Treng anbefaling av Schumann 4. symfoni

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Hei

Eg treng forslag til gode versjonar av Schumann sin 4. symfoni. Eg har for tida ei Naxos-innspeling med Antoni Wit/Polish National RSO. Ei grei framføring, men med temmeleg ullen lyd. Eg tek gjerne i mot forslag i pose og sekk-kategorien. God framføring med god lyd :D Viss de vil skrive litt om kva som gjer innspelingane bra er det eksta stas.

Nybyrjar i klassisk
Kjetil

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Det er vel Berlin P.O./ Wilhelm Fürtwängler på DG som gjelder her. Men siden denne er innspilt tidlig på 50-tallet er det vel lite sannsynlig at den lydmessig holder mål.
Den er i hvertfall tilgjengelig på CD til ca 7£ hos MDT, så man kan jo prøve...

K

kbwh

Gjest
Jeg refererer etter hukommelsen:

Av de moderne får ORR/Gardiner på Archiv veldig mye skryt, men hans 4. er bare tilgjengelig i boks med alle.
NRK På sporet hadde en annen ny innspilling framme i høst. Jeg husker at de likte den, men jeg husker selvfølgelig ikke hvem det var. Kanskje den kan letes opp hos NRK

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Det er vel Berlin P.O./ Wilhelm Fürtwängler på DG som gjelder her. Men siden denne er innspilt tidlig på 50-tallet er det vel lite sannsynlig at den lydmessig holder mål.
Den er i hvertfall tilgjengelig på CD til ca 7£ hos MDT, så man kan jo prøve...
Jeg synes i grunnen den låter bra jeg.. frisk og åpen, og fremførelsen er jo sublim. Men det er jo ikke noen hifidemoskive; lyd-freaker må søke annet sted :)

Mvh Vidar P

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takka for tipsa så langt, skal prøve å sjekke litt meir rundt dei.

Valentino, hugsar du omtrent når det var du høyrde om den utgivelsen du nevner? På sporet hadde veldig tungvindte spelelister. Tek omlag eit minutt å opne sida for kvart enkelt program.

Furtwangler er mono og greier det eller?

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
kjetinho skrev:
Hei

Eg treng forslag til gode versjonar av Schumann sin 4. symfoni. Eg har for tida ei Naxos-innspeling med Antoni Wit/Polish National RSO. Ei grei framføring, men med temmeleg ullen lyd. Eg tek gjerne i mot forslag i pose og sekk-kategorien. God framføring med god lyd :D Viss de vil skrive litt om kva som gjer innspelingane bra er det eksta stas.

Nybyrjar i klassisk
Kjetil
God lyd og solide innspillinger - da ville jeg gaatt for settet til Barenboim med Berlin Staatskapelle (flott orkester). Jeg har riktignok bare hoert nr. 1 fra dette settet, og den var flott. Faar vel settet tilsendt hjem for rundt 150 NOK fra Amazon marketplace.

Det kan av og til virke som Barenboim skjener til Furtwangler tolkningsmessig. Furtwangler er jo et sikkertstikk for denne. Selv rangerer jeg Karajans fremfoerelser med Staatskapelle Dresden (en av Karajans faa innspillinger med dette superorkesteret - live til og med!) og VPO (begge DG) nesten like hoeyt. Men disse er vel umulig aa oppdrive for tiden (men burde bli gjenutgitt i loepet av Karajan-aaret). BPO-innspillingene skal vaere preget av 80-talls digital lyd.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Staatskapelle Dresden og Wolfgang Sawallisch. Jeg har en gammel LP - HMV CC - SXLP 30526 med Symph 1 & 4. Antagelig er det samme innspilling som denne.

Jeg har ingen andre innspillinger og hører lite på Schumann, men når jeg en sjelden gang spiller den høres det riktig så bra ut. Mvh.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for tipsa. Den med Barenboim har dei på biblioteket, så då får eg jo sjekka den ut sjølv før eit evt. kjøp:)

K

kbwh

Gjest
kjetinho skrev:
Valentino, hugsar du omtrent når det var du høyrde om den utgivelsen du nevner? På sporet hadde veldig tungvindte spelelister. Tek omlag eit minutt å opne sida for kvart enkelt program.
Sorry for sen reaksjon her. Prøvde selv nå, men gir opp.

Jeg har sendt epost om musikk til NRK før og fått svar etter en ukes tid eller så. Kan være verd forsøket å prøve noe slikt i dette tilfellet også. Samtidig kunne du kanskje oppfordre NRK til kort å liste verk anmeldt for hvert På Sporet, slik at man slipper å veeeente i evigheter?

Topp Bunn