Forsterkere Trenger tips til forforsterker

M

MusicBear

Gjest
Det ble nevnt Benchmark Dac2 lenger oppe. Den er fantastisk god som preamp, enkelte setter den opp mot dyre saker som koster 5-6-7 x mer
Har prøvd dacen for et par år siden, men det ble ikke noen "halleluja" stemning i mitt oppsett. Grei og fleksibel boks. Syntes det var "relativ" stor forskjell i lydbilde ved "lavt" volum. Ble ganske flatt, men åpner seg mer ved høyere volumer....
Men for all del kan godt hende den passer bedre inn i andre oppsett. Til prisen den gang (mener å huske ca 15k), så er den sikkert bra.
Sikker på at det ikkje var ein DAC-1? På DAC-2 er det vel gjort oppgraderinger i forhold til "problemet" med lydbildeforskjellar ved lavt volum!?

Benchmark DAC-2 og AHB-2 står på mi liste, om eg skulle gå lei av Musical Innovation. :)

Har forresten lagt ein DAC-2 på brukten ei stund. ;)

Mvh Arild


Enig med deg Arild, dette må evt. gjelde DAC1, har selv DAC2 uten sånne tegn til problemer på lavt volum. Tror forresten man skal ganske så langt opp på prisskalaen, før man finner noe som slår DAC2. Virker som de fleste gode forforsterkere ligger fra nærmere 40 lapper og oppover, har jeg inntrykk av. Florere av tips om gode amper, mens leddet foran disse er en vanskelig materie. Dessuten begynner det jo å komme integrerte med for/effekt/DAC i samme kabinett, til prisen av en god forforsterker - hvor er logikken hva prising angår.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Hei,

Da har jeg fått ordnet meg en Audio Research LS15 til lån, skal hente den i morgen kl 17.00..
Så da får vi se.. Fornøyd med det Håkon? ???
Ja bevares, et spennende produkt det der. En pre som ikke gir noen typisk rørlyd, akkurat.

Gitt at rørene ikke er for gamle, burde det være en god match med effekttrinnenen dine. Du bør forsøke både SE og XLR; utgangsimpedansen er nemlig halvparten på XLR, og dette kan påvirke gjengivelsen. (For om jeg husker sånn passe rett, er det både XLR og SE inn på AW 180?)

Mvh
Håkon Rognlien
Inngangsimpedansen på AW180 er 110kohm så det bør ikke blir noe problem. 660ohm ut på LS15. Litt mer skeptisk er jeg til matchen mellom de to. Prøvde forskjellige rør-preamper på mine AW180 (prøvde også noen AR modeller), men synes ikke det ble noe liv over det før jeg fikk en Hovland HP-100 koblet inn. Dessverre hadde Hovland for mye støy etter mim smak så den ble solgt etter noen år. Preamp er ikke alltid like lett og med rør er det litt mer å passe på, men skal man bruke rør så er preampen det rette stedet å bruke de. Lykke til med test av LS15.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Hei,

Da har jeg fått ordnet meg en Audio Research LS15 til lån, skal hente den i morgen kl 17.00..
Så da får vi se.. Fornøyd med det Håkon? ???
Ja bevares, et spennende produkt det der. En pre som ikke gir noen typisk rørlyd, akkurat.

Gitt at rørene ikke er for gamle, burde det være en god match med effekttrinnenen dine. Du bør forsøke både SE og XLR; utgangsimpedansen er nemlig halvparten på XLR, og dette kan påvirke gjengivelsen. (For om jeg husker sånn passe rett, er det både XLR og SE inn på AW 180?)

Mvh
Håkon Rognlien
Inngangsimpedansen på AW180 er 110kohm så det bør ikke blir noe problem. 660ohm ut på LS15. Litt mer skeptisk er jeg til matchen mellom de to. Prøvde forskjellige rør-preamper på mine AW180 (prøvde også noen AR modeller), men synes ikke det ble noe liv over det før jeg fikk en Hovland HP-100 koblet inn. Dessverre hadde Hovland for mye støy etter mim smak så den ble solgt etter noen år. Preamp er ikke alltid like lett og med rør er det litt mer å passe på, men skal man bruke rør så er preampen det rette stedet å bruke de. Lykke til med test av LS15.
Ja, jeg har ikke prøvd, så jeg aner ikke hvordan dette treffer sånn lydmessig. Derimot ser jeg at AW 180 har 110 kOhm på XLR-inngangen, og 220 kOhm på SE-inngangen. Når det gjelder LS 15 har den på sin side 600 Ohm på XLR-utgangen og 300 Ohm på SE-utgangen. Jeg ville nok definitivt satset på SE-tilkoblingen her.

Nå har jo LS 15 fått en god del år på seg, så det er jo dermed vanskelig å si noe sikkert om kvaliteten på produktet og rørene. Det skal ikke støye nevneverdig. Støyer det, tyder det på at forforsterkeren ikke er helt 100% ok.

Mvh
Håkon Rognlien
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.229
Antall liker
1.355
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Det ble nevnt Benchmark Dac2 lenger oppe. Den er fantastisk god som preamp, enkelte setter den opp mot dyre saker som koster 5-6-7 x mer
Har prøvd dacen for et par år siden, men det ble ikke noen "halleluja" stemning i mitt oppsett. Grei og fleksibel boks. Syntes det var "relativ" stor forskjell i lydbilde ved "lavt" volum. Ble ganske flatt, men åpner seg mer ved høyere volumer....
Men for all del kan godt hende den passer bedre inn i andre oppsett. Til prisen den gang (mener å huske ca 15k), så er den sikkert bra.
Sikker på at det ikkje var ein DAC-1? På DAC-2 er det vel gjort oppgraderinger i forhold til "problemet" med lydbildeforskjellar ved lavt volum!?

Benchmark DAC-2 og AHB-2 står på mi liste, om eg skulle gå lei av Musical Innovation. :)

Har forresten lagt ein DAC-2 på brukten ei stund. ;)

Mvh Arild


Enig med deg Arild, dette må evt. gjelde DAC1, har selv DAC2 uten sånne tegn til problemer på lavt volum. Tror forresten man skal ganske så langt opp på prisskalaen, før man finner noe som slår DAC2. Virker som de fleste gode forforsterkere ligger fra nærmere 40 lapper og oppover, har jeg inntrykk av. Florere av tips om gode amper, mens leddet foran disse er en vanskelig materie. Dessuten begynner det jo å komme integrerte med for/effekt/DAC i samme kabinett, til prisen av en god forforsterker - hvor er logikken hva prising angår.
Hei, det var en DAC2 jeg lånte. Lurte på å kjøpe dacen den gang, men det ble ingen handel blant annet for nevnte erfaring i mitt oppsett. En annen ting var at alt av kabler og utstyr jeg hadde på den tiden var balanserte. Er vel rca inn og xlr ut?
Hvordan dacen står seg mot andre dacer i samme prisleiet aner jeg ikke da jeg ikke har testet mange dacer.
Flott at dere er fornøyd ;)
 

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
4
Sted
Bodø
Hei,

Da har jeg fått ordnet meg en Audio Research LS15 til lån, skal hente den i morgen kl 17.00..
Så da får vi se.. Fornøyd med det Håkon? ???
Ja bevares, et spennende produkt det der. En pre som ikke gir noen typisk rørlyd, akkurat.

Gitt at rørene ikke er for gamle, burde det være en god match med effekttrinnenen dine. Du bør forsøke både SE og XLR; utgangsimpedansen er nemlig halvparten på XLR, og dette kan påvirke gjengivelsen. (For om jeg husker sånn passe rett, er det både XLR og SE inn på AW 180?)

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, nei mine har kun XLR. Kan godt hende de tidligere blokkene hadde begge?
Uansett, kommer med oppdatering ila kvelden.
Mvh
Robert
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei,

Da har jeg fått ordnet meg en Audio Research LS15 til lån, skal hente den i morgen kl 17.00..
Så da får vi se.. Fornøyd med det Håkon? ???
Ja bevares, et spennende produkt det der. En pre som ikke gir noen typisk rørlyd, akkurat.

Gitt at rørene ikke er for gamle, burde det være en god match med effekttrinnenen dine. Du bør forsøke både SE og XLR; utgangsimpedansen er nemlig halvparten på XLR, og dette kan påvirke gjengivelsen. (For om jeg husker sånn passe rett, er det både XLR og SE inn på AW 180?)

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, nei mine har kun XLR. Kan godt hende de tidligere blokkene hadde begge?
Uansett, kommer med oppdatering ila kvelden.
Mvh
Robert
Stemmer det, men det er lengesiden. Alle som har blitt produsert på Tau er kun XLR, du må bruke en adapter dersom du vil kjøre RCA. Du får de på soundgarden til 200kr pr stk
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.232
Antall liker
4.651
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Anbefaler deg og prøve en av de eldre Mark Levinson forforsterkerene
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Hei,

Da har jeg fått ordnet meg en Audio Research LS15 til lån, skal hente den i morgen kl 17.00..
Så da får vi se.. Fornøyd med det Håkon? ???
Ja bevares, et spennende produkt det der. En pre som ikke gir noen typisk rørlyd, akkurat.

Gitt at rørene ikke er for gamle, burde det være en god match med effekttrinnenen dine. Du bør forsøke både SE og XLR; utgangsimpedansen er nemlig halvparten på XLR, og dette kan påvirke gjengivelsen. (For om jeg husker sånn passe rett, er det både XLR og SE inn på AW 180?)

Mvh
Håkon Rognlien
Hei, nei mine har kun XLR. Kan godt hende de tidligere blokkene hadde begge?
Uansett, kommer med oppdatering ila kvelden.
Mvh
Robert
Blir spennende å høre hva du synes. AR selv mener det ikke skal by på problemer å drive den lasten, i hvert fall.

Håkon
 

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
4
Sted
Bodø
Ja, da har man fått testet.
Nå vet jeg at han jeg har fått lånt forsterkeren hos, følger med i tråden her.

Vet ikke helt hvordan jeg kan formulere meg korrekt her, uten å tråkke noen på tærne..
Byggekvaliteten på AR virket litt dårlig da den sto til feil input, og jeg kunne høre, veldig lavt, sangen komme fra høyttaleren likevel. Men bare den høyre. Så det er noe crosstalk-problematikk i den boksen der.
Utover det, så spekulerer jeg på om jeg kan ha koblet noe feil? Det er ikke forskjell på de to XLR-inngangene? Ene heter jo bare XLR og den andre heter Direct, har testet begge, men synnes det ble unaturlig mye bass. Jeg er i utangspunktet glad i bass, men dette ble helt ekstremt...
Audio Research blir det nok ikke.

Får bare fortsette letingen :)

Mvh
Robert
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Ja, da har man fått testet.
Nå vet jeg at han jeg har fått lånt forsterkeren hos, følger med i tråden her.

Vet ikke helt hvordan jeg kan formulere meg korrekt her, uten å tråkke noen på tærne..
Byggekvaliteten på AR virket litt dårlig da den sto til feil input, og jeg kunne høre, veldig lavt, sangen komme fra høyttaleren likevel. Men bare den høyre. Så det er noe crosstalk-problematikk i den boksen der.
Utover det, så spekulerer jeg på om jeg kan ha koblet noe feil? Det er ikke forskjell på de to XLR-inngangene? Ene heter jo bare XLR og den andre heter Direct, har testet begge, men synnes det ble unaturlig mye bass. Jeg er i utangspunktet glad i bass, men dette ble helt ekstremt...
Audio Research blir det nok ikke.

Får bare fortsette letingen :)

Mvh
Robert
Ja, det var jo litt nedtur.
Jeg er (uansett hva AR selv hevder) nokså skeptisk når en trafoløs preamp skal drive 110 kOhm. Uten at jeg kan banne på det, vil jeg nok gjette at det du hørte var en pre som mistet kontrollen på lasten, og fløt ut i bassområdet.
Matching er essensielt. Jeg mente å huske fra tidligere at AW180 hadde ca. 500 kOhm inngangsimpedans, men siden pre-amp'en tydeligvis må se inn i 110 kOhm, tror jeg nok jeg deler din oppfatning om at transistor er tryggere i dette tilfellet.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Ja, det var jo litt nedtur.
Jeg er (uansett hva AR selv hevder) nokså skeptisk når en trafoløs preamp skal drive 110 kOhm. Uten at jeg kan banne
på det, vil jeg nok gjette at det du hørte var en pre som mistet kontrollen på lasten, og fløt ut i bassområdet.
Matching er essensielt. Jeg mente å huske fra tidligere at AW180 hadde ca. 500 kOhm inngangsimpedans, men siden pre-
amp'en tydeligvis må se inn i 110 kOhm, tror jeg nok jeg deler din oppfatning om at transistor er tryggere i dette tilfellet.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei.

Det skulle da ikke være et problem med matching da vi snakker om to komponenter med en så solid dempningsfaktor
som (110.000/600) = 183. Dette skulle ikke gi problemer av noen slag og i hvert fall ikke slike tonale avvik som
beskrives her. (Trafoer på utgangen kan da umulig være en fordel - hvilken gode linjetrinn benytter trafoer? Det eneste
bruksområdet jeg ser at trafoer med fordel kan benyttes er om man ønsker å levere et "balansert" signal (via XLR) fra
et single ended kretsløp - ved å benytte en trafo med overgangsfunksjon lik 1:1+1).

Den store fordelen med et linjetrinn som LS-15 er at denne benytter 6DJ8/ECC88/E88CC........ - dobbeltrioden, som det
finnes tusenvis av forskjellige varianter av (i motsetning til 6H30 dobbeltrioden der du kun har to valg; NOS (pre. 1994)
Sovtek eller ny Sovtek). Ved tuberolling kan man tune et linjetrinn som LS-15 til akkurat den lyden man ønsker - også
med redusert (strammere) bass. Hvilke fabrikat rør står i forsterkeren i dag, Paradigm (og/eller eier)?

mvh
Gunnar Brekke
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Om du er skeptisk til rør er det neppe pga rørpre, men det er ditt valg. Etter mitt hode fjerner du mange toppforsterkere
Er selv på jakt etter en rørpre på brukten rundt 15k. Noen tips på eldre juveler som gir musikalsk valuta?
I hovedsak ville jeg sett bort fra de fleste kinesiske, gå for veletablerte varianter. Skal du bruke den i lag med relativt lavimpedante effekttrinn, bør den ha trafo på utgangen, m.a.o. altså ikke Audio Research. Men har du en høyimpedant effektforsterker, er selvsagt AR Ref 3 et godt valg. Trafomatic Reference One er nydelig. Audio Note, selvsagt, men disse koster ofte litt vel mye.
Flere andre gode også, men som sagt ville jeg vært litt forsiktig med den typiske kinesiske massevarene.

Mvh
Håkon Rognlien
Har du noen tips til rør forforsterker til Adam aktiv høytaler (nest største) 10kohm forsterker om jeg ikke husker helt feil.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Ja, det var jo litt nedtur.
Jeg er (uansett hva AR selv hevder) nokså skeptisk når en trafoløs preamp skal drive 110 kOhm. Uten at jeg kan banne
på det, vil jeg nok gjette at det du hørte var en pre som mistet kontrollen på lasten, og fløt ut i bassområdet.
Matching er essensielt. Jeg mente å huske fra tidligere at AW180 hadde ca. 500 kOhm inngangsimpedans, men siden pre-
amp'en tydeligvis må se inn i 110 kOhm, tror jeg nok jeg deler din oppfatning om at transistor er tryggere i dette tilfellet.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei.

Det skulle da ikke være et problem med matching da vi snakker om to komponenter med en så solid dempningsfaktor
som (110.000/600) = 183. Dette skulle ikke gi problemer av noen slag og i hvert fall ikke slike tonale avvik som
beskrives her. (Trafoer på utgangen kan da umulig være en fordel - hvilken gode linjetrinn benytter trafoer? Det eneste
bruksområdet jeg ser at trafoer med fordel kan benyttes er om man ønsker å levere et "balansert" signal (via XLR) fra
et single ended kretsløp - ved å benytte en trafo med overgangsfunksjon lik 1:1+1).

Den store fordelen med et linjetrinn som LS-15 er at denne benytter 6DJ8/ECC88/E88CC........ - dobbeltrioden, som det
finnes tusenvis av forskjellige varianter av (i motsetning til 6H30 dobbeltrioden der du kun har to valg; NOS (pre. 1994)
Sovtek eller ny Sovtek). Ved tuberolling kan man tune et linjetrinn som LS-15 til akkurat den lyden man ønsker - også
med redusert (strammere) bass. Hvilke fabrikat rør står i forsterkeren i dag, Paradigm (og/eller eier)?

mvh
Gunnar Brekke
I utgangspunktet burde det gå helt greit, ja.

Men jeg er generelt litt skeptisk (etter litt uheldige kombinasjoner) til å la rørgreier drive impedanser nedover mot 100 kOhm. Kun subjektiv magefølelse, kan ikke underbygge det teknisk, så jeg kan ikke debattere dette på saklig grunnlag, ganske enkelt. :)

Veldig gode forforsterkere med trafo er for eksempel Audio Note. Nå har ikke disse heller mer (EDIT: Skulle stått ikke mindre enn!) enn 600 Ohm utgangsimpedans, så det er vel et spørsmål om effekten av disse trafoene, da...

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Om du er skeptisk til rør er det neppe pga rørpre, men det er ditt valg. Etter mitt hode fjerner du mange toppforsterkere
Er selv på jakt etter en rørpre på brukten rundt 15k. Noen tips på eldre juveler som gir musikalsk valuta?
I hovedsak ville jeg sett bort fra de fleste kinesiske, gå for veletablerte varianter. Skal du bruke den i lag med relativt lavimpedante effekttrinn, bør den ha trafo på utgangen, m.a.o. altså ikke Audio Research. Men har du en høyimpedant effektforsterker, er selvsagt AR Ref 3 et godt valg. Trafomatic Reference One er nydelig. Audio Note, selvsagt, men disse koster ofte litt vel mye.
Flere andre gode også, men som sagt ville jeg vært litt forsiktig med den typiske kinesiske massevarene.

Mvh
Håkon Rognlien
Har du noen tips til rør forforsterker til Adam aktiv høytaler (nest største) 10kohm forsterker om jeg ikke husker helt feil.
Nei, det har jeg faktisk ikke. :) Kanskje noen andre har gode forslag?

Mvh
Håkon Rognlien
 

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
4
Sted
Bodø
Hvilke fabrikat rør står i forsterkeren i dag, Paradigm (og/eller eier)?

mvh
Gunnar Brekke
Hei,
Det vet jeg ikke. Eier av forsterkeren sa i allfall at den var satt opp med de nyeste rørene.
Ikke at det sier så mye. Kanskje han kan svare selv? Vet han har vært på nattevakt i natt, så han våkner vel snart =)
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Ja, det var jo litt nedtur.
Jeg er (uansett hva AR selv hevder) nokså skeptisk når en trafoløs preamp skal drive 110 kOhm. Uten at jeg kan banne
på det, vil jeg nok gjette at det du hørte var en pre som mistet kontrollen på lasten, og fløt ut i bassområdet.
Matching er essensielt. Jeg mente å huske fra tidligere at AW180 hadde ca. 500 kOhm inngangsimpedans, men siden pre-
amp'en tydeligvis må se inn i 110 kOhm, tror jeg nok jeg deler din oppfatning om at transistor er tryggere i dette tilfellet.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei.

Det skulle da ikke være et problem med matching da vi snakker om to komponenter med en så solid dempningsfaktor
som (110.000/600) = 183. Dette skulle ikke gi problemer av noen slag og i hvert fall ikke slike tonale avvik som
beskrives her. (Trafoer på utgangen kan da umulig være en fordel - hvilken gode linjetrinn benytter trafoer? Det eneste
bruksområdet jeg ser at trafoer med fordel kan benyttes er om man ønsker å levere et "balansert" signal (via XLR) fra
et single ended kretsløp - ved å benytte en trafo med overgangsfunksjon lik 1:1+1).

Den store fordelen med et linjetrinn som LS-15 er at denne benytter 6DJ8/ECC88/E88CC........ - dobbeltrioden, som det
finnes tusenvis av forskjellige varianter av (i motsetning til 6H30 dobbeltrioden der du kun har to valg; NOS (pre. 1994)
Sovtek eller ny Sovtek). Ved tuberolling kan man tune et linjetrinn som LS-15 til akkurat den lyden man ønsker - også
med redusert (strammere) bass. Hvilke fabrikat rør står i forsterkeren i dag, Paradigm (og/eller eier)?

mvh
Gunnar Brekke
I utgangspunktet burde det gå helt greit, ja.

Men jeg er generelt litt skeptisk (etter litt uheldige kombinasjoner) til å la rørgreier drive impedanser nedover mot 100 kOhm. Kun subjektiv magefølelse, kan ikke underbygge det teknisk, så jeg kan ikke debattere dette på saklig grunnlag, ganske enkelt. :)

Veldig gode forforsterkere med trafo er for eksempel Audio Note. Nå har ikke disse heller mer enn 600 Ohm utgangsimpedans, så det er vel et spørsmål om effekten av disse trafoene, da...

Mvh
Håkon Rognlien

Hei :)
I instruksjonsboken på min ARC LS 25 mk1 ,står det at lasten må være minimum 20 kohm. Dette gjelder stort sett alle ARC så vidt jeg vet. Jeg har drevet en Sonic Frontiers power2 med 100 kohm uten problemer. Har kjørt alt balansert. Har nå kjøpt Modwright KWA 150, og venter på en Modwright LS 100 til den. Min ARC LS 25mk1 kommer til salgs om ikke lenge ;-)

mvh Ivar
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Ja, det var jo litt nedtur.
Jeg er (uansett hva AR selv hevder) nokså skeptisk når en trafoløs preamp skal drive 110 kOhm. Uten at jeg kan banne
på det, vil jeg nok gjette at det du hørte var en pre som mistet kontrollen på lasten, og fløt ut i bassområdet.
Matching er essensielt. Jeg mente å huske fra tidligere at AW180 hadde ca. 500 kOhm inngangsimpedans, men siden pre-
amp'en tydeligvis må se inn i 110 kOhm, tror jeg nok jeg deler din oppfatning om at transistor er tryggere i dette tilfellet.

Mvh
Håkon Rognlien
Hei.

Det skulle da ikke være et problem med matching da vi snakker om to komponenter med en så solid dempningsfaktor
som (110.000/600) = 183. Dette skulle ikke gi problemer av noen slag og i hvert fall ikke slike tonale avvik som
beskrives her. (Trafoer på utgangen kan da umulig være en fordel - hvilken gode linjetrinn benytter trafoer? Det eneste
bruksområdet jeg ser at trafoer med fordel kan benyttes er om man ønsker å levere et "balansert" signal (via XLR) fra
et single ended kretsløp - ved å benytte en trafo med overgangsfunksjon lik 1:1+1).

Den store fordelen med et linjetrinn som LS-15 er at denne benytter 6DJ8/ECC88/E88CC........ - dobbeltrioden, som det
finnes tusenvis av forskjellige varianter av (i motsetning til 6H30 dobbeltrioden der du kun har to valg; NOS (pre. 1994)
Sovtek eller ny Sovtek). Ved tuberolling kan man tune et linjetrinn som LS-15 til akkurat den lyden man ønsker - også
med redusert (strammere) bass. Hvilke fabrikat rør står i forsterkeren i dag, Paradigm (og/eller eier)?

mvh
Gunnar Brekke
I utgangspunktet burde det gå helt greit, ja.

Men jeg er generelt litt skeptisk (etter litt uheldige kombinasjoner) til å la rørgreier drive impedanser nedover mot 100 kOhm. Kun subjektiv magefølelse, kan ikke underbygge det teknisk, så jeg kan ikke debattere dette på saklig grunnlag, ganske enkelt. :)

Veldig gode forforsterkere med trafo er for eksempel Audio Note. Nå har ikke disse heller mer enn 600 Ohm utgangsimpedans, så det er vel et spørsmål om effekten av disse trafoene, da...

Mvh
Håkon Rognlien

Hei :)
I instruksjonsboken på min ARC LS 25 mk1 ,står det at lasten må være minimum 20 kohm. Dette gjelder stort sett alle ARC så vidt jeg vet. Jeg har drevet en Sonic Frontiers power2 med 100 kohm uten problemer. Har kjørt alt balansert. Har nå kjøpt Modwright KWA 150, og venter på en Modwright LS 100 til den. Min ARC LS 25mk1 kommer til salgs om ikke lenge ;-)

mvh Ivar
En grei tommelfingerregel sier 1:20 eller mer. Jeg har dog hatt noen litt uheldige opplevelser, som gjør at jeg mer går i retning av at du må ha så høy inngangsimpedans på effekttrinnet, som du bare greier å finne! :)

For å si det på en annen måte, jeg har hørt helt vanlige, fornuftige transistor effekttrinn låter til dels dårlig, selv med svært gode rør forforsterkere. Fort gjort da, å tenke seg at forforsterkeren ikke er særlig god. Det den i så fall ikke er særlig god på, er å styre selv relativt enkel last. Men gir du den svært høy (gjerne rent resitiv) last, spiller den helt rått. Da antar jeg det må være matchingen som er problemet, på et eller annet vis.

Husker for eksempel at en strålende DP-forsterker ikke spilte bra i det hele tatt, med AN M5 som forforsterker. Isolert sett er begge disse enhetene svært så vellydende, men i sammen var det helt på trynet dårlig.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Penta

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei
Rørene som står i er CV2493 Mullard.
Fungerer utmerket mot min DP1b.

Svein
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har en stygg utseendemessig ikke-imponerende liten pingle-sak som spiller så bra musikk som forforsterker og DAC, at jeg vurderer å låne den ut til et av hi-fi bladene, og da som et velment tips dersom de har lyst til å teste den.

Den er ikke en gang laget av en hi-fi bedrift, men kommer fra den delen av lydbransjen som produserer musikken og heter noe så stygt/dumt som Benchmark DAC 2.
Nesten så jeg "skammer" meg for å henge meg på her.

Men Benchmark DAC-2 HGC spiller på nivå med min Weiss DAC-1 og Mark Levinson 320s - til sånn ca. 5X prislappen. Benchmark DAC-2 fungerer utrolig bra som forforsterker - og i tillegg har den en høyst oppegående hodetelefonutgang.


Hehe, artig å høre! Har fktisk hørt flere som mener det samme som oss om generasjon 2 DAC/forforsterkere fra denne bedriften. Men ikke alle tør stå frem med så billige saker, selv ikke her på forumet :)

Jeg har også 2 stk. (u-opp-pakkede!) AHB2 forsterkere stående, som jeg gleder meg til å prøve den dagen jeg går over til passive høyttalere. Spiller disse like bra, ja så skal jeg pinadø fronte greiene med selvtillit :)
Jeg har AHB2 og DAC2. Dette er de beste audiokomponentene jeg noen gang har hatt. DAC2 både som analog preamp og DAC. AHB2 ligger i toppskiktet. Imponert! Ser ikke imponerende ut. Du tenger bare en balansert kabel som er bra nok mellom. Det betyr mye. Begge benchmarkene avslører alt.

Jeg mener bestemt at DAC2 som eks analog preamp er bedre en eks ARC LS25, Joule Electra LA150 og passive greier. dem er simpelt hen ikke åpne nok og "slipper" ikke lyden på samme måte som DAC2. Skulle heller ikke forundre meg at DAC2 som dac er bedre en alt fra eks DCS.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Har tenkt litt nøyere på saken.

Du kjører kun digitalt. I utgangspunktet burde det ikke være noe stort poeng å gjøre signalet analogt før du må, og deretter behandle det i det analoge domene. Dette kan ofte ha en effekt på klarhet og presisjon.

Du kjører i dag den presise og nøytrale, men litt "gjerrige" Hegel HD20. Skal du toppe denne, bør du strengt tatt vurdere å gå videre på samme linje. På bruktmarkedet finnes mye spennende (og skal du kjøpe nytt, er det jo grenseløst!) :), jeg tror du med en viss fordel kan se på en ekstremt god DAC / pre, som et rent bytte med din HD20.

Hegel HD30 er en mulighet, da kun ny, vil jeg anta.
Exogal Comet med den største strømforsyningen, er en klar konkurrent til HD30.

Begge de to ovenstående har fortsatt en tydelig gjennomsiktig og nøytral karakter, men vil ha mer kraft og klang enn HD20. Selvsagt finnes mange andre interessante alternativer, men jeg er redd at introduksjonen av en analog forforsterker i betalbare prisklasser, fort medfører tap av presisjon og detaljeringsevne.

Behøver du mer "baller og brutalitet", kan du sjekke ut APL, ekstremt gode DAC'er med volumstyring, spiller helt fantastisk. (ved evt. bruktkjøp, sjekk på forhånd at du får en DAC med god volumstyring. Er usikker på om alle APL-DAC'ene har volumkontroll).

MVh
Håkon Rognlien
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Med all respekt, EC lager gode ting, og EC 180 er langt bedre enn de fleste er klar over, men det krever en god preamp, og akkurat forforsterkere har aldri vært Electrocompaniets sterke side.De gangene jeg har hørt EC-effektforsterkere virkelig spille glimrende, har det uten untak vært med andre forforsterkere enn deres egne, og ofte har det vært rør med i bildet. Jeg mpå si meg enig med kollega Håkon, "rørlyd" er et endimensjonalt uttrykk som egentlig ikke sier noen ting. Hva har du hørt som har fått deg til å lande på at rør er noe du ikke liker?
At Parasound P5 er umusikalsk, er noe jeg sliter med å begripe, men ting er subjektivt og alt man putter inn i et anlegg skal forholde seg til komponentene som allerede er der. Du sier ikke mye om hva du er ute etter lydmessig, så det blir litt meningsløst å anbefale noe. Kan du gi oss en pekepinn?
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Har tenkt litt nøyere på saken.

Du kjører kun digitalt. I utgangspunktet burde det ikke være noe stort poeng å gjøre signalet analogt før du må, og deretter behandle det i det analoge domene. Dette kan ofte ha en effekt på klarhet og presisjon.

Du kjører i dag den presise og nøytrale, men litt "gjerrige" Hegel HD20. Skal du toppe denne, bør du strengt tatt vurdere å gå videre på samme linje. På bruktmarkedet finnes mye spennende (og skal du kjøpe nytt, er det jo grenseløst!) :), jeg tror du med en viss fordel kan se på en ekstremt god DAC / pre, som et rent bytte med din HD20.

Hegel HD30 er en mulighet, da kun ny, vil jeg anta.
Exogal Comet med den største strømforsyningen, er en klar konkurrent til HD30.

Begge de to ovenstående har fortsatt en tydelig gjennomsiktig og nøytral karakter, men vil ha mer kraft og klang enn HD20. Selvsagt finnes mange andre interessante alternativer, men jeg er redd at introduksjonen av en analog forforsterker i betalbare prisklasser, fort medfører tap av presisjon og detaljeringsevne.

Behøver du mer "baller og brutalitet", kan du sjekke ut APL, ekstremt gode DAC'er med volumstyring, spiller helt fantastisk. (ved evt. bruktkjøp, sjekk på forhånd at du får en DAC med god volumstyring. Er usikker på om alle APL-DAC'ene har volumkontroll).

MVh
Håkon Rognlien


Mener du i fullt alvor at volumstyring på en DAC er bra nok - her det søkes etter en god forforsterker?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Har tenkt litt nøyere på saken.

Du kjører kun digitalt. I utgangspunktet burde det ikke være noe stort poeng å gjøre signalet analogt før du må, og deretter behandle det i det analoge domene. Dette kan ofte ha en effekt på klarhet og presisjon.

Du kjører i dag den presise og nøytrale, men litt "gjerrige" Hegel HD20. Skal du toppe denne, bør du strengt tatt vurdere å gå videre på samme linje. På bruktmarkedet finnes mye spennende (og skal du kjøpe nytt, er det jo grenseløst!) :), jeg tror du med en viss fordel kan se på en ekstremt god DAC / pre, som et rent bytte med din HD20.

Hegel HD30 er en mulighet, da kun ny, vil jeg anta.
Exogal Comet med den største strømforsyningen, er en klar konkurrent til HD30.

Begge de to ovenstående har fortsatt en tydelig gjennomsiktig og nøytral karakter, men vil ha mer kraft og klang enn HD20. Selvsagt finnes mange andre interessante alternativer, men jeg er redd at introduksjonen av en analog forforsterker i betalbare prisklasser, fort medfører tap av presisjon og detaljeringsevne.

Behøver du mer "baller og brutalitet", kan du sjekke ut APL, ekstremt gode DAC'er med volumstyring, spiller helt fantastisk. (ved evt. bruktkjøp, sjekk på forhånd at du får en DAC med god volumstyring. Er usikker på om alle APL-DAC'ene har volumkontroll).

MVh
Håkon Rognlien


Mener du i fullt alvor at volumstyring på en DAC er bra nok - her det søkes etter en god forforsterker?
Generelt, nei. I enkelttilfeller, så absolutt!
Jeg hører med blant dem som i all hovedsak foretrekker forforsterkere, og da fortrinnsvis gode varianter med både rør og trafoer. Det forhindrer dog ikke at jeg i de senere par år, har hørt eksempler fra enkelte særs gode DAC/"pre"-løsninger, som har rokket litt ved min nokså tydelige overbevisning. Rimelige digitale volumkontroller kan være nokså ødeleggende, mens det finnes noen som åpenbart har knekt koden, til hvordan få dette til på skikkelig vis.

Jeg nevnte et par eksempler i mitt foregående innlegg.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Alle APL- dacmodeller har volumkontroll, Håkon.
Ja, jeg trodde det, men var litt usikker. Nå kjenner jo vi disse godt etterhvert. Hva er ditt syn på dem som rene "forforsterkere"? Personlig er jeg litt satt ut over hva de gjør både som DAC og pre. Ja, det finnes forforsterkere som har et større dynamisk uttrykk, men måten APL gjør dette på, er for meg i sannhet overbevisende.

MVh
Håkon Rognlien
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei
Rørene som står i er CV2493 Mullard.
Fungerer utmerket mot min DP1b.

Svein
Hei.

Gode rør det, men er vel kjent for å ha noe av den karakteren Paradigm beskriver; massiv bass og varm mellomtone.
En karakteristikk som du og mange andre (ink. meg) liker godt, men som tydligvis ikke passer med Paradigms oppsett
- eller med hans smak. Sånn er det bare noen ganger...

Han hadde nok foretrukket et rør som Telefunken E88CC eller noe annet med den typen stram og sval lydkarakteristikk.

mvh
Gunnar Brekke
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Jo mer jeg leser om alle mulige fallgruver ved matching av pre- og power, jo mer innstiller jeg meg på at man bør holde seg til komponenter som er ment å spille sammen fra produsenten, eller gå for integrerte forsterkere.

Noen burde opprette et hifi-leasingfirma eller et hifi-bibliotek så man kunne låne med seg aktuelle komponenter hjem og teste kompatibilitet før et eventuelt kjøp.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
914
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har tenkt litt nøyere på saken.

Du kjører kun digitalt. I utgangspunktet burde det ikke være noe stort poeng å gjøre signalet analogt før du må, og deretter behandle det i det analoge domene. Dette kan ofte ha en effekt på klarhet og presisjon.

Du kjører i dag den presise og nøytrale, men litt "gjerrige" Hegel HD20. Skal du toppe denne, bør du strengt tatt vurdere å gå videre på samme linje. På bruktmarkedet finnes mye spennende (og skal du kjøpe nytt, er det jo grenseløst!) :), jeg tror du med en viss fordel kan se på en ekstremt god DAC / pre, som et rent bytte med din HD20.

Hegel HD30 er en mulighet, da kun ny, vil jeg anta.
Exogal Comet med den største strømforsyningen, er en klar konkurrent til HD30.

Begge de to ovenstående har fortsatt en tydelig gjennomsiktig og nøytral karakter, men vil ha mer kraft og klang enn HD20. Selvsagt finnes mange andre interessante alternativer, men jeg er redd at introduksjonen av en analog forforsterker i betalbare prisklasser, fort medfører tap av presisjon og detaljeringsevne.

Behøver du mer "baller og brutalitet", kan du sjekke ut APL, ekstremt gode DAC'er med volumstyring, spiller helt fantastisk. (ved evt. bruktkjøp, sjekk på forhånd at du får en DAC med god volumstyring. Er usikker på om alle APL-DAC'ene har volumkontroll).

MVh
Håkon Rognlien


Mener du i fullt alvor at volumstyring på en DAC er bra nok - her det søkes etter en god forforsterker?
Generelt, nei. I enkelttilfeller, så absolutt!
Jeg hører med blant dem som i all hovedsak foretrekker forforsterkere, og da fortrinnsvis gode varianter med både rør og trafoer. Det forhindrer dog ikke at jeg i de senere par år, har hørt eksempler fra enkelte særs gode DAC/"pre"-løsninger, som har rokket litt ved min nokså tydelige overbevisning. Rimelige digitale volumkontroller kan være nokså ødeleggende, mens det finnes noen som åpenbart har knekt koden, til hvordan få dette til på skikkelig vis.

Jeg nevnte et par eksempler i mitt foregående innlegg.

Mvh
Håkon Rognlien
På ett av anleggene sine brukte broren min en ganske oppegående dCS CDspiller som DAC/forforsterker - men syntes han fikk bedre lyd etter at han satte inn en (brukt) Mark Levinson 326s forforsterker i signalkjeden. En ganske oppegående sak som koster over 100.000 i butikken. Pussig nok hadde han som solgte denne forforsterken et ganske tilsvarende dCS-oppsett - og han solgte forforsterkeren fordi han syntes at han fikk bedre lyd UTEN forforsterkeren i signalkjeden. To helt motsatte valg, altså.

Nå spiller broren min gjennomgående ganske lavt - både av hensyn til samboer og egne ører - og da mener han at det gir bedre lyd å kjøre dCS'en på maks volum, og heller ta volumreguleringen i en god forforsterker. Så det er tydeligvis ingen regler her.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
På Benchmark DAC-2 kan man justere dempingen på XLR-utgangene. En klar fordel hvis man gjennomgående spiller lavt. På arbeidsrommet mitt - hvor det går i ekstrem nærfeltslytting på ganske lavt nivå - har jeg lagt meg på maks demping - hvilket fører til at jeg kan spille med volumrattet ganske mye høyere enn med fabrikkinnstillingen. Med klart bedre lyd.

Nevner også at ProLyd - som selger Benchmark - kan tilby kjøp med en pengene-tilbake-hvis-du-ikke-blir-fornøyd-garanti. Man trenger altså ikke å vente på bruktbørsen for å få testet Benchmark.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
På ett av anleggene sine brukte broren min en ganske oppegående dCS CDspiller som DAC/forforsterker - men syntes han fikk bedre lyd etter at han satte inn en (brukt) Mark Levinson 326s forforsterker i signalkjeden. En ganske oppegående sak som koster over 100.000 i butikken. Pussig nok hadde han som solgte denne forforsterken et ganske tilsvarende dCS-oppsett - og han solgte forforsterkeren fordi han syntes at han fikk bedre lyd UTEN forforsterkeren i signalkjeden. To helt motsatte valg, altså.

Nå spiller broren min gjennomgående ganske lavt - både av hensyn til samboer og egne ører - og da mener han at det gir bedre lyd å kjøre dCS'en på maks volum, og heller ta volumreguleringen i en god forforsterker. Så det er tydeligvis ingen regler her.
Tror nok noe av poenget ligger nettopp i dette med hvor høyt på den digitale skalaen man legger seg, ja.
Uten at jeg kjenner til detaljer rundt de seneste utviklinger på digital volumstyring, kan det i hvert fall oppleves som om det har kommet nyvinninger på feltet. Mangel på liv og spenst i gjengivelsen, er jo ansett som akilleshelen for digital volumkontroll, men så lenge du ligger i øvre del av skalaen, kan jeg ikke oppleve slikt i det hele tatt, på de DAC-løsningene jeg nevnte tidligere.
På den annen side kan jeg vel si at jeg ikke er særlig imponert over en del andre digitale volumkontroller fra diverse velkjente leverandører, så dette er ikke en universell sannhet.
Jeg tar en litt nøyere gjennomgang av fenomenet her, med utgangspunkt i Exogal Comet: https://rognlien.wordpress.com/2015/11/16/fullstendig-exogal-del-2/

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
914
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
På Benchmark DAC-2 kan man justere dempingen på XLR-utgangene. En klar fordel hvis man gjennomgående spiller lavt. På arbeidsrommet mitt - hvor det går i ekstrem nærfeltslytting på ganske lavt nivå - har jeg lagt meg på maks demping - hvilket fører til at jeg kan spille med volumrattet ganske mye høyere enn med fabrikkinnstillingen. Med klart bedre lyd.

Nevner også at ProLyd - som selger Benchmark - kan tilby kjøp med en pengene-tilbake-hvis-du-ikke-blir-fornøyd-garanti. Man trenger altså ikke å vente på bruktbørsen for å få testet Benchmark.
God praksis, som bør applauderast OG sjølvsagt støttast!! :)

Mvh Arild
 
M

MusicBear

Gjest
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
På Benchmark DAC-2 kan man justere dempingen på XLR-utgangene. En klar fordel hvis man gjennomgående spiller lavt. På arbeidsrommet mitt - hvor det går i ekstrem nærfeltslytting på ganske lavt nivå - har jeg lagt meg på maks demping - hvilket fører til at jeg kan spille med volumrattet ganske mye høyere enn med fabrikkinnstillingen. Med klart bedre lyd.

Nevner også at ProLyd - som selger Benchmark - kan tilby kjøp med en pengene-tilbake-hvis-du-ikke-blir-fornøyd-garanti. Man trenger altså ikke å vente på bruktbørsen for å få testet Benchmark.


Dæven, det visste jeg ikke, skal jeg også gjøre på min egen. På den annen side; på Benchmark foregår vel ikke volumreguleringen i det digitale domenet - burde således ikke virke så sterkt inn det du sier - eller?

Hehe, tror mange hi-fi folk er litt "redde" disse små Benchmarkene, at det umulig kan være bra, liksom. Ser stadig nye testet av forsterkeren, samtlige anmeldere er vel enig om at vi kanskje snakker lavest forvrengning i verden - hører dere skeptikere?
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Med all respekt, EC lager gode ting, og EC 180 er langt bedre enn de fleste er klar over, men det krever en god preamp, og akkurat forforsterkere har aldri vært Electrocompaniets sterke side.De gangene jeg har hørt EC-effektforsterkere virkelig spille glimrende, har det uten untak vært med andre forforsterkere enn deres egne, og ofte har det vært rør med i bildet. Jeg mpå si meg enig med kollega Håkon, "rørlyd" er et endimensjonalt uttrykk som egentlig ikke sier noen ting. Hva har du hørt som har fått deg til å lande på at rør er noe du ikke liker?
At Parasound P5 er umusikalsk, er noe jeg sliter med å begripe, men ting er subjektivt og alt man putter inn i et anlegg skal forholde seg til komponentene som allerede er der. Du sier ikke mye om hva du er ute etter lydmessig, så det blir litt meningsløst å anbefale noe. Kan du gi oss en pekepinn?
Var kanskje litt drøyt av meg å dra det så langt som å kalle P5 umusikalsk, Hifi parametrene var på plass men den manglet i mangel på et bedre ord nerve og det var en hardhet i øvre mellomtone jeg ikke likte. Ble dog noe bedre med strømrens i forkant. Jeg benyttet a21 og testet den på effektrinnet til MA7000. HT var Tannoy dc10ti og Martin logan electromotion. Forforsterkere jeg har hatt i ettertid som har nerve er mcintoch c2500 og Luxman c900u. Dog en annen prisklasse.
Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-til-forforsterker-4.html#8wBkKy1qr8CHib8j.99
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Mulig du kan få låne en Hegel H300 av meg på snarvisitt hvis det er ønskelig? Ikke verdens beste pre men jeg har testet den mot HD25 og den vant overlegent så hvis du ønsker et til "referansepunkt" kan det kanskje la seg gjøre.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.219
Torget vurderinger
2
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
På Benchmark DAC-2 kan man justere dempingen på XLR-utgangene. En klar fordel hvis man gjennomgående spiller lavt. På arbeidsrommet mitt - hvor det går i ekstrem nærfeltslytting på ganske lavt nivå - har jeg lagt meg på maks demping - hvilket fører til at jeg kan spille med volumrattet ganske mye høyere enn med fabrikkinnstillingen. Med klart bedre lyd.

Nevner også at ProLyd - som selger Benchmark - kan tilby kjøp med en pengene-tilbake-hvis-du-ikke-blir-fornøyd-garanti. Man trenger altså ikke å vente på bruktbørsen for å få testet Benchmark.


Dæven, det visste jeg ikke, skal jeg også gjøre på min egen. På den annen side; på Benchmark foregår vel ikke volumreguleringen i det digitale domenet - burde således ikke virke så sterkt inn det du sier - eller?

Hehe, tror mange hi-fi folk er litt "redde" disse små Benchmarkene, at det umulig kan være bra, liksom. Ser stadig nye testet av forsterkeren, samtlige anmeldere er vel enig om at vi kanskje snakker lavest forvrengning i verden - hører dere skeptikere?
Vær bare klar over at ved å endre gain på utgangene (attenuatorer), så endrer du også utgangsimpedansen (til dels drastisk) på Benchmark'en. Dette vil også klart kunne påvirke det lydmessige resultatet i en eller annen retning, avhengig av last.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Eg har tatt til orde for utprøving av Benchmark DAC2. Den er vel BÅDE DAC og PRE - med XLR utganger.
Den er eit no-nonsence produkt, som slik eg vurderer det vil kunne gi Hegel god "kamp" om plass i kjeden - og då kun som DAC. I tillegg er den jo pre.

Ikkje er den spesielt stor og tung heller - sjølv om den er solid bygd. Så det ville ikkje være stor risiko for ein selgar å sende den for utprøving - sjølv med POSTEN/BRING...

Dersom den dukker opp på Torget igjen, ville i alle fall eg vurdert og bedt om eit lån.

Mvh Arild
På Benchmark DAC-2 kan man justere dempingen på XLR-utgangene. En klar fordel hvis man gjennomgående spiller lavt. På arbeidsrommet mitt - hvor det går i ekstrem nærfeltslytting på ganske lavt nivå - har jeg lagt meg på maks demping - hvilket fører til at jeg kan spille med volumrattet ganske mye høyere enn med fabrikkinnstillingen. Med klart bedre lyd.

Nevner også at ProLyd - som selger Benchmark - kan tilby kjøp med en pengene-tilbake-hvis-du-ikke-blir-fornøyd-garanti. Man trenger altså ikke å vente på bruktbørsen for å få testet Benchmark.


Dæven, det visste jeg ikke, skal jeg også gjøre på min egen. På den annen side; på Benchmark foregår vel ikke volumreguleringen i det digitale domenet - burde således ikke virke så sterkt inn det du sier - eller?

Hehe, tror mange hi-fi folk er litt "redde" disse små Benchmarkene, at det umulig kan være bra, liksom. Ser stadig nye testet av forsterkeren, samtlige anmeldere er vel enig om at vi kanskje snakker lavest forvrengning i verden - hører dere skeptikere?
Vær bare klar over at ved å endre gain på utgangene (attenuatorer), så endrer du også utgangsimpedansen (til dels drastisk) på Benchmark'en. Dette vil også klart kunne påvirke det lydmessige resultatet i en eller annen retning, avhengig av last.

Mvh
Håkon Rognlien
Benchmark har noen linjer om dette også:

Output impedance - balanced outputs:

60 Ohms (Attenuator off)
425 Ohms (Attenuator = 10 dB)
135 Ohms (Attenuator = 20 dB)


For hjemme-hifi anbefaler Benchmark å bruke 10 eller 20 dB demping.

Det hadde vært interessant å få noen synspunkter på hva dette konkret kan bety for lyden.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.853
Antall liker
986
ingenting med normale forsterkere. ubalansert oppgis til stock 30ohm og, driver alt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hei,
Det har ingenting med design å gjøre, jeg synnes ofte rørforsterkere er som et smykke. Mange av de er regelrett rålekker.
Men jeg er ikke helt entusisast av rørlyden, og det må vel sies å være en ærlig sak?

EC 4.8 kan være aktuell, men finner ikke annonsen på finn..?
Det er en ærlig sak:cool:, men en pre med rør har nødvendigvis ikke noe av det som feilaktig blir benevnt som "rørlyd".
De fleste virkelig gode preer har rør, og det er ikke noe "stress" med hyppige rørbytter og de er svært drifts sikre.
Nå har ikke jeg hørt EC4,8 men den skal være fantastisk mye bedre enn EC4,7 for at den skal være bra, for den er rett og slett dårlig....
Hei,
Det har ingenting med design å gjøre, jeg synnes ofte rørforsterkere er som et smykke. Mange av de er regelrett rålekker.
Men jeg er ikke helt entusisast av rørlyden, og det må vel sies å være en ærlig sak?
Sikkert ærlig, men det er nødt til å bero på en misforståelse, all den tid det ikke finnes noen "rørlyd" som sådan. Rør forforsterkere låter like forskjellig som alt annet. For øvrig er akkurat AW 180 svært godt tilpasset rør forforsterkere, ettersom den har høy inngangsimpedans.

Mvh
Håkon Rognlien
Disse to ærverdige herrene skriver omtrent det jeg ønsket å svare på det innlegget selv.
 

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Innlegg
15
Antall liker
4
Sted
Bodø
Så, gutter og jenter!
Penta, eller Svein som han så pent heter, kom innom med en godteriboks til meg.
Han tok ut de rørene som sto i, som han skriver, "CV2493 Mullard." og puttet i fire nye.
Med nye og nye, så mente han de som fulgte med forsterkeren (da han overtok den)
De heter "Amperex 6922" og.. hoy! Det ble forskjell! Har nå sikkert til Svein sin store forskrekkelse hørt på musikk i 5-6 timer med den for-forsterkeren, og den er ikke til å kjenne igjen. Anlegget er ikke til å kjenne igjen! Dette var råflott gutter! :D
Men... vil jeg ha rør? Lydmessig er svaret "ja.. hvorfor ikke?"
Men jeg har snakket med fruen, og sammens har vi snakket om at vi er for sløv for å eie en slik forsterker. Vi snakker om å glemme å slå anlegget over helga, tilsvarende.
Sukk.. Jeg blir å usikker..
 
Topp Bunn