Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    GRATULERER med omtaler som:
    "Dette er faktisk på nivå med Farmers Markets enorme mesterverk, «Surfin’ USSR», men betydelig bedre produsert og adskillig mer sobert og lekkert"

    Dette er kred for din jobb som musiker og produsent.
    Det gledes her i heimen på dine vegne for jobben med Rakija - Ojda!

    Vel overstått A og er deg vel unt :) :)
    Takk JA, dette varmer! :) :) :)

    Nesten litt for mye av det gode siste setningen i anmeldelsen i Tønsbergs blad som du refererer til her, men moro er det.
    Tror man får en del i gratis i produsentstolen når man er over gjennomsnittet interessert i god lyd. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hifihistorie del 5:

    Hvorfor Trompetnerd er spesielt glad i Morten på NAT?

    Nå er det sannelig på tide å ta opp grunnlaget for tråden igjen så jeg kan vise bilder av hele oppsettet snart. ;)

    Etter endt utdanning på musikkonservatoriet i Trondheim flyttet jeg til Århus for å studere videre. I den forbindelse solgte jeg leiligheten min i Trondheim med god fortjeneste så da gav jeg meg selv eksamenspresang på 30 tusen til å kjøpe høyttalere for. Litt skuffende der og da at jeg ikke hadde klart å spare opp penger til Respons, men sett i ettertid er jeg nesten stolt over hvordan økonomien ble styrt.
    Jeg hadde drømt om Respons i nærmere 4 år da, men hadde selvfølgelig fortsatt å høre nye høyttalere når det passet.
    Respons kostet på den tiden 65.000,- og langt over mitt budsjett, så jeg måtte bite i det sure eplet og bestemte meg for å kjøpe noe annet. Det var to gode kandidater jeg kunne leve med i klassen 30000: Dynaudio special 35 (var det ikke det den het da) og Sonus Faber Cremona Auditor.
    Sistnevnte hadde jeg hatt flere demoer med hvor høyttaleren hadde vist utrolige evner til å gjengi store symfoniske verk størrelsen tatt i betraktning. Tenker fortsatt på hvordan disse små kassene kunne gjengi konserttromme så dynamisk samtidig som orkesteret spilte for fullt. Samtidig så de ut som to perler som kona mi og svigermor godttok med letthet.
    Når Morten på NAT sa han hadde muligheter til å selge de gjennom butikken sin var valget enkelt. Han kunne skaffe de til dagen etter.


    Veldig innstilt på Cremona Auditor kom jeg til butikken neste dag for å hente. Da kom Morten bort til meg å sa at det plutselig hadde kommet et par nærmest ubrukte Respons Grand til butikken som Morten skulle hjelpe eier med å selge for 26.000,-. :eek: Morten sa at han hadde mange kjøpere på hånden, men at han ville spørre meg først. :'(
    Visste ikke helt hva jeg skulle si, for det første mistet han salget sitt på Cremona Audiotor, for det andre tredje og fjerde hvilken grad av tilfeldighet var det at det skulle skje akkurat den dagen!!?? Jeg gikk derfra med to nærmest ubrukte fiskekasser fra Sverige. :) :) :)
    Der og da føltes det som en religiøs opplevelse. Det gjør det forsåvidt fortsatt. Utrolig hva hifi kan symbolisere.
    Jeg hadde spinket og spart i 4 år uten å legge meg opp mer enn 7-8 tusen, gav opp og fikk likevel.

    Årene jeg var i Århus delte jeg leilighet med en trompetstudent i Århus. Vi hadde en avtale at jeg kunne møblere og bruke hifien som jeg ville, hvis han fikk ha tvsignalene. ;D Det var en stor stue på nærmere 30m2. Jeg hadde høyttalere og lytteposisjon midt på gulvet. Jeg hadde to skumgummimadrasser til å dempe førsterefleksjonene med.
    Anlegget fikk veldig gode betingelser. De årene jeg bodde der hadde vi regelmessige lyttekvelder med en liten gjeng.
    Hadde tilogmed trompetprofessoren hjemme på lytting en kveld.
    Tilbakemeldinger i ettertid har vist at anlegget har satt dype inntrykk noen av de som var her. :)

    For meg er det det optimale med denne hobbyen å kunne sitte sammen med flere som har peiling og setter pris på musikk.
    Krell kav 300i og Respons spilte utrolig bra sammen på høyt lydvolum.

    Da jeg flyttet tilbake til Oslo kjøpte jeg en leilighet som dessverre var veldig dårlig isolert og med betongvegger som gjorde at jeg måtte lytte på lavt volum. Det tvang frem bytte av forsterker.

    Neste del: Bryston :)

    Tar med en plateanbefaling!
    Enkelte av disse låtene har alt. God lyd, energi og topp motiverte musikere i verdensklasse.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En glede å følge tråden din A.

    Og en glede å følge med på din gjøren og laden helt siden du kom inn døra til prøvespillet på "konsen" og ville spille en Beethoven sonate på klaver (var det ikke det?) i tillegg til obligatorisk trp. spill....glemmer aldri den bleke fargen ansiktet til JL fikk da du sa det. Og den raske "normaliseringen" av ditto, men oppsperrede øyne, da du begynte å spille. Fabelaktig!
    (du må gjerne rette på hukommelsen min, da den er mer slitt pga alder enn din.. )
    Jeg har bare hatt gleden av å besøke Morten på NAT en gang. Dette begynner å bli noen år siden. Noe av det mest positive jeg har møtt av selger. Han misjonerte ikke for sine produkter, kun enkel og grei innføring. Men fikk meg derimot nærmest hekta på Joshua Redman.

    Gleder meg til å høre Rakija - Ojda!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    En glede å følge tråden din A.

    Og en glede å følge med på din gjøren og laden helt siden du kom inn døra til prøvespillet på "konsen" og ville spille en Beethoven sonate på klaver (var det ikke det?) i tillegg til obligatorisk trp. spill....glemmer aldri den bleke fargen ansiktet til JL fikk da du sa det. Og den raske "normaliseringen" av ditto, men oppsperrede øyne, da du begynte å spille. Fabelaktig!
    (du må gjerne rette på hukommelsen min, da den er mer slitt pga alder enn din.. )


    Gleder meg til å høre Rakija - Ojda!
    Skulle ønske at du husket rett her, men må dessverre skuffe deg.
    Jeg er nok ikke den talentfulle som du overvar da. ;)
    Jeg hadde riktignok en minneverdig audition på biinstrument jeg også, men ikke på den måten.
    Se for deg solotrompetisten, solotrombonisten, solohornisten og tubaisten i Trondheim Symf sitte bak et bord etter en lang dag med kjedelige auditioner. Alle var ved godt hold rundt magen og så passe autoritære der de satt.
    På prøvespillet skulle man synge en sang bare for å sjekke om man har et visst gehør.
    Unge Trompetnerd introduserte sangen sin: Siden dere ser så autoritære ut der dere sitter synes jeg det passer å synge "ja vi elsker dette landet". Alle fire skvatt til og forsøkte å se så lite autoritære ut som mulig bak bordet. Akkompagnatøren Svein D har sagt til meg mange ganger de senere år at han aldri har vært så glad for å ha et Dagbladet å gjemme seg bak mens jeg sang. Ja vi elsker har aldri føltes så lang før. Av alle auditioner han har kompet er mitt det han husker best, men dessverre ikke på grunn av talent. ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.343
    Det var litt av et juryfrieri, T-nerd!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bx skrev:
    Det var litt av et juryfrieri, T-nerd!
    He he, når de som oftest kan ta inn maks en trompetstudent pr år gjelder det å gjøre et sterkt inntrykk ;D
    Tenkte ikke på det som noe spesielt der og da ( var ung og uredd ), men i ettertid når jeg lærte disse bedre å kjenne ser jeg at de nok ikke var vant til søkere som snudde situasjonen på hodet. Heldigvis fikk de respekt og ikke forakt.

    Så forresten Hodejegerene på kino i går. Morsomt med ambesiøse norske filmer i spenningsgenren.
    Liker normalt ikke filmer som ikke klarer å bestemme seg for om de skal være seriøse, ekte eller underholdende og usakelige, men får til tross for det en anbefaling av meg. :)

    Spiller konsert med Rakija i Bergen på BIKS i kveld.
    Kom eller anbefal de som kan!
    100 kr i døra!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    emotikon skrev:
    En glede å følge tråden din A.

    Og en glede å følge med på din gjøren og laden helt siden du kom inn døra til prøvespillet på "konsen" og ville spille en Beethoven sonate på klaver (var det ikke det?) i tillegg til obligatorisk trp. spill....glemmer aldri den bleke fargen ansiktet til JL fikk da du sa det. Og den raske "normaliseringen" av ditto, men oppsperrede øyne, da du begynte å spille. Fabelaktig!
    (du må gjerne rette på hukommelsen min, da den er mer slitt pga alder enn din.. )


    Gleder meg til å høre Rakija - Ojda!
    Skulle ønske at du husket rett her, men må dessverre skuffe deg.
    Jeg er nok ikke den talentfulle som du overvar da. ;)
    Jeg hadde riktignok en minneverdig audition på biinstrument jeg også, men ikke på den måten.
    Se for deg solotrompetisten, solotrombonisten, solohornisten og tubaisten i Trondheim Symf sitte bak et bord etter en lang dag med kjedelige auditioner. Alle var ved godt hold rundt magen og så passe autoritære der de satt.
    På prøvespillet skulle man synge en sang bare for å sjekke om man har et visst gehør.
    Unge Trompetnerd introduserte sangen sin: Siden dere ser så autoritære ut der dere sitter synes jeg det passer å synge "ja vi elsker dette landet". Alle fire skvatt til og forsøkte å se så lite autoritære ut som mulig bak bordet. Akkompagnatøren Svein D har sagt til meg mange ganger de senere år at han aldri har vært så glad for å ha et Dagbladet å gjemme seg bak mens jeg sang. Ja vi elsker har aldri føltes så lang før. Av alle auditioner han har kompet er mitt det han husker best, men dessverre ikke på grunn av talent. ;D
    Hva i all verden.....spillte du ikke piano da?
    Jeg mener bestemt at jeg var "medlem" av juryen det året du prøvespillte.... Hmmmmm...mulig det har gått litt for hardt for seg på Krambua i årene etter....
    Ja, ja- det gikk jo uansett bra med deg :)

    Her har jeg en liten pause fra div korpsaktiviteter i helgen.
    Kom nettopp hjem fra skogen, der jeg tok med meg kornettistene i Juniorkorpset for grilling av pølser, lesing av spøkelseshistorier og div. spennende historier. Det hele ble etterhvert toppet av at kornettistene i Hovedkorpset (etter avtale med meg) hadde sneket seg etter i kveldsmørket og bidro med knekking av kvister og dyrelyder i nærområdet. Noen av JK gutta måtte innrømme at de ikke hadde behøvd å holde meg så hardt i overarmene... ;D 8)
    På gåturen tilbake kunne de høylydt fortelle at dette var det tøffeste de hadde vært med på. Kornettene RULER!!!! ble ropt hele veien.
    Nå tar jeg meg en tur tilbake kl 23.30 og øver en times tid med Hovedkorpset, Har da ikke mer moro enn en lager selv ;D


    Lykke til med konserten i kveld (om den ikke allerede er ferdig og nyt resten av helga.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.331
    Antall liker
    11.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Heisann!
    Dette er en fin tråd, som jeg følger med glede og interesse.
    Her var det mye kjent stoff, som bringer gode minner og engasjerer. Og emotikon nører opp. Jeg har resonnert meg fram til at vi har noen felles bekjente, sannsyligvis enda flere, men lar det ligge nå.

    Hvordan gikk det med optimaliseringen av ytelsen på lavt volum, egentlig? Var det Bryston som hjalp?
    Det er en problemstilling jeg har vært interessert i en stund, og ikke gir slipp på, selv om spillemulighetene ser ut til å bedre seg framover.
    Valentino har en bra vinkling der, for det er ikke noe ideal å spille høyt i seg selv. Kan være gøy, selvfølgelig, men ellers mest interessant for tunghørte.
    -det er jo lett for meg så si, som omgir meg med levende akustisk musikk over 110 dB frivillig rett som det er :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    Trompetnerd skrev:
    emotikon skrev:
    En glede å følge tråden din A.

    Og en glede å følge med på din gjøren og laden helt siden du kom inn døra til prøvespillet på "konsen" og ville spille en Beethoven sonate på klaver (var det ikke det?) i tillegg til obligatorisk trp. spill....glemmer aldri den bleke fargen ansiktet til JL fikk da du sa det. Og den raske "normaliseringen" av ditto, men oppsperrede øyne, da du begynte å spille. Fabelaktig!
    (du må gjerne rette på hukommelsen min, da den er mer slitt pga alder enn din.. )


    Gleder meg til å høre Rakija - Ojda!
    Skulle ønske at du husket rett her, men må dessverre skuffe deg.
    Jeg er nok ikke den talentfulle som du overvar da. ;)
    Jeg hadde riktignok en minneverdig audition på biinstrument jeg også, men ikke på den måten.
    Se for deg solotrompetisten, solotrombonisten, solohornisten og tubaisten i Trondheim Symf sitte bak et bord etter en lang dag med kjedelige auditioner. Alle var ved godt hold rundt magen og så passe autoritære der de satt.
    På prøvespillet skulle man synge en sang bare for å sjekke om man har et visst gehør.
    Unge Trompetnerd introduserte sangen sin: Siden dere ser så autoritære ut der dere sitter synes jeg det passer å synge "ja vi elsker dette landet". Alle fire skvatt til og forsøkte å se så lite autoritære ut som mulig bak bordet. Akkompagnatøren Svein D har sagt til meg mange ganger de senere år at han aldri har vært så glad for å ha et Dagbladet å gjemme seg bak mens jeg sang. Ja vi elsker har aldri føltes så lang før. Av alle auditioner han har kompet er mitt det han husker best, men dessverre ikke på grunn av talent. ;D
    Hva i all verden.....spillte du ikke piano da?
    Jeg mener bestemt at jeg var "medlem" av juryen det året du prøvespillte.... Hmmmmm...mulig det har gått litt for hardt for seg på Krambua i årene etter....
    Ja, ja- det gikk jo uansett bra med deg :)

    Her har jeg en liten pause fra div korpsaktiviteter i helgen.
    Kom nettopp hjem fra skogen, der jeg tok med meg kornettistene i Juniorkorpset for grilling av pølser, lesing av spøkelseshistorier og div. spennende historier. Det hele ble etterhvert toppet av at kornettistene i Hovedkorpset (etter avtale med meg) hadde sneket seg etter i kveldsmørket og bidro med knekking av kvister og dyrelyder i nærområdet. Noen av JK gutta måtte innrømme at de ikke hadde behøvd å holde meg så hardt i overarmene... ;D 8)
    På gåturen tilbake kunne de høylydt fortelle at dette var det tøffeste de hadde vært med på. Kornettene RULER!!!! ble ropt hele veien.
    Nå tar jeg meg en tur tilbake kl 23.30 og øver en times tid med Hovedkorpset, Har da ikke mer moro enn en lager selv ;D


    Lykke til med konserten i kveld (om den ikke allerede er ferdig og nyt resten av helga.
    Kult JA! Det er pedagoger som deg blåsenorge trenger. :) :) :)

    Du satt nok ikke på prøvespillet mitt. ;) Første gang jeg traff deg var i lokalene i NMF da vi skulle være trompetlærere på Svart sommerkurs.
    Det gikk jo ganske bra uten Beethoven likevel ja. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ottone skrev:
    Heisann!
    Dette er en fin tråd, som jeg følger med glede og interesse.
    Her var det mye kjent stoff, som bringer gode minner og engasjerer. Og emotikon nører opp. Jeg har resonnert meg fram til at vi har noen felles bekjente, sannsyligvis enda flere, men lar det ligge nå.

    Hvordan gikk det med optimaliseringen av ytelsen på lavt volum, egentlig? Var det Bryston som hjalp?
    Det er en problemstilling jeg har vært interessert i en stund, og ikke gir slipp på, selv om spillemulighetene ser ut til å bedre seg framover.
    Valentino har en bra vinkling der, for det er ikke noe ideal å spille høyt i seg selv. Kan være gøy, selvfølgelig, men ellers mest interessant for tunghørte.
    -det er jo lett for meg så si, som omgir meg med levende akustisk musikk over 110 dB frivillig rett som det er :)
    Hmmm, tror kanskje jeg har nøstet opp noen tråder selv nå... :)
    Bryston hjalp. Tror noe av årsaken til at det fungerte så bra på lavt volum var noe av grunnen til at det ikke fungerte så bra når jeg kunne dra på i den nye leiligheten. Respons og Bryston spilte fyldig nederst sammen på lavt volum. For fyldig på halv spiker ;)

    Diablo er helt rå på dette området. Morten på NAT mener det er høyttalerene som har skylden hvis det lyder mindre på lavt volum med Diablo. Tror han har rett i det. Den første tiden med Diablo hørte jeg ikke hvor svakt eller høyt jeg lyttet før det oppstod andre lyder i rommet. Nå når jeg er blasert av detaljene i musikken skrur jeg gjerne opp for å få mer dynamiske utsving som BX nevner tidligere i tråden, men klang og toner blir bevart nedover i volum. Basstromme er fysisk på ganske lavt volum. Det er visst forforsterkerdelen som gjør utslaget. Passiv sådan....

    Veien videre:
    Har oppdaget forbedringspotensiale i mellomtonen, kommer tilbake til det når jeg har tid.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.512
    Antall liker
    2.962
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    emotikon skrev:
    Trompetnerd skrev:
    emotikon skrev:
    En glede å følge tråden din A.

    Og en glede å følge med på din gjøren og laden helt siden du kom inn døra til prøvespillet på "konsen" og ville spille en Beethoven sonate på klaver (var det ikke det?) i tillegg til obligatorisk trp. spill....glemmer aldri den bleke fargen ansiktet til JL fikk da du sa det. Og den raske "normaliseringen" av ditto, men oppsperrede øyne, da du begynte å spille. Fabelaktig!
    (du må gjerne rette på hukommelsen min, da den er mer slitt pga alder enn din.. )


    Gleder meg til å høre Rakija - Ojda!
    Skulle ønske at du husket rett her, men må dessverre skuffe deg.
    Jeg er nok ikke den talentfulle som du overvar da. ;)
    Jeg hadde riktignok en minneverdig audition på biinstrument jeg også, men ikke på den måten.
    Se for deg solotrompetisten, solotrombonisten, solohornisten og tubaisten i Trondheim Symf sitte bak et bord etter en lang dag med kjedelige auditioner. Alle var ved godt hold rundt magen og så passe autoritære der de satt.
    På prøvespillet skulle man synge en sang bare for å sjekke om man har et visst gehør.
    Unge Trompetnerd introduserte sangen sin: Siden dere ser så autoritære ut der dere sitter synes jeg det passer å synge "ja vi elsker dette landet". Alle fire skvatt til og forsøkte å se så lite autoritære ut som mulig bak bordet. Akkompagnatøren Svein D har sagt til meg mange ganger de senere år at han aldri har vært så glad for å ha et Dagbladet å gjemme seg bak mens jeg sang. Ja vi elsker har aldri føltes så lang før. Av alle auditioner han har kompet er mitt det han husker best, men dessverre ikke på grunn av talent. ;D
    Hva i all verden.....spillte du ikke piano da?
    Jeg mener bestemt at jeg var "medlem" av juryen det året du prøvespillte.... Hmmmmm...mulig det har gått litt for hardt for seg på Krambua i årene etter....
    Ja, ja- det gikk jo uansett bra med deg :)

    Her har jeg en liten pause fra div korpsaktiviteter i helgen.
    Kom nettopp hjem fra skogen, der jeg tok med meg kornettistene i Juniorkorpset for grilling av pølser, lesing av spøkelseshistorier og div. spennende historier. Det hele ble etterhvert toppet av at kornettistene i Hovedkorpset (etter avtale med meg) hadde sneket seg etter i kveldsmørket og bidro med knekking av kvister og dyrelyder i nærområdet. Noen av JK gutta måtte innrømme at de ikke hadde behøvd å holde meg så hardt i overarmene... ;D 8)
    På gåturen tilbake kunne de høylydt fortelle at dette var det tøffeste de hadde vært med på. Kornettene RULER!!!! ble ropt hele veien.
    Nå tar jeg meg en tur tilbake kl 23.30 og øver en times tid med Hovedkorpset, Har da ikke mer moro enn en lager selv ;D


    Lykke til med konserten i kveld (om den ikke allerede er ferdig og nyt resten av helga.
    Kult JA! Det er pedagoger som deg blåsenorge trenger. :) :) :)

    Du satt nok ikke på prøvespillet mitt. ;) Første gang jeg traff deg var i lokalene i NMF da vi skulle være trompetlærere på Svart sommerkurs.
    Det gikk jo ganske bra uten Beethoven likevel ja. ;)
    Jeg sier ydmykt takk.

    DA er saken fra mange år tilbake oppklart ;)
    (men nå er jeg så gira på å finne ut hvem det var jeg trodde var deg.....)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    emotikon skrev:
    Hvordan gikk spillingen med Rakija i helgen da?
    Si fra hvis du husker hvem du mente. Har en anelse hvem det kan ha vært, men han spiller ikke trompet.

    Konserten med Rakija var bra den. Litt lite folk, ble sviktet av de balkanske innbyggerne i Bergen. Den ikkebalkanske delen av publikumet var nesten i overkant mange i forhold til hva jeg forventet.
    Problemet da er at det ikke blir balkankonsert, men en konsert med et balkaninspirert band. Ser dere forskjellen? Veldig moro var det uansett! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veien videre:

    Det finnes selvfølgelig et svakeste ledd i alle annlegg. Dette har flyttet seg på mitt over fra bass til mellomtone/diskant.
    Fikk nettopp den ferdige brassbandcden som jeg spilte inn i vår. Når jeg lytter til slik musikk som jeg har spilt inn selv gir det meg en ypperlig mulighet til å måle anlegget mitt og produksjonen mot slik det lød i mine ører da vi spilte inn.

    Nå skal det sies at brassband må være noe av det mest krevende for et stereoanlegg å gjengi. Det er så mye dynamikk og overtoner når 30 brassinstrumenter spiller samtidig.

    Det tar en stund før man lytter seg inn i en ny plate, men etter 2-3 timers lytting på denne platen la jeg merke til et "hull" i lyden. Hullet ligger ligger like over eller under (eller begge deler) der luftlydene og andre surklelyder ligger. Det betyr at jeg hører kroppen på tonen, detaljene i ansatsen og overtonene, men det mangler noe som gjør lyden blank. Metallisk kanskje.
    Merket at jeg ubevisst begynte å lene hodet fremover for å fylle "hullet".

    Det kan selvsagt være produsentens master EQ som gjør det, men det er en tendens til at det fremkommer på enkelte andre plater også.

    Noen forslag til hva det kan være? Har en middels cdspiller og elendige høyttalerkabler, men har lite tro på at det er slikt å hente der.

    Legger ved en cdanbefaling. Dette er samlealbum av min klassiske trompetfavoritt Håkan Hardenberger.
    Tør våge meg på å si at dette er det beste trompetspillet som finnes ute i den store verden.
    Tror Maurice Andre som den eneste har kunnet måle seg, men han har ikke like perfeksjonerte plater.
    Dette samlealbumet ligger på spotify.
    Anbefaler Haydn, Hummel og Nerudaplata og trompetsoloplata. Spesielt Berio synes jeg er i Usain Bolt klasse. Tøff produskjon også som gjør seg på gode anlegg.
    God fornøyelse! :) :) :) :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.302
    Antall liker
    2.555
    Torget vurderinger
    1
    En måling vil kunne gi deg svaret, litt uheldige krumspring på frekvensresponsen er for meg det mest nærliggende. Jeg vil tro at endring av vinkel eller litt flytting av høyttalerne kan løse det problemet, dette kan gi deg utfordringer på andre områder, så det er ikke en fri lunsj………….
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.010
    Antall liker
    14.379
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trompetnerd skrev:
    Det tar en stund før man lytter seg inn i en ny plate, men etter 2-3 timers lytting på denne platen la jeg merke til et "hull" i lyden. Hullet ligger ligger like over eller under (eller begge deler) der luftlydene og andre surklelyder ligger. Det betyr at jeg hører kroppen på tonen, detaljene i ansatsen og overtonene, men det mangler noe som gjør lyden blank. Metallisk kanskje.
    Merket at jeg ubevisst begynte å lene hodet fremover for å fylle "hullet".
    Tror, og vedder nesten penger på, at dette er relatert til frekvensgang.
    Spesielt siden du lener hodet forover for å tette hullet og sannsynligvis opplever en annen frekvensrespons i lenehodeforoverposisjonen.

    Noen forslag til hva det kan være? Har en middels cdspiller og elendige høyttalerkabler, men har lite tro på at det er slikt å hente der.
    Garantert ikke cdspiller eller kabler, de kablene eller cdspillerne som ikke har nært linjalrett frekvensrespons er pr def feilkonstruerte :D

    Det jeg tenker på er om du mener dette har kommet ene og alene grunnet bytte av forsterker?
    Vinkling, eller flytting, av høyttalere kan gjøre sånt.
    Eller så kan det hende du har dempet noen (første)refleksjonspunkter og dermed endret den totale energiresponsen i lytteposisjon.

    Høyttalerne kan godt ha en dip on-aksis i området rundt delefrekvensen mellom mellomtone og diskant, men også en "flare" off-aksis.
    Dette har (gode) konstruktører med i tankene når høyttalerne skal plasseres i virkelige stuer slik at summen av direktelyd og reflektert lyd oppfattes lineær og uten "huller".

    Mvh
    Rolf
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.331
    Antall liker
    11.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trompetnerd skrev:
    .... jeg hører kroppen på tonen, detaljene i ansatsen og overtonene, men det mangler noe som gjør lyden blank. Metallisk kanskje.
    Merket at jeg ubevisst begynte å lene hodet fremover for å fylle "hullet".
    ...
    Interessant. Jeg innbiller meg at jeg skjønner hva du mener, det høres kjent ut. Og jeg antar at reaksjonen med å lene seg forover er instinktiv og ikke egentlig hjelper?
    Det du beskriver likner på det som jeg føler at jeg får litt med elektrostater og rør. De skinnende blanke, metalliske overtonene, uten å bli skingrede hardt og anstrengende. Det er kritisk på messinginstrumenter, men også på pianostreng. Selv dype pianotoner skal ha en metallisk kant, og den fine balansen i dette minner om noe som skiller mellom virkelige instrumenter også. Kamerat HoJ demonstrerte det tydelig for meg på et par flygler i butikken. Litt utenfor kanskje, men jeg føler det i samme kategori.

    Forresten, den CDen, spiller du selv eller var du tekniker?
    Hvis det ble bra (det må det være vet du) , finnes det noen som samler på denslags.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Roald, Roda og Ottone

    Takk for bra tips alle sammen!

    Ottone, du har rett i at at jeg søker hodet fremover bare er instinktivt og det hjelper ikke.
    Har en ekkel følelse at jeg har funnet et svakt punkt på Responsene selv om jeg skal vente med å ta noen slutninger før målinger er på plass. Kan hende det er dråpen som får meg til å seriøst sjekke ut nyere Respons.
    I det jeg skulle skrive her at høyttalerplasseringen er nøye lyttet frem til oppdager jeg at den ene høyttaleren er vinklet feil. Har en sønn som kan være troenes til slikt. Da må dere tilgi meg, må lytte igjen.... ;D

    Kommer tilbake til det!

    Veldig bra beskrivelse av problemet forresten Ottone. :) :)

    For ordenskyld Roda, det er aldri Diablo sin feil!!!! ;D ;)

    Cd: Jeg spiller selv ja. Var et engelsk plateselskap som tok opp og produserte. Kan dessverre ikke objektivt bedømme om den er bra eller ikke. Jeg synes det er bare drit ;), men er ganske kritisk på våre vegne.
    Plata kommer ut om en måneds tid, så kan jo vente på en plateanmeldelse før jeg tipser deg.

    ottone skrev:
    Trompetnerd skrev:
    .... jeg hører kroppen på tonen, detaljene i ansatsen og overtonene, men det mangler noe som gjør lyden blank. Metallisk kanskje.
    Merket at jeg ubevisst begynte å lene hodet fremover for å fylle "hullet".
    ...
    Interessant. Jeg innbiller meg at jeg skjønner hva du mener, det høres kjent ut. Og jeg antar at reaksjonen med å lene seg forover er instinktiv og ikke egentlig hjelper?
    Det du beskriver likner på det som jeg føler at jeg får litt med elektrostater og rør. De skinnende blanke, metalliske overtonene, uten å bli skingrede hardt og anstrengende. Det er kritisk på messinginstrumenter, men også på pianostreng. Selv dype pianotoner skal ha en metallisk kant, og den fine balansen i dette minner om noe som skiller mellom virkelige instrumenter også. Kamerat HoJ demonstrerte det tydelig for meg på et par flygler i butikken. Litt utenfor kanskje, men jeg føler det i samme kategori.

    Forresten, den CDen, spiller du selv eller var du tekniker?
    Hvis det ble bra (det må det være vet du) , finnes det noen som samler på denslags.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.331
    Antall liker
    11.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt håp i vinkling og finjustering.
    Førsterefleksjoner er ikke å spøke med. Kona mi ommøblerer stadig, og presterte nylig å flytte vitrineskap med glassdør framover på sideveggen i stua. Ikke vellykket. Ikke i det hele tatt, men så skal vi flytte snart så jeg dropper klagesaken.

    Det ble nevnt mulige felles bekjente, da falt det meg inn å komme med en plate-anbefaling:

    Morpho, med Gunhild Seim & Time Jungle. Den kjenner du selvfølgelig :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ottone skrev:
    Godt håp i vinkling og finjustering.
    Førsterefleksjoner er ikke å spøke med. Kona mi ommøblerer stadig, og presterte nylig å flytte vitrineskap med glassdør framover på sideveggen i stua. Ikke vellykket. Ikke i det hele tatt, men så skal vi flytte snart så jeg dropper klagesaken.

    Det ble nevnt mulige felles bekjente, da falt det meg inn å komme med en plate-anbefaling:

    Morpho, med Gunhild Seim & Time Jungle. Den kjenner du selvfølgelig :)
    Takk for anbefaling!! :)
    Kjenner ikke denne? Burde jeg det? :-[
    Faktisk ikke hørt om Gunhild før tror jeg.... Spennende plate. :)

    Hullene i lyden er borte etter at jeg satte den høyre høyttaleren tilbake i posisjon. :-\
    Flaut.... eneste trøsten får være at jeg har bevist at jeg lytter med ørene.... :-[

    Da holder anlegget en stund til..... ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    EHED skrev:
    Hva skjer nå da?
    He he, Trompetnerd bare prøver seg på å dempe rommet litt på egenhånd. Gjør grovarbeidet før du kommer å gjør siste finish ;)

    Har satt opp 9 akustikkplater i rommet i kveld. Tok meg god tid og lyttet meg inn i hver forandring. Nå er jeg i den fasen hvor jeg lar underbevisstheten avgjøre om dette er til det bedre eller ikke ;D

    Begynte med førsterefleksjon på sidene, så andrerefleksjon. Brukte det exelarket som ligger på NAT sin hjemmeside.
    Fortsatte deretter etter mitt eget hode. Satte opp to plater over hverandre i hvert hjørne på veggen bak høyttalerene (har snappet opp at denne veggen ikke må dempes for mye, men diffuseres). Gjør ingenting at disse blir skjult bak gardinene.
    Avsluttet med å legge to plater på skrå mellom sofaen og bokhylla bak lytteposisjonen. Dette tok for mye av basstromma og øvre bass så jeg fjernet den ene igjen.

    Resultatet er et roligere lydbilde som skiller mer mellom opptakene. De mindre transiente cdene lyder tammere, mens de transientfulle platene blir veldig kompakte og fine. Har klart å beholde akkustikken på opptaket. Rommet har fortsatt mye liv og alle som følger tråden vet at det liker jeg ;)
    Øvre del av strykerene har en tendens til å ha mindre "kropp" nå enn før og det er litt grums dypt celloområde. Litt for tynne og tydelige transienter, men litt mindre smekk i dynamikken. Intrumentkarakterene kommer tydligere frem bortsett fra dype bratsjer og cello.
    De platene jeg kjøpte var biligste sort lydplater på Maxbo, så vil ha en del å gå på med mer audiofile plater og tiltak.

    Nå når jeg har blitt skikkelig kjent med Diabloen har det vært veldig morsomt å endelig prøve ut akkustikktakene jeg har hatt i laaaang tid.

    EHED: Finner vi en tid om ikke så lenge? :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at du begynner å få litt godlyd :)

    Har et lite problem en drøy ukes tid, da schwigers dukker opp fra Sunndalsøra og neste uke har jeg allerede to akustikkoppdrag.

    Men, fra den 15. har jeg litt tid - noe som passer for deg etter det?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vi finner tid EHED! :)

    Har jobbet med plassering av akkustikkplatene noen dager nå og har tatt noen skritt til mot Nirvana.
    Små plasseringsforandringer har gitt relativt store utslag. Ganske utfordrende å beholde alle de gode egenskapene jeg hadde før når platene kommer inn.
    Har ikke brukt noe måleutstyr. Synes det er morsomt å prøve litt i blinde aller først. Har jo ikke dårlig tid heller.

    Drøm oppfylt:

    I dag var bandet her og lyttet gjennom den nye plata vår i felleskap. Etter mye jobb med akkustikken følte jeg at lyden "satt" like før de kom.
    Dette å kunne dele anlegget sitt med andre på denne måten har vært en drøm for meg lenge. På mange måter den ultimate lyttesessionen. Alle "vet" hvordan de selv låter og alle hørte hvordan det lød i studio.
    Et par av jentene fikk tårer i øynene mens vi spilte gjennom. Gutta satt og digget med konsentrasjon i blikket og kom med noen utbrudd om bra lyd underveis. Det var noen som synes det var en rar ting å lytte sammen før vi begynte, men ikke etterpå.
    Bedre skussmål kan vel ikke anlegget mitt få.

    Slukker lyset med smil om hifimunnen i natt :)

    De som venter på bilder

    Har faktisk ikke fått mange masende meldinger om bilder av anlegget, men etter alt jeg har fått gjort i høstferien er bilder neste post. Så følg med.....

    Noen som kan gi meg tips om program jeg kan lage en skisse av rommet mitt på?

    God natt!
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sketchup er et ypperlig program for dette, hvis du skal gå litt grundig til verks.

    Moro at lyden begynner å sitte skikkelig, gleder meg til å høre systemet ditt :)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Morsomt å lese dine beskrivelser av lyd og akustikk, Trompetnerd, og at resultatene også blir gode.
    Har selv eksperimentert litt hjemme med lignende tiltak, blant annet etter et besøk i EHED sin "hule".

    Google Sketchup er som EHED nevner et glimrende program å lage slike skisser i, og man kan gjøre det omtrent så detaljert som man bare gidder. De har også mange fine tutorials som er meget greie å kikke på for å komme i gang.

    Ser frem til bilder! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk begge to! :)

    Nå skal det ikke stå på programmet hvertfall ::)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Legger ved noen bilder av akustikkplatefabrikken. ;)

    Var ganske enkelt og greit til stoffet skulle trekkes. Da ble det litt verre og behovet for min bedre halvdel meldte seg.

    En kjapp bruksanvisning for de som evt har samme vegring for tiltaket som undertegnede. Tror åtte akkustikkplater (4 med rammer) kom på ca 1000,-.
    Det går an å presse prisen enda en del ned tror jeg.

    Platene er 120x60x5

    Kjøpte glattkanter 12mm x 5 cm (kunne vært billigere med annet treverk og i tynneste laget for skruer, men da blir rammene lette tenkte jeg)

    Lengden kappet jeg 120cm og bredden 63cm på høvleriet.
    2 av hver pr ramme ;)

    Stoffet kjøpte jeg på IKEA til 15 kr meteren. Kommer til å trekke de med et stoff til, men som en begynnelse fungerer det.



    En ramme tar ca 15-20 min å borre, skru og tape sammen.






    Tapet for å forsterke.



    En stk ferdig plate.
     

    Vedlegg

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har en av mine beste lytteopplevelser hjemme akkurat nå!

    Hører på denne:



    Har flyttet litt på akkustikkplatene og har nå også dempet bakveggen.
    Det er litt mindre sprut i klangen enn jeg er vant til, spesielt på messingen og det er minimalt med akkustikk fra opptaksrommet. Likevel er de store dynamiske utsvingene sjokkerende. På de store høydepunktene øser det så kraftig fra pauker og slagverk at jeg holder pusten. :eek:
    Har sperret forsterkeren min på et maksvolum som jeg har spilt på mange ganger før, det føles bare ikke sånn ;)
    De svake partiene oppleves svakere og de sterke sterkere.

    Tanken på at det ligger et mye større potensial der siden jeg har jobbet med akkustikken i "blinde" er veldig oppløftende.

    Har ikke opplevd at høyttalerene mine går i "metning" enda og forsterkeren har full kontroll. Gleder meg til ny signalkilde kommer på plass. Cayin 251 har forbedringspotensiale. ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    På grensen til rørete tanker :)

    Advarsel om en del ufiltrerte ufordøyede tanker;

    Denne hobbyen fasinerer meg. Har en veldig inspirert lydperiode for tiden. Det ligger svar på uløste spørsmål rundt hver sving.

    På grunn av 500 kr i lydplater har jeg bedre lyd hjemme enn jeg har hatt noen gang. Nyter å fintune akkustikken.
    Føler at jeg endelig hører hvilket anlegg jeg har og jeg gleder meg virkelig til hver eneste lyttesession.

    Må innrømme at jeg er nødt til å svelge noen kameler etterhvert, hvor mange vet jeg ikke.

    En tanke som har slått meg er om jeg hadde hatt samme oppsettet hvis jeg hadde hatt denne akkustikken i rommet da jeg testet komponentene?
    En annen er om man kan høre gjennom romakkustikken, jeg har tidligere ment dette, men er det bare tull?

    Får en del år siden var jeg en ekte hifi-entusiast som hørte forskjeller på alt. Jeg ble i sin tid veldig overrasket over at noen kunne mene at de ikke hørte forskjell på kabler og det tok meg lang tid før jeg fant ut at kabler har en marginal innvirkning på lyden.
    Jeg har at mange mener at det er viktigere å ha et godt lytterom enn anlegg. Dette har jeg inntil nylig ment at har vært tøv, for akkustikken kan ikke gjøre prestasjonene til komponentene bedre.
    Etter å ha lekt litt med noen fleksible hjørneabsorbenter kan jeg tune visse deler av frekvensområdet ganske effektivt.
    Etter å ha tunet en akkustisk Sigvart Dagslandplate til å lyde nært perfekt i mine ører satte jeg på Leif Ove Andsnes Pictures at an Exhibition. Hvorpå anslagene var blitt mye dusere av den siste tuningen og langt nær optimalt.

    Jeg vet at to forskjellige forsterkere kunne laget samme forskjeller ved bytte. Når jeg nå kan tune rommet etter ønske, hvor viktig er egentlig anleggets egenlyd når det er såpas lett å påvirke frekvensresponsen!?

    Nå ser jeg at de samme type menneskene som første gang gjorde meg obs på at kabler ikke betyr så mye, sier at Hypex forsterkere holder i bøtter og spann og at et godt lydkort er mer nøytralt enn den beste aktive forforsterker.

    For ikke lenge siden lo jeg litt av disse påstandene, men i lys av de siste ukers eksprimentering er jeg blitt mer i tvil.
    Hvor stor forskjell hadde det vært med en Hypexforsterker og et godt lydkort sammenlignet med Diablo. Kunne jeg tunet forsterkerens egenlyd med akkustikken?

    Ett annet spørsmål jeg stiller meg er om det går an å få 100 prosent kontroll på frekvensresponsen i bassen uten eq av noen form. Nå må jeg gi og ta litt, men ser for meg at det blir vanskelig å få det perfekt uten.

    Var i en diskusjon med Lyngen på en av trådene i hifigenerelt hvor han plutselig kommenterte mine høyttalers tuning av lyden. Han mener at Respons ikke er like nøytrale som Focal. Dette kan sikkert være riktig, men finnes det egentlig nøytrale høyttalere som man kan generalisere hvordan lyder på bakgrunn av et rom?

    Tenker på hvilken grad rommene til journalistene i for eksempel Fidelity påvirker testresultatet. De må ha en vanskelig jobb....

    Jeg lurer på hva som er mitt lydideal: Er det å ha et oppsett som spiller med en spesiell frekvesngang hvor hver lydproduksjon kommer frem i lys av denne eller er det en spesielt tilpasset frekvesngang til hver enkelt cd som jeg "skrur" til selv tilpasset min smak?

    Det viktigste med denne midlertidige platformen er at jeg VIRKELIG nyter musikken hjemme nå og lurer litt på hvor mye bedre det egentlig kan bli. Finnes det noen særlige makroforbedringer igjen etter at jeg har fått profesjonell bistand til akkustikken og med en fungerende eq/dsp?

    Har skjønt at det finnes medlemmer på forumet med ambisiøse oppsett på alle fronter. "Sluket" skrev i en tråd denne uken at det ikke lenger var kvantesprang i forbedringer av lyden hans, men små forbedringer gjennom flere år gir resultater.

    For en deilig hobby vi har!

    God natt!
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Veldig spennende dette, Trompeten :)

    Var det noen som skrøyt av noen bilder her?

    En dag som passer til uken? Opptatt på torsdag kveld foreløpig.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    På grensen til rørete tanker :)

    Advarsel om en del ufiltrerte ufordøyede tanker;

    Denne hobbyen fasinerer meg. Har en veldig inspirert lydperiode for tiden. Det ligger svar på uløste spørsmål rundt hver sving.

    På grunn av 500 kr i lydplater har jeg bedre lyd hjemme enn jeg har hatt noen gang. Nyter å fintune akkustikken.
    Føler at jeg endelig hører hvilket anlegg jeg har og jeg gleder meg virkelig til hver eneste lyttesession.

    Må innrømme at jeg er nødt til å svelge noen kameler etterhvert, hvor mange vet jeg ikke.

    En tanke som har slått meg er om jeg hadde hatt samme oppsettet hvis jeg hadde hatt denne akkustikken i rommet da jeg testet komponentene?
    En annen er om man kan høre gjennom romakkustikken, jeg har tidligere ment dette, men er det bare tull?

    Får en del år siden var jeg en ekte hifi-entusiast som hørte forskjeller på alt. Jeg ble i sin tid veldig overrasket over at noen kunne mene at de ikke hørte forskjell på kabler og det tok meg lang tid før jeg fant ut at kabler har en marginal innvirkning på lyden.
    Jeg har at mange mener at det er viktigere å ha et godt lytterom enn anlegg. Dette har jeg inntil nylig ment at har vært tøv, for akkustikken kan ikke gjøre prestasjonene til komponentene bedre.
    Etter å ha lekt litt med noen fleksible hjørneabsorbenter kan jeg tune visse deler av frekvensområdet ganske effektivt.
    Etter å ha tunet en akkustisk Sigvart Dagslandplate til å lyde nært perfekt i mine ører satte jeg på Leif Ove Andsnes Pictures at an Exhibition. Hvorpå anslagene var blitt mye dusere av den siste tuningen og langt nær optimalt.

    Jeg vet at to forskjellige forsterkere kunne laget samme forskjeller ved bytte. Når jeg nå kan tune rommet etter ønske, hvor viktig er egentlig anleggets egenlyd når det er såpas lett å påvirke frekvensresponsen!?

    Nå ser jeg at de samme type menneskene som første gang gjorde meg obs på at kabler ikke betyr så mye, sier at Hypex forsterkere holder i bøtter og spann og at et godt lydkort er mer nøytralt enn den beste aktive forforsterker.

    For ikke lenge siden lo jeg litt av disse påstandene, men i lys av de siste ukers eksprimentering er jeg blitt mer i tvil.
    Hvor stor forskjell hadde det vært med en Hypexforsterker og et godt lydkort sammenlignet med Diablo. Kunne jeg tunet forsterkerens egenlyd med akkustikken?

    Ett annet spørsmål jeg stiller meg er om det går an å få 100 prosent kontroll på frekvensresponsen i bassen uten eq av noen form. Nå må jeg gi og ta litt, men ser for meg at det blir vanskelig å få det perfekt uten.

    Var i en diskusjon med Lyngen på en av trådene i hifigenerelt hvor han plutselig kommenterte mine høyttalers tuning av lyden. Han mener at Respons ikke er like nøytrale som Focal. Dette kan sikkert være riktig, men finnes det egentlig nøytrale høyttalere som man kan generalisere hvordan lyder på bakgrunn av et rom?

    Tenker på hvilken grad rommene til journalistene i for eksempel Fidelity påvirker testresultatet. De må ha en vanskelig jobb....

    Jeg lurer på hva som er mitt lydideal: Er det å ha et oppsett som spiller med en spesiell frekvesngang hvor hver lydproduksjon kommer frem i lys av denne eller er det en spesielt tilpasset frekvesngang til hver enkelt cd som jeg "skrur" til selv tilpasset min smak?

    Det viktigste med denne midlertidige platformen er at jeg VIRKELIG nyter musikken hjemme nå og lurer litt på hvor mye bedre det egentlig kan bli. Finnes det noen særlige makroforbedringer igjen etter at jeg har fått profesjonell bistand til akkustikken og med en fungerende eq/dsp?

    Har skjønt at det finnes medlemmer på forumet med ambisiøse oppsett på alle fronter. "Sluket" skrev i en tråd denne uken at det ikke lenger var kvantesprang i forbedringer av lyden hans, men små forbedringer gjennom flere år gir resultater.

    For en deilig hobby vi har!

    God natt!
    Et reflektert og godt innlegg av en med musikalsk bakgrunn i bøtter og spann. Meget interessant det du skriver her, men ikke overraskende. Akustikktilltak må til for å komme lengre inn i opptaket ;D

    Må kommentere det med farget skrift. Mener det er umulig å få til en "perfekt" frekvensrespons i et rom uten store akustikktiltak og en form for eq.
    I en dagligstue der det settes begrensninger i hva som er tillates av "Sjefen", vil aldri funke optimalt selv med dsp,eq og alt det der.

    Mvh-
    Tor
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    En annen er om man kan høre gjennom romakkustikken, jeg har tidligere ment dette, men er det bare tull?
    Ja, det er bare tull - det kan man ikke. Ører og hjerne hos mennesker er innrettet slik at vi klarer ikke å skille direktelyd fra reflektert lyd som kommer i kort avstand fra direktelyden. Ingen klarer dette, uansett.

    Den største akustiske oppgraderingen av lytterommet får man ved å få kontroll på tidlige refleksjoner, dvs få disse ned i nivå med demping eller diffusjon.

    Jeg har lagt merke til at såkalte "akustikere" (som har vært innesperret på universiteter osv altfor lenge) kun er opptatt av etterklangstid. Det er å begynne i feil ende etter min mening. Fikser man tidlige refleksjoner med tilstrekkelig bredbåndede tiltak, så kommer mye av de gjenstående utfordringene til å fikse seg sjøl.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Velkommen til den andre siden Trompetnerd. :)
    Og fortsatt har du neppe opplevd virkelig "high-end" tiltak. Det krever litt mer jobbing, målinger, riktig bruk av tykkelse/densitet og følge et akustisk prinsipp. Så her har du fortsatt mye å gå på.

    En kommentar til det du nevner med elektronikk. Man sier ikke at det holder meg lydkort og Hypex fordi elektronikken ikke spiller noen særlig rolle. Men fordi at begge deler holder svært høyt nivå og representerer noe av det beste når elektronikken skal være transparent. God elektronikk trenger ikke å koste mye.

    EQ og tanker om Audiolense er ikke min anbefaling. I øvre frekvensområdet kan det bare gjøre det mindre dårlig IMO. EQ til å ta peaker i bassen er derimot mer spiselig. Men det er selvsagt best å ta det med tiltak.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oi, innlegg fra hele akustikkmafiaen jo.... ;D

    Jeg har egentlig alltid hatt en fot i akkustikksiden Orso (du ser vel hva tråden heter ;)), men har ikke hatt mulighet før nå og du har rett i at jeg ikke ante hvor mye bedre lyden i stua kunne bli, men er nok fortsatt et stykke til jeg står uti det med begge bena. ;)
    Tror noe av grunnen er at jeg aldri har hatt nok dempematriale samtidig for et godt resultat.
    Min erfaring er at kun demping av førsterefleksjon gir en litt "manipulert" signatur eller hvis mer enn første og andre refleksjon på sideveggene ble dempet. Når jeg da har dempet bakveggen har det ikke fungert. Derimot, når frontveggen ble dempet strategiske plasser samtidig med første og andrerefleksjon gjorde demping av bakveggen virkelig susen. Forbedringspotensialet jeg hører nå går på mer demping og ikke annen høyttaler. At det ligger et stort potensiale fortsatt der har du nok oppmuntrende rett i. ;D


    Det jeg skriver med forsterkere og høyttalere er bare tanker fra min side, men siden kabeldebatten har jeg fulgt objektive argumenter med større interesse enn tidligere. Jeg har fortsatt tenkt å blindteste en god surroundreciever mot Diablo min en gang med stor nysjerrighet. :)
    Jeg har selv drømt (spart penger) om ny forsterker en stund ønsker å tipse andre i min situasjon om å kanskje forsøke akkustikktiltak og en moderne forsterker før de tror at en highendforsterker løser problemene, men ikke fortvil, er fortsatt av den oppfatning at Diablo er en musikkformidler av rang og at Antileon en klasse bedre en det igjen. ;) Fremtiden vil vise om jeg har grunn til å skifte mening....

    8X12: Jeg vet du har rett i at det ikke kan bli optimalt i stua, men det kan bli j..... bra. Tror jeg får mulighet til å bygge et hus rundt et optimalt lydrom i fremtiden, da skal vi to ta en prat eller fler. ;)

    MR.T: Min erfaring er at det finnes folk som er gode i jobben sin og folk som er dårlig i jobben sin. Det er ingen garanti for at en akkustiker er god selv om han har utdannelse. Bare se på konsertsalene og kinoene vi har i landet. Selv om jeg tror du har rett i at jeg ikke kan høre gjennom akustikken gav ikke dempingen noen overraskelser om hvordan anlegget mitt lød. De gode egenskapene kommer bare bedre frem, så 100% overbevist er jeg ikke. ;)

    EHED: Bilder ja.... :-[ Kommer.... (om noen uker) Kommende uke har jeg en turbouke med 12-14 timer levende musikk hver dag, :) (skal spille inn musikk til zombiteateret til Erlend Skomsvoll +++), men neste uke ser bra ut.
    Vi avtaler nærmere...

    Til slutt en plateanbefaling som viser hvor skapet skal stå:
    Edit: Hva lyd, opptaksteknikk og produksjon angår.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fiolin:
    I går spilte jeg med en strykekvintett fra Oslo Filharmonien og satt uvanlig nærme og talte pauser. ;) Satt cirka en meter unna 1. og 2. fiolinisten, 3 meter unna bratsj, cello og bass.
    Da fikk jeg god tid til å reflektere over hvordan nærfelt fiolin lyder. Riktignok satt jeg ikke over instrumentene som mikrofonene ofte gjør.
    Med dynamikktråden friskt i minne tenkte jeg det kunne være interessant for flere å dele disse intrykkene.

    Det første som slår meg er hvor lite "gnissing" jeg hører og hvor mye "treverkslyd" fra kassene jeg hører. Dynamikken er som på et godt stereoanlegg, men mikrodynamikken og transientresponsen er ekstrem.
    Ørene blir "mettet" av overtoner ofte.

    Det er denne "treverkslyden" som jeg synes er så fantastisk med å høre levende orkester spille. Det ligger så utrolig mye klangfarger i denne. Det er ikke lange avstanden man trenger å bevege seg før mesteparten av mikrodynamikken er borte fra strykerene.

    Jeg er midt i en periode der jeg prøver ut akkustikktiltak og leter etter denne treverkslyden i anlegget mitt, men finner den ikke. Hvor er den? Etter å ha lett gjennom alle kammermusikkstrykeplatene mine fant jeg en plate med "Hagen Quartet" som spiller Beethoven. Dette er den innspillingen som kommer tettest på virkeligheten. Etter min smak er ikke denne perfekt oppmikket, litt skjev balanse, men klangen er god.

    Det jeg hører på anlegget mitt er forskjellig buebruk på moderne strenger, fingre som hamrer på halsen og harpiks. Plutseligheten og dynamikken er
    faktisk ikke så værst og oppleves VELDIG tett på, men treverket hører jeg ikke selv om jeg legger godviljen til. Mener Bryston 28B var god til å få frem slike klangfarger, men det er så lenge siden jeg hørte disse monoblokkene på eget anlegg at jeg ikke tør å slå det fast.

    Enkelte på forumet mener at næropptak av strykere klinger skarpt på grunn av nærmikkingen. Det vil jeg herved si meg bastant i mot. Tror tvert om at jo nærmere du kommer jo mer treverk og klangfarger hører man.

    Stemningsrapport

    I dag begynte jeg uten akustikktiltak i rommet og satt opp litt etter litt. I dag hørte jeg INGEN negative bivirkninger ved tiltakene etterhvert som jeg plasserte.

    Innen en kort periode (par uker) kommer sannsynligvis EHED på besøk og vil sikkert gi en rapport om hvordan dette oppsettet lyder, så det kan være stor fallhøyde å beskrive lyden selv først, men jeg gjør det likevel. :)

    For meg er har det siste halvåret gjort anlegget mer levende. Først med Diablo som jeg opplever som en åpenbaring i forhold til tidligere forsterkersett.
    Og så med egne akkustikktiltak. Jeg sitter og å lytter på samme måte som på konsert. Anlegget er blitt mindre forutsigbart.

    Hva mangler: Jeg har etter mitt skjønn noen "hull" i holografien og i frekvensresponsen. Etterklangen i rommet er nok fortsatt i lengste laget. Dypbassen henger så vidt med. Den er langt unna brutal.

    Har tro på at mange flere brikker vil falle på plass det neste halvåret. :)

    Platen med den mest naturtro strykerlyden i min samling
    Utrolig bra spilt også ;D:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.901
    Antall liker
    4.343
    Jeg synes at man får den klart beste strykerlyden på opptak av små besetninger. Kammerorkester er ofte bra her. Ellers så tror jeg Anne Sophie Mutter har bra med treverk i lyden.

    Jeg er ellers enig i det du skriver om hvordan strykerne låter live. Jeg har sittet noen ganger langt foran i salen på høyre side når Stavanger symfork har hatt konsert. Da hører man mye godlyd fra strykerne ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk, Trompetnerd! Befriende å lese erfaringene dine. Det er akkurat dette jeg har både opplevd live og fokusert på å gjenskape hjemme selv, klangfargene, overtonestrukturen og den sonore og rike klangen av instrumentkroppen. Min erfaring er i alle fall at jeg ikke landet før jeg begynte å bruke kresne og virkelig godt konstruerte klasse A- rørforsterkere. Da kom klangen hjem til far. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn