Forstår du er forvirret, men du har helt ret. Katodens eneste DC-forbindelse er igennem feedbackmodstand og sekundærviklingen. Afbryder du feedback modstanden er der ingen bias på indgangsrører, da katoden ikke er forbundet DC-mæssigt.Takk for svarene så langt. Fortsatt forvirret.
En skulle tro at om det var grid leak bias så burde det være en større motstander enn 1M for å få gitteret til å "holde på" den negative ladninga. En annen ting er at katoden på inngangstrioden ikke er jordet direkte, men gjennom feedbackmotstanden (og sekundærvindinga på utgangstrafoen som er jordet). Skal det gå tomgangsstrøm gjennom røret så må jo kretsen sluttes på en eller annen måte. Kan strømmen gå noe annet sted enn gjennom feedbackmotstanden og sekundæren?
Jaja, vi får se om det dukker opp noen flere svar.
Den ændres sig ikke, men der ligger et AC-signal over den, det er sådan feedback virkerNoe uvanligt å se, at bias på røret endrer seg i takt med feedback.
Bias er DC, feedback er AC. Hvis feedback skal virke skal den "pumpe" omkring biaspunktet. Du må videre med teorien....Så en katode, der "pumper" op og ned i takt med signalet, ændrer ikke biasen i samme takt???
Du kan altså ikke se forskellen mellem AC og DC bias (lige netop den måde feedback virker på) ??
Spørgsmålet er om du orker dig selv nu?![]()
Jeg giver op, men andre kan nok fortsætteDet er s´gu da ikke teori, at biaspunktet endrer sig i takt med AC/feedback (ikke DC).
Om du kalder det varierende, signalafhængig bias eller feedback ændrer ikke på funtion/virkemåde.
Men det er rigtig nok irrelevant for trådstarter, som spurgte om DC-bias.
Er dette en forsterker du har, eller har tenkt å bygge? Jeg har bygget 4 forskjellige amper med el 84 pp. Tre var kopier gamle amper fra 50-60 tallet, gjerne med ecc83 spm inngangsrør, men fikk de aldri til å "spille" slik jeg ønsket. Siste prosjektet var en amp der jeg brukte Tubelab ( se diyaudio) sitt skjema. Ecc81 som inngangsrør, og den låten fantastiskKan noen forklare meg hvordan bias'en er satt opp på inngangstrioden? Det er jo en kondensator i serie med motstanden under katoden.
Vis vedlegget 1129354
Det stemmer. Dette er riktig skjema. Fikk vel kjøpt print av Tubelab, tror jeg. Har bygget p2p(point to point), og da er det lett å få orden på sakene. Har bygget tredve-førti forsterkere de siste 35 årene, mest rørting. Solgte Tubelab ampen til en kar som er her på "sentralen", og han er veldig fornøyd. Har litt for mange forsterkere stående, og flere prosjekt liggende halvferdige. Brukte Hammond jern og det er skikkelig bra saker...Nei, har ikke tenkt å bygge den akkurat. Prøver bare å lære litt.
Tubelab er notert. Er dette riktig skjema?
Vis vedlegget 1129889
Har bygget noen El 84 SE amper. Triodekoblet og det låter helt knall bra. 1,5w Klasse A med Hammond jern, og med billige Hammond 125SE utgangstrafoer. I følge Hammond går de ned til rundt 100hz til 15k. I følge Audiomix så har han målt ned til 28Hz? på en MAE amp...De 125SE utgangstrafoene er en hemmelighet som få veit om?.En av, eller flere av de gamle gode rørkjempene på Diyaudio fortalte meg en gang at han hadde kontaktet Hammond flere ganger og fortalt de at målemetodene deres er feil, men Hammond ville høre på han. El84Se, og triodekoblet er som en liten 300B i følge karen. Han er nok nærmere 80 år og har holdt på med rør siden 60-tallet Har også bygget med Edcor utgangstrafoer, og de når ikke opp, selv om de koster 196 Euro per stykk hos Don Audio. Veit at Audiomix (Hans Kise) har hatt noen for salg, hvis ikke jeg har kjøpt alle sammen?Om du har mange røde LED liggende....
SYclotron Audio | The Red Light District: A 15W Push-Pull Amplifier
BJ.
Takk for linken! Nå kan en være enig eller uenig i bruk av LEDs, men han forklarer det han gjør på en utmerket måte. Lærerikt.Om du har mange røde LED liggende....
SYclotron Audio | The Red Light District: A 15W Push-Pull Amplifier
BJ.
Hva tror du er årsaken til at du er så fornøyd med akkurat denne konstruksjonen? Skjemaet virker tilforlatelig "ordinært".Det stemmer. Dette er riktig skjema. Fikk vel kjøpt print av Tubelab, tror jeg. Har bygget p2p(point to point), og da er det lett å få orden på sakene. Har bygget tredve-førti forsterkere de siste 35 årene, mest rørting. Solgte Tubelab ampen til en kar som er her på "sentralen", og han er veldig fornøyd. Har litt for mange forsterkere stående, og flere prosjekt liggende halvferdige. Brukte Hammond jern og det er skikkelig bra saker...