Treveis HiFi-forsterker med DSP

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
I bilstereoverdenen er aktiv deling og tidskorrigering av elementene standard prosedyre for min del, og jeg har ikke brukt passive delefiltre der på godt over ti år nå.

Etterhvert som det dukket opp flere selvbygg i heimen, har det derfor irritert meg mer og mer at det som regel blir mye plunder og mange bokser når man skal ha aktivt delte høyttalere i stua - med mindre man sager hull i høyttalerne og installerer en flerveis plateforsterker, da. Ikke alltid det mest praktiske, det heller.

For et par år siden bygde jeg derfor en veldig enkel "alt-i-ett"-forsterker, med tre tokanals chip-amper (TDA7498E) på hver sin 5A/36VDC strømforsyning, en 12VDC strømforsyning og en Pioneer bilstereospiller med DSP (DEH-80PRS), CD-spiller, blåtann, USB, osv... Det gjorde livet enklere, men en lite fleksibel DSP og middelmådig kvalitet på chip-ampene gjorde at den havnet på hylla til slutt. Ikke hadde den helt stuefinish heller.

Jeg syns likevel idéen var god, så jeg klarte ikke legge det bak meg...i forrige uke tok jeg opp igjen tråden, og laget et chassis til to Hypex FA503 plateforsterkere isteden.

Det er et skjelett i MDF, dekket med rustfritt stål (polert og børstet) med "panser" på hver side i lakkert stålplate. Disse er magnetiske, kan enkelt tas av for å komme til inn-/utganger, og har luftespalter både på siden og toppen.

Front og bakplate er 3mm håndbørstet aluminium (hadde bare ubehandlet aluminium for hånden).

Effekten på klossen følger naturligvis FA503:
2 x 500W i 4 ohm til bass
2 x 500W i 4 ohm til mellomtone
2 x 100W til diskant

Terminalene ble den fjærbelastede typen man finner på større subwooferelementer, med mulighet for 8mm² tverrsnitt på lederen. I prinsippet kunne jeg montert hva som helst, men siden jeg ofte mikser og trikser, er dette en veldig praktisk løsning for mitt vedkommende.

Ilddåpen ble å drive to 4-ohms 18" subwoofere på en bryllupsfest, så forsterkerne ble brokoblet til 2 x 1000W, mens diskantkanalene ikke var i bruk.

Det var full rulle stort sett hele kvelden, og forsterkerne ble bare litt varmere enn "lunka", så designet med luftespalter fungerte bra. Viftene hjelper så klart også, når temperaturen stiger.

At fjernkontrollmodulen også fungerer som "clipping"-indikator, viste seg å være praktisk etterhvert som volumet økte utover kvelden 😆
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
Jeg har en minidsp nanodigi liggende. 8 kanals dsp med digitale coax utganger.

En vakker dag ser jeg for meg et alt i ett kabinett med ICE moduler. Har bare ikke funnet ut av volumkontroll delen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Skulle ønske de store kommersielle aktørene som allerede er inne på hjemmekinomarkedet med recivere kunne lage noe sånt som dette i betalbare prisklasser også. Har egentlig lurt en del på hvorfor det ikke finnes allerede, men handler vel som vanlig om tilbud og etterspørsel.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Samma her, tenkte meg to stk MiniDSP 2x4 HD, en for høyre og en for venstre kanal, men så er det volumontroll da?

Hypex er interessant, men de har vel ikke FIR enda tror jeg?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det største problemet med Hypex er ikke mangelen på FIR, men den forferdelige programvaren. Den er sinnsvakt mye dårligere enn programvaren til MiniDSP - rett og slett en kludge.

Johan-Kr
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
sku likt å se noen skille FIR fra IIR i blindtest med identisk nivå :)
Gjorde det lett både for bass og diskant crossover når jeg testa på en kompis og sønnen min. Begge foretrakk lineærfase framfor minimumfase, switch med samme nivå på fjernkontroll på minidsp.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Skulle ønske de store kommersielle aktørene som allerede er inne på hjemmekinomarkedet med recivere kunne lage noe sånt som dette i betalbare prisklasser også. Har egentlig lurt en del på hvorfor det ikke finnes allerede, men handler vel som vanlig om tilbud og etterspørsel.
Basert på tilbakemeldingene fra kundene, er en PC-konfigurert DSP ikke nødvendigvis entydig med brukervennlighet for "folk flest".

Og så er det ikke til å komme bort fra at periodisk softwarebugs ER et faktum enda, dessverre, noe som fort gjør det utfordrende for de som ikke egentlig sliter med teknikken også.

Men, Hypex er veldig behjelpelige med patcher og support, lyden er god, og prisen egentlig absurd lav for ytelsen på dette nivået.

Det har heller ikke vært noen tilbakemeldinger på at disse ampene ikke har vært verdt investeringen så langt - men et kommersielt, "nøkkelferdig" design basert på DIY-DSPene til Hypex, har jeg ikke helt trua på enda (selv om jeg vet de finnes på markedet).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Basert på tilbakemeldingene fra kundene, er en PC-konfigurert DSP ikke nødvendigvis entydig med brukervennlighet for "folk flest".

Og så er det ikke til å komme bort fra at periodisk softwarebugs ER et faktum enda, dessverre, noe som fort gjør det utfordrende for de som ikke egentlig sliter med teknikken også.

Men, Hypex er veldig behjelpelige med patcher og support, lyden er god, og prisen egentlig absurd lav for ytelsen på dette nivået.

Det har heller ikke vært noen tilbakemeldinger på at disse ampene ikke har vært verdt investeringen så langt - men et kommersielt, "nøkkelferdig" design basert på DIY-DSPene til Hypex, har jeg ikke helt trua på enda (selv om jeg vet de finnes på markedet).
Nei, altså det jeg etterlyser er en forsterker med omtrent samme brukergrensesnitt og teknologi som det man finner i typiske hjemmekinoforstkere, bare at man har innebygde delefiltre og mulighet for å dele aktivt i et rent stereosystem istedenfor multikanal med surround. Enkelt og intuitivt å bruke, og uten at prisen skyter i været.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Nei, altså det jeg etterlyser er en forsterker med omtrent samme brukergrensesnitt og teknologi som det man finner i typiske hjemmekinoforstkere, bare at man har innebygde delefiltre og mulighet for å dele aktivt i et rent stereosystem istedenfor multikanal med surround. Enkelt og intuitivt å bruke, og uten at prisen skyter i været.
Skjønte hva du mente, men jeg tviler på at det kommer - jeg holder i alle fall ikke pusten mens jeg venter.

Pioneer har gått denne veien med bilspillerne sine. Mange av dem har DSP med treveis aktivt filter i dag, ikke veldig avansert, men anvendelig. Hvor mange av brukerne som benytter det er noe helt annet, dessverre - og i dag bruker jo de fleste originalstereoen i bilene sine uansett (grøss).

Ellers lever de fleste jeg kjenner i Sonos-tidsalderen, så markedet skriker neppe etter disse enhetene...
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Hypex treveis plateforsterker med DSP fra minidsp ville gjort meg lykkelig.
 
M

MusicBear

Gjest
Hypex treveis plateforsterker med DSP fra minidsp ville gjort meg lykkelig.
Hva er det med Hypex sin DSP som ikke er bra nok?

Som et rent delefilter til høyttaleren den skal forsterke, er vel Hypex sin iboende DSP god nok vel?!
 
S

Syncrolux

Gjest
Ikke noe galt med hverken DSP eller forsterkere hos Hypex. Problemet er som andre har nevnt softwaren. Den er drit dårlig.
 
M

MusicBear

Gjest
Ikke noe galt med hverken DSP eller forsterkere hos Hypex. Problemet er som andre har nevnt softwaren. Den er drit dårlig.
Softwarwen i et sånt produkt, er ikke det en del av selve produktet da? Uansett; hva er galt med sotfwaren?
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Ikke noe galt med hverken DSP eller forsterkere hos Hypex. Problemet er som andre har nevnt softwaren. Den er drit dårlig.
Ekstremt intuitiv er den ikke, og det er som nevnt en del bugs, men det fungerer stort sett veldig greit.

Totalpakken er tiltalende, alt tatt i betraktning.

Selv den rimeligste treveisutgaven gir 350W per høyttaler og DAC, og kommer på 10k (pluss evt. kabinett, hver sin smak). Det holder vel til de aller fleste HiFi-høyttalerne på markedet i dag.

Jeg vet ikke engang om helt "basic" tokanals effekttrinn kan by på samme effekt til den prisen, langt mindre med Ncore-kvaliteter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Skjønte hva du mente, men jeg tviler på at det kommer - jeg holder i alle fall ikke pusten mens jeg venter.

Pioneer har gått denne veien med bilspillerne sine. Mange av dem har DSP med treveis aktivt filter i dag, ikke veldig avansert, men anvendelig. Hvor mange av brukerne som benytter det er noe helt annet, dessverre - og i dag bruker jo de fleste originalstereoen i bilene sine uansett (grøss).

Ellers lever de fleste jeg kjenner i Sonos-tidsalderen, så markedet skriker neppe etter disse enhetene...
Tror dessverre du har rett, men en slik forsterker hadde på en måte vært mitt drømmeprodukt innen elektronikk. Hadde gjort det litt enklere å få seg drømmehøyttalerne også, kan man si. :)
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Tror dessverre du har rett, men en slik forsterker hadde på en måte vært mitt drømmeprodukt innen elektronikk. Hadde gjort det litt enklere å få seg drømmehøyttalerne også, kan man si. :)
Om FIR-filtre er det utslagsgivende, har MiniDSP også plateforsterkere. De er litt dyrere per watt enn FusionAmpene, og du måtte hatt fire av dem for å få et treveis oppsett - men da kunne du enten hatt fireveis deling eller brokoblet to av dem til bass 😁
 
M

MusicBear

Gjest
Tror dessverre du har rett, men en slik forsterker hadde på en måte vært mitt drømmeprodukt innen elektronikk. Hadde gjort det litt enklere å få seg drømmehøyttalerne også, kan man si. :)
Er det da ikke bare å kjøpe en sånn «drøm» av en Hypex innbygningsforsterker, få bygget drømme-kabinettet med drømme-høyttalere i, bruke Hypex’n som delefilter + kraft og drite i at den kunne/burde vært brukt til å analysere/bearbeide lytterommet også men blåse i det pga. knotete software.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Programvaren er som sagt dårlig skrudd, men når du er ferdig mekka, bruker du ikke denne programvaren mye. Romkorreksjon på dette må du sette opp manuelt - det er ikke Dirac eller annen automatikk.


AD og DA, derimot, er knallgode hos Hypex. Forsterkermodulene likeså. Jeg har DLCP, UcD og nCore.

miniDSP er vel ikke i nærhet på AD/DA før du kommer opp på SHD-serien. HD serien er vel ok. De rimeligere produktene støyer en del (jeg har en OpenDRC DA8)

Johan-Kr
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Om FIR-filtre er det utslagsgivende, har MiniDSP også plateforsterkere. De er litt dyrere per watt enn FusionAmpene, og du måtte hatt fire av dem for å få et treveis oppsett - men da kunne du enten hatt fireveis deling eller brokoblet to av dem til bass 😁
Det utslagsgivende er at jeg er helt teknisk inkompetent og fullstendig uinteressert i å bruke "vanskelig" software, så hvis jeg ikke får det i en ferdigutviklet plug&play enhet uten barnesykdommer og nykker, som i en tidligere nevnt hjemmekinoforsterker, så er det ikke aktuelt for min del. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er det da ikke bare å kjøpe en sånn «drøm» av en Hypex innbygningsforsterker, få bygget drømme-kabinettet med drømme-høyttalere i, bruke Hypex’n som delefilter + kraft og drite i at den kunne/burde vært brukt til å analysere/bearbeide lytterommet også men blåse i det pga. knotete software.
Nei. Ikke for min del. Jeg måtte hatt en ferdig pakke for at det skulle være aktuelt. Og ser gjerne at det står Denon, Yamaha, eller f.eks. Parasound på fronten.
 
S

Syncrolux

Gjest
Softwarwen i et sånt produkt, er ikke det en del av selve produktet da? Uansett; hva er galt med sotfwaren?
Da snakker jeg om den softwaren som brukes for å konfigurere modulene, og sette opp EQ kurver.

Den er knotete, lite intuitiv og treg. Følger ingen vettuge standarder for hvordan dialogbokser og felter burde oppføre seg. Ingen mulighet for å eksportere EQ settingene til f.eks en XML fil, noe det burde vært. Ikke mulig å justere EQ realtime, slik som selv enkle billige DSP-bokser som Behringer har. Ikke mulig å se EQ kurven av alle kanalene samtidig, men ser bare en kanal om gangen. Ikke mulig å se EQ punktene som en liste - de er bare dotter på en graf som man så må klikke på, og når man gjør det så er man garantert at de endrer seg. Ikke mulig å gjøre klipp og lim av EQ punkter. Ikke mulig å konfigurere flere DSP'er samtidig, selv om man "linker" sammen flere moduler (aka Master/Slave).

En annen og litt værre ting er at EQ settingene finnes bare ett sted - i den konfig filen man lagrer på PC'en. De finnes IKKE inne i selve DSP modulen. Så - hvis man mister konfig filen har man ingen mulighet til å trekke EQ settingene ut fra selve modulen og man er helt nødt til å starte forfra hvis man vil endre på noe. Det er også svært problematisk å flytte konfig-filene fra en PC til en annen. Jeg har egentlig aldri fått dette til å virke når jeg tenker meg og, og inntil flere ganger har jeg måttet starte på nytt. Jeg er ingen kløne på PC heller...

Jeg har hele åtte Hypex FusionAmp moduler i anlegget mitt. Hovedgrunnen er at de låter veldig bra, og det er svært mye for penga.
 
S

Syncrolux

Gjest
Skulle ønske de store kommersielle aktørene som allerede er inne på hjemmekinomarkedet med recivere kunne lage noe sånt som dette i betalbare prisklasser også. Har egentlig lurt en del på hvorfor det ikke finnes allerede, men handler vel som vanlig om tilbud og etterspørsel.
Det hadde vært en våt drøm å ha en 11.2 receiver med mulighet for tre-veis deling av alle høyttalere, og automatisk oppsett av deling, EQ og romkorreksjon. Men ... ahem... det betyr 33 forsterkerkanaler og 35 DSP kanaler. Det vil bli dyrt og digert. Men når man ser hvor mange som faktisk kjøper svindyre Trinnov prosessorer, så er det nok et visst market for det.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.769
Antall liker
10.573
Torget vurderinger
10
miniDSP er vel ikke i nærhet på AD/DA før du kommer opp på SHD-serien. HD serien er vel ok. De rimeligere produktene støyer en del (jeg har en OpenDRC DA8)

Johan-Kr
Det er her jeg tenker at en løsning med nanodigi er fin. Da kan jeg velge dacer fra øverste hylle?

Hva finnes forresten?
 
M

MusicBear

Gjest
Da snakker jeg om den softwaren som brukes for å konfigurere modulene, og sette opp EQ kurver.

Den er knotete, lite intuitiv og treg. Følger ingen vettuge standarder for hvordan dialogbokser og felter burde oppføre seg. Ingen mulighet for å eksportere EQ settingene til f.eks en XML fil, noe det burde vært. Ikke mulig å justere EQ realtime, slik som selv enkle billige DSP-bokser som Behringer har. Ikke mulig å se EQ kurven av alle kanalene samtidig, men ser bare en kanal om gangen. Ikke mulig å se EQ punktene som en liste - de er bare dotter på en graf som man så må klikke på, og når man gjør det så er man garantert at de endrer seg. Ikke mulig å gjøre klipp og lim av EQ punkter. Ikke mulig å konfigurere flere DSP'er samtidig, selv om man "linker" sammen flere moduler (aka Master/Slave).

En annen og litt værre ting er at EQ settingene finnes bare ett sted - i den konfig filen man lagrer på PC'en. De finnes IKKE inne i selve DSP modulen. Så - hvis man mister konfig filen har man ingen mulighet til å trekke EQ settingene ut fra selve modulen og man er helt nødt til å starte forfra hvis man vil endre på noe. Det er også svært problematisk å flytte konfig-filene fra en PC til en annen. Jeg har egentlig aldri fått dette til å virke når jeg tenker meg og, og inntil flere ganger har jeg måttet starte på nytt. Jeg er ingen kløne på PC heller...

Jeg har hele åtte Hypex FusionAmp moduler i anlegget mitt. Hovedgrunnen er at de låter veldig bra, og det er svært mye for penga.
Jo, men, som en iboende forsterker i en aktiv høyttaler med utgangspunkt i bruk av dens DSP/andre effekter så er vel FA "funksjonene" bra nok som delefilter!?!?
 
Sist redigert av en moderator:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
929
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Ett annet moment jeg sliter med er at Hypex ikke støtter Mac, kun PC. Men jeg skjønner at det har gode kvaliteter. Jeg har gode erfaringer selv med Hypex moduler og det er kanskje på tide å gjøre ett forsøk på en fusion treveis
 
S

Syncrolux

Gjest
Jo, men, som en iboende forsterker i en aktiv høyttaler med utgangspunkt i bruk av dens DSP/andre effekter så er vel FA "funksjonene" bra nok som delefilter!?!?
Jada. Ikke noe galt med hverken forsterkere eller DSP. Problemet er at det er knotete og konfigurere de i utgangspunktet. Men hvis man tenker "set-and-forget" så er det jo helt uproblematisk. Når det er sagt så ville jeg nok definitivt brukt DSP'en til å EQ'en høyttalerens respons in-room også, i stedet for å innføre enda en DSP for såkalt romkorreksjon.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ett annet moment jeg sliter med er at Hypex ikke støtter Mac, kun PC. Men jeg skjønner at det har gode kvaliteter. Jeg har gode erfaringer selv med Hypex moduler og det er kanskje på tide å gjøre ett forsøk på en fusion treveis
Det skal gå an å bruke Mac hvis du installerer Windows i en virtuell maskin og deler ut USB porten til denne virtuelle maskinen. Har ikke prøvd sjøl, men det skal i teorien virke. Windows 10 kan installeres uten noen lisens, og er da per def gratis.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det hadde vært en våt drøm å ha en 11.2 receiver med mulighet for tre-veis deling av alle høyttalere, og automatisk oppsett av deling, EQ og romkorreksjon. Men ... ahem... det betyr 33 forsterkerkanaler og 35 DSP kanaler. Det vil bli dyrt og digert. Men når man ser hvor mange som faktisk kjøper svindyre Trinnov prosessorer, så er det nok et visst market for det.
Det er jo 'doable', men syns det hadde vært en fin start om noen lagde en sånn stereoforsterker. Da kunne man bare kjøpt seg noen kule drivere og sannsynligvis fått det til å spille ganske greit. :)
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Det hadde vært en våt drøm å ha en 11.2 receiver med mulighet for tre-veis deling av alle høyttalere, og automatisk oppsett av deling, EQ og romkorreksjon. Men ... ahem... det betyr 33 forsterkerkanaler og 35 DSP kanaler. Det vil bli dyrt og digert. Men når man ser hvor mange som faktisk kjøper svindyre Trinnov prosessorer, så er det nok et visst market for det.
Det kommer nok ikke til å skje da prisen blir alt for høy med tanke på at kanskje 5% av kundene vil benytte funksjonen. Derimot så kunne splittet digital signal bli tatt ut for hver kanal, og matchet med en eller flere selvstendige DSP moduler for aktiv drift vært en mulighet.

Det er jo 'doable', men syns det hadde vært en fin start om noen lagde en sånn stereoforsterker. Da kunne man bare kjøpt seg noen kule drivere og sannsynligvis fått det til å spille ganske greit. :)
En komplett løsning som dette vil nok aldri komme på OEM markedet, da det ikke finnes en passiv høyttaler uten delefilter på markedet. Det blir som at en bilprodusent lanserer en bil, men kunden må selv produsere eget drivstoff. Det bare skjer ikke. OEM og DIY mixes sjelden i en slik forstand.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
En komplett løsning som dette vil nok aldri komme på OEM markedet, da det ikke finnes en passiv høyttaler uten delefilter på markedet. Det blir som at en bilprodusent lanserer en bil, men kunden må selv produsere eget drivstoff. Det bare skjer ikke. OEM og DIY mixes sjelden i en slik forstand.
Det kan jo hende noen ville lansert slike høyttalere hvis forsterkerne ble tilgjengelige. Og en bedre analogi ville nok vært at kundene måtte bygge sine egne veier.

Dessuten synes jeg å huske at iallfall Linn har hatt noen slike løsninger tidligere hvor man kunne koble forbi delefilterne og kjøre aktivt, men detaljene er litt fuzzy.
 
S

Syncrolux

Gjest
Derimot så kunne splittet digital signal bli tatt ut for hver kanal, og matchet med en eller flere selvstendige DSP moduler for aktiv drift vært en mulighet.
Det tror jeg ikke kan bli en realitet i en multikanal løsning i alle fall. Det har noe med HDCP på HMDI å gjøre mener jeg.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Det tror jeg ikke kan bli en realitet i en multikanal løsning i alle fall. Det har noe med HDCP på HMDI å gjøre mener jeg.
I værste fall får man finne seg i litt ekstra ADC og DAC da, og bruke analog preout til ekstern(e) DSP moduler. Ikke at jeg ser hvordan det ikke skal være mulig å ta digital signaler etter prosessor men. Men nå er ikke den digitale delen min sterkeste side.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Det kan jo hende noen ville lansert slike høyttalere hvis forsterkerne ble tilgjengelige. Og en bedre analogi ville nok vært at kundene måtte bygge sine egne veier.

Dessuten synes jeg å huske at iallfall Linn har hatt noen slike løsninger tidligere hvor man kunne koble forbi delefilterne og kjøre aktivt, men detaljene er litt fuzzy.
Jeg har ikke noe tro på at høyttalerprodusenter ville fulgt de linjene, med tanke på hvor få som har evnen til å sette opp en aktiv løsning korrekt. Omdømme til produsenten ville nok fort blitt slaktet. Og det fordi folk flest ikke hadde klart å satt opp ting korrekt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er selvsagt teknisk mulig, men da bryter man med lovgivningen rundt DRM, HDCP og alt det greiene der.

Selv så tapper jeg signalet analogt etter receiveren for så kjøre det gjennom en AD/DA konvertering ifm DSP.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg har ikke noe tro på at høyttalerprodusenter ville fulgt de linjene, med tanke på hvor få som har evnen til å sette opp en aktiv løsning korrekt. Omdømme til produsenten ville nok fort blitt slaktet. Og det fordi folk flest ikke hadde klart å satt opp ting korrekt.
Softwaren måtte jo vært intuitiv og lett å bruke som sagt, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Om ikke jeg husker helt feil nå i forbifarten. så har vel trinnov (iallefall noen av de) digitale preout utganger.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Softwaren måtte jo vært intuitiv og lett å bruke som sagt, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i.
Hjelper lite med software om vedkommende bak spakene ikke har forståelsen som trengs vedrørende oppsett. Man kan ikke endre veldig på et delefilter til en bestemt høyttaler uten at det får store innvirkninger. Og da uten et delefilter i utgangspunktet, så skal det godt gjøres for mannen i gata og treffe i nærheten av rett på oppsettet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Om ikke jeg husker helt feil nå i forbifarten. så har vel trinnov (iallefall noen av de) digitale preout utganger.
Så vidt jeg kunne se bare de samme digitale utganger som en normal surround receiver - dvs kun 2-kanals stereo.
 
Topp Bunn