HoJ skrev:
Et slag for norsk jazz.
Tord Gustavsen Trio
Sigurd Køhn
Dag Arnesen Trio
Herlig rolig jazz.
Enig - Norge ligger langt fremme i utviklingen av jazz.
Vi er forskjellige og har ulik tilnærming til musikk emokid -
hva vi lytter til,
hvordan vi lytter og hva vi lytter
etter.
Jeg husker at min tilnærming til jazz var gjennom Charles Mingus for maaange år siden. Det gikk nesten like mange år før jeg fikk tak på type artister som John Coltrane og type avantgarde jazz. I en periode gav jeg litt opp denne form for jazz og startet tilnærmingen påny med ren mainstream jazz og "lettere" jazz. Interessen og gleden for jazz økte proposjonalt.
- Spiste selvfølgelig alt av jazz-rock på slutten av 70's.
Det jeg prøver å formidle, er at det
kan være en idé å starte med den "enkle, lettforståelig og melodiøse" jazzen for så å utforske avantgarden og andre genrer innen jazz.
For tiden gleder jeg meg mye over mesteparten av Oscar Peterson, Art Blakey, Jane Monheit, Kenny Burrell, Pat Metheny, Sonny Rollins, Joshua Redman, Stan Getz, Hugh Masekela, Patricia Barber, Keith Jarrett Trio, Rigmor Gustavsen, Viktoria Tolstoy, Fourplay, Victor Wooten, Holly Cole Trio, Brian Bromberg, Scott Hamilton, Inger Marie Gundersen, Charlie Parker, Ray Brown, Marcus Miller, Gene Harris, Tord Gustavsen, Abbey Lincoln, Rachelle Ferrell, Patti Austin, Siri Svale Band, Stacey Kent m.fl.
Bruk gjerne
www.allmusic.com (eller andre siter med jazz-reviews). Se på dicography og plukk ut det beste fra de artistene du ønsker.
Mvh
Jan P.