens beste plass, det enkle liv der alt går i en-tall; naboen, elva, butikken, veien, posten doktoren, skolen, .. og det finnes mange slike langs veien.

Veien fra Kvænangen og til Alta har innebygd biltesteprogram med spesiell fokus på støtdempere… all paid for by taxpayers.

Og sist, men egentlig ganske først; når du passerer Olderdalen og fortsetter nordover må du sjekke utsikten på sørsia fjorden; Lyngsalpan; spektakulære fjell som stikker opp av havet og rett opp.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.458
Sted
Ytterst i havgapet...
Er lite kjent i Fiinnmark, men en 5-dagerstur nedover Pasvik i flott junivær var en liten opplevelse i seg selv, - til tross for at jeg da var iført grønne klær og våpen, mens jeg mangla fiskestang...

• Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.414
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker for tips hittil, tar gjerne imot flere.

Jeg burde kanskje ha nevnt at poden bor i Kirkenes, og jeg har sett mye av akkurat det området, fra Neiden over Bugøynes og utover til Hamningberg og Grense Jakobselv og innover i Pasvikdalen.

Det er verre med det mellom Tromsø og Kirkenes. Der har jeg såvidt skrapt litt i overflaten.

Mvh

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
Har intet å bidra med, var sist rundt om i Finnmark i forbindelse med militærtjenesten. Har alltid ønsket å dra tilbake for å utforske mer av denne fascinerende landsdelen enn hva jeg så med forsvarsøyne den gang.

Har ikke blitt noe av det så langt, men ser som alltid frem til nye utgaver av dine brilliante reisebrev @tkr!

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.686
Torget vurderinger
2
Bodde i Hammerfest 2005-2007, det mest spennende da var hybelhuset til tidligere fiskefabrikken, ( nå elvestrand borettslag). Alt stengte 1700. Men hyggelige folk og det er pusset opp siden da, i 2005 kunne steder forveksles med et nedslitt Murmansk /Barentsburg da ingen så ut til å bry seg om hvordan noe så ut, hverken egne hus eller byen. Tipper det har endret seg med Melkøya . Sørg for å få spist reinsdyrgryte , spiste det på Mikkelgammen skikkelig godt!

Nordkapp er jo noe , bare for å ha vært der.
Det beste med Finnmark er folkene der, og natur er det mye av, er man vant til vegetasjon kan deler virke veldig goldt og nakent i forhold til Alta f.eks. Har gode minner fra Honningsvåg og Mehamn, men det kan ha vært alkoholen, Vertskapet åpnet svømmehallen midt på natten så turfølget kunne ha nachspiel der,, festglade folk disse Finnmarkingene .
God tur

Topp Bunn