Trenger litt hjelp med notch filter.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har behov for å dra ned frekvensresponsen ved 5 - 7000 hz med +- 2db. Etter å ha prøvd meg med ulike kabler med varierende hell, tenker jeg at jeg ved hjelp av et notch filter over diskanthøyttaleren kanskje kunne oppnå det jeg ønsker. Til det har jeg to spørsmål. 1.) hvor finner jeg en kalkulator til å hjelpe meg med beregningen? (Jeg hadde det engang, men finner den ikke igjen.)
2.) Risikerer jeg å endre noe annet ved innføring av et slikt filter, - jeg mener fasevinkel, impedansforhold e.l.?

Takknemlig for svar.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.353
Antall liker
102.240
Torget vurderinger
23
Bare å gogle loudspeaker network calculators eller notch filter calculators så finner du alt du trenger!!
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk så langt. Jeg hadde innbilt meg at et seriefilter (parallelt med elementet) ville være gunstigst med tanke på å unngå komponenter i signalveien. Men så ser jeg at det overveiende opereres med parallelfiltere, altså i serie med elementet. Kommentarer?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:
Takk så langt. Jeg hadde innbilt meg at et seriefilter (parallelt med elementet) ville være gunstigst med tanke på å unngå komponenter i signalveien. Men så ser jeg at det overveiende opereres med parallelfiltere, altså i serie med elementet. Kommentarer?
Ingen som har noen betraktninger mht å benytte et notch parallelfilter kontra seriefilter?
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
tror at parallelfiltere lager fasefeil, osv :)
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:
Takk så langt. Jeg hadde innbilt meg at et seriefilter (parallelt med elementet) ville være gunstigst med tanke på å unngå komponenter i signalveien. Men så ser jeg at det overveiende opereres med parallelfiltere, altså i serie med elementet. Kommentarer?
Ethvert analogt passivt filter som påvirker frekvensgang vil også påvirke fase. Om komponentene står i signalveien eller parallelt med signalveien mener jeg har liten betydning.

Generelt om forskjeller mellom et seriefilter (i parallell med elementet) og et parallellfilter (som står i serie): et seriefilter vil påvirke impedansen på en mer ugunstg måte (den vil falle ved notchfrekvensen), et seriefilter vil typisk få mer håndterlige komponentverdier ved den frekvensen det her er tale om, og et seriefilter krever en kildemotstand på minst 0,5 ohm (helst mer) for å virke. I praksis virker et parallellfilter best ved lave q-verdier og lite korreksjon - et seriefilter takler også høye q-verdier og mer korreksjon uten at komponentverdiene blir for ekstreme.

Begge filtertyper vil påvirkes svært mye av de øvrige komponentene i delefilteret, pluss elementens egen resistans/impedans. Det lar seg med andre ord ikke gjøre å si noe spesifikt om den beste filtertypen, komponentverdier, osv uten å kjenne det filteret som er der fra før. Enkle notch-kalkulatorer vil neppe gi god nok beregningskvalitet for ditt formål, så regn med endel prøving og feiling.

Antagelig best å snakke med noen som har filtersimuleringssoftware og (helst) måleutstyr.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hmmm. Mye som tyder på at jeg bør la ideen om et notch filter ligge. Jeg kjenner overhode ikke til filterløsningen for høyttaleren, en Dynaudio Zapphire for øvrig. Jeg risikerer vel å gjøre mere feil en riktig.
Det jeg hadde tenkt var å dra ned Esotar diskanten i 5 - 7 000hz området. De fleste vil vel si at Dynaudio har gjort det som er mulig for å få dette riktig.
Jeg får slå meg til ro med at det er studiomonitorenede som ble brukt på de (relativt få) innspillingene hvor det blir too much i dette området, som ikke holder mål og heller vinkle Sapphirene litt utover.
Takk for kunnskap og synspunkter!
 
Topp Bunn