Trenger nytt effekttrinn.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Er på utkikk etter nytt effekttrinn.
I utgangspunktet er det bruktmarkedet som er aktuellt (eneste untaket er macen som kan vurderes ny).

Ønsker tilbakemelding på hvilke egenskaper og signaturer de ulike forsterkerne har, og hvilke andre som eventuelt bør kunne vurderes.
Disse er i hvert fall aktuelle:
- McIntosh MC-252
- DP A1
- Noe fra Rouge stereo
- Noe fra Mark Levinson

Anlegget:
- Kilde: Wadia 830 innebygd volumkontroll benyttes)
- Høyttalere: Patos L401, vil bli byttet ut på sikt.
- Kabler: MIT T5 og Syn Res Alpha, oppgradering på sikt.

Musikk:
- Mest rock og blues.
- Noe country (les Johnny Cash)
- Musikk ala Yello.

Forsterkere med åpne rør er ikke aktuelt grunnet småbarn i huset.
Liker bass, men ikke i overdrevne mengder. Mer den taktfaste og stramme typen.
Vokal og dybdeperspektiv er viktig å få frem.

Liker McIntoshlyden så det er mulig at DP ikke passer meg fullt så godt, men vet ikke sikkert.
Trenger forslag på forsterkere som faktisk kan oppdrives på det norske bruktmarkedet.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
;D ;D ;D

Legger fra meg konjakken og beklager ::)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg kan kanskje hjelpe deg bittelitt alikevel.

Jeg har hort Rouge og ble ganske imponert, men saa horte jeg VTL i samme oppsett og PANG!
Jeg oppfordrer gut_man til aa skrive noen ord om dette da han har levd med begge noen dager. *separat*

Men alikevel vil jeg oppmuntre til aa ta en kikk paa www.hifistasjonen.no og deres VTL produkter, dette er noe som faar rockefoten i gang garantert. Viss du bor i Rogalandsomraadet send meg en PM saa tar jeg den under armen saa du faar prove min.

(Engelsk tastatur, sorry)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg ville faktisk foreslått Perreaux SX60m (60w monoblokker på 2.4kg) ... XLR inn.

til Patos L401 drevet av en Wadia830...
Ville nok også prøvd å få hjemmelån på f.eks Stereovox Colibri-x som interconnect mellom Wadia og Perreaux.
Burde gi en "fylde - og naturlig akkustisk soundstage uten å bli varm.

Den lille new zealenderen kan nok virke liten og slik... den låter visstnok veldig ren og klar og punchy og har masse med strøm!

Ja, dette må nok kjøpes nytt. Men er det ikke ca 2000$ for paret tro? 14-18 tusen eller noe i norge?

mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.731
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorfor skriver ALLE Rouge (som er en damesminke) når det heter Rogue? Er det mange crossdressere her ;) :D ?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
erato skrev:
Hvorfor skriver ALLE Rouge (som er en damesminke) når det heter Rogue? Er det mange crossdressere her ;) :D ?
Fordi ingen andre enn deg her inne har peiling på damesminke ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.731
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Necroth skrev:
erato skrev:
Fordi ingen andre enn deg her inne har peiling på damesminke ;D
Nei, med de anleggene deres er det ikke rart dere ikke er gift ! ;D ;D ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Min klare anbefaling er en DP A1.

Den har krefter nok til å drive de aller fleste høytalere - ihvertfall de du har - som jeg tror tjener på en forsterker som har kontroll i bunnen (har ikke hørt de!)

Den er nøytal, eller heller kanskje ørlite mot det varme....noe som gjør at den lettere matcher annet utstyr.

Den er jævlig god.....så hvis du kliner til med en A1, så slipper du å tenke mer på effekttrinnet.

Den er driftssikker til 1000 - skulle det likefullt skje noe, har du service i Norge.

Den kan oppgraderes til A1S - da får du litt mer oppløsing, friskhet og dynamikk, altså litt mer av alt! (Og, i mine øyne, en av de desidert beste forsterkerne i verden....)

Den skulle ikke være vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet...og den er heller ikke vanskelig å kvitte seg med (hvis du av en eller annen merkelig grunn skulle ønske det...)

mvh
OMF

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Holmium skrev:
Forsterkere med åpne rør er ikke aktuelt grunnet småbarn i huset.
Liker bass, men ikke i overdrevne mengder. Mer den taktfaste og stramme typen.
Vokal og dybdeperspektiv er viktig å få frem.
Høres ut som du trenger rør, om du spør meg ;)
Slik du legger frem dine "krav" og ønsker så tror jeg neppe du kommer utenom rør..
Har du solgt EC ampene eller blir dem til du har noe nytt i hus.?
Per Abrahamsen prøvde så godt han kunne å få "rørlyd" ut av sine EC amper, så slikt som Hegel, DP, Krell osv blir kanskje litt feil og for "kaldt" for deg.?
Prøver bare å fiske litt for å finne ut hva du egentlig er ute etter..

På Patos vennetråden så er det mange som bruker rør, selv den lille MAE SET-1 blir brukt på en del større Patos høyttalere, så det er ikke sikkert at du trenger så ekstremt med reelle krefter for å drive Lyric 401.?

Som du vet litt for godt, så har jeg blitt veldig glad i Copland, ikke sikkert at du liker det samme som meg, men om du har mulighet til å prøve CTA-405 så ville jeg benyttet meg av den sjansen..

R

Rojoh

Gjest
Blir litt vrient å anbefale forsterker når høyttalerne kanskje skal skiftes ut. Hvis vi tar utgangspunkt i L401 (den med 8" + diskant?), så hadde jeg personlig valgt transistor. Rør kan sikkert gi deg varme, glød og kos, men muligens ofres rytme og driv. Kommer veldig an på hvilke parametre du setter høyest av disse. Velger du effekttrinn med tanke på neste høyttaler, så blir bildet helt annerledes.

Jeg ser for meg at disse Patosene trives best sammen med "litt myke" transistortrinn - noe ala Arcam. En slags balanse mellom kontroll og behagelighet?

Mvh. Johan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Terje sitter i dag med 2 stk EC AW-60, de som har en "fest-kul" og har en varme som i mine ører overgår de fleste andre EC jeg har hatt og hørt..
Ikke noe negativt om AW-60 men vi må sette ting litt mer i perspektiv her, tror jeg..
Han er meget fornøyd med AW-60 men uten å ha snakket med han på en stund, så tror jeg tiden er inne for en noe mer "Hi-Fi" riktig amp.?
Dette blir litt sånn prøve/feile metoden, siden han er litt fraværende med sine uttalelser i tråden her 8)

En ting er hvertfall veldig sikkert, han liker veldig godt den spilleren han har.!
Jeg tror også at L401 vil slippe seg litt meg løs med en annen amp, så det er ikke sikkert at behovet for å bytte ut høyttalere er like stort etterpå.?
Om det blir snakk om nyere Lyric modeller eller om han går opp til Symphonic serien, så vil jo mye av "signaturen" være med, men dette har han jo ikke skrevet noe om, så vi fomler litt i blinde her..

Du skulle nesten ha tatt deg en tur til en butikk der de har Copland og Klipsch, hørt om det var noe i fx 405 og RF-82 som klinger bra i dine ører, eller om det er noe annet du leter etter.?
Etter noen runder i butikker så er det lettere å skvise ut ting som ikke klinger godt i dine ører, da vil det kanskje bli lettere å finne noe som du egentlig jakter på.?
En butikk-runde vil bare gi deg en liten smak på hva du kan forvente deg, du har variabler som gjør at ting kan låte verre eller bedre hjemme i egen stue........

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Nå kom det jo faktisk en Rogue Zeus på bruktbørsen.
Er den i nærheten av budsjettet ditt synes jeg du bør vurdere den.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
40 k for denne er jo røverkjøp..Høium hifi har også hatt/har en...men den ligger trur jeg,noe høyere...kjøper du denne,ja da har du vel krefter nok......

koster litt å bytte rør da ;,,,høstet mye bra kritikk.....

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Takk for tips.
Har vært uten nett i hele dag (har hatt trøbbel med Tele2 i hele sommer, blir snart ny leverandør).

Greit å ta utgangspunkt L401, med 8" + diskanr. De blir ikke byttet ut umiddelbart og jeg trives med lyden i dem.

Rotekroken: Jeg valgte å selge før jeg handlet nytt.

Jeg var egentlig veldig fornøyd med mine AW60, men forforsterkeren (EC 4.6) ble kun benyttet ved filmvisning. Ved musikklytting bruker jeg innebygd volumkontroll i W830 da den er mye bedre enn EC 4.6. Preen måtte jeg ha til filmvisning da jeg trengte ballansert signal til mine brokoplede AW60. Ser ikke film så ofte og synes det var noe dumt å ha en pre til rundt 4000kr som knapt ble brukt. Dermed solgte jeg alt sammen.

Og da blir det en oppgradering i samme slengen. :)

En ny og veldig sterk kandidat er nå McIntosh MC275. Med rør som mange mener jeg trenger. Denne blir nok i så fall kjøpt ny da den ikke akkurat hyppig ligger på bruktmarkedet. Da har jeg pgså muligheten til å utvide med en til med tiden og kjøre dem som monoblokker.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Terje sitter i dag med 2 stk EC AW-60, de som har en "fest-kul" og har en varme som i mine ører overgår de fleste andre EC jeg har hatt og hørt..
Ikke noe negativt om AW-60 men vi må sette ting litt mer i perspektiv her, tror jeg..
Han er meget fornøyd med AW-60 men uten å ha snakket med han på en stund, så tror jeg tiden er inne for en noe mer "Hi-Fi" riktig amp.?
Dette blir litt sånn prøve/feile metoden, siden han er litt fraværende med sine uttalelser i tråden her 8)
Som du nevner var jeg veldig fornøyd og føler de ga god valuta for pengene. Høyttalerne krevde dog godt med luft rundet seg. Men alt kan jo bli bedre. :)

En ting er hvertfall veldig sikkert, han liker veldig godt den spilleren han har.!
Jeg tror også at L401 vil slippe seg litt meg løs med en annen amp, så det er ikke sikkert at behovet for å bytte ut høyttalere er like stort etterpå.?
Absolutt mulig. Som jeg har vært inne på tidligere ( i andre tråder) mener jeg man heller bør sitte med god elektronikk og middels høyttalere enn omvendt. Det er sikkert mer å hente ut av dem. Oppgraderingskit kan jo også være en mulighet.

Om det blir snakk om nyere Lyric modeller eller om han går opp til Symphonic serien, så vil jo mye av "signaturen" være med, men dette har han jo ikke skrevet noe om, så vi fomler litt i blinde her..
Har ikke bestemt meg for nye høyttalere, men det blir nok i hvert fall en gulvstående sak.
Jeg vet mange mener man bør ha høyttalere klare og velge resten av anlegget i forhold til det. Sikkert mye riktig i det, men har ikke den muligheten nå.

Du skulle nesten ha tatt deg en tur til en butikk der de har Copland og Klipsch, hørt om det var noe i fx 405 og RF-82 som klinger bra i dine ører, eller om det er noe annet du leter etter.?
Hadde det vært opp til deg hadde alle hatt denne kombinasjonen. ;D
Godt mulig det låter bra, men har ikke anledningen til å høre det for øyeblikket og tror ikke det blir veien jeg går.

Etter noen runder i butikker så er det lettere å skvise ut ting som ikke klinger godt i dine ører, da vil det kanskje bli lettere å finne noe som du egentlig jakter på.?
En butikk-runde vil bare gi deg en liten smak på hva du kan forvente deg, du har variabler som gjør at ting kan låte verre eller bedre hjemme i egen stue........
Må si jeg liker kombinasjonen av JBL og McIntosh som center-kjeden kjører.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Imperial skrev:
Jeg ville faktisk foreslått Perreaux SX60m (60w monoblokker på 2.4kg) ... XLR inn.

til Patos L401 drevet av en Wadia830...
Ville nok også prøvd å få hjemmelån på f.eks Stereovox Colibri-x som interconnect mellom Wadia og Perreaux.
Burde gi en "fylde - og naturlig akkustisk soundstage uten å bli varm.

Den lille new zealenderen kan nok virke liten og slik... den låter visstnok veldig ren og klar og punchy og har masse med strøm!

Ja, dette må nok kjøpes nytt. Men er det ikke ca 2000$ for paret tro? 14-18 tusen eller noe i norge?

mvh
Dette er forsterkere jeg meget mulig kan få testet.
Jeg var faktisk på nippet til å kjøpe CD-spillerfra Perreaux like før jeg fant Wadia'en på bruktbørsen.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Hei!
Min klare anbefaling er en DP A1.

Den har krefter nok til å drive de aller fleste høytalere - ihvertfall de du har - som jeg tror tjener på en forsterker som har kontroll i bunnen (har ikke hørt de!)

Den er nøytal, eller heller kanskje ørlite mot det varme....noe som gjør at den lettere matcher annet utstyr.

Den er jævlig god.....så hvis du kliner til med en A1, så slipper du å tenke mer på effekttrinnet.

Den er driftssikker til 1000 - skulle det likefullt skje noe, har du service i Norge.

Den kan oppgraderes til A1S - da får du litt mer oppløsing, friskhet og dynamikk, altså litt mer av alt! (Og, i mine øyne, en av de desidert beste forsterkerne i verden....)

Den skulle ikke være vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet...og den er heller ikke vanskelig å kvitte seg med (hvis du av en eller annen merkelig grunn skulle ønske det...)

mvh
OMF
DP A1 er en kandidat grunnet sin gode omtale og kraktreservene.
Og som du sier lett omsettelig.

Det skal dog sies at jeg ikke ble målløs den ene gangen jeg har lyttet til den. Det strakk seg over en helg for noen år tilbake, men ikke på mitt eget anlegg.
Det låt veldig riktig, men kanskje ikke så engasjerende som jeg hadde håpt på. Anlegget besto av kvalitetskomponeter ellers, men var som sagt ikke mitt og heller ikke veldig kjent for meg.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Njah, Tele2 er kanskje ikke den som jeg har vært mest fornøyd med heller, tror jeg har prøvd de aller fleste og havnet tilbake til Telehor atter en gang..
Ikke fordi jeg er direkte fornøyd, men faktisk dem jeg er minst skuffet over, og de holder avtalene sine ;)
Men nok OT for denne gang, tror jeg ;D

Blir så mye og sitere at jeg starter på scratch her..
BigMac og JBL er slettes ikke galt, her har vi faktisk noen holdepunkter, det hjelper jo veldig..
Så hvorfor ikke gjøre det enkelt å gå for 275'n.?
Den har rør så du har muligheten til å "tune" den slik du ønsker, og den kan drive det aller meste av høyttalere..
Skulle du ha bruk for enda mer krefter, så kan du jo handle en til ;D
Men det er ikke så sjeldent du finner 275'n på børsen, du sparer ca 10k og det er jo ikke en modell som har vært på markedet så lenge, intet å frykte ved å kjøpe brukt egentlig..

Når du ser hva du har hatt og hva du lyster på, så er nok ikke de såkalte "High-End" forsterkerene noe du skal lete etter, man må se seg om etter hva man selv liker og i ditt tilfelle så er det snakk om litt mer sjel og fylde, enn steril og livløs klang..

Jah.. Jeg har litt "vanskeligheter" med å ikke anbefale noe jeg selv liker, det er dessverre en svakhet jeg har..
Copland og Klipsch er noe som spiller fantastisk bra i mine ører, her har jeg alt jeg trenger og litt til, så å ikke anbefale noe slikt, blir kanskje litt feil av meg det også.?
Jeg unner de aller fleste og høre hva som bor i noe slikt, det er noe som rører ved en stakkars sjel..
Når en voksen mann får tårer i øynene av det man hører, og får ståpels som ligner en stålbørste, så må det være noe mer enn bare innbilning eller fata morgana.?

Du bor jo sentralt til i den nordre delen av vårt langstrakte land, og bør ha muligheten til å låne/prøve/teste en MC-275 i eget oppsett uten å betale for den.?
Tror det er eneste mulighet for å finne ut om 275'n er den rette for deg.?
Klinger dette godt i dine ører, så er det vel ikke noe vits å lure lenger.?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Da har Geir fra Center-kjeden vært innom meg og koplet opp en Mc275. Den er nå til utprøving på diverse musikk. Jeg har aldri hatt rør i hus så dette blir spennende.
En umiddelbar reaksjon var, fra oss begge, en noe upresis og utflytende bass. Noe ble rettet inn ved vha vinkling på høyttalerne. Jeg er vant med, og har vært fornøyd med, å ha dem stående "rett frem".
Geirs korreksjon ga imidlertid umiddelbare virkninger.
Uballansert var også særdeles mye bedre enn ballansert signaloverføring. I hvert fall med de kablene jeg hadde liggende.

For å bedre enda mer hentet Geir noen kabler fra butikken som ga enda bedre resultater. Men disse var i en prisklasse både han og jeg vet ikke blir kjøpt. Men artig å prøve lell.

Går jeg for denne forsterkeren trengs nok en ny kabelinvestering. Kabler som er strammere og med en lysere klangkarakter enn mine MIT.

Men dette er bare noen raske førsteinntrykk. Forsterkeren har ikke vært i hus mange timer ennå.

Har masse å gå på i forhold til høyttalerplassering, men med anlegget i stua og småbarn i huset har jeg ikke full handlefrihet.

Var visstnok liten WAF på forsterkeren. EC var nok i så måte mer populært. :)

Musikk som skal spilles er i hvert fall Mark Knopfler, Dire Straits, Springsteen, Cash, Yello, McRae, RL Burnside, Buddy Guy og Tom Waits. Og så blir det komplementert med en del andre.

Hilser og takker for hjelpen så langt Geir. ;)

R

Rojoh

Gjest
Jeg ønsker ikke å ødelegge stemningen, men rør på de større Patos-modellene har jeg ikke så veldig tro på. Går du derimot ned fra L401 til L302, så kan det hende at du får en fin kombo uten å måtte legge en årslønn i kabler.

Mvh. Johan

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Holmium skrev:
Da har Geir fra Center-kjeden vært innom meg og koplet opp en Mc275. Den er nå til utprøving på diverse musikk. Jeg har aldri hatt rør i hus så dette blir spennende.
En umiddelbar reaksjon var, fra oss begge, en noe upresis og utflytende bass. Noe ble rettet inn ved vha vinkling på høyttalerne. Jeg er vant med, og har vært fornøyd med, å ha dem stående "rett frem".
Geirs korreksjon ga imidlertid umiddelbare virkninger.
Uballansert var også særdeles mye bedre enn ballansert signaloverføring. I hvert fall med de kablene jeg hadde liggende.

For å bedre enda mer hentet Geir noen kabler fra butikken som ga enda bedre resultater. Men disse var i en prisklasse både han og jeg vet ikke blir kjøpt. Men artig å prøve lell.

Går jeg for denne forsterkeren trengs nok en ny kabelinvestering. Kabler som er strammere og med en lysere klangkarakter enn mine MIT.

Men dette er bare noen raske førsteinntrykk. Forsterkeren har ikke vært i hus mange timer ennå.

Har masse å gå på i forhold til høyttalerplassering, men med anlegget i stua og småbarn i huset har jeg ikke full handlefrihet.

Var visstnok liten WAF på forsterkeren. EC var nok i så måte mer populært. :)

Musikk som skal spilles er i hvert fall Mark Knopfler, Dire Straits, Springsteen, Cash, Yello, McRae, RL Burnside, Buddy Guy og Tom Waits. Og så blir det komplementert med en del andre.

Hilser og takker for hjelpen så langt Geir. ;)
Så her ja, må nesten gratulere med første rør i heimen, selv om det bare er hjemlån..

Min erfaring med balansert kontra ubalansert, er at det er minimale, om i det i heletatt er noe forskjell, hvertfall for oss som har anlegg i den normale prisklassen..
Det er sikkert målbare forskjeller, men så lenge det ikke gir utslag på hva jeg hører så spiller det ingen rolle for meg ;D

En ting man legger fort merke til, er akkurat dette med bassen når man får rør i hus, mine erfaringer er at bassen låter mer ekte, i mine ører har aldri bass (trommer, el-gitarer, orgel osv) via transistor gitt meg samme "ektehet" som rør..
Smaken er som baken, noen liker mora og andre datteren, men kommer du nærmere virkeligheten så må det vel anses som positivt.?
Harde slag (CV-fakter) byttes ut med musikk, det er nok noe av dette mange opplever som ullen bass, men hvordan låter så dette på konserter eller live.?
Skal ikke gjøre noe stort ut av dette, orker hvertfall ingen heftige diskusjoner frem og tilbake, men om du hører at dette drar deg i riktig retning, så go for it.!
Hvis ikke så takker du for lånet og leter etter noe annet..

Du får komme med mer lytteinntrykk når du har blitt litt mer varm i trøya, det tar litt tid for ørene og hode å tilvenne seg noe nytt..

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Noen inntrykk av 275 så langt.

Forsterkeren skuffet litt til å begynne med, da i forhold til mine skyhøye forventninger. Tror dette bla hadde noe å gjøre med at den, i mine ører, ikke har noen av de typiske imponatoreffektene som slår deg rett i fleisen.
En dårlig høyttalerplassering gjorde også sitt. Nå har jeg jobbet en del med plassering av høyttalerne og ting begynner å sitte bedre.
Jeg har også fått lyttet en del etter å ha fått til en bedre høytalerplassering. Det som slår meg er at forsterkeren er meget behagelig å høre på. Det at det ikke er noen spesielle imponatoreffekter kan gjøre at det tar litt tid før man merker noen spesielle kvaliteter. Kanskje er det bare slik at alt er jamnt over bra. Det er også veldig artig å spille høyt på den, den har i hvert fall mer enn nok krefter for mine høyttalere.

Noe som så langt virkelig har hørt utmerket ut er livemusikk, piano og gitarer. Musikk som Yello begynner også å sitte, men her slet jeg skikkelig i starten.
Der jeg nok har mest å hente for øyeblikket er på vokal. av en eller annen grunn stemmer vokalen utrolig bra på Springsteen, har spilt Ghost of Tom Joad og Live. Norah Jones låt også utrolig klart og bra.
Håper å kunne bedre vokalen med kabler og ytterligere høyttalerplassering. Trenger noen kabler som, i klankarakter, ligger mellom Nordost og MITtror jeg.

Forsterkeren har gjort et godt inntrykk så langt. Litt ut i neste uke for vi se om den har gjort godt nok inntrykk til at den forsvarer prisen og et eventuellt innkjøp.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.259
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Holmium skrev:

Trenger noen kabler som, i klankarakter, ligger mellom Nordost og MITtror jeg.
Hva med Kinber 4 eller 8 TC, eller Viablue sine kabler. Eller, Renaisance Blue Standard, de har jeg ikke hørt men bestilt ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Eller noen Black Magic kabelasjer, de funker utmerket og jeg vil karakterisere de som midten mellom Nordost og MIT

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Necroth skrev:
Eller noen Black Magic kabelasjer, de funker utmerket og jeg vil karakterisere de som midten mellom Nordost og MIT
BM støttes..
Samme også med Cardas..
Kimber TC derimot er meget hissige og MÅ prøves før evt kjøp.! Det er hvertfall min erfaring med dem..

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Holmium skrev:

Forsterkeren skuffet litt til å begynne med, da i forhold til mine skyhøye forventninger. Tror dette bla hadde noe å gjøre med at den, i mine ører, ikke har noen av de typiske imponatoreffektene som slår deg rett i fleisen.
En dårlig høyttalerplassering gjorde også sitt. Nå har jeg jobbet en del med plassering av høyttalerne og ting begynner å sitte bedre.
Jeg har også fått lyttet en del etter å ha fått til en bedre høytalerplassering. Det som slår meg er at forsterkeren er meget behagelig å høre på. Det at det ikke er noen spesielle imponatoreffekter kan gjøre at det tar litt tid før man merker noen spesielle kvaliteter. Kanskje er det bare slik at alt er jamnt over bra. Det er også veldig artig å spille høyt på den, den har i hvert fall mer enn nok krefter for mine høyttalere.

Noe som så langt virkelig har hørt utmerket ut er livemusikk, piano og gitarer. Musikk som Yello begynner også å sitte, men her slet jeg skikkelig i starten.
Der jeg nok har mest å hente for øyeblikket er på vokal. av en eller annen grunn stemmer vokalen utrolig bra på Springsteen, har spilt Ghost of Tom Joad og Live. Norah Jones låt også utrolig klart og bra.
Håper å kunne bedre vokalen med kabler og ytterligere høyttalerplassering. Trenger noen kabler som, i klankarakter, ligger mellom Nordost og MITtror jeg.

Forsterkeren har gjort et godt inntrykk så langt. Litt ut i neste uke for vi se om den har gjort godt nok inntrykk til at den forsvarer prisen og et eventuellt innkjøp.
Yello er jo bare for å plage naboer eller imponere noen, du lytter ikke til slikt som en form for musikk.?
Ikke for å henge deg ut på noen måte, men jeg har aldri klart å nyte slik musikk, mye sikkert for at det er elendige innspillninger.?

Glemme litt av de imponator effektene og gå for noe som kan trille frem vakker musikk i heimen, om det er rock, vokal, vise eller whatever du liker å lytte på..

Har du mulighet til å låne deg en bedre pre.?
Prøve det som et alternativ til spilleren, mest for å høre hva som bor i en bedre pre kontra spiller..
Jeg har aldri fått volum på spiller til å trille frem vakker musikk. så jeg tror det kan være en fordel å prøve, om du har muligheten..
Ellers så er det mange andre som bruker volum på spiller, så det er ingen garanti for at en pre er bedre enn volum på spiller..

Men moro at du likte en del av det du har hørt foreløpig, tar tid å justere høyttalere og ører til nye ting, andre kabler vil helt sikkert hjelpe deg litt videre også..
Husk at også andre rør enn de originale vil forandre på klangen, noen ganger mer enn hva kabler kan gjøre, men super-rør kan ikke erstatte dårlige kabler heller.!

Men en liten ting Terje, sitter du igjen med samme følelse av å måtte bytte høyttalere i dag, som du gjorde for et par uker siden.?

Kose deg med mye god musikk og holde oss oppdaterte ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Yello er jo bare for å plage naboer eller imponere noen, du lytter ikke til slikt som en form for musikk.?
Ikke for å henge deg ut på noen måte, men jeg har aldri klart å nyte slik musikk, mye sikkert for at det er elendige innspillninger.?
Hvem har sagt jeg ikke skal plage naboer? ;D
Nei da, til alvoret. Ikke for imponere eller plage noen. Alt til sin tid og bruk. Inne i mellom når jeg virkelig har lyst på å spille noe med litt fres, som er litt annerledes og lysten til spille virkelig høyt er der; da kommer Yello til sin rett. Å spille "The Race" sine drøye 8 minutter på uanstendig høyt volum er tidvis utrolig moro. Når denne låten sitter da er det bare å kjenne at gliset brer seg om munnen. "Flag"-plata kan jeg absolutt nyte.
Ellers er jo Drive Driven en suveren og behagelig låt.
Artig musikk.
Er innspillingene så dårlige da?

Glemme litt av de imponator effektene og gå for noe som kan trille frem vakker musikk i heimen, om det er rock, vokal, vise eller whatever du liker å lytte på..
Tja, ikke blir det vise i hvert fall, og ikke jazz. Kommer kanskje med alderen. :)
Som sagt er det ikke for å imponere noen, bare til glede for meg selv.

Har du mulighet til å låne deg en bedre pre.?
Prøve det som et alternativ til spilleren, mest for å høre hva som bor i en bedre pre kontra spiller..
Jeg har aldri fått volum på spiller til å trille frem vakker musikk. så jeg tror det kan være en fordel å prøve, om du har muligheten..
Ellers så er det mange andre som bruker volum på spiller, så det er ingen garanti for at en pre er bedre enn volum på spiller..
Tror jeg må opp i ganske mye (for meg) penger for å få en like god eller bedre pre. Det har jeg ikke råd til for øyeblikket så jeg velger å ikke teste ut dette nå. Men absolutt et godt tips, men ville være så kjipt å teste en pre som virkelig gjør susen og så har jeg ikke midlene til innkjøp. Får bli ved en senere anledning. En CJ av eldre type eller en McIntosh vil vel kanskje være en naturlig vei å gå.

Men moro at du likte en del av det du har hørt foreløpig, tar tid å justere høyttalere og ører til nye ting, andre kabler vil helt sikkert hjelpe deg litt videre også..
Husk at også andre rør enn de originale vil forandre på klangen, noen ganger mer enn hva kabler kan gjøre, men super-rør kan ikke erstatte dårlige kabler heller.!
Har skjønt at rør kan gjøre så mangt, men kan ingenting om dette. Blir det til slutt et rørtrinn på meg må jeg sette meg inn i dette og prøve ut litt. Men det vil uansett ikke bli umiddelbart.

Men en liten ting Terje, sitter du igjen med samme følelse av å måtte bytte høyttalere i dag, som du gjorde for et par uker siden.?

Kose deg med mye god musikk og holde oss oppdaterte ;)
Hva skal jeg si. Blandede følelser. De har jo fått ut noe mer av sitt potensiale, men hvor mye mer det egentlig er å gå på kan man jo spørre seg. De har jo naturlig nok sine begrensninger. Men ingen umiddelbare planer om utbytting.

Du skal i hvert fall ha takk for alle innspill Kjell. Tips tas i mot med takk.

Etter å ha sett en film jeg ikke burde ha sett, Dejavu, sitter jeg nå i mørket med vin, glødende rør og Lenard Cohen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hvem har sagt jeg ikke skal plage naboer? ;D
Nei da, til alvoret. Ikke for imponere eller plage noen. Alt til sin tid og bruk. Inne i mellom når jeg virkelig har lyst på å spille noe med litt fres, som er litt annerledes og lysten til spille virkelig høyt er der; da kommer Yello til sin rett. Å spille "The Race" sine drøye 8 minutter på uanstendig høyt volum er tidvis utrolig moro. Når denne låten sitter da er det bare å kjenne at gliset brer seg om munnen. "Flag"-plata kan jeg absolutt nyte.
Ellers er jo Drive Driven en suveren og behagelig låt.
Artig musikk.
Er innspillingene så dårlige da?
Tja, så overbevisende bra er det vel heller ikke.?
Greit nok for å få litt adrenalin ut av kroppen, men ikke legg så mye vekt på akkurat det, vi kan ikke diskutere smak og behag, men jeg kan bekrefte at jeg har vært i samme "fase" selv ;)

Tja, ikke blir det vise i hvert fall, og ikke jazz. Kommer kanskje med alderen. :)
Som sagt er det ikke for å imponere noen, bare til glede for meg selv.
Høres nesten ut som du mobber meg litt for alderen her.! ;D
Det er noen år mellom oss, og smaken er som baken.. Vi skal ikke og kan ikke diskutere slikt, du har fremdeles veldig mange veier å tråkke opp, stier du ikke visste var der..
Så kos deg med det som du liker, det er jo det aller viktigste.!

Tror jeg må opp i ganske mye (for meg) penger for å få en like god eller bedre pre. Det har jeg ikke råd til for øyeblikket så jeg velger å ikke teste ut dette nå. Men absolutt et godt tips, men ville være så kjipt å teste en pre som virkelig gjør susen og så har jeg ikke midlene til innkjøp. Får bli ved en senere anledning. En CJ av eldre type eller en McIntosh vil vel kanskje være en naturlig vei å gå.
Grunnen til at jeg oppfordret deg, og fremdeles oppfordrer deg til å teste en bedre pre, er for å finne ut om det er noen "smuler" galt med 275'n i forhold til dine ører og oppsett, eller er det noe som kan rettes opp med en bedre pre, som du da på sikt kan spare deg opp til.?
Funker det sølv med CD og 275 og du kan gå opp til gull ved en senere anledning med en bedre pre, så vet du at 275 er veien å gå og du har noe bedre å se frem imot..
Ikke tenk at du ikke har råd nå, du må tross alt investere 30k for 275 og det er mye penger.!
Da bør du være sikker på at dette er det rette for deg, jeg er hvertfall ikke i tvil om at en skikkelig pre er hjertet i et anlegg..
CD rett i effekt med passiv pot er heller ikke noe som jeg liker, det gir en platt og kjedelig lyd, når du får pre i hus så skjer det nærmest "mirakler" med lyden, dette har jeg prøvd og feilet så mange ganger, så jeg vet dette er tilfelle for min egen del..
Kjører faktisk CD rett i effekt i dag også, i påvente av pre, det er sånn at det ikke er så veldig stor glede ved å spille musikk, du vet at dette kan prestere så utrolig mye mer med en bedre pre..

Har skjønt at rør kan gjøre så mangt, men kan ingenting om dette. Blir det til slutt et rørtrinn på meg må jeg sette meg inn i dette og prøve ut litt. Men det vil uansett ikke bli umiddelbart.
Du har ikke noe hast med å lære det noe som helst innen rør, om det blir rør på deg..
Første pri er å få dette oppe å gå, slik du ønsker det.... Så har du muligheten til å fintune etter hvert, det er som sagt ikke noe som haster, rør varer mange 1000 timer uten problem..

Hva skal jeg si. Blandede følelser. De har jo fått ut noe mer av sitt potensiale, men hvor mye mer det egentlig er å gå på kan man jo spørre seg. De har jo naturlig nok sine begrensninger. Men ingen umiddelbare planer om utbytting.
Om høyttalerene spiller på lag med rommet og du er fornøyd med lyden så langt, så tror jeg ikke du skal tenke noe mer på hva potesialet egentlig er i høyttalerene..
Men at dem er gode, det kan man se og høre mange steder..

Du skal i hvert fall ha takk for alle innspill Kjell. Tips tas i mot med takk.

Etter å ha sett en film jeg ikke burde ha sett, Dejavu, sitter jeg nå i mørket med vin, glødende rør og Lenard Cohen.
Syns det var moro at du tok skrittet til å prøve, om man ikke prøver så vet man ikke hva man går glipp av ;)
Gjennom en del kontakt slik som vi har hatt, så får man en viss feeling om hvor landet ligger, da får man jo litt "inside information" som kan brukes til å hjelpe litt på veien videre..

Cohen, vin og levende lys sammen med rør gir en magisk stemning........ Nyt den mens du kan ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Da var dagen kommet kommet da låneperioden er over. :-[
Forsterkeren har hatt en fint liv i min stue på toppen/ hedersplassen av stereobenken. Wadia måtte rykke en hylle ned under testperioden. Nå står jeg uten noen form for effektforsterker igjen.

Noen av mine erfaringer med MC275 er:
Tilkoplinger/ brytere:
- Høyttalerterminalene er som kjent ikke særlig altspisende, det er pinner som gjelder. De sitter til gjengjeld godt. På de nye utgavene er det satt på standard terminaler som tar bananer, spader osv. Ikke noe å utsette på dette. Men trenger man 16 ohms-tilkopling?
- Gode RCA- og XLR-kontakter.
- IEC nettbrønn.
- Bryterne for valg av mono/stereo og ballansert/uballansert er små og diskrè, og ikke noe man i et uheldig øyeblikk vipper over. Bra.
- Strømbryter er, noe snodig, plassert under høyttalerterminalene. Kunne med fordel vært plassert et annet sted, men heller ikke dette er noe problem.
- Eneste jeg virkelig har å utsette på tilkoplingene og bryterne er at de gjerne skulle ha vært på baksiden.

Utseende og plassering
- Midt på treet. Jeg synes den ser ok ut, kona var ikke helt av den samme oppfatningen. Hun likte nok EC-frontene bedre. Men det er jo en sjarm med glødende rør da.
- Grunnet varmeavgivningen trenger den masse luft. Derfor må den stå på toppen av stereobenken. Men der står den også beskyttet fra barnefingre slik at gutten i huset ikke brenner seg.
- Solide 30 kg gir et solid inntrykk. Alt virker solid med forsterkeren.

Lyd
Den viktigste faktoren.
Jeg måtte, som tidligere nevnt, jobbe mye med høyttalerplassering. Den var mye mer avhengig av korrekt avstand og vinkling enn mine AW60. Men når dette var på plass så kunne jeg begynne å lytte mer til hva forsterkeren var god for.
I starten spilte jeg en del standardlåter jeg kjenner godt og lyttet mye til ulike egenskaper. Blant disse låtene var bla: Solitary Man (Cash), Youngstown (Springsteen), Silvertown Blues (Knopfler), Drive Driven, The Race (Yello) og Learning to fly (Pink Floyd). Disse låtene ble også brukt mye under posisjoneringen av høyttalerne.
Etter standardseansen med disse låtene ble det mye mer hele album som ble spilt. Det ble i all hovedsak spilt rock og blues. Buddy Guy - Blues singer låt fenomenalt. Etter hvert som jeg spilte diverse plater jeg skulle lytte til for å definere forsterkerens kvaliteter og svakheter tok meg ofte i å glemme det hele. Jeg bare satt der og nøt musikken. Akkurat slik det skal være, for meg et virkelig pluspoeng. Platene ble spilt mykt og behagelig, men allikevel med en skikkelig snert. Et godt rytmisk driv uten å bli steril og såkallt korrekt.
Dybdeperspektivet og den herlige mellomtonen og øvre bass var nok det jeg i testperioden satte mest pris på. Noen artister følte jeg at det kunne blitt en bedre vokalgjengivelse på. Ikke at det var dårlig, men i forhold til alt det andre var det her litt å hente. Jeg har registrert at mange mener den har en fenomenal stemmegjengivelse så jeg tror nok høyttalerne mine er synderne her. En bånddiskant kunne kanskje vært å foretrekke.
Det sterkeste kortet var at jeg aldri har hørt "The Boss" så bra gjengitt i min stue. Til tross for mange middels og til dels dårlige lydmessige utgivelser. Ikke minst fungerte Backstreets utrolig mye bedre enn jeg har hørt den på CD før, kun på vinyl jeg virkelig har opplevd den låten like bra som den fortjener. Dette var moro. :)
Musikk som ble spilt i testperioden var bla: Springsteen, Dire Straits, Tom McRae, Vidar Vang, Pink Floyd, Yello, Mark Knopfler, Tom Waits, Bob Dylan, Muddy Waters, Robert Johnson, Leo Cohen, Buddy Guy, Norah Jones...........

Denne forsterkeren var en stor glede å ha hus. Jeg følte varme, nerve og nærhet til artistene.

Den ble aldri testet med en god pre og jeg glemte å teste tilkopling til 4 ohms utgangen, benyttet kun 8 ohm.

Benyttet utstyr
- Wadia 830
- Patos L401
- Signalkabler: RCA: MIT T5 og T6, Nordost Valhalla
XLR: Syn Res Alpha
- Høyttalerkabler: MIT T5 og Nordost Heimdal (kun kort tid)
- Pioneer DV626D + Rotel RSP970 (under filmvisning)

Resultat
Geir og Hi-Fi Centeret fikk gjort et salg ;D og McIntosh har fått seg en ny venn og jeg anskaffer mitt første rørprodukt noensinne. Leveringstid er ca 1 uke så det er bare å ta tålmodigheten til hjelp.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Gratulerer så mye.!!

Etter hvert som jeg spilte diverse plater jeg skulle lytte til for å definere forsterkerens kvaliteter og svakheter tok meg ofte i å glemme det hele. Jeg bare satt der og nøt musikken. Akkurat slik det skal være, for meg et virkelig pluspoeng.
Når du har kommet til dette stadiet, så VET du at noe er riktig.!
Man sitter der med nyhvessede og nyvaskede ører, setter seg ned for å lytte etter ting og tang, men så drømmer man seg bare bort i musikken og nyter, kan man ha det noe bedre da.?
Om ikke dette gir deg sjelefred, så vet ikke jeg hva som gir deg det.?
Er det noe rart i at rørfolket bare vokser og vokser.?
Hva blir neste Terje.?
Hører jeg noen tanker om horn.?
Jeg har sagt det før, jeg slipper vel å si det igjen ;D

Klipsch er IKKE den eneste veien å gå når det gjelder horn, du har også de HER, men jeg skal kanskje ikke friste deg med en hjemlån i den klassen ;D

La 275 komme i hus først, så når oppgraderings spøkelse kommer på høyttaler fronten, så har du mange horn å velge mellom..
Litt synd at det finnes mer kasse-høyttalere enn høyttalere som spiller musikk (horn), men jeg ser at det kommer mer og mer horn på markedet også, selv Usher har sluppet en D2 med horn ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Takk for det.

Array hørtes utrolig bra ut sammen med McIntosh det. Er vel Array 1400 de har oppsatt i Tromsø tror jeg. Låter stort, kjapt og imponerende.
Men utenfor min prisramme dessverre.

Blir ikke nye høyttalere umiddelbart, men på sikt vil det nok skje noe.

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
sender et lite tips ang. eff trinn,har en Hegel h4a på prøve hjemme no å den spiller meget oppløst å har meget bra konroll i bassområdet.
er ikke sikker på prisnivået du hadde tenkt deg men denne er vert en test!

mv.kjell

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Har fått nytt effekttrinn.

I dag fikk jeg hentet min nye Mc275. :)
Da jeg har besøk og en liten kar på 2 år i omløp fikk jeg ikke pakket den ut før ca kl 20.30.
Pakket den opp og da var det et par ting som ikke var like bra.
1. Jeg ble forespeilet at den skulle ha ny type terminaler som tar alle typer kabeltermineringer, den har den gamle typen som best liker pinner.
2. På ett av småsignalrørene har den lille ringen, som sitter på en pinne øverst i røret, løsnet.

Dette var kjipt.

Ikke noe musikk eller innspilling i kveld gitt. :(

Må ta en tur på Hi-Fi Centeret og prate med Geir i morgen.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har fått nytt effekttrinn.

Holmium skrev:
I dag fikk jeg hentet min nye Mc275. :)
Da jeg har besøk og en liten kar på 2 år i omløp fikk jeg ikke pakket den ut før ca kl 20.30.
Pakket den opp og da var det et par ting som ikke var like bra.
1. Jeg ble forespeilet at den skulle ha ny type terminaler som tar alle typer kabeltermineringer, den har den gamle typen som best liker pinner.
2. På ett av småsignalrørene har den lille ringen, som sitter på en pinne øverst i røret, løsnet.

Dette var kjipt.

Ikke noe musikk eller innspilling i kveld gitt. :(

Må ta en tur på Hi-Fi Centeret og prate med Geir i morgen.
Fydda, dette var ikke bra.!
Men rør kan de erstatte med en gang, de har jo demo utgaven, bare å ta et derfra så kan de få tak i nytt rør selv..
Ang termineringer så liker jeg alle typer som er av metall og som tar løse ledere, hater alt som heter bananer og spader, det ødelegger mer enn det gavner..
Håper at de ordner opp i dette med en gang, jævlig kjipt å legge så mye penger på bordet å få noe som ikke funker.!
Ta gjerne med BigMac inn og få de til å sjekke at alt er i orden, bare sånn for sikkerhets skyld..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Så vidt meg bekjent skal den nye typen ha andre terminaler ,og ikke pinnegreia..Hvis det er noe feil med den,ordner forretningen sikkert opp;kan du ikke få låne demomodellen til din kommer,dersom du må levere inn?

Det sitter macintosh s sine egne rør i denne(sikkert prod av noen andre men)disse er sikkert ikke like lett å oppdrive over natta...syntes du bør kunne forlange å få den nye typen,dersom dette var forespeilet før leveringa ,og du bør få låne deres demoamp frem til du får en ny en,med rette terminaler,som du ønsker,og med inntakte rør....lykke til,denne har jeg hatt lyst til å prøve mer enn en gang,men ikke fått gjort det enda,og har vel emr eller mindre bestemmt meg for å gå for set 300b monotrinn....

uansett lykke til med velrenomerte saker...denne er laaaangt tøffere enn ec looken spør du meg,dog enig i at kablene kunne gått inn bak ;D
'Håper det ordner seg for deg da...Es

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Så vidt meg bekjent skal den nye typen ha andre terminaler ,og ikke pinnegreia..Hvis det er noe feil med den,ordner forretningen sikkert opp;kan du ikke få låne demomodellen til din kommer,dersom du må levere inn?

Det sitter macintosh s sine egne rør i denne(sikkert prod av noen andre men)disse er sikkert ikke like lett å oppdrive over natta...syntes du bør kunne forlange å få den nye typen,dersom dette var forespeilet før leveringa ,og du bør få låne deres demoamp frem til du får en ny en,med rette terminaler,som du ønsker,og med inntakte rør....lykke til,denne har jeg hatt lyst til å prøve mer enn en gang,men ikke fått gjort det enda,og har vel emr eller mindre bestemmt meg for å gå for set 300b monotrinn....

uansett lykke til med velrenomerte saker...denne er laaaangt tøffere enn ec looken spør du meg,dog enig i at kablene kunne gått inn bak ;D
'Håper det ordner seg for deg da...Es
Ja forresten,de kan jo ta et rør fra demoamp.....men,vil du ha de gamle term..valgets kval...personlig ville jeg gått for de nye,..spør om lån av demoamp til ny ankommer med terminaler som du VIL ha....jeg vet bare så jævlig godt at dette kan skape irritasjoner i ettertid, for deg...hvis det ikke blir HELT som du ville fra dag en,kommer du til å irritere deg over det..om hva som er best,der melder jeg pass,men det er vel en grunn til at det har kommet noe nytt vil jeg tro?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
819
Torget vurderinger
5
Det kjedeligste med disse terminalene er at utvalget av kabler på bruktmarkedet synker drastisk. Det er i hovedsak det som er ankepunktet.

Spent på det med røret. Det var ikke en demomodell, men hans private forsterker. Alle originalrørene satt ikke i den jeg lånte, men han hadde satt i de originale rørene han faktisk fortsatt hadde. Husker ikke helt hvilke som var originale og hvilke som var byttet ut. Han kjørte i hvert fall noen Mullard-rør.
Dette sa han ettertrykkelig i fra på forhånd og hvilken lydmessig endring dette innebar, så dette var jeg vel vitende om.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Nå, fikk du lyd i heimen eller sitter du der med en meget dyr amp som ikke virker.?
Jeg håper at gutta ordner opp så fort som mulig, veldig kjedelig å sitte der uten en lyd :-[

Topp Bunn