Politikk, religion og samfunn Trenger vi SOS Rasisme?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det er visstnok planer om å opprette en ny tverrpolitisk antirasistisk folkebevegelse, siden SOS Rasisme ikke lenger er en seriøs aktør og de lammer det antirasistiske arbeidet.

Av denne artikkelen går det også tydelig fram at ledelsen i SOS rasisme er sterkt imot at antirasisme skal kunne være tverrpolitisk. -Vi vil aldri overlate antirasismen til partier som har ansvaret for å sende tusenvis av flyktninger tilbake til krig, sier nestleder Kenneth Fuglemsmo. -De som vil samarbeide med Fpu mot rasisme, har ikke skjønt noe om hvem som fremmer rasisme i vårt samfunn. Det som samler denne fronten er kamp mot SOS Rasisme, ikke mot rasisme, sier Fuglemsmo, som også er leder i Revolusjonær kommunistisk ungdom, Tjen Folkets ungdomsparti.

http://www.dagbladet.no/2011/03/11/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/15189287/
Det tragikomiske er at et parti som kun har et medlem over første ungdomsalder faktisk har noe de kaller et ungdomsparti som er underlagt et moderparti. Det er jo ikke mer enn en håndfull av dem. Hvordan klarer de det?

Som jeg skrev tidligere var det en konflikt internt om SOS skulle tillate/fungere som rekrutteringsplass for Rød Ungdom som førte til det SOS vi har i dag. Selv mener jeg at det beste kan være å få dagens SOS kjørt så ettertrykkelig på ræven at alle vet at de er ferdige, for så å få makten over på rette hender igjen. SOS tilhører et sterkt internasjonalt nettverk som bør være basis for fremtidige bevegelser, så hvorfor ikke en enkel konkurs og et bo som blir overtatt av rasjonelle grupper av idealister.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ja, det blir interessant å se hvordan dette utviklser seg.
Skulle gjerne sett deg ta den gledesdansen utenfor Haugå!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
På bildet ser det ut som om han holder på med det klassiske svindlertrikset med tre kopper og en kule.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
Asbjørn skrev:
På bildet ser det ut som om han holder på med det klassiske svindlertrikset med tre kopper og en kule.
Han må vel finne på noe nytt for å få inn penger.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er hva jeg kaller en smak
av honning...

V

vredensgnag

Gjest
Forferdelig gjeng.

Fra dagens avis. Uttalelse fra saksbehandleren i Oslo kommune, som stilte spørsmålstegn ved hvorvidt de hadde andre medlemmer enn ledelsen:

«Vi ser deltakelsen i årsmøtene over flere år som udemokratisk. Det er uklart hvem eller hvor mange som deltar. Årsmøteprotokoll fra 2008 dokumenter ikke at det er mer enn tre styremedlemmer som deltar. Det samme styret legger fram en innstiling på gjenvalg av seg selv. De samme personene utgjør også sammensetningen av styret i Akershus fylkeslag, som i en rekke år gjennomfører årsmøtene på samme dato. De samme tre er også ledertrio i SOS Rasisme sentralt. Videre er en av de tre nestleder, og de andre to styremedlemmer i Aktivisteiendom AS som fylkeslaget har lånt penger til.»

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
"Assisterende generalsekretær i LNU, Synnøve Seljeflot har brukt tre år på å komme til bunns i SOS Rasismes innfløkte medlemsregister, organisasjonsstruktur og hemmeligholdte pengestrømmer."

Synd hun ikke kunne bruke den tiden til nyttig arbeid.

"Eieren av dette huset i Horten avviser at 28 medlemmer av SOS Rasisme bodde her i 2008. - Da hadde fruen flytta, sier Ronny Stensrud til Dagbladet." ;D

http://www.dagbladet.no/2011/10/27/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/lnu/18779986/

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg storkoser meg om dagen. Har personlig kjent Kjell Gunnar i nesten 30 år, og det eneste positive jeg har å si om mannen er at han var en svært dyktig og tøff leder for fagforeningen den korte tiden jeg jobbet i Söderberg-hallene på Hydro Aluminium i 1987 og 1988. Selv trakk jeg meg kjapt ut av Afghanistan-komiteen da han kuppet den. Kupping og infiltrering er han norgesmester i, og ofte på ekstremt usympatiske måter. Min sympati for hans ex-kone (som skal få lov til å være anonym) er stor. Obs: Hun ble ikke utsatt for vold, altså. Da mener jeg fysisk sådan.

Håper dette er det siste jeg leser om mannen, og at han er ferdig i norsk offentlighet for godt når dommen endelig faller.

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.666
Torget vurderinger
2
Ifølge opplysninger fremkommet i rettssaken mot SOS-Rasisme så skal det ha vært ca 9500 medlemmer i Haugesundsområdet. Totalpopulasjonen i samme område omkring 30K. Vi vet alle at journalister generellt er "venstresympatisører", så mitt spørsmål er som følger: Hvis antall medlemmer i Haugesund ligger på ca 30%, betyr det da at prosentsatsen i Haugesunds Avis nærmer seg 100. Rettssaken mot SOS-Rasisme står ikke direkte på lederplass der i gården.

Kanskje baluba med sitt lokalkjennskap kan komme med noen kommentarer?

Roar

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
RM skrev:
Ifølge opplysninger fremkommet i rettssaken mot SOS-Rasisme så skal det ha vært ca 9500 medlemmer i Haugesundsområdet. Totalpopulasjonen i samme område omkring 30K. Vi vet alle at journalister generellt er "venstresympatisører", så mitt spørsmål er som følger: Hvis antall medlemmer i Haugesund ligger på ca 30%, betyr det da at prosentsatsen i Haugesunds Avis nærmer seg 100. Rettssaken mot SOS-Rasisme står ikke direkte på lederplass der i gården.

Roar
Haugesunds Avis er en overveiende borgerlig avis, med fint lite venstreorienterte sympatier. Det var en av de avisene som gikk til høyre etter splittelsen i partiet Venstre på syttitallet, og fikk en dypt borgerlig profil. Deres redaktører har tradisjonelt vært rekruttert fra høyresiden i hovedstadspresse som VG, og det har aldri vært en redaktør med sosialistiske tilbøyeligheter i den avisen.

Så ikke skyld på sosialistiske journalister når Haugesunds Avis bringes inn i debatten. Kanskje de skriver lite om saken? Ikke vet jeg, for jeg leser egentlig ikke HA. Kun på nettet når venner som bambadoo gjør seg bemerket med krumspring i trafikken, etc. De som har kastet seg over saken som sultne ulver er vel den delen av pressen som regnes som blodrød, les: Dagbladet. Jeg har et altfor nært forhold til Kjell Gunnar Larsen til å tillate meg å skrive et ord i seriøse medier om saken, og raljerer heller på sentralen og Facebook.

V

vredensgnag

Gjest
Asbjørn skrev:
Jeg vil jo tro at etterhvert som Larsens driftskostnader økte, så økte også behovet for medlemmer. Det koster å kjøpe eiendom i inn- og utland, til eget bruk, samt å ombygge samme. Den lille snyltekadren i topp trengte inntekter.

Så slik sett er nok utviklingen i antallet medlemmer høyst sannsynlig, men at disse medlemmene faktisk eksisterer, eller har tegnet seg som medlemmer i SOS Rasisme, er en helt annen sak, selvsagt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Keep up the good work baluba :) Kjenner også til saken. Jeg tror jeg er "medlem" av sos rasisme også uten at jeg har samtykket med det....
Har også hørt endel snusk om den fyren kan man si.
I området (haugalandet) nærmer det seg 110000 mennesker foresten. Om det legges til grunn for sos rasisme aner jeg ikke. Eller om det kun er hgsd som regnes...

H-avis er vel kanskje den dårligste avisa i Norge hva etteretlighet angår...De har en tendes til ikke å prioritere viktige saker...

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.666
Torget vurderinger
2
Takk for oppdateringen. "Krumspring i trafikken", du mener praktisering av venstrekjøring på odde dager, OG odde tidspunkt eller?

Roar

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Keep up the good work baluba :) Kjenner også til saken. Jeg tror jeg er "medlem" av sos rasisme også uten at jeg har samtykket med det....
Har også hørt endel snusk om den fyren kan man si.
I området (haugalandet) nærmer det seg 110000 mennesker foresten. Om det legges til grunn for sos rasisme aner jeg ikke. Eller om det kun er hgsd som regnes...
Jeg tror faktisk det var Haugesund Kommune det gjaldt.  ::)

Larsen er ikke så veldig grådig på penger, men har et umettelig behov for makt. Altoppslukende makt, for å si det rett ut. De som meldte seg ut av AKP-ML på sytti og åttitallet fikk drapstrusler (den dagen revolusjonen kommer) fra mannen. En jeg traff på Café Opera på slutten av åttitallet, som jeg husket fra ml-miljøet tidligere i tiåret, fortalte meg at han hadde flyttet til Voss for å slippe unna mannen.

Han var en mare for oss på den liberale venstresiden i alle år, helt til han ble marginalisert av selv AKP. Han ble (forsøkt) ekskludert to eller tre ganger av AKP før de endelig ble kvitt han. De to første gangene var fordi han ekskluderte hele lokallaget for å være kontrarevolusjonære... I dag er han ikke ønsket i hverken Rødt eller AKP på livstid.

En venn av meg lå på sykehuset i lang tid etter en ulykke i Søderberghallene på Hydro Aluminium Karmøy, og skrev et brev der han meldte seg ut av partiet mens han lå der og grublet. Da fikk han besøk på sykehuset av O Lysende Sol, som kunne fortelle at repet lå klart til den dagen revolusjonen kom. Han valgte å ikke flytte, men å fokusere sin energi på forebyggende ungdomsarbeid i kommunal regi isteden, uten partitilhørighet. Det å ta makten i SOS ved å manipulere tall i regnskapet rundt midten av nittitallet var nok noe han gjorde fordi det var eneste mulige maktbastion han hadde igjen. En fryktelig brudulje med knivstikking i ryggen av gamle venner (ikke kom og si at dere ikke var advart, var min kommentar i etterkant). Allerede da ble SOS splittet, og aktive medlemmer fra organisasjoner som AUF, SU og Unge Venstre trakk seg stille ut.

Kjent sitat av Larsen: "Stalin gjorde 30 prosent galt, og 70 prosent rett". Han var med andre ord mest god.

@ RM: Har du ikke fått med deg "bakstikket" til bamba?

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.666
Torget vurderinger
2
Bakstikk???? Jeg sier som Pondus, "Herre. de bildene". Nei jeg har ikke fått dem med meg.

Ellers var det ett informativt innlegg. Jeg skjønner at denne Larsen figurerer mye i din tankeverden.

Det blir litt Orwellsk over det hele. Først er det rasistene, så er det nazistene, og tror du ikke han også har saksøkt sin tidligere revisor for å ha fucka opp medlemslistene sine! Projisering kalles det vel på fagspråket?

Roar

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
RM skrev:

Roar
Man må vel være under 26 år eller hva det er, for å få støtte også. Jeg antar de fleste Haugalendingene er ganske unge...

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.666
Torget vurderinger
2
Det var da enda bra. Det er vel på grunn av slike fremtidsutsikter at min GSX-1100 står trygt plassert i kjelleren.

Roar

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Blir litt spekulasjoner ser jeg :) Og litt OT men dette var meg
http://www.h-avis.no/nyheter/motorsykkel-kjorte-inn-i-bil-1.6462054

Ble endel komplikasjoner i etterkant med noen brukne ribbein, kragebein, operasjon, komplikasjoner i etterkant etc. men er på bedringens vei...

Og ja - ny MC er bestilt :)
Nei gamle gubber ( 38 ) burde ikke kjøre MC !! ;D ;D

Men uansett utrolig heldig at det går bra med deg nå. En smell i 60 er "interesant" når man er myk trafikant. MC er "myke" trafikanter når de bråstopper.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Blir litt spekulasjoner ser jeg :) Og litt OT men dette var meg
http://www.h-avis.no/nyheter/motorsykkel-kjorte-inn-i-bil-1.6462054

Ble endel komplikasjoner i etterkant med noen brukne ribbein, kragebein, operasjon, komplikasjoner i etterkant etc. men er på bedringens vei...

Og ja - ny MC er bestilt :)
Fikk med meg det i en annen tråd, og slik skal det være. Rett opp på hesten igjen når sårene er grodd. KTM, var det ikke det som ble valget?
Funker fint om vinteren også de...  :-\  ;)

RM skrev:
Det var da enda bra. Det er vel på grunn av slike fremtidsutsikter at min GSX-1100 står trygt plassert i kjelleren.

Roar
Da er det vel bare å selge den? Hvis du ikke bruker den som alternativt juletre.  ;D

bambadoo skrev:
H-avis er vel kanskje den dårligste avisa i Norge hva etteretlighet angår...De har en tendes til ikke å prioritere viktige saker...
I HA er det kardemommebyregelen som gjelder. Hvis noen kan føle seg støtt, så trykkes det ikke. Her skal det herske ro i rekkene. Jeg fikk sparken som frilanser TO ganger i løpet av et år for å være for fresk i mine anmeldelser. Første en konsert med Status Quo som jeg gav dårlige kritikk, til noen leseres irritasjon. Senere nektet de å trykke min anmeldelse av Kajsa Grytt & Malena Jönsson, fordi jeg skrev at jentebandet Tant Strul var en del av skandinaviske punkegutters våte fantasi... tro det eller ei. Uttrykket "våte fantasi" ble for sterkt for tanta i Haugesund. Men da hadde jeg allerede funnet andre steder å få sakene mine på trykk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
;D
Jeg tviler ikke på at du og din skitne fantasi har gitt deg problemer, nei...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Dette går visst dårlig for Kjell Gunnar og vennene hans.

Her får SOS Rasisme vite at alt de eier er tatt i arrest
Nå blir jeg glad, litt trist, noget oppstemt og bittelitt kåt. :)

Jeg er glad for at det ser ut til at fjotten endelig sitter skikkelig i baret. Jeg er glad for at rettferdigheten har seiret, etter at han har terrorisert det politiske miljøet på Haugalandet spesielt i over 30 år. Jeg er glad på vegne av alle de som har måtte lide for hans maktlyst, blant annet den siste demokratiske lederen av SOS. Der var det også en rettsak i etterkant, som endte med et forlik som den tidligere lederen godtok for å ikke skade organisasjonen mer. Kanskje han angrer på det i dag, men det er litt for mye forlangt. Folk trenger til tak over hodet og salt i maten. Derfor er jeg glad for at det endelig ser ut til at han får sin dag i retten som han kommer til å tape.

Jeg er trist, for SOS var fram til for drøye femten år siden en norsk avdeling av et stort internasjonalt nettverk. Nettverket finnes sikkert fortsatt, men jeg tviler sterkt på at Norge er med i det gode selskap lenger. Det vennskapelige forholdet mellom den siste demokratiske lederen og den kapitalistiske Benetton-familien falt sikkert Larsen tungt for brystet på første halvdel av nittitallet. Benetton var i tillegg umoralsk dyre klær for han, vil jeg tro. Der i gården er det bare whisky og pokerinnsatser som skal koste (han likte godt å spille poker, husker jeg fra ungdommen). Jeg er derfor trist for at den siste rest av noe som engang var nå går i oppløsning.

Jeg er noget oppstemt fordi dette gir muligheten for at Norge igjen skal bli en del av dette internasjonale nettverket. Det gjør meg oppstemt å tenke på at unge koster kan få muligheten til å feie huset reint for spøkelser, og bygge opp denne hjørnesteinen i antirasistisk arbeid på ny. De starter ikke helt på bunn, men de har dessverre en stygg klang over navnet som de må få bort. Det blir en utfordring, og jeg håper at når det skjer så tas de vel imot av det etablerte Norge, og at vi som menige nordmenn vil gi de en sjanse, bevisst på at ingen despot lenger lurker i gangene. Jeg regner med at Unge Venstre, Unge Høyre, AUF, Sosialistisk Ungdom, Senterungdommen og KrFu har noen samtaler om hvordan de ikke skal tillate at noe slik skjer igjen.

Bittelitt kåt blir jeg fordi det sikkert kommer til å finnes flere søte SOS-piker på Garage i helgen som trenger trøst, og noen av dem må vel være i midten av tyveårene? Men der ble jeg pinadø litt trist igjen, for jeg husker ikke lenger hvorfor den tanken gjør meg bittelitt kåt... ::)

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
852
baluba skrev:
BT skrev:

Bittelitt kåt blir jeg fordi det sikkert kommer til å finnes flere søte SOS-piker på Garage i helgen som trenger trøst, og noen av dem må vel være i midten av tyveårene? Men der ble jeg pinadø litt trist igjen, for jeg husker ikke lenger hvorfor den tanken gjør meg bittelitt kåt... ::)

Hvor
gammel er du egentlig?

::)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.725
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Men der ble jeg pinadø litt trist igjen, for jeg husker ikke lenger hvorfor den tanken gjør meg bittelitt kåt... ::)
Ta lærdom av Buddy Guy:
[video]Y099Wjk-jTo[/video]

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
baluba skrev:
BT skrev:

Hvor
gammel er du egentlig?

::)
Det husker jeg heller ikke. Altfor lenge siden jeg har feiret bursdagen min også... :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da venter vi bare på straffesaken. Det denne dommen beskriver har en strafferamme på seks år i fengsel.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Da venter vi bare på straffesaken. Det denne dommen beskriver har en strafferamme på seks år i fengsel.
Det viktigste. Dette er bare en delseier. Til om en slik situasjon kan Larsen overleve. Det er straffesaken som kan sette han ut av spill.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå begynner nettet å snøre seg...

-Både SOS Rasisme og Larsen etterforskes nå av politiet, i to uavhengige saker.

Larsen (55), som nå under etterforskning for trygdesvindel, har i mange år vært 78 prosent uføretrygdet på grunn av en ryggskade. Det har ikke hindret ham fra å holde et solid grep om flere av de mest sentrale posisjonene i SOS Rasisme, som fremdeles hevder å organisere 40 000 medlemmer.

Kjell Gunnar Larsen er blant annet:
• Daglig leder
• Ansatt som hovedkasserer (20 prosents stilling)
• Landsstyremedlem
• Leder av valgkomiteen
• Leder av økonomiutvalget
• Leder av Haugesund SOS Rasisme
• Leder av Rogaland SOS Rasisme
• Daglig leder og styreleder i det heleide Aktivisteiendom AS
• Revisor og leder for flere lokallag

Larsen har mottatt lønn fra flere lokal- og fylkeslag i organisasjonen. Dagbladet kjenner til at anmeldelsen fra NAV er omfattende.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slik går det når meglomanien fullstendig tar overhånd. Men flere av de punktene hører egentlig ikke hjemme i en slik anmeldelse som noe annet enn indikasjoner på at kapasiteten er stor. Det er helt ok for en ufør å være leder for et lokallag, og å sitte i landsstyret og valgkomiteen samtidig. Men alt det der til sammen er noe helt annet, for vi vet jo at det har vært en heltidsjobb i praksis.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er bare en gradsforskjell mellom den tullingen og denne tullingen:

Prinsippet er det samme: Ledelsen kan tillate seg hva som helst og grafse til seg alt de kommer over i folkets navn, mens fotfolket ikke skal vite noe om det, bare betale og adlyde.

Jeg stemmer for seks år, ubetinget.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Såpeserien fortsetter....

- Vi jobber med saken og vi har vår måte å gjøre det på. Og vi må gjøre det i vårt tempo. Så skal vi orientere mediene etter hvert, sier politioverbetjent ved Haugesund politistasjon, Torbjørn Nervik, til Dagbladet.

Så langt har politiet hverken gjennomført razzia eller avhør i saken.

I mellomtiden har SOS Rasisme kvittet seg med åtte søppelsekker med potensielt bevismateriale i frykt for å bli tatt for mer juks.

Kanskje ikke rart Stortingsrepresentant Linda Helleland (H) synes Audun Lysbakken har vært defensiv og lite handlekraftig.

Noe Lysbakken naturligvis har null forståelse for.

- Våre rutiner har ført til at SOS Rasisme ble oppdaget.

Lysbakken forsvarer departementets håndtering av saken.

- Vi anmodet politiet til å starte en etterforskning i juli 2011, så jeg mener vi var tidlig ute.

Det tok altså over et år fra Dagbladet avdekket mafiavirksomheten til Lysbakken foretok seg noe...

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel ikke usannsynlig at det er stor overlapping i medlemsmassen (den reelle biten) hos SOS Rasisme og SVs ungdomsforeninger. Hvorvidt dette har påvirket hvor alvorlig Lysbakken ser på svindelen kan man bare spekulere i.

Topp Bunn