Trommiser, er de musikere?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Mange bra trommeslagere i denne tråden, slenger med et par av mine favoritter også:

John Blackwell som var en del av bandet til Prince.


En annen favoritt er Cozy Powell, kanskje ikke den helt beste men jeg likte lyden hans og han var jo en del av noen band som jeg liker veldig godt.

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
De beste trommisene er de som kjenner den gamle vitsen om gentlemen & sekkepiper, og de trenger ikke en trailer til trommesettet sitt.

Jon Christensen
Manu Kache
Brian Blade
Tony Williams
Jim Keltner
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.396
Torget vurderinger
2

Ung gutt som prøver å tjene til nytt slagverk?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Det er veldig mange trommiser der ute som er teknisk sett ekstremt gode. Men jeg foretrekker de som har sin egen "sound", de man kjenner igjen med en eneste gang. Den lista er ikke veldig lang for min del, men noen av de er: Ringo Starr, Nick Mason, John Bonham, Manu Katche, Phil Collins, og eh.. ja det var vel det. :)
Hva med å legge til Alan White? Han har vært med på en del innspillinger i tillegg til YES, kan man trygt si,

 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Fant ingen annen tråd om trommeslagere, men ville bare legge ut dette intervjuet med Gregg Bissonette et sted.

 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Vi har tråder om gitarsoloer, basoloer og trommesoloer. Sistnevnte kan ofte bare være en som dæljer løs i noen minutter...
De som "dæljer løs" pleier å bli sittende alene rimelig kjapt når resten av bandet gir han fyken.....
Trommisen er selve ryggraden i et band......ref. musikere
 
P

parafinoksen

Gjest
En av favorittene mine er Pick Withers fra Dire Straits, særlig på de to første DS-platene. Han bidro noe helt enormt til DS-lyden i den tidlige fasen. Han var engasjert og «på» uten å være masete. Utrolig smakfull og elegant spillestil. Han forlot bandet da de begynte å spille på store arenaer og det ble, etter eget utsagn, fryktelig høyt volum på scenen. Det at Knopfler utviklet smådiktatoriske tendenser på den tiden, gjorde ikke saken bedre. Virkelig synd de skilte lag. Tror Withers' stil hadde passet ypperlig til Knopflers musikk i solokarrieren.
 
P

parafinoksen

Gjest
De som "dæljer løs" pleier å bli sittende alene rimelig kjapt når resten av bandet gir han fyken.....
Trommisen er selve ryggraden i et band......ref. musikere
Å spille sammen med en dårlig trommis, gjerne sammen med en dårlig bassist, er rett og slett helt forferdelig.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Bobby Jarzombek.

Føler noen i bandet at de er litt i usync med trommene kan de være trygg på at det er de selv som er ute, ikke Bobby.

 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.080
Antall liker
2.501
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Er det noen tvil om at nerven og driven kommer fra ur rytmen " og noen har det mer enn andre ?
Terrry ,,,en av flere

 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.080
Antall liker
2.501
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av mine sikkert minst 15 drum favs , har jeg med 3 ypperste for meg da ,,,, The human drum machine "Jojo mayer
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg nevnte Dire Straits over her. Terry Williams på livealbumet Alchemy gjør en helt formidabel jobb.

 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.080
Antall liker
2.501
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sorry får ikke sove før denne kommer med ,,, Reed mullens exelente drum performance her ,, RIP


 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den som tviler på om trommiser er musikere skal låne øre til:

Philly Joe Jones
Jeff «Tain» Watts
Elvin Jones
Jason Marsalis
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Steve Jordan knekker vel et par skarper per konsert. Han har styrt beaten for Keef i 35 år og overtatt krakken etter Charlie Watts i Stones.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Kan også ta med Mike Brzizicki fra Big Country, Steve Smith fra Journey m. fl.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
582
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
At Billy Cobham først kommer opp på side 2 i en tråd om "spillende" er jo oppsiktsvekkende :). Hans Spectrum var jo litt av e tromme revelation og et album eg fortsatt drar frem.

 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.475
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Syns vi bør ta med Jack DeJohnette i denne sammenheng.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.802
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid latt meg fascinere av trommiser som synger. Koring er flott, men lead blåser skallen min. Musikalitet.
Jeg klarer ikke å spille gitar og synge lead. Koring går bra.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ja det er tricky. Jeg har like stor respekt for de som kan spille bass og synge samtidig, for det er også mer utfordrende enn man skulle tro. Paul McCartney er et godt eksempel.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En musiker er vel gift med sitt instrument og det gjør jo en trommis til konebanker? ;D
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Noen trommiser er flinkere til å holde fast i stikkene enn andre....

 
Topp Bunn