Trenger jazz-tips!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Er veldig lite bevandret i jazz-verdenen, men har brukt en del timer foran et par skiver jeg liker godt; Miles Davis - Kind of blue og min nyhandlede De beste fra Chet Baker. Liker disse veldig godt, og kunne trenge tips til mer musikk av lignende stil.

Når det er sagt må det gjerne være sårere, like rolig, like enkelt. Nerve fremfor teknikk, altså!

På forhånd takk!

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.702
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Disse bør du sjekke ut. Alle er utgitt av John Coltrane:

A love Supreme

Ballads

Blue Train

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.584
Sted
Holmestrand
Keith Jarrets Køln-konsert er et must.
Garbarek har mye moro å by på .

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
768
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg anbefaler herved Miles Davis: Nefertiti, In a silent way. Bill Evans: Quintesence.
Oliver Nelson: Blues and the abstract truth.
Ellers foreslår jeg å tilbringe en time eller to i en plateforetning og lytte til mye rart. Helst et sted du kan få litt hjelp.

Olllie

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Patricia Barber "Verse"
Holly Cole - nesten hva som helst, men Tom Waitz-trubuten "Temptation" er legendarisk
Vår egen Karin Krogh har laget mye bra
DeeDee Bridgewater - "live at Yoshis"

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du mulighet til å lytte til nettradio, finner du lett mange stasjoner som sender jazz døgnet rundt. Ikke for at du skal måtte lytte til nettradio til evig tid, men dette er et sted hvor du kan få mange nyttige impulser.

Jeg hører mye på NRK Jazzradio (sender også på DAB) og Radio Swiss Jazz på nettet - og på Jazzradioen, FM-106,8 mellom kl 16 og 20 i Oslo.

En evig kilde til ny musikk som jeg ellers aldri ville ha blitt klar over fantes.

T

Thomas1

Gjest
Skaff deg en vinylsnurrer og opplev magien fra gamle jazzinnspillinger. Litt peiskos,rør og sjel..
Det finnes jo bruktbutikker i grenland.

Anbefaler deg Charles Mingus når du har fått lyttet litt på jazz og er klar for "neste steg"

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
emokid skrev:
Når det er sagt må det gjerne være sårere, like rolig, like enkelt. Nerve fremfor teknikk, altså!
Alle råd er ikke like gode, men jeg tolker det som om du er på let etter noe i den mer "moderate" og lyriske genren. Da bør du legge øret til Charles Lloyd:

Dette er musikk som er sparsommelig med effektene uten på noe tidspunkt å bli blasst.

Obligatorisk er også Jarret's "Belongingkvartett" og da særlig "Belonging" og "My Song"
Ellers går du ikke feil med Tord Gustavsen, Helge Lien eller Bobo Stensson dersom du er interessert i en klavertrio.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.413
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Et slag for norsk jazz.

Tord Gustavsen Trio

Sigurd Køhn

Dag Arnesen Trio

Herlig rolig jazz.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Takker alle, blir mye å sette tenna i her;)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Jazz har et så veeeldig bredt spekter. Ser at du har "Kind of Blue" med Miles Davis. Prøv også "Filles De Killimanjaro" og "Nefertiti" med samme mannen.' Return to Forever er en av mine favoritter , og alt fra den første plate(den med fuglen som flyr over vannflata) og Romantic Warrior er flotte album. Sonny Rollins har laga mye fin musikk.Mingus med albumet "A Hum"(eller noe sånt) , og lytt til sporet "Goodbye Pork Piehat" , noe av det fineste jazz sporet som finnes!! Wes Montgomery(flott gitarist) , Pat Metheny(prøv de første albummene hans etter ECM perioden og det aller første på ECM( det albummet med "Phase Dance")
Radka Tonnef , alle albummene er veldig fine , liker spessiellt de første best(synes at "Fairytales blir litt kjedelig)
Terje Rypdal med "Bleak House" , samt de fleste av Jan Garbarek sine (har ikke helt fått sansen for de aller første , men fra ....All Those Born With Wings , henger jeg med.
Flora Purim sine album er flotte , hvis du liker "latin basert jazz"
Kunne holdt på i hele kveld og ramset opp. Prøv noe av dette , håper det er musikk som du også kan like.Lykke til!!

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.772
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Et slag for norsk jazz.

Tord Gustavsen Trio

Sigurd Køhn

Dag Arnesen Trio

Herlig rolig jazz.
Enig - Norge ligger langt fremme i utviklingen av jazz.

Vi er forskjellige og har ulik tilnærming til musikk emokid - hva vi lytter til, hvordan vi lytter og hva vi lytter etter.

Jeg husker at min tilnærming til jazz var gjennom Charles Mingus for maaange år siden. Det gikk nesten like mange år før jeg fikk tak på type artister som John Coltrane og type avantgarde jazz. I en periode gav jeg litt opp denne form for jazz og startet tilnærmingen påny med ren mainstream jazz og "lettere" jazz. Interessen og gleden for jazz økte proposjonalt.
- Spiste selvfølgelig alt av jazz-rock på slutten av 70's.

Det jeg prøver å formidle, er at det kan være en idé å starte med den "enkle, lettforståelig og melodiøse" jazzen for så å utforske avantgarden og andre genrer innen jazz.

For tiden gleder jeg meg mye over mesteparten av Oscar Peterson, Art Blakey, Jane Monheit, Kenny Burrell, Pat Metheny, Sonny Rollins, Joshua Redman, Stan Getz, Hugh Masekela, Patricia Barber, Keith Jarrett Trio, Rigmor Gustavsen, Viktoria Tolstoy, Fourplay, Victor Wooten, Holly Cole Trio, Brian Bromberg, Scott Hamilton, Inger Marie Gundersen, Charlie Parker, Ray Brown, Marcus Miller, Gene Harris, Tord Gustavsen, Abbey Lincoln, Rachelle Ferrell, Patti Austin, Siri Svale Band, Stacey Kent m.fl.

Bruk gjerne www.allmusic.com (eller andre siter med jazz-reviews). Se på dicography og plukk ut det beste fra de artistene du ønsker.

Mvh
Jan P.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Ikke glem Pat Metheny. Særlig de første av han er absolutte musts.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.702
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, som Porsgrunnsgutt er jo selvfølgelig denne obligatorisk:

CHRISTIAN REIM
Unreleased Works 1969-1979

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.345
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du har selvfølgelig hørt Marilyn Monroe synge My heart belongs to daddy, emokid.
Den ultimate versjonen av den låta finnes her:

Det blir ikke sløyere enn Gerry Mulligans kvartett med Chet Baker.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Paul Desmond: Take ten og Bossa Antigua
Stan Getz: People Time, Cafe Montmartre (begge opptak kort før han døde, Jazz Samba, Jazz Samba Encore (klassikere fra 1960-tallet, ultimat sommermusikk).

Gerry Mulligan (bariton-sax!): Gerry Mulligan meets Ben Webster.

Ben Webster: Soulville (klassiker)

Av litt eldre jazz vil jeg sterkt anbefale Billie Holiday (flott ren stemme på 1930-tallet, herjet rusten jazz stemme på 1950-tallet) helst i samspill med Lester Young. Obligatorisk snadder!

All Music Guide (AMG) er sterke på jazz. Sjekk her:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=30:

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Prøvde meg med en Coltrane skive (som traff midt på treet) og en Miles Davis-skive (som har fått en snurr i spillern og nesten en snurr ut vinduet). De funka ikke så bra for meg.

Plukka opp Dave Brubeck - Time Out, og den traff meg virkelig.

Så igjen, noen som kan peile ut litt mer ærlig, sår trio eller quartettjazz? Ikke kjapt og eksperimentelt, jeg skal sløve til denne musikken.

2m, kanskje jeg kunne kommet og lånt noe i cdveggen din?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.855
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Siden du liker Kind of Blue vil du kanskje like "Someday my prince will come" av samme artist. Ellers anbefaler jeg å bruke biblioteket om du er så heldig å ha et bra i nærheten. Start med fx de som spiller på Kind of Blue- finn i plater med Julian "Cannonball" Adderley og Bill Evans fx (sistnevnte har noen supre pianotrio plater..) gå videre fra person til person og oppdag jazzen på egen hånd..
Lykke til

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
Bill Evens digger jeg også 8) Min personlige favoritt er denne (i Keepnews-utgaven - sjekk at du kjøper denne utgaven hvis det er cd du er ute etter :)

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:jpfuxztkldje

Liker egentlig slike gamle klassikere bedre enn "ECM jazz" for øyeblikket, uten at det er ment som noe angrep mot ECM (for meg går dette litt i bølger).

Muligens litt på siden her, men jeg digger også Radka Toneff. Alt hun ga ut.

ToreM.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.715
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emokid skrev:
.............
Så igjen, noen som kan peile ut litt mer ærlig, sår trio eller quartettjazz? Ikke kjapt og eksperimentelt, jeg skal sløve til denne musikken.
....................
Mye av det som blir anbefalt her kan være litt krevende å lytte til.
Utrolig at ingen har nevnet Oscar Peterson i denne sammenhengen.
For eksempel denne

Night Train

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44
Mange gode forslag her.

Vil også komme med et tips som kanskje faller i smak. Hvertfall så synes jeg den virker lovende.
Den siste plata til Jon Eberson. Jon Eberson Trio, Born to be slow. Gitar, vibraphone og bass.

Dette er rolig og dempet og bra, synes nå jeg.

mag

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Stan Getz har mykje roleg melodiøs og mjuk musikk. Du kan sjekke ut "Cafe Montmartre" eller "Bossa Nova"

Går det greit med vokal, er "Jazzen" med Nina Ramsby og Martin Hederos aldeles nydeleg, i grenseland jazz/pop.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.135
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Til trådstarter!
Av plater du har nevt som faller i smak så har de endel fellestrekk. Melodiøst, litt blues basert og noen med litt melankoli! Ok, da får andre evt arestere meg på dette:) Tilslutter meg de som har anbefalt Oscar Peterson, night train og vil legge til we get requests. Bill Evans Trio, sunday at the village vanguard og waltz for debby. Hva med Sonny Rollins, saxophone colossus og John Coltrane, lush life eller Keith Jarrett, my song. Kan også anbefale å sjekke ut Esbjörn Svensson trio eller Helge Lien trio! Et lite knippe jeg kan komme på i farten. Håper noen av disse faller i smak:)

Mvh
OU812

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.000
Sitter i øyeblikket og nyter denne:

Denne tilfredsstiller i hvert fall det som trådstarter etterspør. Mer cool og laidback lar det seg rett og slett ikke høre. Anbefalingen er i utg. punktet på vinyl (bortimot perfekt), da jeg ikke har hørt denne på CD.

Sidsel og Bugge har har bl.a. gjort Duplex Ride, og hvis du skipper et par numre, er også denne smått fantastisk.

Steen

Topp Bunn