Trenger hjelp, flyttet til nytt hus, kan nesten ikke høre på musikk lengre.

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Hei.

Har tidligere bodd i en liten leilighet og hatt en problemfri stue når det kommer til lyd. Har nå flyttet i nytt hus med stor stue og opplever kjempeproblemer Jeg har forsøkt å tegne stuen så godt jeg kan.

Jeg kan lite om akustikk, men jeg merker at det er masse ekko i rommet. Jeg ønsker tips og triks på hvordan jeg kan løse dette.

Jeg har følgende oppsett jeg rullerer på:

Digital rigg: Apple TV -> NAD M51 ->NAD M22 -> Dali Mentor 6 Limeted Edition
Analog rigg: NAD 5120/Dali CD-900 -> Namit CA-10 -> 2 x Doxa 70 -> Dali 850


Jeg kan lite om akustikk, men jeg merker at det er masse ekko i rommet. Jeg ønsker tips og triks på hvordan jeg kan løse dette.

error.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Tepper pleier å hjelpe på ekko i rommet......
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.124
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
I en moderne naken stue er klang litt typisk. Og om jeg ser rommet ditt riktig så har du ene høyttaleren fritt i forhold til sidevegg og den andre nært. Teppe på gulv vil hjelpe. Akustikk plater på sidevegg nærmest høyttaler bør også sees på. Det samme med veggen bak hodet ditt.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Hvis du har mulighet, prøv anlegget og TV'en på kortveggen til høyre og snu bord og sofa tilsvarende. Da har du i hvertfall ikke et nakent vindu rett bak deg.
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Jeg ønsker egentlig å snu hele oppsettet 90 grader for å få sidevegg ved begge høyttalerne, men vi er 2 som skal mene noe om alt dette. Det blir ikke noe av det foreløpig

Jeg har i dag teppe under sofa og bord, men kanskje ett til midt på gulvet mellom stol og skjenk? Jeg tenker også på å skaffe noen tyngre gardiner.

Angående akustikk plater. Tenker du på sideveggen mellom venstre høyttaler og sofa?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.124
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ønsker egentlig å snu hele oppsettet 90 grader for å få sidevegg ved begge høyttalerne, men vi er 2 som skal mene noe om alt dette. Det blir ikke noe av det foreløpig

Jeg har i dag teppe under sofa og bord, men kanskje ett til midt på gulvet mellom stol og skjenk? Jeg tenker også på å skaffe noen tyngre gardiner.

Angående akustikk plater. Tenker du på sideveggen mellom venstre høyttaler og sofa?
Ja.
 
P

parafinoksen

Gjest
Veldig ugunstig med vinduer bak lytteposisjon og TV mellom høyttalerne - blir veldig mye refleksjoner frem og tilbake der. Og at den ene høyttaleren står nærme den ene veggen, eller er heller ikke bra. Når du i tillegg skal tilfredsstille møbleringspreferansene til din bedre halvdel, så er det ikke så mye du får gjort her.

Jeg ville bare godtatt at "sånn er det" når det gjelder generell lytting. Skal du kose deg "aktivt" med lyttingen, ville jeg trukket høyttalerne ut til ca. 1,1 m (1/4), satt dem litt nærmere hverandre, vinklet dem rett mot deg og satt en tykk pute eller noe rett bak hodet ditt. Hvis den høyttaleren som er nærmest veggen, skulle ha høyere volum, kan du trekke den andre høyttaleren nærmere deg til du får balanse.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Prøv den enkle "klapp i hendene" - testen. Hvis du da hører lyder som flagrer titalls ganger mellom veggene har dere et problem med den stua. Men ikke noe som tykke tepper, gardiner og tunge bokhyller ikke kan reparere. Hvis du ikke får inn minst to av de tre tingene, og heller ikke akustikkplater, er det ikke noe å gjøre med den saken :-(
 

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Innlegg
112
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Hei, om det er mulig(ser dog at det blir trangt):Sett en stol foran bordet og trekk høytalerene nærmere hverandre, eksprimenter med toe in osv.Du får da en ny sweetspot, det blir noe tilnærmet nærfeltslytting. Dette gjorde ting mye mer levlig hos meg iallefall, inntil jeg fikk gjort større ting som akustikk tiltak. mm Øyvind
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Heng opp noen potteplanter i vinduene i tillegg til gardiner selvfølgelig. Legg på et teppe foran stereobenken, heng opp noe på veggene som demper, svigermors knyttede lappetepper, whatever. Bruk smartness og påvirk madammen i den retning du vil ha det uten at hun føler at du skal bygge deg et lytterom. Mange har gått foran deg i denne løypa. Sluttresultatet blir ofte greit nok:) Lykke til.
 
Topp Bunn