Forsterkere Trenger tips til forforsterker

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er det ikke så ille å glemme å slå av en rørpre over helgen som det er å slå av en effektforsterker med rør. Smårør er smårør. :rolleyes:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Så, gutter og jenter!
Penta, eller Svein som han så pent heter, kom innom med en godteriboks til meg.
Han tok ut de rørene som sto i, som han skriver, "CV2493 Mullard." og puttet i fire nye.
Med nye og nye, så mente han de som fulgte med forsterkeren (da han overtok den)
De heter "Amperex 6922" og.. hoy! Det ble forskjell! Har nå sikkert til Svein sin store forskrekkelse hørt på musikk i 5-6 timer med den for-forsterkeren, og den er ikke til å kjenne igjen. Anlegget er ikke til å kjenne igjen! Dette var råflott gutter! :D
Men... vil jeg ha rør? Lydmessig er svaret "ja.. hvorfor ikke?"
Men jeg har snakket med fruen, og sammens har vi snakket om at vi er for sløv for å eie en slik forsterker. Vi snakker om å glemme å slå anlegget over helga, tilsvarende.
Sukk.. Jeg blir å usikker..
Det var både befriende og moro å høre.
Du har et visst forbruk av rør, selvsagt, men alt i alt, pleier det ikke være nor trøbbel om forsterkeren står på litt unødig. Men selvsagt finnes gode forforsterkere uten rør, men de er ikke akkurat gratis de heller....

Men som tidligere nevnt, du som kjører rent digitalt, kan jo også vurdere å sjekke ut tidligere nevnte DAC / pre-varianter i litt høyere klasse en den du har i dag.

Mvh
Håkon Rognlien

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.350
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Mulig det ikke er aktuelt for trådstarter lenger siden han ser ut til å ha funnet noe han liker, men jeg var i kontakt med en tidligere ang. en diskusjon rundt EC (da jeg selv var EC-eier). Han hadde prøvd det meste av EC, og ble aldri helt fornøyd med EC pre. EC effekttrinn var han derimot svært fornøyd med, og han syntes Burmester 035 pre passet godt sammen med EC effekt: Burmester - 035 Preamplifier

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Antall liker
4
Sted
Bodø
Hei IvarT, ingenting er uaktuelt, Svein er ikke sikker på om han vil selge, og jeg er ikke sikker på om jeg vil kjøpe...
Men har riktig nok funnet meg noe jeg liker, ja.
Jeg har sjekket ut Burmester, og så vidt jeg kan se, ligger dette noe høyt i budsjett. Mer enn anskaffelsesplanen for 2016 tillater :p

Noen her sverger også til EC 4.8, og fikk tips av noen her angåenede en som lå på finn i går. Jeg skulle sove på det, men i dag var den solgt.. :(

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.350
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Ja, det er typisk :( EC pleier som regel å forsvinne fort på FINN. Her ser du iallfall hva som ble skrevet om EC i den diskusjonen jeg henviste til. Jeg var da eier av en ECI 4 som det henvises til og som var utgangspunktet for diskusjonen:

EC-diskusjon.png

X

X186841

Gjest
Har brukt NuPrime DAC-10 i noen måneder og den er virkelig bra. Årets produkt i TAS 2015 så det er flere enn meg som liker den.
Har minne om siste brukte volum på hver eneste inngang. Velg mellom høy eller lav gain med ett trykk på en knapp i front. Både rca og xlr utgang som kan brukes samtidig og meget god volumkontroll. Les mer på nuprimeaudio.com
Koster rundt 16000.- uten hodetelefonforsterker og snøt 20000.- med.

Topp Bunn