Trenger en ny jazzplate.

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Heisann.

Siden jeg fikk Keith Jarretts fantastiske "My Song" til jul, der han spiller sammen med blant andre Jan Garbarek, har den blitt snurret om og om igjen. Nå er det på tide med en ny plate, som forhåpentligvis faller like godt i smak. Noen som har noe å anbefale? Jeg liker spesielt tittellåten på "My Song". Rolig avslappet jazz med en fantastisk saxofon som virkelig legger sjel i musikken...

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Antall liker
0
Oops. Liten skrivefeil der ja. Mente selvføgelig Keith Jarrett...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Løp til platebutikken og skaff deg "Belonging" og "Personal Mountains" med Jarrett og den samme besetningen ellers. Fort!!

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3

Personal Mountains

Dette er min favoritt Jarrett plate.
Jan Garbarek er også med på denne

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
dette er blandt mine favorittplater innen saksofon-jazz :

Dexter Gordon - getting around (1965)

mvh. s,

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Jan Garbaraks samle CD "Selected Recordings" på ECM burde vel falle i smak?

Mvh
Geir

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
"Kind of Blue" med Miles Davis og John Coltrane står som den største jazzutgivelsen noen sinne. Det kan jeg forstå.

mskjold

Medlem
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
0
Ellers er Dingo med Miles Davis et must i et hvert møbelert hjem.
Anbefales på det sterkeste.

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Hei Jonas

Du trenger nok mer enn ei jazzplate :)
Kanskje denne/disse kan være noe for deg?

mvh tor

Vedlegg

O

om.s

Gjest
ROCKETOR skrev:
Hei Jonas

Du trenger nok mer enn ei jazzplate :)
Kanskje denne/disse kan være noe for deg?

mvh tor
Denne nydelige skiva "Setting standards/New York session", (settingen er fra 83), sammen med "My foolish heart" også den med samme trio er nesten ett must om man liker den rolige trio settingen til KJ & Co, nydelig nydelig musikk!!, (er selv i ett KJ modus om dagen).

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
om.s skrev:
Denne nydelige skiva "Setting standards/New York session", (settingen er fra 83), mvh
Albumet er verdt pengene for CD 3 alene! Konsertversjon av "Changes" som vel var den siste LP'en med egne verk.
Jazztrio kan knapt gjøres bedre en dette, enten det er "live" eller i studio.

O

om.s

Gjest
Pesquera skrev:
om.s skrev:
Denne nydelige skiva "Setting standards/New York session", (settingen er fra 83), mvh
Albumet er verdt pengene for CD 3 alene! Konsertversjon av "Changes" som vel var den siste LP'en med egne verk.
Jazztrio kan knapt gjøres bedre en dette, enten det er "live" eller i studio.
Ahh godt å höre, har bare rukket spille meg gjennom cd 1&2 noen ganger :) ....

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

ja disc 3 'changes' er fenomenal,men jeg trengete litt tid på å venne meg til "nynningen" til bassisten (?).

mvh. s,

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Ja, de er litt spesielle de ytringene der... Men du blir vant til dem, og når det gjelder Jarrett, så er der ingen vei utenom.

Er liksom en integrert del av fremførelsen, selv om jeg skal inrømme at det kan bli en smule i overkant en sjelden gang ???

O

om.s

Gjest
Pesquera skrev:
Ja, de er litt spesielle de ytringene der... Men du blir vant til dem, og når det gjelder Jarrett, så er der ingen vei utenom.

Er liksom en integrert del av fremførelsen, selv om jeg skal inrømme at det kan bli en smule i overkant en sjelden gang ???
Nynningen til Jarrett ja, det er vel liksom ett varemerke på ham det, i TAS for januar 08 er det ett interessant intervju med KJ, litt hvordan han tenker rundt sine konserter og utgivelser...

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
javel.det er Jarrett himself som nynner.trodde det var bassisten på akkurat denne nevnte utgivelsen.fint å få oppklart dette."setting standards,New York sessions" er min første Keith Jarrett plate.

mvh. s,

O

om.s

Gjest
mikefish skrev:
javel.det er Jarrett himself som nynner.trodde det var bassisten på akkurat denne nevnte utgivelsen.fint å få oppklart dette."setting standards,New York sessions" er min første Keith Jarrett plate.

mvh. s,
På de 4-5 KJ/GP/JD trio skivene jeg har holder han på som du hører, ett lite tips er hans nest siste "My foolish heart/ Live at Montreux" også det en nydelig skive, iflg en kjenner på ett annet forum, en av de "beste" trio settingene deres....

mvh

N

Nailhead

Gjest
:) Jan Johansson - Jazz på svenska
Blanding av jazz og folkemusikk fra Sverige, nydelig musikk i mine ører. Johansson (pianist) spilte sammen med bla.a. Stan Getz på slutten av 50-tallet.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
Brian Bromberg - Jaco

Anyone..... ?

Dette er helt versting Jazzrock ;D
Super plate, og siden vi er inne i basshjørnet bør også Jeff Berlin sjekkes ut. feks denne:

Bare se på tracklista ;)

1. Porky & Beans
2. Copland
3. Saab Story
4. Ars Longa Vita Brevis
5. Miss Management
6. Justibofidus
7. A Mark You Remade
8. Lapp Dance
9. Don't Be Happy! Worry!
10. Auntie Social

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Her kommer et par til:

Miles Davis saken er en av jazz-favorittene mine. Spesielt "Miles Ahead"-sporene. Albumet er Miles Davis & Quincy Jones "Live at Montreux"

Marilyn Mazur's "ELIXIR" som nettopp nå er ute i patebutikkene står til gull. Her sammen med Jan Garbarek i opptak fra 2005.

Forøvrig så finner man et par kutt på danske HighFidelity's Reference cd no.8 som virkelig dytter på bassen i høytalerne. Spor 3 god som test ;D

tor

Vedlegg

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
6.276
Siri's Svale Band - Blackbird

Fin plate som eg først høyrde hjå ein kompis for nokre dagar sidan og måtte kjøpe den sjøl. Dei var på Moldejazz rundt 1990 (om eg hugsar rett) og det er to bassistar i bandet. Kan anbefalast!!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Bromberg og Berlin kan nok bli en tanke mye fusion. Men her har du to som er i den litt mere jazza delen:

Where Flamingos Fly [GRCD 4189] by Karin Krog & Jacob Young

Vakkert; vokal og jazz gitar. http://www.grappa.musikkonline.no/shop/displayAlbum.asp?id=27447

Portraits [AKD 048] by Martin Taylor

Så bør du høre denne, da bare gitar - men fy så det svinger: http://www.linnrecords.com/recording-portraits-with-special-guest-chet-atkins-cd.aspx

Støtter også jmolnes, Siri's Svale Band er obligatorisk.

Topp Bunn