Trenger hjelp av rørfolket.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Det er AN ekspert nr 1 i norge, Trond Seland som har laget forsterkeren, så i stedet for å skru på en lånt forsterker (fy skamme deg 6bm8 ;)) tar jeg kontakt med Trond i morgen. Merkelig å sette på en forsterker som gir null brum/støy i Zu som er så lettdrevne.
Lf
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Uff, ja unskyld :) Kansje best å ringe i morgen.



Hmm, jeg hadde nok skrudd den opp ja ::) Kansje?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hehe, mer enn middels interessert i elektronikk forstår jeg.

Lf
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvordan låter det, lf?
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Lar det synke litt inn før jeg kommer med inntrykk. Har i tillegg en sovende samboer ved min side, så volumet er lavt og i morgen kommer det en EAR 864 på besøk. Da skal jeg si mer.
Håper at det kommer en TRAM inn i vårt hjem om ikke alt for lenge :D

Lf
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Lar det synke litt inn før jeg kommer med inntrykk. Har i tillegg en sovende samboer ved min side, så volumet er lavt og i morgen kommer det en EAR 864 på besøk. Da skal jeg si mer.
Håper at det kommer en TRAM inn i vårt hjem om ikke alt for lenge :D

Lf
hehe, så du skal ha en liten date med eksdama.
864, altså...
gammel kjærlighet ruster ikke, vet du.  ;D

tram'en er jo ganske billig, ikke noe stress å bestille. men den har som sagt en lav trafobrum, som ikke er plagsom på "vanlige" høyttalere, men som sannsynligvis høres godt gjennom dine druider.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Merkelig, jeg bunner volumkontrollen, men ingen forvrengning eller ulyder.

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
hehe, så du skal ha en liten date med eksdama.
864, altså...
gammel kjærlighet ruster ikke, vet du.  ;D

tram'en er jo ganske billig, ikke noe stress å bestille. men den har som sagt en lav trafobrum, som ikke er plagsom på "vanlige" høyttalere, men som  sannsynligvis høres godt gjennom dine druider.
Hadde ikke tenkt å bestille........ hinthint...........
Lf
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Merkelig, jeg bunner volumkontrollen, men ingen forvrengning eller ulyder.

Lf
kanskje preampen har lavt gain?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Har sendt en mail til Gary Dews som driver Border Patrol.
Kunne kjøpt en brukt BP for en grei pengesum, men jeg benyttet ikke muligheten. Nå har jeg lettdrevne høyttalere, så får jeg samme tilbud, så slår jeg nok til.

Lf

Gjør det.... ;) du vil neppe se deg tilbake. ;D
Alt jeg har fra BP har innfridd 100%

Mer BP til gutta ! 8)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nå, Lf, hvordan låter det?? Vi er spente her, mann! :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
AN kit 1 300b låter glatt, nærværende, intimt, detaljert, med nerver og en fantastisk klangstruktur i mellomtonen på akustisk musikk og musikk med få instrumenter. På rock ble forsterkeren alt for snill og all moroa og live følsen jeg hadde med EAR + CJ prem 11A forsvant. Når EAR 864 ble kobla til AN forsterkeren låt det mer dynamisk og med mer trøkk enn uten pre, men forsatt for snilt.
Låter alle 300b forsterkere snilt?

Lf
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Alle 300B-forsterkere låter IKKE snilt. Kanskje du trenger en som oppleves subjektivt raskere, og med mer baller, for å si det sånn? En annen ting er selvfølgelig at det kan være mye å hente på "tube rolling" som det heter på utenlandsk.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Tror ikke "tube rolling" kunne gjort ANen til en rocker. Kanskje en AN forforsterker ville hjulpet litt?
Jeg trenger nok en forsterker med mer baller, stålkontroll på bass og en friskere spillestil enn standard AN kit1.

Søket etter ny forsterker forsetter.......


1. Wavac md-300b (trenger ikke forforsterker) 25000kr. Redd den blir for snill til Prog/Rock

2. Ancient Audio Silver 300B (Olaps) (må evt kjøpe forforsterker til max 6-7 tusen) 24000kr Noen som har hørt den?
3. Consonance Cyber 211 29000kr
4. Border Patrol (venter på respons fra BP)
5. JJ322

Lf
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har du kikket på den der Manley-en med to 300B i pushpull?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det høres ut som det du trenger er en JJ 322, men det har vi jo vært inne på før...Jeg får gå på med litt sterkere lut, så du kan overta den jeg vet om.... :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
an pre kan heller ikke gjøre underverker i dette tilfellet. det høres rett og slett ut som om 9 watt ikke duger til ditt bruk (musikksmak).

hadde de 9 wattene vært backet opp av en borderpatrol ps, så hadde det hjulpet stort. men ikke sikkert du er fornøyd da heller.  

ser ut som svære horn er eneste løsning for folk som skal spille rock med 300b, dersom vi snakker om 1 300b pr. kanal.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg har en euforisk test fra HIFI news hjemme. Kan kanskje ordne med skanning. Ellers må du bare gå via MAnleys hjemmesider[ftp]http://www.manleylabs.com/[/ftp]
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
AN kit 1 300b låter glatt, nærværende, intimt, detaljert, med nerver og en fantastisk klangstruktur i mellomtonen på akustisk musikk og musikk med få instrumenter.  På rock ble forsterkeren alt for snill og all moroa og live følsen jeg hadde med EAR + CJ prem 11A forsvant. Når EAR 864 ble kobla til AN forsterkeren låt det mer dynamisk og med mer trøkk enn uten pre, men forsatt for snilt.
Låter alle 300b forsterkere snilt?

Lf
Matching er noe av det aller vanskeligste innen hifi, synst jeg.
8 watt blir fort oppspist visst høytaleren krever sitt og det er stort sett alltid i bassen den tunge lasten ligger.

Er enig med Joaquin at en AN pre ikke vil gjøre store forskjelen.Har hatt 864en og jeg tror nesten du vil oppleve det blir enda "snillere" med en AN pre.....
Joaquin sin TRAM derimot ;)

Hifi nevrose kan fort bli en dyr hobby,og ser av omtalene av 11A her http://www.hifi-notes.com/netsporenc-nl.htm at du solgte unna en god forsterker ;)
"Never change a winning team" er et bra ordtak,men nå skal jeg ikke strø mer salt i såret :D

PS! Viss du ikke har prøvt dette så prøv; Når du bruker 864en så juster volumet på kit1 slik at du operer volumkontrollen på forforsterkeren i området rundt kl.10-12 .Da synst jeg de fleste forforsterkere jobber best.
Ellers viss du har tilgjengelig andre forforsterkere, lydkilder og kabler,så prøv de.
Kit1 er en veldig avslørende forsterker,ren og klar på en god måte.
Men sannsynligvis så sliter den sikkert også litt med høytaleren din..........8 watt er ikke mye.

Uansett er ikke kit1 noen perfekt forsterker,og de som har satt på hakket opp i trafo sortimentet til AN på den, sier at det er i bassen de merker størst forskjel.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Det høres ut som det du trenger er en JJ 322, men det har vi jo vært inne på før...Jeg får gå på med litt sterkere lut, så du kan overta den jeg vet om.... :)
Du må bare jobbe. Kan du jobbe litt med prisen også, sånn mens du er i gang ;)

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hifi nevrose kan fort bli en dyr hobby,og ser av omtalene av 11A her http://www.hifi-notes.com/netsporenc-nl.htm at du solgte unna en god forsterker ;)
"Never change a winning team" er et bra ordtak,men nå skal jeg ikke strø mer salt i såret :D
Sjofelt, sjofelt å sparke en mann som ligger nede, blødende og gispende etter luft ;)

TRAMen ja, tror ikke det blir så lett. Vanligvis "kaster" jo Joaquin utstyret etter deg før det er innspilt, men denne TRAMen ser det ut som han har trykket til sitt bryst. Tror han kun sitter hjemme og gnikker og gnukker, mens han hører på lavt volum slik at TRAM'gutten ikke skal bli sliten :D

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
an pre kan heller ikke gjøre underverker i dette tilfellet. det høres rett og slett ut som om 9 watt ikke duger til ditt bruk (musikksmak).

hadde de 9 wattene vært backet opp av en borderpatrol ps, så hadde det hjulpet stort. men ikke sikkert du er fornøyd da heller.

ser ut som svære horn er eneste løsning for folk som skal spille rock med 300b, dersom vi snakker om 1 300b pr. kanal.
Ja,ja, du har jo helt rett som vanlig. Burde vel egentlig ikke tatt meg tid til å teste den, utfallet ble som du spådde :)

Hva tenker du om resten av lista mi? Og denne gang tenker jeg å lytte til deg ihvertfall med det høyre øret ;)

Lf
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
Skal en ha rock'en roll med hår og baller så er jo første bud at en har høytalerer som er en god match ved bruk av 300 B og 8-10watt.

Bruker selv avg.horn til Wavac 300B, og har satt inn eml 300b-xls som har skikkelig krutt iseg til å takle "hardrockbehovet". Hos meg så hjalp det veldig godt å putte på en pre. ,Cary SLP98 , alt ble strammet betydelig opp og en kunne spille med betydelig større pådrag uten for mange"unoter"

good luck :)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Da kommer du ikke utenom en evt. AN pre da.
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=produkter/balansert_forforsterker

Anbefales.

Ellers så ville jeg tatt en kitt på AN kit 2. 12W med 6550 rør. Snakk med upgradeaudio gutta. Den skal være rimelig heftig.

Jo det er den jeg føler er det rette for ellefen....
Det er så godt når andre kan ta ansvaret for hva som er rett og galt for meg ;)

Er i kontakt med upgrade, så vi får se hva framtiden vil vise. Og blir de helt feil for "ellefen", så håper jeg "bambadoo'en" ser sin klare rolle som villeder oppe i det hele ;D

Forresten takk for linken Andreas. Den hadde vært veldig interessant dersom den hadde vært å oppdrive brukt, men den blir litt i overkant av budsjettet ny.

Lf
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Så var det jo disse Consonance-blokkene med 211-rør da, Lf..
Ellers er 322-jobbinga i gang. (igjen!) Tror virkelig han er på glid her....:)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ta det easy, lf. ikke forhast deg. vi kan ringes til helgen, da har jeg levert årets siste utgave av magasinet til trykk og har bedre tid til hi-fi-prat. litt vanskelig å anbefale noe før jeg har hørt en lengre versjon av dine erfaringer med druidene hittil, samt hvordan det nye lytterommet ditt er.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har skrevet og snakket med flere røreksperter fra innland og utland. Erfaringer som går igjen er at 300b forsterkerens favoritt føde er langt i fra prog og rock. Jeg har også hørt flere 300b forsterkere og de var alle snille og tilgivende.
Jeg er redd for at 300b ikke spiller dynamisk med nok trøkk, fart og moro (som feks kt88 rør), vil dette bedre seg med 4x300B rør? Vil ikke samme litt glatte lyden åpenbare seg?
Jeg ble anbefalt å prøve 845 SET, hva tenker dere om det?

Lf
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
845 eller 211 er veien å gå, ja. jeg sverger til disse rørene selv.
jeg husker at jeg skrev i en annen tråd du hadde at 300b ikke passer til komplekst rock (og da tenker jeg for guds skyld ikke på bluesgitar og sånt dritt), men den gangen fikk jeg kjeft fra folk som mente at 300b ROCKER. vel, muligens 300b kan rocke, men da bør det være shitloads med dem på hver kanal, pluss at du har horn i kjøleskapstørrelse i heimen.
mine two cents.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
btw, jeg har ennå til gode å høre en 300b-forsterker som jeg liker bedre enn v20.
men, jeg har ikke hørt alle 300b-forsterkerne i verden, heller.
har dessuten med mine musikkpreferanser å gjøre, jeg disser på ingen måte 300b-røret, bare så det er sagt.

v20 ligger spillestilmessig et sted mellom en 300b og 845.
 
R

Rojoh

Gjest
Vel, Ellef: Hvis jeg får solgt unna litt stæsj, så kan det kanskje bli en test av KT90 eller EL519-basert effekttrinn. Får se hva som skjer i nærmeste fremtid. ;)

Mvh. Johan
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Har skrevet og snakket med flere røreksperter fra innland og utland. Erfaringer som går igjen er at 300b forsterkerens favoritt føde er langt i fra prog og rock. Jeg har også hørt flere 300b forsterkere og de var alle snille og tilgivende.
Jeg er redd for at 300b ikke spiller dynamisk med nok trøkk, fart og moro (som feks kt88 rør), vil dette bedre seg med 4x300B rør? Vil ikke samme litt glatte lyden åpenbare seg?
Jeg ble anbefalt å prøve 845 SET, hva tenker dere om det?

Lf
Det er vel kanskje det normale det du beskriver om inntrykket av 300B,men jeg mener fortsatt at 300B ikke har noe problem med å få smådemoner til å flagre rundt i rommet :D
Et 300B rør er jo et av de mest lineere og forvrengingsfrie forsterkningsverktøy som er laget,og mange som virkelig har høytalere som kan jobbe med så lite krefter mener at 2A3 er bedre,45 enda bedre osv.
Problemet her er etter min mening 8 watt og ikke at 300B røret har en eller annen signatur i seg selv(som det selvsagt helt sikkert har,men i mindre grad enn det meste annet av kraftigere verktøy)
Problemet er som regel sampsillet med høytaler,og kompleks musikk krever kontroll i større grad enn enkel musikk.Mer krefter vil gi større kontroll,så ja flere 300B rør vil gi det,og det samme med 211,845,813 osv osv.
For å virkelig få 1 stk 300B til å rocke så krever det som sagt en høytaler som er villig til å jobbe med lite krefter,og det stiller også store krav til selve 300B forsterker konstruksjonen,kanskje spessielt strømforsyning og utgangstrafoer.

En annen ting er at jeg hører forskjeler på single-ended og push-pull,og min konklusjon så langt(den kan jo sikkert forandre seg  ;) ) er at push-pull virker litt mer dynamisk og livlig  på kompleks musikk,og dette tror jeg er fordi de på en måte "akselerer" signalet til og fra nullpunktet raskere.Sikkert meget diffust skrevet ::) ,men det er nå engang slik min enkle hjerne har konkludert sålangt, i brytningen mellom teori og praksis :)

Du må også huske på at når du har en forsterker som er renere i lyden så viser den også tydeligere hva som står ellers i kjeden.
Jeg mener langt fra at kit1 i standard versjon er perfekt.Den er muligens litt rund i bassen,og viss den i tilleg sliter med basselementet ditt så låter det fort sirup og lite dynamikk.
Men du hører jo sikkert selv at kit 1 låter veldig rent og klart på en naturlig måte,når du setter på en enkel  innspilling og ikke overdriver volumet.

Jeg sier bare,ønsk deg en loddebolt og en elektronikk bok av din kjære til jul  ;D  Da kan du virkelig begynne å smaksette "maten" slik du vil ha den ;) Og så mye billigere enn ferdigmat som gjerne får deg til å betale 10++ ganger mer enn det koster å lage retten ;)
 
Topp Bunn