Forsterkere Trenger hjelp med en nad c275bee

Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
hei.
jeg har en nad c275bee som ikke fungerer som den skal.
den blir veldig varm uten kabler tilkoblet å orker ikke å drive mine klipsch rp280f.
det blir bare skrikete lyd med null kontroll i bassen.
jeg bor på gvarv i telemark.
er det noen i nærheten som kan hjelpe med feilsøking?
som preamp bruker jeg en nad c375bee.
mvh the country king
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
hva bør jeg feilsøke for å finne ut hvor problemet ligger?
bør jeg måle alle utgangstransistorne for å sjekke om en eller fler feiler?
hadde håpet på mer respons i tråden.
mvh the country king.
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
Hola, mr King!
Det fremkommer litt lite info om omstendighetene her. Virket forsterkeren før som forventet? Har du feilsøkt om preen er i orden, og hvor varm er det snakk om at effekten blir? Hvis du er kyndig er det klart du kan åpne og måle eller sjekke, men det kan jo virke som du må anskaffe litt hjelp til dette.

Vh, Eyvind
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Jeg har kommunisert litt med @the country king på PM, så jeg kan komme med litt tilleggsopplysninger.
Trådstarter får korrigere meg om jeg skriver noe feil.

Han har både en NAD 375 og en 275, den første er integrert, mens den siste er rent effekttrinn. Han benytter pre out på 375 for å drive 275. Så vidt jeg forstår, blir begge forsterkerne såpass varme at man ikke kan legge hendene på dem, selv om det spilles på lavt eller moderat volum. Bassen er svak og upresis, volumet dårlig.
Jeg mener at enten må forsterkerne se en last som er fryktelig tung (går mot kortslutning), eller så er noe feil med begge forsterkerne, noe som virker merkelig. Om jeg forsto trådstarter rett, så sliter han litt med synet, slik at det er vanskelig for ham å bedrive detaljert isolering av problemet på egen hånd.
Det er litt langt for meg å bare svinge nedom Gvarv (fra Asker) med en annen forsterker og ei lommelykt, så det hadde vært fint om noen i rimelig nærhet stakk innom for å se om det er noe åpenbart feil her, eller om det er noe internt i begge forsterkerne.

Tross alt skal disse godt motoriserte NAD'ene lett drive Klipsch RP 280F til lydnivåer som får ørene til å blø, og naboene til å tilkalle politiet. Dette er umulig hos trådstarter, så med nevnte varme forsterkere og lav output med lav presisjon, burde det være mulig å sirkle inn problemet relativt effektivt.
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
ja jeg også synes dette er rart.
når jeg og en kompis testet c275bee for å sjekke om når den blir så varm så hadde vi bare høyttalerkablene tilkoblet og ikke signalkabler.
men jeg bruker samme type høyttalerkabler til begge forsterkerne.
det virker som om at forsterkerne går litt i selvsving.
for de blir veldig varme begge to å det er bare så vitt elementene rører på seg på normale volum uten bass kontrollen på c375bee skrudd helt opp.
jeg må skru bassen helt opp før det blir noe særlig futt i bassen.
høyttalerne er splitter nye kanskje 5uker gamle.
c375bee har aldri fungert som den skal.
har hatt den i kanskje 3.5år nå. c275bee har jeg kanskje hatt i 3år.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Noe forteller meg at det er noen transistorer/kondiser som er på vei ut der, CK. Istedet for å fikse disse- det kan fort bli dyrt- bytt ut begge NADs. For eksempel med en mer raffinert, større Rega. Kanskje kostbart, men det er verdt utlegget å søke f.eks en nyere Elicit👍 Pent brukt. Tilogmed Elex R løfter lyden merkbart her.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.441
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ikke noe grunn til å følge rådet fra sistnevnte her før du har sjekket litt mer.
Hva skjer om du kun kobler opp den integrerte. Det har ingen betydning om en signalkilde er tilkoblet, eller ikke.
Blir den like varm

Hva om høyttalerne ikke er koblet til. Hva skjer med temperaturen da?

Gjør så samme øvelse med power amp’n.

Går ut fra at du har koblet høyttalerkablene riktig for hhv høyre og venstre kanal.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.309
Antall liker
2.513
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Prøv også å koble fra høyttalerne, samt å kortslutte inngangene på effektforsterkeren. Blir den da like varm (?)
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
heisan.
jeg er på ferie fram til søndag.
så jeg får ikke prøvd så mye fram til da.
hva er galt hvis c275bee ikke blir varm om jeg og en kompis kortslutter inngangene?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Du får iallefall isolert problemet, men så varm skal den ikke bli.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg lurer litt på hvordan du har koplet her nå:

Du bruker 375 som preamp, med 275 som effekt-trinn. Ok. Men hvorfor? Effekten er vel lik integrert vs effekt-trinnet?

Eller, har du kanskje også koplet biamp? 375 på HF, og 275 på LF, som eksempel. Altså at du bruker effekt fra begge amper på dine høyttalere?
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
nei jeg kjører nå bare c375bee på høyttalerne nå siden det ble veldig dårlig bass med c275bee i biamp. volumet bak på c275bee må stå helt på fullt for å få noe særlig bass.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ok. Og du har da skinner eller jumper på plass mellom HF og LF på høyttalerene dine når du ikke biamper da?
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
ja.
har en gang for lenge siden testa å bruke c375bee som effekttrin med et vanvittig dårlig resultat. ingen trøkk å skrikete diskant.
dette var på et annet par høyttalere jeg hadde før.
c375bee forer diskantene med ekstremt mye effekt i forhold til bassen.
jeg ønsker å gjøre noe med dette.
når jeg spiller høyt så blir det veldig skrikete å masete å dårlig trøkk i bassen.
kan det være så enkelt som at tonekontrollene ikke virker som de skal?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
ja.
har en gang for lenge siden testa å bruke c375bee som effekttrin med et vanvittig dårlig resultat. ingen trøkk å skrikete diskant.
dette var på et annet par høyttalere jeg hadde før.
c375bee forer diskantene med ekstremt mye effekt i forhold til bassen.
jeg ønsker å gjøre noe med dette.
når jeg spiller høyt så blir det veldig skrikete å masete å dårlig trøkk i bassen.
kan det være så enkelt som at tonekontrollene ikke virker som de skal?
Tror det er nødvendig med bilder av settingene dine her. Mye som kan gå galt mtp koplinger/kombinasjon fra begge disse forsterkere til høyttalere og mulig volum mismatch da du har pre- out volum setting på 375 og egen gain kontroll på 275.
Om du bi-amper så er vel effekten i 375 og 275 lik, så da bør det helst ikke skrues/justeres mye. Matchen på level bør være OK. Og OM du endrer nivåer, så kan det være at f.eks HF ender på et mye høyere nivå enn LF.
Også vært fint å sett om du ved feiltagelse har satt en av forsterkerene i brigde modus, og/eller koplet feil på HT terminaler på disse forsterkerene.

Ang.Det du skriver om 375 koplet alene på høyttalerene: Klipsch kan under feil/ugunstige forhold høres ut til å gi mye mer i topp enn bunn. Spesielt om du har et rom som kansellerer bass. Evt.feilplassering av høyttalere og/eller lytteposisjon.
Mulig du har byttet om på + og - bør sjekkes. Du kan snu +/- på ene HT f.eks.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Disse NADene blir skrekkelig varme på tomgang uansett og det er lite trøkk i dem synes jeg. Særlig varme blir de om de stues inn i en benk.

Jeg har prøvd denne komboen før på B&W DM604, Klipsch RF82 og Cerwin Vega. Det var bare å kvitte seg med de.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Det er litt langt for meg å bare svinge nedom Gvarv (fra Asker) med en annen forsterker og ei lommelykt, så det hadde vært fint om noen i rimelig nærhet stakk innom for å se om det er noe åpenbart feil her, eller om det er noe internt i begge forsterkerne.
Det lar seg gjøre om noen dager hvis TS er hjemme :unsure:
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
ja.
jeg kommer hjem på søndag.
passer det for deg at du kommer en tur da flageborg eller en annen dag til uka?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
ja.
jeg kommer hjem på søndag.
passer det for deg at du kommer en tur da flageborg eller en annen dag til uka?
Det må bli en dag til uka ifm henting av noe lydgreier i Oslo, men tidspunkt er ikke helt avklart pr. i dag..... ;)
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
hei.
nå har jeg testa å spille en 30hz tone.
det som skjer da er at det kommer blaffrelyder fra ett eller flere elementer akkurat som opphenget lekker luft.
det er spesielt ille på høyre høyttaler.
er det forsterkeren som ikke har kontroll på elementene som gjør at denne blaffrelyden kommer fra elementene + at ingen trøkk i bassen?
det er ekstremt dårlig trøkk på musikk også.
kan prøve å legge ut en film av høyttalerne så dere kan se.
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Hvor gamle er de forsterkene ,kan være elektrolyttene og kondensatorene som har tørket ut.Skru av lokket og ta en titt om du ser noe unormalt .Uansett bør du vel ikke stress høyttalerne med en forsterker som ikker er helt god.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
348
Antall liker
145
Noe forteller meg at det er noen transistorer/kondiser som er på vei ut der, CK. Istedet for å fikse disse- det kan fort bli dyrt- bytt ut begge NADs. For eksempel med en mer raffinert, større Rega. Kanskje kostbart, men det er verdt utlegget å søke f.eks en nyere Elicit👍 Pent brukt. Tilogmed Elex R løfter lyden merkbart her.
Jeg ville gå videre, byt hele installationen der sikkert er defekt. Måske endda hele huset, man er nød til at komme i bund med problemet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Disse forsterkerne er relativt gamle nå, og de ligger midt i den alderen som historisk har gitt nettopp NAD problemer. Enten med sprengte-/tørre kondiser, transistorer eller motstander. Så er de også varme. Det vil i lengden skade mer enn de er verd. Isoler problemet, rydd og løft kvaliteten.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
hei.
nå har jeg testa å spille en 30hz tone.
det som skjer da er at det kommer blaffrelyder fra ett eller flere elementer akkurat som opphenget lekker luft.
det er spesielt ille på høyre høyttaler.
er det forsterkeren som ikke har kontroll på elementene som gjør at denne blaffrelyden kommer fra elementene + at ingen trøkk i bassen?
det er ekstremt dårlig trøkk på musikk også.
kan prøve å legge ut en film av høyttalerne så dere kan se.
Som etterspurt: legg ut bilder av hvordan du har koplet kabler på baksiden av forsterker(e) og HT dine
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
NAD bruker Jianghai kondensatorer. Bra ? Not !
I tilegg bruker de verdens verste printkort. Det finnes ikke noe dårligere !
Så når man skal skifte disse 100 kondensatorene som er defekt etter 6 måneder så løsner padder, vias og printbaner.
Så hvis man gidder så må man fram med "hersjestrengen" og prøve å laske skjiten sammen igjen.
Viktigste verktøyet for NAD reparatører er en rull tynn streng....

Forøvrig er effektrinnet i 275 helt likt 375. Faktisk samme elendige printkortet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
NAD bruker Jianghai kondensatorer. Bra ? Not !
I tilegg bruker de verdens verste printkort. Det finnes ikke noe dårligere !
Så når man skal skifte disse 100 kondensatorene som er defekt etter 6 måneder så løsner padder, vias og printbaner.
Så hvis man gidder så må man fram med "hersjestrengen" og prøve å laske skjiten sammen igjen.
Viktigste verktøyet for NAD reparatører er en rull tynn streng....

Forøvrig er effektrinnet i 275 helt likt 375. Faktisk samme elendige printkortet.
Viktig informasjon fra en som kan faget; spørsmålet da blir jo om det mest formålstjenlige er å gå til innkjøp av en god (brukt) forsterker gjerne av et annet merke.
Marantz og Yamaha er sikre valg i lag med Klipsch.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Jeg får presisere litt. Denne ble bygget i 2009-10. Vil dere se hvor involvert en service på NAD av den årgangen kan være? Søk på YT: Trevor`s Bench NAD. Her reparerer han en par år eldre C350, hvis problemer er langt større enn først antatt..og det koster sitt, selv i Canada. Faktisk har Trev multiple 350er- alle med noenlunde samme trøbbel. Flere av kondisene er umulige å finne ekvivalenter til, da de delvis er spesialfremstilt, med non standard dimensjoner. Jeg hadde forstått det, var det snakk om service på en 3020, 302,/-4/-6, 310, 312 eller 320. De 25-watterne er og blir NADs juveler i budsjettforsterkeri. Såpass enkelt oppbygd også, at de for kompetent reparatør bør ta rimelig mye kortere tid.

Servicepersonell hos Klubben klarer det, men det koster nok som sagt mer enn det strengt tatt kan være verdt, så gode som nyere , sonisk gjennomtenkte-, integrerte forsterkere nå er. Større Denon, EC, Rega, Marantz, Yamaha…safe bet. Klipschen her fortjener helt ærlig den oppgraderingen. Og spesielt Rega/Marantz er akkurat så musikkfokuserte og behagelige som dette hornsystemet imo fordrer. Størrelsen på Klipschen gjør også sitt til at effektbehovet er stort, tross lettdrevenheten deres. Alt henger sammen, og NAD har iallefall vist LITT av det, skulle jeg tro. Aldri lurt å spare på effekten. Men så er det dens KVALITET også, da…Funksjonell NAD ER bra, men trenger de jobb, blir det ofte litt for kostbart altså..selv for kjente-, spesifikke problemer, som de vi trolig ser her. Jeg har selv opplevd dette, da en tidligere 312 i familiens eie streika, takka godt for seg og måtte skiftes en masse av de nevnte deler i. Den kinesiskbygde Audiolaben som i 2008 erstatta den etter ti år med full pakke NAD, er fortsatt i bruk et sted i Norden..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
NAD bruker Jianghai kondensatorer. Bra ? Not !
I tilegg bruker de verdens verste printkort. Det finnes ikke noe dårligere !
Så når man skal skifte disse 100 kondensatorene som er defekt etter 6 måneder så løsner padder, vias og printbaner.
Så hvis man gidder så må man fram med "hersjestrengen" og prøve å laske skjiten sammen igjen.
Viktigste verktøyet for NAD reparatører er en rull tynn streng....

Forøvrig er effektrinnet i 275 helt likt 375. Faktisk samme elendige printkortet.
En annen ting jeg har lagt merke til er plasseringen av de elendige blå kondensatorene i noen av de Nad forsterkerne. Står helst klin inntil varme kjøleribber.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ja, men akkurat det er ikke så lett å unngå. Regulerte spenninger bør jo filteres og de filtreres best der de blir laga og ikke fem cm unna.
Men, det går an å "jekke" ned regulerte drivespenninger i flere omganger. NAD har en tendes til å ta alt over en regultor / transistor. Foreks. fra 60volt og ned til 15volt over en regulator med et strømtrekk på 500mA. Det er klart, da blir det varmt. Istedet for å kunne spredt dette spenningsfallet over flere transistorer / regulatorer.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg får slenge inn en kommentar til (kommer visst ikke noen bilder som etterspurt til trådstarter)
Jeg har hatt en del NAD i yngre dager og ja kvaliteten har vært så som så. Fått ny CD spiller av klubben, DVD spiller ny 2 ganger på garanti, (strikker..)radioen måtte kastes. Men jeg har også hatt meget bra saker som holdt, som monitor ampene (2700?)
Og siden C350 er nevnt, så har jeg en slik som brukes nå og da (ikke BEE) fra skoledager i RJEL sin by :)
Den spiller fortsatt som en gud etter over 21 år, både som integrert og da den ble benyttet som Pre på DOXA.
(Som Pre så er kanskje ikke de kritiske komponentene involvert?)

Men poenget mitt: Må vel ikke gi opp trådstarters utstyr enda vel? Er jo rart at ingen av forsterkerene fungerer som de skal?

Edit:

I tilfelle C350, så ser det ut til å være adressert og fix fra NAD fra et visst prod.nr?



A1EF0DB5-C915-4675-8131-780AAFA51F4E.png
A1EF0DB5-C915-4675-8131-780AAFA51F4E.png
DB10787F-CE10-43DC-9CD7-F170D7857C61.jpeg
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Såfremt ingenting annet har gått galt med den først..da får du større problemer.
Som det høres ut på TS..Dette vil nok koste noen tusen å remediere. Tusenlapper som ærlig talt kan brukes bedre. Effektens kvalitet på et slikt par i full mint stand er absolutt ingenting å utsette på..selv på Klipsch er biamp mer enn lurt. Men når service sannsynligvis beløper seg mellom 3-5000 kroner, minimum..spend The cash elsewhere..Det er nesten ny pris på en 275, om jeg husker..og en tredel av veien til en ny Elex…Det er tilogmed relativt gode penger i et NAD-salg MED feil. Slik løste vi for eksempel nytt fra Audiolab etter 312-kollapsen. Det salget betalte 10% av den nye.
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
1.998
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Såfremt ingenting annet har gått galt med den først..da får du større problemer.
Som det høres ut på TS..Dette vil nok koste noen tusen å remediere. Tusenlapper som ærlig talt kan brukes bedre. Effektens kvalitet på et slikt par i full mint stand er absolutt ingenting å utsette på..selv på Klipsch er biamp mer enn lurt. Men når service sannsynligvis beløper seg mellom 3-5000 kroner, minimum..spend The cash elsewhere..Det er nesten ny pris på en 275, om jeg husker..og en tredel av veien til en ny Elex…Det er tilogmed relativt gode penger i et NAD-salg MED feil. Slik løste vi for eksempel nytt fra Audiolab etter 312-kollapsen. Det salget betalte 10% av den nye.
Blir intr.å se hva Flagerborg finner ut om han tar turen på landet.
Kan ellers anbefale en forsterker fra YBA til Klipsch. Gir god, fyldig bass i bunn, har en generelt behagelig lydsignatur som passer disse måkeskrikerene bedre enn mye annet. Og, selv om de er satt sammen i Kina som det meste annet, så er fyrrige Yves-Bernard André hissigere enn mange andre vedrørende QA på sine modeller.
Greie komponenter selv i entry level serien?

82FB8FAA-4B5A-4771-AAD3-74DA7E29FC6B.jpeg
 
Sist redigert:
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
ja det blir spendene å se om han tar turen hit.
men et spørsmål til dere som har nad. skal man høre det når man skrur på soft clipping mens forsterkeren er på?
har prøvd på forskjellig volum å skru av å på soft clipping men det skjer ingenting.
skal ikke lyden stoppe et lite øyeblikk når man skrur soft clipping på eller av når man spiller høyt?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Såfremt ingenting annet har gått galt med den først..da får du større problemer.
Som det høres ut på TS..Dette vil nok koste noen tusen å remediere. Tusenlapper som ærlig talt kan brukes bedre. Effektens kvalitet på et slikt par i full mint stand er absolutt ingenting å utsette på..selv på Klipsch er biamp mer enn lurt. Men når service sannsynligvis beløper seg mellom 3-5000 kroner, minimum..spend The cash elsewhere..Det er nesten ny pris på en 275, om jeg husker..og en tredel av veien til en ny Elex…Det er tilogmed relativt gode penger i et NAD-salg MED feil. Slik løste vi for eksempel nytt fra Audiolab etter 312-kollapsen. Det salget betalte 10% av den nye.
Om det viser seg å være disse NAD-feilene, deler jeg din oppfatning om en nyere brukt forsterker.
Jeg deler ikke helt din oppfatning om effekt, selv om det aldri er feil å ha nok å ta av. Dersom man har ekstrem kvalitet på de Watt som leveres, er ikke effekten av like stor betydning, på den annen side blir gjerne kiloprisen på produktet urimelig høy i slike tilfeller.
Jeg deler din entusiasme for Rega på Klipsch, dette er svært velbygde forsterkere med høy kvalitet og lang levetid. Moderat effekt, riktignok, men spiller som ei kule med de fleste Klipsch-modellene. Ny Rega Elex (2 x 90 Watt) ligger på 14 000,-, men jeg vil anta at dette er over budsjett for en som tenkte å benytte det han allerede har.
Så for å være på den sikre siden, hadde jeg investert i Yamaha A-S501 eller A-S701, gode, solide forsterkere med lang levetid og fornuftig prissetting. Dersom NAd'ene er defekte, altså.

EDIT:
Det ligger f.eks. en solid, nesten ubrukt Yamaha A-S801 på finn til 6500,-. 2 x 160 solide Watt, innebygd DAC og RIAA, 12 kilo vellyd
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Håkon: Du har lest meg såpass mye at du nok skjønner hvor likt vi alltid har tenkt om dette. Strøm, watt, kvalitet..det er en sammenheng. Den 801en kan være mer enn safe, den. Er ressurssterk som få i det segmentet. Snodig nok er det i ni av ti tilfeller de nevnte feil som- dessverre- plager NAD😞 Hvis så er, tar det tid å fikse. Og verkstedtid er kostbart. Så , var det meg..tvert salg, rydding, bytte. Poenget er som før: Utnytte alle de tilgjengelige ressurser- fra cash til Flash- på best mulig vis, fremtidssikre anlegget og raffinere resultatet for lengst mulig tid, -eierskap og -musikkglede. Topp match er en selvfølge, da den er alfa og omega for totalresultatet.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Om det viser seg å være disse NAD-feilene, deler jeg din oppfatning om en nyere brukt forsterker.
Jeg deler ikke helt din oppfatning om effekt, selv om det aldri er feil å ha nok å ta av. Dersom man har ekstrem kvalitet på de Watt som leveres, er ikke effekten av like stor betydning, på den annen side blir gjerne kiloprisen på produktet urimelig høy i slike tilfeller.
Jeg deler din entusiasme for Rega på Klipsch, dette er svært velbygde forsterkere med høy kvalitet og lang levetid. Moderat effekt, riktignok, men spiller som ei kule med de fleste Klipsch-modellene. Ny Rega Elex (2 x 90 Watt) ligger på 14 000,-, men jeg vil anta at dette er over budsjett for en som tenkte å benytte det han allerede har.
Så for å være på den sikre siden, hadde jeg investert i Yamaha A-S501 eller A-S701, gode, solide forsterkere med lang levetid og fornuftig prissetting. Dersom NAd'ene er defekte, altså.

EDIT:
Det ligger f.eks. en solid, nesten ubrukt Yamaha A-S801 på finn til 6500,-. 2 x 160 solide Watt, innebygd DAC og RIAA, 12 kilo vellyd
Elex-R ligger jevnlig ute på Finn til gunstig pris. Fikk min for 6500, som riktignok er i nedre prisleie. Ekstremt fornøyd. Den kommer til å bli lenge her.
 
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
hei.
da har jeg fått litt hjelp med feilsøking.
jeg og en kompis tok å koblet xls215 på c275bee.
da koblet vi vekk diskanter og mellomtoner på xls215 slik at høyttalerne spilte bare bass.
klipschene sto for mellomtone og diskant sant bass i tillegg.
når vi spilte høyt med c275bee på bassen i xls215 så gikk den ikke varm i det heletatt.
når jeg spiller like høyt med klipschene på c375bee så blir den veldig varm etter kort tid.
sjønner ikke helt hva det er som er galt her.
forsterkerne reagerer på diskantene i begge par høyttalere.
klipschene er jo nesten splitter nye.
har dere noen anelse om hva som skjer her?
kan det være høyfrekvent støy på strømnettet som ikke høres men som forsterkerne reagerer på?
eller er det feil kapasitans og inuktans i høyttalerkablene slik at forsterkerne går i selvsving?
jeg vil ikke kvitte meg med noe av utstyret siden begge forsterkerne er i orden.
problemet oppstår kun når diskanter er tilkoblet å spiller sammen med de andre elementene.
diskantene i klipschene er ikke sprengt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Feilen ligger tydeligvis i 375..det er den som går varm. Slik jeg tenkte. Enten kondiser eller transistorer. Altså trenger du enten en service der, bytter ut eller du gir blokka en kapabel forforsterker og ei matchende effektblokk til den du har. Slik at du kan biampe horisontalt igjen. Den koblinga jeg frykter gir halv impedans også..du bruker vel ikke Klipsch sammen med en av markedets mest effekthungrige høyttalere? Samtidig?? Ikke rart det går hett for seg, CK..Det er IKKE meninga at en 215 skal brukes bare som subwoofer..den er fullrange , og skal brukes deretter. Med så mange kvalitetswatt som mulig. Som Klipsch. Men før du gjør noe mer: Finn ut hvilket av høyttalerparene dine du vil bruke. Løsningen avhenger av det..og NAD av den årgangen ER kjent for ovennevnte problemer.
 
Sist redigert:
Ble medlem
29.05.2022
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
gvarv
du missforstår.
før når xls 215 ble brukt som fullrange så gikk begge forsterkerne varme men når xls 215 ble brukt som ren subwoofer så går ikke c275bee varm i det heletatt.
volumet bak på c275bee sto på 50% når vi testa å det var bass i massevis.
c275bee hadde full kontroll på elementene når vi testa noe den ikke hadde når høyttalerne ble kjørt fullrange.
 
Topp Bunn