Tromsø 2018

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
5. Nei, ikkje av den grunn. No har eg hatt vinterferie i lange tider, og er ikkje plaga med småkryp av noko slag...
Det var bra. Eg blei litt uroa av at Skulemeisteren hadde ein "ryggmarksrefleks, men då kan eg gå ut i frå at han berre skreiv feil!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
5. Nei, ikkje av den grunn. No har eg hatt vinterferie i lange tider, og er ikkje plaga med småkryp av noko slag...
Det var bra. Eg blei litt uroa av at Skulemeisteren hadde ein "ryggmarksrefleks, men då kan eg gå ut i frå at han berre skreiv feil!
No igjen! Det må vere alderen. No er det berre 12 år att til eg (kanskje) kan få AFP...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.091
Torget vurderinger
4
Når OT går grundig Off Topic er det vel grunn til å anta det er fordi det er No Topic.....

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
"I scream, you scream, we all scream for icecream
I scream, you scream, we all scream for icecream
I scream, you scream, we all scream for icecream
I scream, you scream, we all scream for icecream"

Take a chill-pill sutrekopper. Vi har det nokså bra her på tross av at vi betaler skatt. ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg håper vi er ferdig med Afghanistan-krigen før dette OL.
Hvordan skal det ellers gå med OL-flammestafeten tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvem vil vel ha et OL etter at dette er blitt så tilgriset med opptøyer og baluba? OL er i ferd med å bli ødelagt av politikk og annen dritt.

Kanske på tide å ta en lang pause med hele greien.

Når ikke folk kan oppføre seg som folk.. kan det bare være det samme.

Det er jo litt dumt at pøbelen skal få vinne.. men dette denne olympiaden er en tragedie så langt.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg tror OL er det beste som har hendt frihetskampen for Tibet på mange år. Idrett, det er politikk, det..!

Mvh. Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Jeg tror OL er det beste som har hendt frihetskampen for Tibet på mange år. Idrett, det er politikk, det..!

Mvh. Bjørn
Mulig det. Men det er det verste som har skjedd med OL på mange år. Og det er litt trist. Idrett er folk som skal skynde seg i mål en plass og hoppe høyt og langt, ikke pøbler som lager bråk og styr. Forsåvidt ingenting i veien for pøbler som lager bråk og styr, det må det jo være plass til enten det er urimeligheter i København eller Tibet man bråker for...

Men det er trist når man skal tilgrise idretten med maktpolitikk.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Nå er vi vel langt unna å snakke om Tromsø-OL, men litt morsomt var det nå å se Heiberg miste litt av teflonbelegget direkte på tv. Snakk om "såra og vonbroten". Snedig å se at "Lords of the rings" har klart å oppnå så høy status. Det er liksom litt statsmannsaktig når personer fra organisasjonen uttaler seg. Skulle nesten ikke tro det dreide seg om penger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Mulig det. Men det er det verste som har skjedd med OL på mange år. Og det er litt trist. Idrett er folk som skal skynde seg i mål en plass og hoppe høyt og langt, ikke pøbler som lager bråk og styr. Forsåvidt ingenting i veien for pøbler som lager bråk og styr, det må det jo være plass til enten det er urimeligheter i København eller Tibet man bråker for...

Når man er så inkompetent at man legger OL til et diktatur, med blodet fra millioner av mennesker på hendene, da kan det ikke komme som et sjok at folk flest reagerer negativt. At Deffern er overrasket får så være, men det er han ganske alene om tror jeg.
Folk er lei av idiotene i IOC.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn

Når man er så inkompetent at man legger OL til et diktatur, med blodet fra millioner av mennesker på hendene, da kan det ikke komme som et sjok at folk flest reagerer negativt. At Deffern er overrasket får så være, men det er han ganske alene om tror jeg.
Folk er lei av idiotene i IOC.
Jeg synest heller ikke at det var en god ide å legge OL til Kina. Men man vist utmerket godt hva man gjorde når man tildelte dem OL. Situasjonen i Tibet eller for opposisjonelle i Kina er akkurat den samme som den var den gang. Så at man føst skal tildele dem OL for så å rote det til i ettertid blir bare tøvete.

Kina burde aldri fått OL. Men når de først har fått det så får vi heller gjøre det beste ut av det.

folk må gjrne være negativ til Kina. Men man trenger ikke ødelegge OL av den grunn. OL handler jo om så mye mer enn Kina.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kjære korrupte OL pamper, ikke gi Norge OL i 2018. Vi har ikke behov for å bruke ti milliarder på 14 dagers overkomersialisering. Hva skal man med sportsannlegg for milliarder opp i tromsø? Det bor jo snart ikke mennesker så langt nord, disse annleggene vil forfalle i enda raskere tempo enn annleggene på lillehammer.
Skal vi på død og liv ha denne OL dritten en gang til er det kun ett sted det bor nok folk til å sikre gjennbruk - det er i Oslo. Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi på død og liv skal ha et vinter OL. Et sommer OL her i Oslo hadde vært god reklame og gitt byen noen skikkelige og sårt trengte idrettsannlegg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
..og jeg som trodde jeg hadde 66 000 naboer, og at det bor nærmere 500 000 i Nord Norge. Hvorfor bryter vi ikke bare ut og danner egen stat, og beholder petroleum og fisk for oss selv..? -det var forresten en god idé. Da kan vi bygge Opera i Tromsø også..!

Mvh. Bjørn ;D

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Kan noen stoppe disse svindlerne !

Prinsippet er velkjent. En privat gruppe etablerer en ideell organisasjon under dekke av å fremme et godt formål. Det gode formålet kommer gjerne i bakgrunnen i det organisasjonens framdrift og moment skaper behov som krever mer fokus på selvoppholdelse, økonomiske disposisjoner osv.

IOC er en sånn privat organisasjon. På deres nettsider står å lese: “According to the Olympic Charter, established by Pierre de Coubertin, the goal of the Olympic Movement is to contribute to building a peaceful and better world by educating youth through sport practised without discrimination of any kind”.

Virkelighetens verden er gigantiske idrettsarrangement betalt med offentlige midler som sluses inn i lukkede regnskaper, udemokratiske prosesser ved valg av styre og ledelse og Coca Cola og MacDonalds som hovedsponsorer. I overensstemmelse med det olympiske charters målsetting om “mutual understanding with a spirit of friendship, solidarity and fair play”? Tror ikke det.

IOC er i virkeligheten en mafios blanding av penger, korrupte regimer og fallerte idrettsstjerner. Skal 10 milliarder av våre skattepenger hives inn i dette ormebolet?

Visst er OL i Kina ille. Verre er egentlig hele ideen om OL.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
..og jeg som trodde jeg hadde 66 000 naboer, og at det bor nærmere 500 000 i Nord Norge. Hvorfor bryter vi ikke bare ut og danner egen stat, og beholder petroleum og fisk for oss selv..? -det var forresten en god idé. Da kan vi bygge Opera i Tromsø også..!

Mvh. Bjørn ;D
Ånei, du har nok ikkje pengar til sånt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Man får ikke et OL lenger til 10mrd - 30mrd er en mer reell pris nå.

Dyr morro for 14 dager med skiskyting og akebrett.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn ;D
Ånei, du har nok ikkje pengar til sånt.
Å joda. Og US Marines er velkomne, så har vi litt forsvar også. ;D

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
En landsdel som i mesteparten av etterkrigstida har levd på statlige overføringer, politiske særordninger og med en stadig større del av befolkningen på trygd ser nå endelig lysere tider i møte.

Nordkalotten er igjen blitt et utenrikspolitisk interessant område. Kontroll over fossile ressurser på kontinentalsokkelen, godt fiske og kontakt mot øst gjør at den nordligste landsdelen endelig kan bli selvhjulpen. Man kan fantasere i vei om bærekraftig utvikling, riktig forvaltning av naturressursene, teknologisk innovasjon, bedre samkvem med nabolandene, jernbane til Russland som gjør markedet for norske produkter til verdens største osv.

Hvordan velger Nord-Norge å utnytte denne historiske muligheten?
Man søker om OL!!!

Det er som lottovinneren som sløser alt bort på en to ukers fest og etterpå må gå til sosialkontoret. Forstå det den som kan.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
pemek skrev:
En landsdel som i mesteparten av etterkrigstida har levd på statlige overføringer, politiske særordninger og med en stadig større del av befolkningen på trygd ser nå endelig lysere tider i møte.

Nordkalotten er igjen blitt et utenrikspolitisk interessant område. Kontroll over fossile ressurser på kontinentalsokkelen, godt fiske og kontakt mot øst gjør at den nordligste landsdelen endelig kan bli selvhjulpen. Man kan fantasere i vei om bærekraftig utvikling, riktig forvaltning av naturressursene, teknologisk innovasjon, bedre samkvem med nabolandene, jernbane til Russland som gjør markedet for norske produkter til verdens største osv.

Man søker om OL!!!

Det er som lottovinneren som sløser alt bort på en to ukers fest og etterpå må gå til sosialkontoret. Forstå det den som kan.
Du har selvfølgelig helt rett i dine analyser, med dine skarpe sosiale, kulturelle og økonomiske observasjoner og som savner sidestykke i sin vitenskapelige fortreffelighet. Nå sitter vi som klistret foran våre gamle svart-hvitt fjernsynsapparater her oppe og ser med beundring på hva dere på Østlandet har fått til med deres glamorøse og gigantiske Opera. Du snakker om å få til ting.

Mvh. Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
pemek skrev:

Man søker om OL!!!

Du har selvfølgelig helt rett i dine analyser, med dine skarpe sosiale, kulturelle og økonomiske observasjoner og som savner sidestykke i sin vitenskapelige fortreffelighet. Nå sitter vi som klistret foran våre gamle svart-hvitt fjernsynsapparater her oppe og ser med beundring på hva dere på Østlandet har fått til med deres glamorøse og gigantiske Opera. Du snakker om å få til ting.

Mvh. Bjørn
Hvordan noen kan sammeligne et av verdens flotteste operabygg, et byggverk som vil bli brukt i 100 år fremover som virkelig viser Norge på sitt aller ypperste, med 2 ukers langrenn og akebakke til titalls millarder.. og det appåtil en plass der det ikke bor annet enn mygg, samer og polarforskere.. det er jammen uforståelig det.

Get real.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Nei jeg aner ikke. Men snø har vi. Dårlig med mygg i det siste. ;D

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Syter? Å syte over mygg, det er det bare unger og kjerringer som gjør. Forresten blir myggen så stor her, at det er godt når den suger...

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Heia Nord-Norge! Land of mack øl, måsegg, Jenny Jensen og nå... OL...

Der var første akt av åpningsgallaen over. Flott, hva? Et godt alternativ til de to mest sette lørdagsprogrammene i n-n: ”Karl & Co” og ”Danseband Jukebox”. For å sitere finansminister Halvorsen: Operaen står i 100 år og vil da koste hver av oss 7 kr i året. En god investering, spør du meg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
pemek skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Heia Nord-Norge! Land of mack øl, måsegg, Jenny Jensen og nå... OL...

Der var første akt av åpningsgallaen over. Flott, hva? Et godt alternativ til de to mest sette lørdagsprogrammene i n-n: ”Karl & Co” og ”Danseband Jukebox”. For å sitere finansminister Halvorsen: Operaen står i 100 år og vil da koste hver av oss 7 kr i året. En god investering, spør du meg.
Sitat fra e24:

I den nye operaen skal billettene koste fra 140 kr til 590 kr. Da har skattebetalerne subsidiert billetten med ¾. Uten subsidier ville den dyreste billetten kostet 2235 kroner. Hver billett subsidieres altså med over 1600 kr. Til sammenligning betaler folk over 600 kroner for å se Bruce Springsteen i Oslo til sommeren. Helt uten subsidier.

Hadde vi latt de operainteresserte selv betale fullpris for billettene, og dermed kuttet driftstilskuddet, ville vi frigjort 346 millioner kroner som hvert år kunne sikret driften av nesten 600 sykehjemsplasser. Det ville vært noe å markere, og noe folk flest ville satt mer pris på enn en opera.

Hvert år utfører barn og foreldre flere tusen dugnadstimer for å skaffe sårt tiltrengte midler til sitt idrettslag eller bygdeteater. De selger kakelodd på kjøpesenteret, selger lopper eller vedlikeholder fotballbanen. Uten deres innsats ville idrettslaget eller bygdeteateret aldri hatt råd til å eksistere. Dette står i grov kontrast til hvordan en liten eksklusiv gruppe i Oslo kan nyte godt av årlige millionsubsidier fra staten.
http://e24.no/kommentar/spaltister/jensen/article2362878.ece#AF

Dette skriver Siv Jensen. Litt om pengebruk og hva det koster, og hva som er kultur. Kanskje ikke så dum, hun Siv. Hva hun synes om OL her oppe aner jeg ikke, men hun kanskje ser på det som litt mer folkelig. Om 15 år, når mesteparten av petroleums kontantene pumpes opp her oppe (som kjent har det ALDRI vært olje eller gass i østlandsdistriktet, annet enn på søppelfyllingene) kan man jo sende en tanke til oss her oppe. Snøhvitfeltet, som Melkøya er tilknyttet har en investering på ca. 50 milliarder kr. Det er her oppe, at pensjonen din blir garantert. Tenk litt på det.

Bjørn

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Gjestemedlem skrev:
bjornh skrev:
pemek skrev:

Man søker om OL!!!

Mvh. Bjørn
Hvordan noen kan sammeligne et av verdens flotteste operabygg, et byggverk som vil bli brukt i 100 år fremover som virkelig viser Norge på sitt aller ypperste, med 2 ukers langrenn og akebakke til titalls millarder.. og det appåtil en plass der det ikke bor annet enn mygg, samer og polarforskere.. det er jammen uforståelig det.

Get real.
Så det du sier er at Samene ikke fortjener det samme som en østlenning?
At et arangement som sansynligvis vil, i værste fall bare gi et minimalt overskudd, heller burde arangeres et sted som ikke har snø uten snøkanoner?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Gjestemedlem skrev:
OL i Tromsø, på Svalbard eller andre slike steder er meningsløst tull og tøys. Det får kanskje litt reklame av å delta i konkurransen for syns skyld. Men det ville vært et vannvittig sløseri å bygge det som skal til i slike grisgrendte strøk og deretter la alt stå å forfalle. De slet nok på Lillehammer med etterbruk. I Tromsø er det helt dødfødt.

Dette er tross alt bare 2-3 uker med morro og årevis med økonomiske mareritt etterpå, og masse bygninger som ikke kan brukes til annet enn å tørke fisk.

Greit å bygge noe kjekt der opp og ikke bare sørpå, for all del. Men bedre da å satse på noe mer permanent enn et par ukers skilek og akebakker til titals milliarder kroner.
Befolkning:
Svalbard: 2.625
Tromsø: 65.089
Lillehammer: 25.689
Befolkning inkludert de som bor en kort kjøretur unna:

Svalbard: 2.625
Tromsø: 70.000?
Lillehammer: 1 million?
Hvorfor snakke bil som transportmiddel ?

Tromsø har direkterute til London og da snakker vi 15 millioner mennesker. I dette nyprosjektet i min hjemkommune som er under bygging, Målselv, så blir det nå investert ca. 1 milliarder kroner i bygging av Målselv fjellandsby, skibakker, blånisseland og snowmanland. Engelske turister er en stor målgruppe.

Gjestemedlem er litt sneversynt noen ganger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:

Når vi snakker om dem som skal bruke anleggene i ettertid så er det jo dem som bor i nærheten det gjelder og ikke hvem man kan fly inn fra andre steder i verden. Bil, buss og snøscooter er vel de vanligste transportmidlene da.

Tromsø har direkterute til London og da snakker vi 15 millioner mennesker. I dette nyprosjektet i min hjemkommune som er under bygging, Målselv, så blir det nå investert ca. 1 milliarder kroner i bygging av Målselv fjellandsby, skibakker, blånisseland og snowmanland. Engelske turister er en stor målgruppe.
Utbygging og tilrettelegging for turister er nok viktig for regionen. Men da er det også viktigere å satse på mer ekte og permanente verdier enn kortvarig festivitas.

Jeg håper også at Tromså satser mer på det geniune nord-norske og ikke bare lager nisseland etter disneykonsepter. Området blir vel aldri det store målet for masseturismen likevel, men som reisemål for dem som vil oppleve Nord Norges kultur, natur, folk og tradisjoner er det mye å hente vil jeg tro.

OL er uansett i ferd med å bli ødelagt som arrangement av politiske pøbler. Ikke mye god reklame for vertslandene lenger. Det beste Tromsø kan håpe på er boykoakasjoner mot valfangst og sel.

Fokusert.. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
[Tromsø har direkterute til London og da snakker vi 15 millioner mennesker.
Flyr dere inn mange nok blir det ingen snø igjen. ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
Espen R skrev:

Når vi snakker om dem som skal bruke anleggene i ettertid så er det jo dem som bor i nærheten det gjelder og ikke hvem man kan fly inn fra andre steder i verden. Bil, buss og snøscooter er vel de vanligste transportmidlene da.

Utbygging og tilrettelegging for turister er nok viktig for regionen. Men da er det også viktigere å satse på mer ekte og permanente verdier enn kortvarig festivitas.

Jeg håper også at Tromså satser mer på det geniune nord-norske og ikke bare lager nisseland etter disneykonsepter. Området blir vel aldri det store målet for masseturismen likevel, men som reisemål for dem som vil oppleve Nord Norges kultur, natur, folk og tradisjoner er det mye å hente vil jeg tro.

OL er uansett i ferd med å bli ødelagt som arrangement av politiske pøbler. Ikke mye god reklame for vertslandene lenger. Det beste Tromsø kan håpe på er boykoakasjoner mot valfangst og sel.

Fokusert.. ;)
Egentlig er jeg ikke sikker på om jeg er tilhenger av OL, det være seg Norge, Kina eller andre steder. Gigantomani satt i system.

Det er godt å være fokusert. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OL synes for meg å være en ide som har overlevd seg selv. Sport er en helprofesjonell underholdningsbransje, og forsøket på å markedsføre det som noe annet er bare et markedsførinsstunt. De som har glede av det, er nasjoner som ønsker å hvitvaske seg selv eller å vise verden hvor rike de er (Kina dekker begge disse kriteriene), og multinasjonale pamper som har funnet en arena å håve inn penger og prestisje på. Sagt på en annen måte; OL-ideen har overlevd seg selv og blitt et vikarierende motiv.

Kjør gjerne idrettsmesterskap men hold fokus på det det dreier seg om; penger og personlig prestisje.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
pemek skrev:
Sitat fra e24:

I den nye operaen skal billettene koste fra 140 kr til 590 kr. Da har skattebetalerne subsidiert billetten med ¾. Uten subsidier ville den dyreste billetten kostet 2235 kroner. Hver billett subsidieres altså med over 1600 kr. Til sammenligning betaler folk over 600 kroner for å se Bruce Springsteen i Oslo til sommeren. Helt uten subsidier.

Hadde vi latt de operainteresserte selv betale fullpris for billettene, og dermed kuttet driftstilskuddet, ville vi frigjort 346 millioner kroner som hvert år kunne sikret driften av nesten 600 sykehjemsplasser. Det ville vært noe å markere, og noe folk flest ville satt mer pris på enn en opera.

Hvert år utfører barn og foreldre flere tusen dugnadstimer for å skaffe sårt tiltrengte midler til sitt idrettslag eller bygdeteater. De selger kakelodd på kjøpesenteret, selger lopper eller vedlikeholder fotballbanen. Uten deres innsats ville idrettslaget eller bygdeteateret aldri hatt råd til å eksistere. Dette står i grov kontrast til hvordan en liten eksklusiv gruppe i Oslo kan nyte godt av årlige millionsubsidier fra staten.
http://e24.no/kommentar/spaltister/jensen/article2362878.ece#AF

Dette skriver Siv Jensen. Litt om pengebruk og hva det koster, og hva som er kultur. Kanskje ikke så dum, hun Siv. Hva hun synes om OL her oppe aner jeg ikke, men hun kanskje ser på det som litt mer folkelig. Om 15 år, når mesteparten av petroleums kontantene pumpes opp her oppe (som kjent har det ALDRI vært olje eller gass i østlandsdistriktet, annet enn på søppelfyllingene) kan man jo sende en tanke til oss her oppe. Snøhvitfeltet, som Melkøya er tilknyttet har en investering på ca. 50 milliarder kr. Det er her oppe, at pensjonen din blir garantert. Tenk litt på det.

Bjørn
Hei enda en gang Nord-Norge !

Kjempefint eksempel! La oss først slå fast at FRP er et parti som henvender seg til de dumme og/eller grådige. Dere gjør lurt i å holde dere vekk derfra! FRP er i mot spesialordninger som skattelettelser i Finnmark, Nygårdsvollbåter, gjenreisingshus, utjamningstilskudd osv. Ikke minst vil de selge eierrettighetene til oljeressursene i Barentshavet til utenlandske oljeselskap. Det eneste de vil ha mye av i Nord- Norge er amerikanske soldater, men de stikker jo av med alle de lokale jentene ! (Lite flinke er de i jobben også, iflg. attester fra Afghanistan og Irak).

Den norske opera og ballett vil i følge FRP koste 346 millioner kr/år (346 138 000,-). Min påstand: Dette er vel anvendte penger. En sivilisert nasjon trenger produksjon av kulturelle uttrykk utenfor allfarvei. I tillegg til sin egenverdi beriker de populærkulturen. Hva var Frank Zappa uten Edgar Varese og Igor Strawinskij? Eller Bob Dylan uten John Coltrane?
For å sette tallene litt i relieff: I Nord-Norge er bevilgningene til ”samiske formål” i 2008 752 506 000,-, altså mer enn det doble av operaen. Kan være OK det også.

Det er likevel en lang tradisjon for å sette penger over styr i Nord-Norge - Rullings, kaffe og tippekupong er landsdelens favorittaktivitet”. Investeringene i Terra og søknad om OL er gode eksempler på den lokale dømmekraften. I Nord-Norge er tipping = idrett. I 2007 var idrettens andel av Norsk Tippings overskudd (tippemidlene) 1 250 000 000,- Av disse gikk hele 352 000 000,- til drift av Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité.. Friluftstiltak for barn og unge ble tilgodesett med usle 5 400 000,- I tillegg kommer direkte tilskudd fra fylkeskommuner og kommuner + kulturministerens frivillighetsmilliard. Idretten får lite? Tror ikke det!

På sin side vil FrP som det heter: "legge forholdene til rette for at idrettsorganisasjonene i så stor grad som mulig baserer sin drift på egeninntekter gjennom dugnad, egeninnsats og reklamebasert sponsorstøtte". Hvem klaget over vaffelsteking?

Moralen er kjære Nord-Norge: Ønsker dere virkelig å arrangere OL? Jeg bare spør !

Topp Bunn