Politikk, religion og samfunn Trenger vi SOS Rasisme?

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Klassekampen, DN [..] har suverene featureavdelinger.
Det har vel vært ganske stor vandring fra den ene til den andre for journalister de siste årene så vidt jeg har skjønt. Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen kom jo selv fra DN.

S

Smorte24

Gjest
Reagerte litt på at det var europas største anti rasistisk organisasjon.

Fasan det må være utrolig mange rasister i Norge, trodde også at det var en lov i Norge om rasisme så jeg kan ikke skjønne at alle disse anti rasist organisasjonene får statsstøtte.

Hvis jeg starter en organisasjon som heter IKKE STJEL FRA HUSET MITT kan jeg da få statsstøtte?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gi støtten til økokrim i stedet så de har muligheter for å komme slike kriminelle organisasjoner til livs og får buret inn mafiosoene før de får påført samfunnet for stor skade.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
SOS rasisme er slik jeg ser det i media, en yterliggående snevertenkt organisasjon. De klarer ikke å se forskjell å se forskjell på mennesker og religion. Hvis jeg sier at jeg er imot islam. Blir jeg kaldt rasist. Hvis jeg er imot den katolske kirke, blir jeg ikke kaldt rasist.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
De er ikke lite frekke disse lederne i SOS Rasisme.

De er fra før under etterforskning for å ha trikset med medlemstallene. Kontingentinntektene tilsvarer 6,50 per oppgitte medlem.

Så ber de medlemmene melde inn familiemedlemmer, og betale 50 kroner for hver av dem. Dette er naturligvis ulovlig. Ingen kan være medlem av en organisasjon uten egen godkjennelse, eller foreldrenes dersom de er mindreårige.

http://www.dagbladet.no/2010/09/17/nyheter/sos_rasisme/innenriks/medlemsrot/fordelingsutvalget/13442863/

Så ber de om kontingent for oppdiktede mindreårige søsken til folk som aldri har meldt seg inn i organisasjonen. «Familiemedlemmene» skal visstnok være innrapportert fra de lokale leddene i organisasjonen.

http://www.dagbladet.no/2010/10/07/nyheter/innenriks/medlemsrot/lnu/fordelingsutvalget/13713486/

- Det er organisasjonsfrihet i Norge. Dersom folk er eller blir innmeldt i en organisasjon mot sin vilje eller viten, så er det et overgrep mot et menneske.

http://www.dagbladet.no/2010/10/08/nyheter/sos_rasisme/innenriks/medlemsrot/fordelingsutvalget/13732889/

Ledelsen i SOS Rasisme føler tydeligvis at det begynner å brenne under føttene: I den nye støttesøknaden er antall medlemmer kraftig redusert:

I de nye tallene er rundt 16 000 såkalte «familiemedlemmer», folk som er registrert i medlemsarkivet utifra sitt slektskap til SOS Rasismes vanlige medlemmer, trukket fra. SOS Rasisme bestrider departementets praksis og regelverk om at familiemedlemmer ikke kan telle som vanlige medlemmer.

http://www.dagbladet.no/2010/10/11/nyheter/sos_rasisme/innenriks/medlemsrot/medlemsjuks/13720230/

Trist å tenke på at støtten til denne organisasjonen har gått på bekostning av andre organisasjoner som driver lovlig og sårt trenger pengene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kjente Kjell Gunnar Larsen for snart 30 år siden, og gleder meg over bilder der han ser nedslått ut. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
baluba skrev:
Jeg kjente Kjell Gunnar Larsen for snart 30 år siden, og gleder meg over bilder der han ser nedslått ut. ;D
Det kan jeg godt forstå. Hvis det Dagbladet skriver stemmer så er det jo trist at han er på frifot. Tenk å kuppe en populær og i utgangspunktet positiv organisasjon og så gjøre den til en melkeku for et hemmelig politisk parti med formål å innføre kommunisme i landet gjennom væpnet revolusjon.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Tenk å kuppe en populær og i utgangspunktet positiv organisasjon og så gjøre den til en melkeku for et hemmelig politisk parti med formål å innføre kommunisme i landet gjennom væpnet revolusjon.
Det med kommunismen er nok bare et skalkeskjul, formålet med det hele er nok mere i retning av å berike seg selv !!

De er kontrarevolusjonære småborgerlige kapitalister, KLYNG DEM OPP I LYKTESTOLPENE !!! ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Spiralis skrev:
BT skrev:
Tenk å kuppe en populær og i utgangspunktet positiv organisasjon og så gjøre den til en melkeku for et hemmelig politisk parti med formål å innføre kommunisme i landet gjennom væpnet revolusjon.
Det med kommunismen er nok bare et skalkeskjul, formålet med det hele er nok mere i retning av å berike seg selv !!

De er kontrarevolusjonære småborgerlige kapitalister, KLYNG DEM OPP I LYKTESTOLPENE !!! ;D
Revolusjoner starter som regel med noen veldig idealistiske mennesker som raskt blir spilt ut over sidelinjen og til slutt ender det opp med at noen maktsyke mennesker kupper hele greia og smir et samfunn som er verre enn det som var. Men denne karen tror jeg nok mer tilhører sistnevnte kategori. Men i et land med frihet og demokrati blir det jo aldri noen revolusjon, så vi kan se på det hele som et ynkelig gufs fra fordums tid.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Strafferammen for medlemsjuks og svindel med offentlige tilskudd er 6 års fengsel. Hvorfor går denne mannen fortsatt løs?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Asbjørn skrev:
Strafferammen for medlemsjuks og svindel med offentlige tilskudd er 6 års fengsel. Hvorfor går denne mannen fortsatt løs?
Gjetning: Fordi han foreløpig ikke har blitt stilt for retten...?

Sist jeg sjekket var det ikke Dagbladet som var lovgivende, dømmende og utøvende myndighet i dette landet. Man kanskje er det noe jeg har gått glipp av...?

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Dagbladet er den 4. statsmakt, og har kanskje litt av æren/skylden for at mannen ser ut som han har fått igjennom trykkeriet sammen avisene...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:
Så hvorfor har han ikke det, ettersom det ser ut til at dette har pågått i mange år?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Asbjørn skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:
Så hvorfor har han ikke det, ettersom det ser ut til at dette har pågått i mange år?
Spennende spørsmål, synes du ikke? Synes du at Politiet skal begynne etterforskning av enkeltpersoner basert i Dagbladet førstesider? Kanskje burde noen anmelde organisasjonen eller enkeltpersoner i den, da, dersom de sitter på opplysninger av en slik art at det burde straffeforfølges?
Det burde være en selvfølge at folk ikke blir straffeforfulgt basert i hvordan saker SER UT i boulevardpressen!
På den annen side. Det er vel overveiende sannsynlig at NOE er galt i SOS-gjengen. Men JEG vet intet som tilsier at jeg skal anmelde dem. De som eventuelt gjør det, bør sette i gang kverna. Vi har et system som skal benyttes i slike saker. Gapestokk har kun unntaksvis vært en god idé.

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke vanskelig å være enig i det, selv om jeg ønsker Larsen alt vondt. Nesten, i alle fall. Frafall av familiemedlemmer ønsker jeg ham ikke, for eksempel. Forhåndsdømming i Akersgata bør ikke være rettskraftig, for å si det slik.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Selvsagt kan ikke tabloidpressen være politi, dommer og jury. Men jeg tenker på et eksempel Kristin Clemet brukte for noen år siden: Forestill deg en offentlig støtteordning hvor hver innbygger i landet betaler inn en krone i året, og at alle pengene går til meg. Du vil ikke gidde å gjøre noe særlig for å stoppe det, det er jo bare en skarve krone i året, men jeg vil sette himmel og jord i bevegelse for å opprettholde de 4.8 millioner kroner i lomma hvert år.

Derfor vil det alltid være vanskelig å fjerne generøse støtteordninger når de først er innført, og derfor må det være strenge kontrollordninger for mottakere av eventuell offentlig støtte. Her har Dagbla' begynt å nøste i noe som stinker ganske ille, diverse direktorater har iverksatt granskning, organisasjonen viser bare finger'n hver gang de blir bedt om å legge frem dokumentasjon, men jeg håper jo at granskerne etterhvert tar såpass til mot til seg at de anmelder rabagasten for svindel og dokumentfalsk, slik dette ser ut til å være. Så får den kverna male en stund, og forhåpentligvis får han sin dag i rettssalen, etterfulgt av det han fortjener. Hva det nå enn måtte være.

"Riktig" svar på mitt retoriske spørsmål om hvorfor denne figuren fortsatt går løs er at vi er så altfor naïve og godtroende med å dele ut offentlige midler i Norge. Vi kontrollerer ikke de opplysningene som gis, og hvis det er noe feil, så koker saken gjerne bort i kålen med "visste ikke" og "må da være rom for å gjøre en feil". Sammenlign med hvor strengt statens inntekter kontrolleres og hvilke konsekvenser det får om du har glemt å oppgi noe til beskatning.

Jeg mener, nesten helt oppriktig, at de fordømte ligningslistene som ligger ute på nett burde hatt en ekstra kolonne for "mottatt offentlig støtte", slik at tabloidpressen kunne veltet seg i "trygdetoppen" og "overføringsadelen" på samme måte som de fråtser i "inntektstoppen" og "formueadelen" nå. "Sjekk trygden i din gate!" "Trygdemottakernes 10-på-topp i din kommune!" Det ville i det minste vært symmetrisk, og kanskje det ville ført til en plutselig nedgang i statens utgifter også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
SOS Rasisme er stevnet for medlemsjuks.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Asbjørn skrev:
Jeg mener, nesten helt oppriktig, at de fordømte ligningslistene som ligger ute på nett burde hatt en ekstra kolonne for "mottatt offentlig støtte", slik at tabloidpressen kunne veltet seg i "trygdetoppen" og "overføringsadelen" på samme måte som de fråtser i "inntektstoppen" og "formueadelen" nå. "Sjekk trygden i din gate!" "Trygdemottakernes 10-på-topp i din kommune!" Det ville i det minste vært symmetrisk, og kanskje det ville ført til en plutselig nedgang i statens utgifter også.
Du advokerer et stygt, stigmatiserende overvåkningssamfunn. SOS rasisme og andre potensielle medlemsjuksere ville dessuten ikke vært rammet.

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:
Du advokerer et stygt, stigmatiserende overvåkningssamfunn. SOS rasisme og andre potensielle medlemsjuksere ville dessuten ikke vært rammet.

Honkey
Jeg tror han var ironisk, men jeg kan selvsagt ta feil.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.566
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:

Honkey
Jeg tror han var retorisk og at han argumenterte for at offentliggjøringen av skattelistene er uttrykk for et stygt, stigmatiserende overvåkningssamfunn,.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:

Honkey
Jeg tror han var retorisk og at han argumenterte for at offentliggjøringen av skattelistene er uttrykk for et stygt, stigmatiserende overvåkningssamfunn,.
Du tok 'n. Som sagt, nesten helt oppriktig, ... ;)

Poenget er fortsatt at staten utøver mye hardere kontroll på inntektssiden, tildels med stigmatiserende midler, enn på utgiftssiden. Disse løkene har sluppet unna med noe som ligner betenkelig på svindel og bedrag i årevis fordi de kunne dekke seg bak en god sak, og det har åpenbart ikke vært gode nok kontrollmekanismer til å stoppe det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
God underholdning å nøste litt i dette.

Tjen Folket som har kuppet SOS Rasisme har jo egen nettside, hvor de bl.a. forteller hva de står for.

Litt utklipp...

Kommunismen

Alternativet til kapitalisme er kommunismen. Kommunismen er et system hvor fellesskapet eier alle naturressurser, arbeidsredskaper, verktøy og maskiner. I et slikt samfunn er alle med å styre samfunnet og ingen hersker over andre. Bruksgjenstander skapes og tjenester utføres fordi det er behov for det og ikke fordi noen skal berike seg på andres bekostning. I et kommunistisk samfunn vil de viktigste avgjørelsene og eiendommene være underlagt styrer og råd som er valgt og styrt av alle. Kommunismen betyr at all sult og fattigdom er fjernet, og at alle er garantert å få nok til å leve godt. Kommunismen er et klasseløst samfunn hvor ingen grupper av mennesker undertrykker andre. Ingen samfunn har nådd kommunismen, men Sovjet og Kina var på vei da de hadde sosialisme.

De fem store

Marx, Engels, Lenin, Stalin og Mao blir kalt «de fem store». Det er hundrevis, tusenvis, av folk som har bidratt til kampen for kommunismen, men disse fem er i en divisjon for seg selv. Marx og Engels grunnla den vitenskaplige kommunismen. De stå i spissen for organiseringa av kommunister i Verden på sin tid. Det samme gjorde Lenin, Stalin og Mao, og de tilførte også viktige erfaringer og teorier. Disse fem sto sentralt i de viktigste kommunistiske kampene de siste 150 årene. Ingen av dem var feilfrie. Alle mennesker gjør dumme ting og tar feil av og til. Disse fem er ikke våre guder, men våre viktigste lærere – sammen med folket sjøl.

Væpna revolusjon

Borgerskapet gir ikke fra seg makta frivillig. Hver gang folk har prøvd å avskaffe kapitalismen, har de som styrer staten og kapitalen brukt makta si for å hindre det. Også i Norge har vi mange erfaringer med at staten og kapitalen bruker enorme ressurser mot folket. Hvis folket vil ha kommunisme, må vi gjøre revolusjon. I en revolusjon må folket være sterkere, også militært, enn borgerskapet. Revolusjoner er forskjellige fra land til land. I noen land kan soldatene vinnes for sosialismen, og da kan ikke borgerskapet bruke hæren mot folket. I noen land må folk gjøre som i Kina, og Nepal i dag, og lage sin egen hær for sosialisme. Vi sier at væpna revolusjon er den eneste måten å lage sosialisme. Ikke fordi vi liker vold eller våpen, men fordi historien er full av eksempler på at de som styrer bruker vold og våpen mot folk som gjør opprør. Godt forberedte og utrusta opprørere er det eneste som kan begrense vold i en revolusjon.

Maoismen

Vi er maoister fordi

• vi bruker Mao sine metoder for organisering og for ledelse
  • vi bruker masselinja, det vil si at vi jobber for at kommunistene skal ha djupe røtter i folket og spesielt de mest undertrykka i folket
  • vi jobber for å tjene folket, det vil si at folkets interesser alltid er viktigst
  • vi lærer av Maos teorier for folkekrigen, gjennom å bygge sterke baser hvor kommunistene har respekt og kan oppnå viktige seire
  • vi legger vekt på maoismens syn på at det finnes motsetninger i alle ting, vi er ikke redd for uenighet og verden er ikke svart-hvit. Det er ikke bare konflikt mellom arbeidere og kapitalister, men også mellom fattige og rike land, mellom kvinner og menn, mellom svarte og hvite. Kommunister må ikke se seg blinde på bare en konflikt
  • vi er enig i Mao sin analyse av at Sovjet ble statskapitalistisk etter Stalin, og mener hans kritikk av Sovjet rammer det systemet som ble laga i Kina etter Maos død *vi er enig i Mao sin vurdering av Stalin som mest bra, men med noen dårlige sider
  • vi mener kulturrevolusjonen i Kina var nødvendig og det er viktig at hele folket blir mobilisert til å slåss for kommunismen, også i et sosialistisk samfunn. Klassekampen fortsetter helt til vi når kommunismen
  • vi mener Mao gjorde mye av marxismen og leninismen mer tilgjengelig for folk og for kommunister

Ikke rart Dagbladet finner en del mangelfulle demokratiske prosesser i SOS Rasisme.

Dette er innledningen til Tjen Folkets sommerleir, holdt av nå mye omtalte Kjell Gunnar Larsen, som er så sentral i SOS Rasisme.

http://www.dagbladet.no/download/tekst.pdf

Det skal jo være hemmelig for utenforstående at de har kuppet SOS Rasisme, så de har gitt organisasjonen det klingende oppnavnet "Honning" i dokumentet.

Det snakkes mye om å bygge baseområder i talen.

"Hva betyr det i praksis at det eksisterer et kommunistisk baseområde?
  • Der vi kan sette dagsorden - der våre prioriteringer gjelder
  • Der det er lov å være kommunist
  • Der vi kan treffe mange folk som er virkelig opptatt av å sloss mot undertrykkelse og som ikke er opptatt av bare sin egen navle.

[...]

Vi har altså skapt et sånt baseområde, det er Honning, det er som Isak en gang utbrøt en fantastisk front, der kan en treffe mye ungdom som er mot rasisme, en kan treffe svart ungdom som er forbanna.

Har kan vi svømme som fisken i vannet, men det er ingen automatikk i dette, men jeg mener at vi i flere store byer i løpet av et år kan skape sterke sentrum i Honning, med mange lokallag og 30-40 aktivister og der vi leder viktige politiske kamper. Dette skrev jeg i fjor, det har allerede skjedd.

Det finnes mange muligheter for å bygge Honning som en brei front som både kan være politisk skarp og fungere som en møteplass, der folk også får dekka behova sine for et sosialt liv og kos, klapp og klem. "

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Folk sender altså barna sine til SOS rasisme og er glade for at de er samfunnsengasjerte og har sunne interesser, men så er det altså ikke stort annet enn en rekrutteringsorganisasjon for maoister.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.591
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
coolbiz skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Asbjørn skrev:

Honkey
Du tok 'n. Som sagt, nesten helt oppriktig, ... ;)

Poenget er fortsatt at staten utøver mye hardere kontroll på inntektssiden, tildels med stigmatiserende midler, enn på utgiftssiden. Disse løkene har sluppet unna med noe som ligner betenkelig på svindel og bedrag i årevis fordi de kunne dekke seg bak en god sak, og det har åpenbart ikke vært gode nok kontrollmekanismer til å stoppe det.
En betimelig referanse, selv om dette gjelder NAV og ikke det budsjettkapitlet Tjen Folket SOS Rasisme tusker til seg penger fra: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1999624.ece

Poenget er eksakt det samme.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
SVært glade i penger disse kommunstene...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
SVært glade i penger disse kommunstene...
Deres ideologiske overhode Larsen har i alle fall alltid vært en skikkelig besteborger på de fleste områder, og penger har vel alltid vært blant hans interesseområder. Men ikke så mye som han begjærer personlig makt. Han har drevet det lokale laget av AKP og Rød Valgallianse (i den tiden) som sin private lekeplass siden syttitallet. For det ble han ekskludert hele tre ganger fra partiet ifølge min hukommelse.

Tilbake til spørsmålet som startet hele tråden, trenger vi SOS Rasisme? Ja, vi trenger absolutt SOS, men ikke Kjell Gunnar Larsen og hans unge politiske kadre. Sålenge de styre ballet så er SOS en ikke bare unyttig, men også skadelig organisasjon. På et nærliggende tidspunkt så må de vel miste kontrollen over makten i organisasjonen, hvis bare en allianse mellom de andre ungdomspartiene kan føre til en aksjon for maktovertakelse fra disse politiske sjarlatanene i Haugesund. AKP har til slutt klart å bli kvitt tullingen for godt, og nå må siste del av oppryddingen settes igang. Men det må foregå på en demokratisk måte, noe som burde være ganske realistisk å få til. Det er jo bare å få nok normale personer til å melde seg inn og stemme ned dagens maktelite.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kjell Gunnar sliter litt nå.

Totalt er kravene mot SOS Rasisme fra ulike støttegivere nå på over 17 millioner kroner.

Etter råd fra kommuneadvakaten krever Oslo kommune nå tilbake 2 252 783 kroner. Betalingsfristen er to uker fra kravet er mottatt.

- Vi krever nå tilbake 75 prosent av utbetalingene SOS Rasisme fikk i 2008 og 2009, pluss renter. Årsaken er at vi under en kontroll i februar oppdaget at mange medlemmer ikke hadde meldt seg inn selv, sier avdelingsdirektør Lars Inge Merok Olsen til Dagbladet.

Mer enn 200 oppførte medlemmer ble sjekket i en stikkprøvekontroll. Søk i folkeregisteret var i mange tilfeller resultatløst.

- Vi mener at Oslo SOS Rasisme har fulgt Oslo kommunes regelverk. Det finnes derfor ikke saklig grunnlag for noe krav mot fylkeslaget, sa hovedkasserer Kjell Gunnar Larsen til Dagbladet.

Du avviser at dere har personer i medlemsregisteret som ikke eksisterer i virkeligheten?

- Ja, helt klart. Folk eksisterer i virkeligheten selv om de ikke er i folkeregisteret. Det er heller ikke et krav at de skal være oppført der, sier Larsen.

http://www.dagbladet.no/2011/07/04/nyheter/oslo_kommune/innenriks/politikk/sos_rasisme/17154564/

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:

Totalt er kravene mot SOS Rasisme fra ulike støttegivere nå på over 17 millioner kroner.

Etter råd fra kommuneadvakaten krever Oslo kommune nå tilbake 2 252 783 kroner. Betalingsfristen er to uker fra kravet er mottatt.

- Vi krever nå tilbake 75 prosent av utbetalingene SOS Rasisme fikk i 2008 og 2009, pluss renter. Årsaken er at vi under en kontroll i februar oppdaget at mange medlemmer ikke hadde meldt seg inn selv, sier avdelingsdirektør Lars Inge Merok Olsen til Dagbladet.

Mer enn 200 oppførte medlemmer ble sjekket i en stikkprøvekontroll. Søk i folkeregisteret var i mange tilfeller resultatløst.

- Vi mener at Oslo SOS Rasisme har fulgt Oslo kommunes regelverk. Det finnes derfor ikke saklig grunnlag for noe krav mot fylkeslaget, sa hovedkasserer Kjell Gunnar Larsen til Dagbladet.

Du avviser at dere har personer i medlemsregisteret som ikke eksisterer i virkeligheten?

- Ja, helt klart. Folk eksisterer i virkeligheten selv om de ikke er i folkeregisteret. Det er heller ikke et krav at de skal være oppført der, sier Larsen.

http://www.dagbladet.no/2011/07/04/nyheter/oslo_kommune/innenriks/politikk/sos_rasisme/17154564/
Jeg både gleder meg og er litt trist når jeg leser dette. Gleder meg fordi Kjell Gunnar har vært en som jeg har vært i konflikt med i hele mitt voksne liv av forskjellige årsaker, men det er også trist fordi det handler om en organisasjon som en gang i tiden var et svært godt initiativ. Et så bredt internasjonalt samarbeid er egentlig fantastisk, det er bare synd at en liten fraksjon har stilt den norske avdelingen helt på sidelinjen i det politiske landskapet.

Ja, vi trenger SOS - men ikke med dagens lederskikkelser. Vi får håpe at den prosessen som nå foregår fører til at organisasjonen får en ledelse den fortjener. Det sier seg selv at det som en gang i tiden var en tverrpolitisk bevegelse med sterk internasjonal forankring er dårlig tjent med en de facto leder som faktisk er ekskludert fra AKP for sine ekstreme synspunkter og sin sabotasje av andres politiske arbeid. Når en person med kommunistisk overbevisning er ekskludert fra AKP sier det seg selv at vi har med et unikum å gjøre.

Måtte Larsen nå bli forvist til et politisk asyl i fotnoten Tjen Folket, slik han fortjener. Slike små fraksjoner vil alltid eksistere til de andres fornøyelse, men ikke når de kupper makten i store og viktige organisasjoner som SOS.

Btw: Fryktelig søt hun jenten som deler ut plakater på bildet. Altfor ung for gamle baluba, men for tyve kilo og tyve år siden ville jeg ha spurt om noen har kontaktinformasjon. Men med viten om at det gjør meg til en gammel gris så er slik info totalt unyttig i dag. ::)

Søt som hun er så fortjener hun å få fortsette i organisasjonen, bare hun har vett nok til å i det minste holde seg innenfor grensene til hva Rødt oppfatter som ekstremisme. Ung som hun er så går det sikkert bra. Det er lov å falle under de gales innflydelse i noen turbulente ungdomsår. ;D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
baluba skrev:
BT skrev:

Jeg både gleder meg og er litt trist når jeg leser dette. Gleder meg fordi Kjell Gunnar har vært en som jeg har vært i konflikt med i hele mitt voksne liv av forskjellige årsaker, men det er også trist fordi det handler om en organisasjon som en gang i tiden var et svært godt initiativ. Et så bredt internasjonalt samarbeid er egentlig fantastisk, det er bare synd at en liten fraksjon har stilt den norske avdelingen helt på sidelinjen i det politiske landskapet.

Ja, vi trenger SOS - men ikke med dagens lederskikkelser. Vi får håpe at den prosessen som nå foregår fører til at organisasjonen får en ledelse den fortjener. Det sier seg selv at det som en gang i tiden var en tverrpolitisk bevegelse med sterk internasjonal forankring er dårlig tjent med en de facto leder som faktisk er ekskludert fra AKP for sine ekstreme synspunkter og sin sabotasje av andres politiske arbeid. Når en person med kommunistisk overbevisning er ekskludert fra AKP sier det seg selv at vi har med et unikum å gjøre.

Måtte Larsen nå bli forvist til et politisk asyl i fotnoten Tjen Folket, slik han fortjener. Slike små fraksjoner vil alltid eksistere til de andres fornøyelse, men ikke når de kupper makten i store og viktige organisasjoner som SOS.

Btw: Fryktelig søt hun jenten som deler ut plakater på bildet. Altfor ung for gamle baluba, men for tyve kilo og tyve år siden ville jeg ha spurt om noen har kontaktinformasjon. Men med viten om at det gjør meg til en gammel gris så er slik info totalt unyttig i dag. ::)

Søt som hun er så fortjener hun å få fortsette i organisasjonen, bare hun har vett nok til å i det minste holde seg innenfor grensene til hva Rødt oppfatter som ekstremisme. Ung som hun er så går det sikkert bra. Det er lov å falle under de gales innflydelse i noen turbulente ungdomsår. ;D
Godt å høre jeg ikke er alene.......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
baluba skrev:
BT skrev:

Helt enig med den gamle grisen. ;D

Men hvordan blir man kvitt slike parasitter?

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Ved å straffeforfølge dem. Har de bedrevet svindel så er det straffbart, og de ansvarlige bør få svi så det holder. Gjerne med fengsel i noen år.

Men det store og mest alvorlige problemet er egentlig ikke at det finnes noen som utnytter systemet men at det offentlige er alt for slepphendt med å dele ut offentlige midler til alskens "frivillige" organisasjoner.

En kraftig innstramning her er på sin plass.

Ingen gratispenger til organisasjoner med en politisk eller religiøs agenda, og bort med alle skattefradrag for gaver til slikt. Kun støtte til og fradrag for rene humanitære organisasjoner, samt sport og idrett.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Ved å straffeforfølge dem. Har de bedrevet svindel så er det straffbart, og de ansvarlige bør få svi så det holder. Gjerne med fengsel i noen år.

Men det store og mest alvorlige problemet er egentlig ikke at det finnes noen som utnytter systemet men at det offentlige er alt for slepphendt med å dele ut offentlige midler til alskens "frivillige" organisasjoner.

En kraftig innstramning her er på sin plass.

Ingen gratispenger til organisasjoner med en politisk eller religiøs agenda, og bort med alle skattefradrag for gaver til slikt. Kun støtte til og fradrag for rene humanitære organisasjoner, samt sport og idrett.
Nu ja, det er mulig å ha en ordning som ikke betyr å skjære hodet av organisasjonslivet i Norge også. En strengere og mer effektiv revisjon vil gjøre jobben ganske brukbart, men det må bygges et apparat for å betjene denne typen saker. En tverrpolitisk oppbygd revisjonsgruppe som behandler oppfølgingen av organisasjoner uten å ta hensyn til hva den står for i for stor grad (menneskefiendtlige meninger må selvsagt føre til eksklusjon fra å motta offentlige midler, ref. diverse somaliske foreninger, høyre og venstre-ekstremister etc). SOS skulle være tverrpolitisk, og slik var det fram til ca 1994. Da tok kommunistene i Tjen Folket makten ved et kupp da ledelsen ikke ønsket politisk verving i organisasjonen. De fabrikkerte da beskyldninger for å kvitte seg med lederskikkelser som var sperrer mot at SOS skulle være rekrutteringsgrunnlag for det som på den tiden het Rød Ungdom. En merkelig vri var at det dreide seg om liberale RV-politikere som forstod at SOS ikke skulle blandes sammen med sitt øvrige engasjement. Den prosessen var nok en av grunnene til at Larsen i dag ikke er ønsket i sitt gamle parti. Han anerkjente nemlig ikke at det fantes fornuftige, rasjonelle pragmatikere med et rødt grunnsyn. For ham var slike folk klassefiender, og kunne ikke smykke seg med tittelen sosialist eller kommunist.

La det være et eksempel på at det ikke nødvendigvis er noen fare at lederen i en tverrpolitisk organisasjon tilhører Rødt eller FrP for denslags skyld. Heldigvis finnes det pragmatikere med fingeren godt stukket i jorden også i de partiene. Problemet er når galemattias kommer i en posisjon der han kan vippe dem ned fra posisjonen via uredelige midler som fabrikkerte påstander. Det var slik Larsen tok makten i SOS. Manglende reisekvitteringer for småbeløp ble kreativt gjort om til gigantbeløp, noe som ble motbevist ganske kjapt - men etter at lederskiftet var et faktum. Dette visste selvsagt Larsen at det ville ende med, men visste også at han dermed fikk tid til å ta over ledelsen for godt. Jeg ser sikker på at det finnes en tilsvarende galemattias på høyresiden som ville forsøkt seg på det samme hvis en pragmatisk FrP-er ikke gjorde jobben som sjefsverver for rørsla i egenskap av lederrollen i en tverrpolitisk humanitær bevegelse. Enhver tverrpolitisk bevegelse må ha øynene oppe for tilsvarende ånnaser, for som vi har sett i SOS er de døden for all seriøs politikk.

Finnes det ikke et ris bak speilet? Joda, det finnes. Medlemsjukset i ungdomspartiene førte til at noen måtte sone, og det håper jeg blir utfallet her også. Jeg kommer til å danse gledesdans utenfor Haugå hvis Larsen får en muggen celle der. Dessverre blir han nok sendt til Jæren, og det er en for lang reiser for en så enkel glede.

Når det gjelder den spesifikke saken jeg sikter til så ble den siste pragmatiske lederen av SOS felt av en påstand om underslag. Store beløp ble nevnt, men revisjonen kom fram til at det dreide seg om små kvitteringer på til samme fire tusen over en periode på to år som var tilfellet. Penger som var tilbakebetalt allerede fordi lederen ikke hadde kvitteringer på det, men med litt kreativitet og innkalling til ekstraordinært landsmøte på ekstremt kort varsel førte til et lederskifte uten at saken var etterforsket i det hele tatt. En arbeidsrettsak fulgte selvsagt siden det dreide seg om en usaklig oppsigelse. Den endte med forlik da SOS skjønte at de ville tape rettsaken, og saksøker var sørgelig klar over at det var ingen vei tilbake selv om han vant saken. Det var en fryktelig stygg sak der den avsatte lederen hadde støtte i alle partier som hadde interesser i organisasjonen utenom Rød Ungdom, og også de snudde da fakta kom på bordet.

Her dreier det seg altså om en person som har fått en mann sparket fra jobben på grunn av fabrikkerte påstander om underslag, en sak som ble avvist av etterforskerne i økokrim og departementet før den kom til retten. Å klare å rote bort kvitteringer for 4000 kroner i løpet av to år med ca 500 reisedøgn rundt omkring i Norge og Europa er ikke noe kunststykke, og den regningen må de jo betale for selv. Det er i alle fall ikke underslag, men så var da de fabrikkerte tallene til Larsen-fraksjonen mye høyere. De (gjennomsnittlig) attenåringene som ble innkalt til ekstraordinært landsmøte var ikke i stand til å vurdere ringreven Larsens kunstgrep.

Nå sitter Larsen med en sak om økonomisk kriminalitet selv i fanget. I og med at han har brukt falske påstander om påstått økonomisk kriminalitet for å komme til makten bør han straffes ekstra hardt. Den som ble rammet av Larsens renkespill burde selvsagt ha forfulgt han enda lenger inn i rettsystemet enn å bli frikjent for de falske anklagene. Han skulle gått til motsøksmål for falske anklager, men orket sikkert ikke å dra saken lenger. Det er ikke særlig ok å være i slike saker vil jeg anta. Uansett moralsk og juridisk seier vil det koste mye tid og anseelse, mer enn de fleste av oss har råd til å koste på oss. En av årsakene til at Larsen selv ikke er leder kan være at han vet at han ikke ville tålt nærmere ettersyn som top dog, blant annet på grunn av sin rolle i konflikten. Da ville det være for tydelig at han gjorde dette for å selv ta makten. Stråmenn var en bedre løsning, for å si det slik.

Larsen er lur, men ikke så lur at hans taktikk er vanntett. Nå har han tatt vann over hodet, og det kommer til å koste ham hodet. Om en stund har han nok sekten sin som eneste maktbase, og da er vi endelig kvitt ham i praksis. Død over Larsens og hans steindumme posse.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det er visstnok planer om å opprette en ny tverrpolitisk antirasistisk folkebevegelse, siden SOS Rasisme ikke lenger er en seriøs aktør og de lammer det antirasistiske arbeidet.

Av denne artikkelen går det også tydelig fram at ledelsen i SOS rasisme er sterkt imot at antirasisme skal kunne være tverrpolitisk. -Vi vil aldri overlate antirasismen til partier som har ansvaret for å sende tusenvis av flyktninger tilbake til krig, sier nestleder Kenneth Fuglemsmo. -De som vil samarbeide med Fpu mot rasisme, har ikke skjønt noe om hvem som fremmer rasisme i vårt samfunn. Det som samler denne fronten er kamp mot SOS Rasisme, ikke mot rasisme, sier Fuglemsmo, som også er leder i Revolusjonær kommunistisk ungdom, Tjen Folkets ungdomsparti.

http://www.dagbladet.no/2011/03/11/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/15189287/

Topp Bunn