Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Store og små rom oppfører seg dessverre ganske forskjellig, så å lese papers om design av konserthaller er nok et aldri så lite blindspor... Hovedforskjellen er at et stort rom har mye mindre tidlige refleksjoner selv uten akustikktiltak fordi det er nettopp.... STORT :) Og lydbølgene oppfører seg mer eller mindre likt gjennom hele frekvensspektret fordi rommet er større en bølgelengdene. I et lite rom derimot, er rommet veldig lite forhold til de lave frekvensene (ved 30hz er bølgelengden 11m) og veldig stort i forhold til de høye frekvensene. Kort fortalt krever det målrettede og varierende typer tiltak i ett lite lytterom for å få topp akustikk.

    Det finnes folk som forsker på små rom og på hvilke forvrengninsfenomener som påvirker oppfattet lydkvalitet mest osv, men markedet for optimale lytterom for hi-fi freaks er ikke stort så det er lite penger i dette som igjen betyr at det forskes mye mindre på dette enn lyd i store rom/ konsert sammenheng.
    Floyd Toole og Earl Geddes er eksempler på folk som har gjort mye bra på dette feltet.

    En liten kommentar til Trompetnerd:

    Jeg tror aldri Mr-T mente at du ikke hører anlegget gjennom akustikken. Jeg tror han mente at ingen av oss kan eliminere akustikkens innflytelse på lyden. Vi mennesker tilpasser oss mye og også akustiske miljøer, men tidlige refleksjoner (>10ms) klarer hjernene våre rett og slett ikke å fjerne.
    Det finnes de som mener at akustikk ikke har noe å si fordi de mener hjernen vår klarer å separere rommet fra direktelyden. Etter hva jeg vet har Mr Tangen selv tydelig forklart at han hører forskjell mellom forsterkere, D/A konvertere og til og med DSP algoritmene han kjører. Men så har han også rimelig unike akustiske betingelser.


    Interessant å se Flageborgs spektrumanalyse av lyd. Godt i tråd med det jeg oppfatter om at det over 10kHz betyr veldig lite for helhetsinntrykket av musikken. Men det er viktig og også tenke på at ørets mest følsomme område er mellom 1 og 5kHz. Tenk også på at de fleste komersielle høyttalere har dårlig spredningsmønster og fasegang i dette området. :)

    Det er en svært enkel grunn til at man oppfatter en helt annen type lyd med mer høyfrekvent info på nært hold og det er at luften i seg selv fungerer som et lavpassfilter som slipper igjennom mer lavfrekvent lyd enn høyfrekvent. Den høyfrekvente lyden dør ut mye fortere over store avstander.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    FredrikC skrev:
    Interessant å Flageborgs spektrumanalyse av lyd. Godt i tråd med det jeg oppfatter om at det over 10kHz betyr veldig lite for helhetsinntrykket av musikken. Men det er viktig og også tenke på at ørets mest følsomme område er mellom 1 og 5kHz. Tenk også på at de fleste komersielle høyttalere har dårlig spredningsmønster og fasegang i dette området. :)
    Et par uker tilbake lyttet vi til en mono-innspilling jeg har med Klemperer/Annie Fischer, på et anlegg der lyden fra platespilleren gikk til et lydkort som gjorde det mulig å se en frekvensanalyse av hva som ble spilt.

    Innspillingen er ettertraktet, og anses som et musikalsk høydepunkt fra 1950-tallet. Hadde vi som lyttet blitt spurt om hvilket frekvensspenn den dekket tviler jeg på at noen av oss ville svart riktig - frekvensanalysen viste tydelig at det ikke var noe over 6,5kHz. Musikkopplevelsen var så stor at det ble forlangt needle-drop.

    Og på ettertraktede Decca ffrr LPer skal man fiske lenge før man finner noe over 10kHz. (Med noen unntak når det gjelder sene ffrr utgivelser fra tiden etter at man hadde begynt med ffss - en del ffrr-utgivelser ble skåret på meget bra og helt nytt utstyr. Men selv i disse tilfellene snakker man om rundt 11kHz).
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.302
    Antall liker
    2.555
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hele spekteret, men det holder til 10kHz - for å vise frekvensinnholdet ned til -60dB


    Her trengs litt motvekt……………. ;)

    De som kjenner min lyd/smak vet at bassen ikke er neglisjert, men det finnes mye informasjon lengre opp også. At det ikke finnes noe over 10k, vel finn en eq der man kan dra ned alt over og ta en lytt.

    Her er noen øyeblikksbilder av spektrumet fra rom, bare vokal og bass, piano og munnspill
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Jeg henviste spesifikt til eldre innspillinger, en mono og ffrr-Decca på LPer, og der er det lite over 10kHz i sistnevnte eksempel og stanser ved 6,5kHz i det første.

    Med CD-utgivelser er det annerledes. Der er det ofte innhold helt opp til taket for gjengivelse i mediet, på innspillinger som er gjort etter at CD ble innført, men det ligger gjerne rundt 15kHz (og under) på innspillinger gjort før CD ble introdusert.

    (Egentlig ikke så overraskende. For det første fikk de ikke disse frekvensene ned på vinylen, og for det andre hadde mikrofonene drop-off i det området. Og selv der de gjorde sitt for å registrere så langt opp som mulig, så innførte tape-mediet sine egne begrensninger, spesielt der det var snakk om å gjøre down-mix før overføring til sluttmediet. Dette var en årsak til at man likte å kjøre kopi fra master til tape for salg, da den muligheten kom, siden man hoppet over mellomgenerasjonene vinylen gjorde nødvendig, og dermed fikk mindre tap av informasjon).
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.302
    Antall liker
    2.555
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke myntet på deg VG, men fra tidligere i tråden.
    For moroskyld kan jeg finne noe eldre innspillinger og se…………
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Sitat Kule Trygve..."Og forskjellene med ulike kabler kan være akkurat like store som forskjellen på din Diablo og eventuell simplere forsterker du hadde før. Lydkvalitetsforskjellene mellom kabler er av akkurat samme type og størrelse som de mellom forsterkere."

    Dette er naturstridig idioti.Intet annet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roald skrev:
    Det var ikke myntet på deg VG, men fra tidligere i tråden.
    For moroskyld kan jeg finne noe eldre innspillinger og se…………
    Vi to er vel forholdsvis kalibrert etter vår Tom Waits opplevelse i hine hårde dager. Men syns bare det var greit å presisere.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.302
    Antall liker
    2.555
    Torget vurderinger
    1
    Nei vår oppfattelse av var nok ikke så ulik selv om våre veier skilles litt på Nærmic bruk………..

    For ikke å overta tråden blir dette de to siste utklippene, først en mye brukt demolåt så en gammel Edith. På flere av hennes låter ligger det en peak 18,45khz som ikke tilhører musikken hva er dette?
     

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Det er også interessant at det er en ganske markert cutoff nedover. Vanskelig å se på disse spektrogrammene nøyaktig hvor den går, men et sted rundt 40-50 Hz, kan det se ut til.
    Legger ved en spectrum analyse - splittet - slik at man kan se både 0Hz til 120Hz og 0Hz til 24 000Hz samtidig.
    (Edit: kontrollmåling, justering og Test Linear Sweep, REW V5,00 build 2142 - 5Hz til 22 050Hz i forkant av musikkstykke)

    Musikkstykket er:
    Eliahu Inbal_ Frankfurt Radio Symphony Orchestra - Mahler_ Symphonies [Disc 7] - 01 - Mahler_ Symphony #5 In C Sharp Minor
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    FredrikC skrev:
    Det finnes de som mener at akustikk ikke har noe å si fordi de mener hjernen vår klarer å separere rommet fra direktelyden.
    Som sagt før så er dette utsagnet så galt som det kan få blitt. Det er ingen som klarer å ignorere tidlige refleksjoner i rommet og høre "gjennom" rommet. Det er fysisk umulig. Å hevde noe sånt vitner om svært stor kunnskapsløshet dessverre.

    Rommets akustikk har en maskerende effekt på detaljer og rominformasjon i de opptakene vi lytter på. Dette går rett og slett tapt hvis man har kraftige nok tidlige refleksjoner i rommet, man vil ikke være i stand til å høre disse detaljene med andre ord. Vil vi ha high-fidelity, eller vil vi ikke? Hvis svaret er ja, så man fjerne rommets maskering ved å fjerne tidlige refleksjoner.

    Akkurat hvordan man fjerner de finnes det i grunn ingen eneveldig fasit på, det er flere metoder som virker.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Schumacher skrev:
    Sitat Kule Trygve..."Og forskjellene med ulike kabler kan være akkurat like store som forskjellen på din Diablo og eventuell simplere forsterker du hadde før. Lydkvalitetsforskjellene mellom kabler er av akkurat samme type og størrelse som de mellom forsterkere."

    Dette er naturstridig idioti.Intet annet.
    Hva er det du er voldsomt uenig i da? Jeg har ikke hørt Diablo, som du og Trompetnerd har, men antar den er omtrent like god som min tidligere Accuphase E-550, kanskje til og med enda bedre.
    Du har jo selv opplevd hva de Audioquest- kablene gjør for lyden din, og jeg antar du hørte mye av de samme slags forbedringene her som da du byttet forsterker.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oi!! Her har det skjedd litt siden sist jeg var inne..... :) :) :)

    Har to travle dager på farten nå som gjør at jeg ikke rekker å poste noen meninger om de flotte bidragene deres.
    Beklager det. Kommer sterkere tilbake, kanskje i morgen kveld.

    Bare fortsett uten meg ;), men kraftuttrykk som "idioti" kan dere spare til andre tråder på forumet. ;)
    Er glad for alle konstruktive innlegg, kabeltroer eller ikke. I denne tråden håper jeg alle kan dra i samme retning selv om vi er uenige.

    Roald: Det er oppløftende sant at equalizing på toppfrekvenser gir effekt. Hvis det ikke er lyd der, hva er det da?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Det kabelgnålet ditt KT når bare uante høyder.Å I det hele tatt påstå at kabler kan veie opp en forskjell mellom en Gryphon Diablo og en "simplere" forsterker som du sier er helt utrolig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    FredrikC skrev:
    Store og små rom oppfører seg dessverre ganske forskjellig, så å lese papers om design av konserthaller er nok et aldri så lite blindspor... Hovedforskjellen er at et stort rom har mye mindre tidlige refleksjoner selv uten akustikktiltak fordi det er nettopp.... STORT :) Og lydbølgene oppfører seg mer eller mindre likt gjennom hele frekvensspektret fordi rommet er større en bølgelengdene. I et lite rom derimot, er rommet veldig lite forhold til de lave frekvensene (ved 30hz er bølgelengden 11m) og veldig stort i forhold til de høye frekvensene. Kort fortalt krever det målrettede og varierende typer tiltak i ett lite lytterom for å få topp akustikk.

    Det finnes folk som forsker på små rom og på hvilke forvrengninsfenomener som påvirker oppfattet lydkvalitet mest osv, men markedet for optimale lytterom for hi-fi freaks er ikke stort så det er lite penger i dette som igjen betyr at det forskes mye mindre på dette enn lyd i store rom/ konsert sammenheng.
    Floyd Toole og Earl Geddes er eksempler på folk som har gjort mye bra på dette feltet.

    En liten kommentar til Trompetnerd:

    Jeg tror aldri Mr-T mente at du ikke hører anlegget gjennom akustikken. Jeg tror han mente at ingen av oss kan eliminere akustikkens innflytelse på lyden. Vi mennesker tilpasser oss mye og også akustiske miljøer, men tidlige refleksjoner (>10ms) klarer hjernene våre rett og slett ikke å fjerne.
    Det finnes de som mener at akustikk ikke har noe å si fordi de mener hjernen vår klarer å separere rommet fra direktelyden. Etter hva jeg vet har Mr Tangen selv tydelig forklart at han hører forskjell mellom forsterkere, D/A konvertere og til og med DSP algoritmene han kjører. Men så har han også rimelig unike akustiske betingelser.


    Interessant å se Flageborgs spektrumanalyse av lyd. Godt i tråd med det jeg oppfatter om at det over 10kHz betyr veldig lite for helhetsinntrykket av musikken. Men det er viktig og også tenke på at ørets mest følsomme område er mellom 1 og 5kHz. Tenk også på at de fleste komersielle høyttalere har dårlig spredningsmønster og fasegang i dette området. :)

    Det er en svært enkel grunn til at man oppfatter en helt annen type lyd med mer høyfrekvent info på nært hold og det er at luften i seg selv fungerer som et lavpassfilter som slipper igjennom mer lavfrekvent lyd enn høyfrekvent. Den høyfrekvente lyden dør ut mye fortere over store avstander.
    Helt på linje med deg der at akkustikk i konsertsaler og lytterom har lite overføringsverdi. Likevel er det interessant å lese hvordan akustikkere tenker i stor skala.

    Når det gjelder folk som forsker på lytterom for hififreaks så er det kanskje vel så greit at ikke mange gjør det. Vi vet jo at det finnes en smule humbugg fra før. Derimot tror jeg det finnes så stor kunnskap om studio/mikserom akkustikk at det holder for de fleste.

    Når det gjelder utsagnene om å høre anlegget gjennom akkustikken så synes jeg det er et interessant tema. Jeg tviler ikke på at det er 100% rett i at vi ikke kan skille refleksjoner fra direkte lyd. Likevel kan man høre lydforandringer hvis man bytter mellom to cdspillere.
    Hvis målet er highfidelity som MR.T nevner senere i tråden må rommets påvirkning bort.
    Tror ikke det er gitt at alle hifientusiaster egentlig har det som mål.
    Det er noe å tenke på at man som publikumer på livekonsert nesten utelukkende hører reflektert lyd, mens på cdene hører man nesten kun direkte lyd selv på akkustisk musikk.
    Tror ikke det finnes en fasit her.

    Personlig går jeg mot en analytisk tilnærming og mindre illusjon. Tror mitt mål vil være å fjerne rommets bidrag i en stor grad.

    Satt faktisk å hørte en orgelkonsert fra kirkegulvet i dag, (pleier vanligvis å stå ganske tett) og i dag var det kun reflektert lyd jeg hørte, mens på orgelplatene mine er det mest direkte. Det slo meg at det skjer noe i toppen av frekvensregistret som vi ikke får med når tar opp og spiller på anlegg selv . ;)

    For meg virker det merkelig at 2L spekteret har så lite utslag på det høyfrekvente noe som kanskje ikke stemmer heller.....
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Hvis målet er highfidelity som MR.T nevner senere i tråden må rommets påvirkning bort.
    Tror ikke det er gitt at alle hifientusiaster egentlig har det som mål.
    De fleste har ingen anelse om hva man går glipp av uten et high-end rom, siden man ikke har hørt et slikt.
    Derfor: jeg våger påstanden at omtrent ingen heller vet hvor dette "målet" er hen, og da er det litt vanskelig å treffe det kan du si....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hvis målet er highfidelity som MR.T nevner senere i tråden må rommets påvirkning bort.
    Tror ikke det er gitt at alle hifientusiaster egentlig har det som mål.
    De fleste har ingen anelse om hva man går glipp av uten et high-end rom, siden man ikke har hørt et slikt.
    Derfor: jeg våger påstanden at omtrent ingen heller vet hvor dette "målet" er hen, og da er det litt vanskelig å treffe det kan du si....
    Det er bra noen viser vei da! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er litt forvirret over de forskjellige spektrene og uttalelser. ???

    Flageborg har postet to seriøse klassiske innspillinger med lite informasjon over 12 mhz.
    Roald har postet andre med betydelig over 22mhz.

    Vredensgnag sier at på foreksempel 2L innspillinger finnes det "selvfølgelig" informasjon over 12 mhz, men hvor er den informasjonen på Flageborgs spekter?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    Trompetnerd skrev:
    For meg virker det merkelig at 2L spekteret har så lite utslag på det høyfrekvente noe som kanskje ikke stemmer heller.....
    Legger ved en ny analyse, i kombinert versjon, fra 2L CD Sampler 2009..... 2L The Nordic Sound 2009 - Benjamin Britten - 17 - Simple Symphony, Op 4 - Boisterous Bourree
    (Skal sjekke noen andre 2L innspillinger også...)
     

    Vedlegg

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg har ikke hørt Diablo, som du og Trompetnerd har, men antar den er omtrent like god som min tidligere Accuphase E-550, kanskje til og med enda bedre.
    Accuphase er den eneste elektronikken på markedet som jeg kunne kjøot på bakgrunn av utseendet og utførelse. Siklefaktoren er STOR på de produktene.
    Lyden er kanskje enda bedre, sofistikert og behagelig. Dessverre koster det også. ;)
    Har aldri sammenlignet Diablo med E-550, men i den klassen der tror jeg det går mye på smak og hvilke høyttalere som skal drives.
    Diablo gjør underverker med tungdrevne høyttalere. Autoritet, hurtighet, kraft og dynamikk er dens varemerke i tillegg til en behagelig klangbalanse og generelle hifiparametere som hører til i prisklassen. Hvis man sammenligner med andre hifi produkter tror jeg den faktisk er verdt prisen. ;)
    På film er det som jeg har fått en sub til i anlegget med Diablo.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flageborg skrev:
    Trompetnerd skrev:
    For meg virker det merkelig at 2L spekteret har så lite utslag på det høyfrekvente noe som kanskje ikke stemmer heller.....
    Legger ved en ny analyse, i kombinert versjon, fra 2L CD Sampler 2009..... 2L The Nordic Sound 2009 - Benjamin Britten - 17 - Simple Symphony, Op 4 - Boisterous Bourree
    (Skal sjekke noen andre 2L innspillinger også...)
    Flott! Takk!

    Var ikke så mye mer høyfrekvent info her.... ::)
    Vredensgnag, hvor er du!?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.008
    Antall liker
    14.366
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Vredensgnag sier at på foreksempel 2L innspillinger finnes det "selvfølgelig" informasjon over 12 mhz, men hvor er den informasjonen på Flageborgs spekter?
    Tror ikke vreden sier det er info over 12MHz, men....

    Noe av forklaringen er sikkert måten det måles på.
    Jeg tror vi alle hører at det skjer ting utenom bassområdet? ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Vredensgnag sier at på foreksempel 2L innspillinger finnes det "selvfølgelig" informasjon over 12 mhz, men hvor er den informasjonen på Flageborgs spekter?
    Tror ikke vreden sier det er info over 12MHz, men....

    Noe av forklaringen er sikkert måten det måles på.
    Jeg tror vi alle hører at det skjer ting utenom bassområdet? ;)
    Ups :-[. Khz skal det være ja.
    Takk!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sånn skal en høyoppløsningsfil fra 2L tegne om den er målt rett. Dette er 24/96 - åpningssporet på Trondheimsolistene, Mozart, med Marianne Thorsen.

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men Benjamin Britten, Simple Symphony er rar. Her har vi tydelig musikkinformasjon, men med berg og dalbane når det gjelder frekvensspenn -- og et helsikes aliasing-bånd i toppen? Ikke jeg som har målt.

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.008
    Antall liker
    14.366
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Når det gjelder utsagnene om å høre anlegget gjennom akkustikken så synes jeg det er et interessant tema. Jeg tviler ikke på at det er 100% rett i at vi ikke kan skille refleksjoner fra direkte lyd.
    Kommer litt an på hvor tidlige refleksjonene er. ;)

    Likevel kan man høre lydforandringer hvis man bytter mellom to cdspillere.
    Det går på hørbare forskjeller, ikke sant? Har ikke så stor relevans til om vi kan høre refleksjoner, syns jeg.

    Hvis målet er highfidelity som MR.T nevner senere i tråden må rommets påvirkning bort.
    Tror ikke det er gitt at alle hifientusiaster egentlig har det som mål.
    Tror det er ganske få som har som mål å fjerne rommet ala det Mr-T har gjort.
    For meg selv ser det så jævli ut at å sitte med lukkede øyne i et slikt rom gir begrenset glede.
    Jeg tror de fleste av oss søker å minimere rommets uheldige påvirkning på lydkvaliteten fra anlegget gitt våre egne rammebetingelser. :)


    Det er noe å tenke på at man som publikumer på livekonsert nesten utelukkende hører reflektert lyd, mens på cdene hører man nesten kun direkte lyd selv på akkustisk musikk.
    Tror ikke det finnes en fasit her.
    Så blir spørsmålet hva anlegget ditt skal gjøre i rommet ditt. Skal det spille slik at det direktelydende opptaket høres akkurat så refleksjonsrikt ut som det gjør i virkeligheten?


    Personlig går jeg mot en analytisk tilnærming og mindre illusjon. Tror mitt mål vil være å fjerne rommets bidrag i en stor grad.
    Mindre illusjon av virkelighet i lyttesofaen? Hvorfor dette målet? Skal anlegget ditt være et analyseredskap?
    (satt på spissen)

    Satt faktisk å hørte en orgelkonsert fra kirkegulvet i dag, (pleier vanligvis å stå ganske tett) og i dag var det kun reflektert lyd jeg hørte, mens på orgelplatene mine er det mest direkte. Det slo meg at det skjer noe i toppen av frekvensregistret som vi ikke får med når tar opp og spiller på anlegg selv . ;)
    Hvis dette skjer gjengs over på plater, er det da en smart innfallsvinkel å fjerne rommet? Det kan virke som realistisk gjengivelse behøver litt hjelp fra lytterommet for å illudere det som mangler på opptaket..


    For meg virker det merkelig at 2L spekteret har så lite utslag på det høyfrekvente noe som kanskje ikke stemmer heller....
    Me too, men tror som sagt det har noe å gjøre med måten det måles på.




    Marten, LMC, Vadseth er anlegg jeg syns du skal høre før du setter to streker under akustikkplatene dine ;)


    (Intet av dette som er skrevet er stygt ment, kun for å stille litt spørsmål til din nåværende fasit) :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    Trompetnerd skrev:
    Var ikke så mye mer høyfrekvent info her.... ::)
    Noen som har tips til et kutt fra youtube som kan analyseres?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    vredensgnag skrev:
    Du spurte om frekvensområdet i gjengivelse fra strykere, Trompetnerd. Her har du for fiolin.





    Fra dette dokumentet: http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/part5.pdf
    Hei, takk!
    Er mest interressert i å finne ut hvor "trelyden" befinner seg i frekvenspekteret. Kan jeg lese dette utifra disse?
    Ja - det er de frekvensene som er oppgitt. Dette er resonnansene i veden, ikke fra strengene.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    http://www.hiendy.com/forum/viewthread.php?tid=814

    Denne skulle jeg nok likt å ha, Trompetnerd. Tenk deg noe som ved første øyekast ser ut som noe "simpelt" noe fra Kenwood eller Pioneer, men som er utført som en Rolex når du ser etter, og har innmat (og dessverre pris) som gjør den til en kandidat til verdens beste forforsterker. Pluss at den har en haug med mer eller mindre nyttige funksjoner, og skal man se film sent en kveld, kan man bare plugge inn noen hodetelefoner i den...praktisk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.652
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Sånn skal en høyoppløsningsfil fra 2L tegne om den er målt rett. Dette er 24/96 - åpningssporet på Trondheimsolistene, Mozart, med Marianne Thorsen.
    Fint hvis du kan poste fargekodingen for dynamikkområdet...
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ref RODA sitt innlegg. Tror du skal ta dette med flere klyper salt.... det oser av kunnskapsløshet og mangel på erfaring når det gjelder akustikk i hvertfall. Men å bruke tid på å plukke dette innlegget hans fra hverandre gidder jeg ikke.... :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    RoDa skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Når det gjelder utsagnene om å høre anlegget gjennom akkustikken så synes jeg det er et interessant tema. Jeg tviler ikke på at det er 100% rett i at vi ikke kan skille refleksjoner fra direkte lyd.
    Kommer litt an på hvor tidlige refleksjonene er. ;)

    Likevel kan man høre lydforandringer hvis man bytter mellom to cdspillere.
    Det går på hørbare forskjeller, ikke sant? Har ikke så stor relevans til om vi kan høre refleksjoner, syns jeg.

    Hvis målet er highfidelity som MR.T nevner senere i tråden må rommets påvirkning bort.
    Tror ikke det er gitt at alle hifientusiaster egentlig har det som mål.
    Tror det er ganske få som har som mål å fjerne rommet ala det Mr-T har gjort.
    For meg selv ser det så jævli ut at å sitte med lukkede øyne i et slikt rom gir begrenset glede.
    Jeg tror de fleste av oss søker å minimere rommets uheldige påvirkning på lydkvaliteten fra anlegget gitt våre egne rammebetingelser. :)


    Det er noe å tenke på at man som publikumer på livekonsert nesten utelukkende hører reflektert lyd, mens på cdene hører man nesten kun direkte lyd selv på akkustisk musikk.
    Tror ikke det finnes en fasit her.
    Så blir spørsmålet hva anlegget ditt skal gjøre i rommet ditt. Skal det spille slik at det direktelydende opptaket høres akkurat så refleksjonsrikt ut som det gjør i virkeligheten?


    Personlig går jeg mot en analytisk tilnærming og mindre illusjon. Tror mitt mål vil være å fjerne rommets bidrag i en stor grad.
    Mindre illusjon av virkelighet i lyttesofaen? Hvorfor dette målet? Skal anlegget ditt være et analyseredskap?
    (satt på spissen)

    Satt faktisk å hørte en orgelkonsert fra kirkegulvet i dag, (pleier vanligvis å stå ganske tett) og i dag var det kun reflektert lyd jeg hørte, mens på orgelplatene mine er det mest direkte. Det slo meg at det skjer noe i toppen av frekvensregistret som vi ikke får med når tar opp og spiller på anlegg selv . ;)
    Hvis dette skjer gjengs over på plater, er det da en smart innfallsvinkel å fjerne rommet? Det kan virke som realistisk gjengivelse behøver litt hjelp fra lytterommet for å illudere det som mangler på opptaket..


    For meg virker det merkelig at 2L spekteret har så lite utslag på det høyfrekvente noe som kanskje ikke stemmer heller....
    Me too, men tror som sagt det har noe å gjøre med måten det måles på.




    Marten, LMC, Vadseth er anlegg jeg syns du skal høre før du setter to streker under akustikkplatene dine ;)


    (Intet av dette som er skrevet er stygt ment, kun for å stille litt spørsmål til din nåværende fasit) :)
    Hei Roda

    Innlegget ditt er helt i tråd med det jeg har reflektert over en stund.
    Jeg mener at lydentusiastene kan deles opp i to store hovedgrupper (egentlig tre hvis vi tar med hjemmekinogjengen).
    Jeg kan ikke se at noen har mer rett enn andre, men det er en fordel at man er klar over hvilken gruppe man tilhører enten man har anlegg til 20.000 eller 3.000.000 ;)

    Den ene gruppen er ute etter subjektivt så god lyd som mulig med anleggets egensignatur, rommets bidrag og personlige tweak for å få det til. Jeg tror faktisk (vet ikke, har ikke hørt rommet ditt Mr. T eller liknende) at denne tilnærmingen har potensiale til å subjektivt gi de største musikkopplevelsene.
    Utfordringen blir at man er prisgitt at alle elementer spiller sammen som til slutt gir en x-faktor. Det negative slik jeg ser det er at kameloneffekten forsvinner. Dvs at forskjellige produksjoner og genrer lyder til en viss grad likt.

    Den andre gruppen er ute etter objektiv lyd. Anlegget og rommet skal bidra med så lite som mulig. Da kommer man tett opptil opptaket og man har muligheten til å høre hvilke mikrofoner som er brukt hvis man har peiling nok. Fordelene er at alle produksjoner fungerer og det er stor forskjell mellom de ulike platene. Jeg har enda tilgode og oppleve et slikt oppsett, men kan tenke meg utfordringene er at man nesten kommer for tett på opptaket og at mange plater er mikset med tanke på rommets bidrag.

    Det er en stor gråsone mellom disse og de fleste seriøse befinner seg nok midt i mellom et sted.

    Personlig er jeg i ferd med å bli like interessert i produksjonen som i selve musikken. Samtidig vil jeg lære meg de beste musikerenes hemligheter ;D
    Derfor beveger JEG meg mot at rommet skal bidra mindre.
    Helst vil jeg ha et anlegg som kan begge deler. Derfor planen om en del permanente akkustikktiltak (usynlige) og noen mobile tiltak for lyttestunder toppet med audiolense og kanskje en EQ.

    Dette er ikke min "fasit" med mindre man jeg kan ha en flytende ;), er bare tanker jeg gjør meg nå. Ikke noe annet enn egenopplevde erfaringer teller i denne prosessen.

    Skulle gjerne hørt de anleggene du nevner, men det er ikke bare bare å få audiens hos de der. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vredensgnag skrev:
    Trompetnerd skrev:
    vredensgnag skrev:
    Du spurte om frekvensområdet i gjengivelse fra strykere, Trompetnerd. Her har du for fiolin.





    Fra dette dokumentet: http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/part5.pdf
    Hei, takk!
    Er mest interressert i å finne ut hvor "trelyden" befinner seg i frekvenspekteret. Kan jeg lese dette utifra disse?
    Ja - det er de frekvensene som er oppgitt. Dette er resonnansene i veden, ikke fra strengene.
    Flott! Takk!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.008
    Antall liker
    14.366
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    Ref RODA sitt innlegg. Tror du skal ta dette med flere klyper salt.... det oser av kunnskapsløshet og mangel på erfaring når det gjelder akustikk i hvertfall. Men å bruke tid på å plukke dette innlegget hans fra hverandre gidder jeg ikke.... :p
    Hehe, du er så arrogant at ordboka må skrives om :D :D
    Ta deg en tur til LMC eller Vadseth, så kanskje du får noe å tenke på. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    vredensgnag skrev:
    Sånn skal en høyoppløsningsfil fra 2L tegne om den er målt rett. Dette er 24/96 - åpningssporet på Trondheimsolistene, Mozart, med Marianne Thorsen.

    Dette henger mer på greip for meg enn de første spektrene til Flageborg, men ingen tvil fortsatt om at det er mest informasjon i bassen.
    Ganske mye allerede med 10 hz på mange av eksemplene :eek:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kule-Trygve skrev:
    http://www.hiendy.com/forum/viewthread.php?tid=814

    Denne skulle jeg nok likt å ha, Trompetnerd. Tenk deg noe som ved første øyekast ser ut som noe "simpelt" noe fra Kenwood eller Pioneer, men som er utført som en Rolex når du ser etter, og har innmat (og dessverre pris) som gjør den til en kandidat til verdens beste forforsterker. Pluss at den har en haug med mer eller mindre nyttige funksjoner, og skal man se film sent en kveld, kan man bare plugge inn noen hodetelefoner i den...praktisk.
    Den var fin ja. Har litt Rolex over seg.. ;D

    Google Gryphon Mirage for en annen forforsterkerkandidat med kule funskjoner, dog med et litt mindre smakfullt utseende. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn