trenger hjelp

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.882
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
når jeg ser frontal på pickupen så ser jeg at stiften er bøyd til høyre (når den ligger på plate og når den er i luften)... jeg VET at det ikke har skjedd noe voldelig ulykke som kunne har boyd stiften. hva kan har forårsaket dette? det er den andre stiften som har dette sykdom hos meg. jeg har vært i kontakt med SME og de har ingen forklaring på om der kan være noe feil med armen (309)

noen som har opplevt noe lignende? eller vet hva det kan skyldes?
det må ja være en konstant kraft som bøyer stiften over tid....

en ting til: er det mulig å retippe er Lyra dorian?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
600
Torget vurderinger
3
For lite antiskating dessverre...
mvh Filip

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.882
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm...
hjelp meg hvis jeg ta feil- men er antiskatingen ikke kraften som dra mot platesenteret?
så hvis stiften er bøyd til høyre (du ser frontal mot stiften) må det sier at det virker for mye kraft mot senteret? er det mulig å måle antiskatingen? jeg har holdt meg streng til lyra sin "oppskrift" på 1.8 (de sier 1,8 - 2 ) kanskje skalaen stemmer ikke...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Neida. Skating er en kraft som på grunn av vinkelen mellom armens lengderetning og sporretningen på plata trekker pickupen inn mot senter. Antiskate skal kompensere for dette gjennom å trekke nåla ut fra senter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vanskelig å måle tror jeg. Mike Fremer viser fram en Wally-sak på DVD'en sin. Den virker sånn at du henger armen i en tråd (festet til headshellet). Da kan man måle vinkelen mellom denne snora og snora til et lodd som henger ved siden av. Dette gir en måling av forholdet mellom nåletrykket og antiskate, altså ikke en absolutt verdi. Det var på bakgrunn av denne målingen han fant ut at antiskatemekanismen på VPI-armene var for kraftig med det loddet som fulgte med de første utgavene. Nå kommer de med O-ringer i stedet. Jeg tror ikke det er lett å få tak i Wally-saker lenger, jfr en egen tråd om dette.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.882
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm, da er det kanskje lurt å sende inn armen til SME og se hva de kan finne ut?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Snapa har noen få av de nevnte antiscategalgene igjen på lager. ;)

når dette er tomt blir det nok værre---

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
slartibartfast skrev:
aaaahhhh ::) ::) ::)

men er det mulig å måle den?
En måte, som jeg bruker, er å skaffe seg : The Nothing Album
Det er en vinyl plate uten noe på. En sort blank og fin plate.
Sett stiften ned mens den snurrer, still på anti skating inntil armen hverken beveger seg innover eller utover.

Om den er vanskelig å få fatt på antar jeg at en glassplate vil fungere... men er ikke sikker

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.039
Torget vurderinger
29
Dette blir ikke riktig lomt, anti-skatingen skal settes når nålen spiller i rille.

Lytt deg frem til hva som låter best, eller bruk en testplate. Analogue Production har et testspor hvor du skal få oppbrytning samtidig i høyre og venstre kanal når anti-skatingen er satt korrekt.

Hvis cantileveret er dratt skjevt under bruk må det skyldes svært feil anti-skating, eller så har det annen årsak.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
En slik "blank" plate kan være en utrolig flott sak for å " 0-stille" antiscatingen.
Så kan en heller ta finlytting/justering derfra.
Synes at antiscatingen havner ganske nært " 0-punktet" på en slik plate i de fleste tilfeller.
Mvh Jan I

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Fosse skrev:
Dette blir ikke riktig lomt, anti-skatingen skal settes når nålen spiller i rille.
Dette forstår ikke jeg, har du noen forklaring?

Jeg har sjekket kanalseparasjon med tre forskjellige testplater, mener den ene er kjøpt fra Opus i Sverige (de andre kan jeg finne fram om nødvendig), og resultatet er at det er riktig.
Har jeg først stilt inn med The Nothing Album, så har testplatene konfirmert innstillingen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.039
Torget vurderinger
29
Kanalseperasjonen har i første rekke med aziumuth å gjøre. Du skal ha anti-skatingen farlig feil om det går nevneverdig ut over kanalseperasjonen.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Fosse skrev:
Kanalseperasjonen har i første rekke med aziumuth å gjøre. Du skal ha anti-skatingen farlig feil om det går nevneverdig ut over kanalseperasjonen.
Og derfor blir det ikke riktig ???

Edit.
Azimut forbindes til pickup feil innstilt i forhold til rett (langs med en tenkt strek i forhold til riller i det punktet nålen settes ned) i horisontalplanet.
Hva skjer?
Nålen kan ikke virke om sitt nøytrale nullpunkt.

Om anti-skating er feil vil det også medføre at nålen ikke kan virke om sitt nøytrale nullpunkt (motsatt ende av nålen hvor stiften(diamanten) er påsatt er en magnet (MM) som beveger seg mellom spoler, denne bevegelsen gir induksjon, som igjen blir signalet).

DonKraft

Medlem
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
0
Jeg har forøvrig en gammel og brukt 309 arm selv og verdi på antiskate skala contra stift trykk er rett hver gang jeg har testet det ut på en rillefri plate som Jan_I kommenterer her

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.039
Torget vurderinger
29
Jeg lette etter en formulering og hadde følgelig ikke besvart spørsmålet ditt. Mitt forrige innlegg var ment som en kommentar til det jeg leste som din begrunnelse for at måten å sette anti-skating på var korrekt.

Du treffer i nærheten med blank side, men jeg mener metoden ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til friksjonen stiften møter i rillene. Det blir en forskjell på i rille og blank side i så henseende.
Derfor setter jeg anti-skating etter øre, eller test-platen til AP med utgangspunkt i at det skal bryte opp samtidig i begge kanaler.

Men, om du setter anti-skatingen slik du nevner så er du uansett så nær at det ikke er årsaken til cantileveret til trådstarter.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Fosse skrev:
Jeg lette etter en formulering og hadde følgelig ikke besvart spørsmålet ditt.
Takk, det var meget bedre.

Mitt forrige innlegg var ment som en kommentar til det jeg leste som din begrunnelse for at måten å sette anti-skating på var korrekt.
Nå har jeg vel ikke påstått at metoden beskrevet var "korrekt", men at den gir (iallfall meg) et tilfredsstillende resultat utifra prøving og testing.

Du treffer i nærheten med blank side, men jeg mener metoden ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til friksjonen stiften møter i rillene. Det blir en forskjell på i rille og blank side i så henseende.
Derfor setter jeg anti-skating etter øre, eller test-platen til AP med utgangspunkt i at det skal bryte opp samtidig i begge kanaler.
Dette med friksjonen har du selvsagt rett i.
For fintrimming (når jeg bytter stift) bruker jeg også et par VU-metre (fintrimmet til å være dønn like). Den siste justeringen er stort sett innenfor 0.1 til 0.2 (dvs. +-0.1) på anti-skating skalaen, og dermed nesten til å se bort ifra. Om du bare ser på skalaen i litt feil vinkel vil det gjøre like stort utslag. Om ørene benyttes er det vanskelig å høre forskjell på +-0.3 på anti-skating skalaen.
Tenkte derfor at det fort kunne bli vel mye teknisk dikkedarier for en som forespør et enkelt råd og tydelig har et stort problem med pickupen sin.
En enkel måte å komme veldig nær på, uten å ha måleutstyr, og uten å ha mye kunnskap (uten at jeg vet noe om slartibastfast's erfaring).
Jeg vil kalle det en grei metode for de fleste, og så kan de som har utstyret stå løpet ut ;)

Men, om du setter anti-skatingen slik du nevner så er du uansett så nær at det ikke er årsaken til cantileveret til trådstarter.
Agreed :)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Og jeg skjønner ikke hvorfor antiskating blir nevnt engang...
"når jeg ser frontal på pickupen så ser jeg at stiften er bøyd til høyre (når den ligger på plate og når den er i luften)... "
Da har den blitt utsatt for vold.
Et par grams kraft bøyer ikke nålefanen. Da hadde den seget i høyden også, slik at pickup'en hadde "buk-landet" på plata.
Spar til en ny stift.

Arne K

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Cobra2 skrev:
"når jeg ser frontal på pickupen så ser jeg at stiften er bøyd til høyre (når den ligger på plate og når den er i luften)... "
Et par grams kraft bøyer ikke nålefanen. Da hadde den seget i høyden også, slik at pickup'en hadde "buk-landet" på plata.
Spar til en ny stift.

Arne K
Selvsagt :) takk Arne K, det var jo det spørsmålet egentlig handlet om
..så tok det litt av i noen detaljer ;)
men det ble da en fin tråd likevel?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.882
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Cobra2 skrev:
Spar til en ny stift.

Arne K
som jeg skrev: jeg VET at det ikke har skjedd noe voldelig og i tilleg hadde jeg samme problem med forrige stiften ??? ??? ???
kan det ikke være at en konstant "feil" kraft kan bøye stiften over tid?
eller kan det være andre årsaker? hvis vi utelukker "vold" for en øyeblikk
takk for hjelpen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vanligvis er pickupen bygget opp med en tynn fleksibel 'streng' som holder cantileveren og armaturet fast i huset. Det er litt vanskelig å forklare uten tegning, men denne går fra armaturet/spolene og bakover.

Kan det hende at denne strengen er røket, og at cantileveren rett og slett bare henger fast i gummifjæra? Tretthetsbrudd eller materialfeil?

Edit: Fant en tegning.

Strengen jeg tenker på kalles 'suspension wire' på tegningen, og spenner spolene mot fjæra ('damper').

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det er vel ikke så FRYKTELIG uvanlig at cantileveren med stift blir litt skeiv?
Har jo sett det på mange spillere, og det var helt klart et problem på min gamle Rega.
Jeg innbiller meg at det må ha noe med antiskating og gjøre.
Tangetialarm er tingen! ;)

Topp Bunn