Trekking av kabel fra TV til Hifi

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei!

Håper noen med erfaring kan hjelpe meg å finne en løsning. Setter stor pris på hjelp.

Jeg har forsterker og platespiller stående på ett sted. Også har jeg trukket kabler i himlingen til høyttalere. Høyttalere står på frontvegg sammen med TV. Jeg ser sjeldent på TV, og i arbeidet la jeg ikke opp kabler fra TV til hifi. Angrer bittert på dette. Det blir for dumt å ha to svære tårn (elektrostater på subber) stående på sidene av TV-en uten at de er koblet til. Ren dumskap.
🙄

Nå ønsker jeg å finne beste måte å få koblet til TV-en, og må da på et eller annet vis sende signaler fra TV til forforsterkeren.

Jeg prøvde meg på en liten tegning som viser oppsettet mitt, slik det er i dag. Håper det er forståelig.

TV har analog ut (i tillegg til annet, også toslink). Forforsterker har kun analoge RCA inn. Er beste løsning å sende analog stereopar med RCA-plugger fra TV til preamp? Eller bør jeg ha en DAC og sende toslink til DAC? Det er vel ingen trådløse løsninger som fungerer for å sende slike signaler fra TV i sanntid?
1710767357044.png


Jeg har forresten satt ting på ulike vegger fordi jeg ønsker å ha minst mulig på veggen foran, og fordi jeg lager en løsning for oppbevaring av all vinyl og platespiller sammen med forsterkere. Hvis noen lurte på det :)
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen trådløse løsninger som fungerer for å sende slike signaler fra TV i sanntid?
Wisa heter en trådløs teknologi som kan være integrert i TV, den startet å komme irundt 2020. Men ikke alle merker har denne integrert. Wisa støtter også Dolby Atmos, men max 8 kanaler. Wisa trenger en mottaker, dette får man ikke direkte kjøpt i løsvekt, men finnes i noen forsterkere og høyttalere.
Det finnes også enklere løsninger slik som dette:


Trenger en receiver og en transmitter.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Wisa heter en trådløs teknologi som kan være integrert i TV, den startet å komme irundt 2020. Men ikke alle merker har denne integrert. Wisa støtter også Dolby Atmos, men max 8 kanaler. Wisa trenger en mottaker, dette får man ikke direkte kjøpt i løsvekt, men finnes i noen forsterkere og høyttalere.
Det finnes også enklere løsninger slik som dette:


Trenger en receiver og en transmitter.
Takk @na_X ! Men blir det ikke forsinkelse på lyd ift. bilde på TV? Hørte i en butikk som sa at det skjer uansett?

Jeg har fortsatt rom i kabelkanalene jeg har i vegger og tak. En rimeligere løsning å kjøre kabler gjennom, men blir det problemer med mange meter langt strekke fra TV? Ca 11 meter.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Takk @na_X ! Men blir det ikke forsinkelse på lyd ift. bilde på TV? Hørte i en butikk som sa at det skjer uansett?

Jeg har fortsatt rom i kabelkanalene jeg har i vegger og tak. En rimeligere løsning å kjøre kabler gjennom, men blir det problemer med mange meter langt strekke fra TV? Ca 11 meter.
Har man en nyere TV, så er det mulig å justere forsinkelse på lyden. Aner ikke hvor mye forsinkelse det blir. Det er jo bare å prøve, en kabel koster heller ikke mange kronene. Enten så fungerer det, ellers så blir det mye støy pga. RCA.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.756
Antall liker
21.634
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg leser at max for toslink er 10 m, men at enkelte (?) moderne tranceivere klarer 15 m. Kommer sikkert an på fiberkvaliteten også. Bør sikkert ikke kjøpes i hifibutikk.

Dersom RCA hadde jeg brukt en 50 eller 75 ohms antennekabel og loddet pluggene selv. Slike kabler er godt skjermet og det er det viktigste ved lange strekk.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Du får forsinkelse med trådløst opplegg, dette systemet fra hifiklubben sier at det er 25ms.
Jeg hadde trukket optisk kabel fra tv til dac, da slipper du unna med en tynn kabel. Det duger plenty til stereolyd.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er nok god risiko for støy ved lange ubalanserte RCA kabler. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert digitalt ut fra TV og til en DAC.
Hva slags TV har du?
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Du får forsinkelse med trådløst opplegg, dette systemet fra hifiklubben sier at det er 25ms.
Jeg hadde trukket optisk kabel fra tv til dac, da slipper du unna med en tynn kabel. Det duger plenty til stereolyd.
Ok. Fungerer det fint å justere for forsinkelse på TV-en?

Digital til DAC er nok lurt, ja. Jeg har egentlig kun kjørt platespiller på hifiet, men da er kanskje på tide å skaffe seg en DAC. Søkte på youtube og det ser lett ut å sette egne plugger på toslink-kabel.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.756
Antall liker
21.634
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En god dac koster nesten ikke noe i Hifisentralens nettbutikk, om man mener at god er synonymt til transparent vel å merke.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Ok. Fungerer det fint å justere for forsinkelse på TV-en?

Digital til DAC er nok lurt, ja. Jeg har egentlig kun kjørt platespiller på hifiet, men da er kanskje på tide å skaffe seg en DAC. Søkte på youtube og det ser lett ut å sette egne plugger på toslink-kabel.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tusen takk for mange gode svar.

En kompis har en DAC med både bluetooth receiver og toslink inn/ut. Får låne denne av han for å prøve og se hvordan dette går.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Har man en nyere TV, så er det mulig å justere forsinkelse på lyden. Aner ikke hvor mye forsinkelse det blir. Det er jo bare å prøve, en kabel koster heller ikke mange kronene. Enten så fungerer det, ellers så blir det mye støy pga. RCA.
Man kan ikke "justere forsinkelse på lyden" på en nyere tv'er slik at man på magisk vis får synkronisert eksterne komponenter som har forsinkelse.
Legger man til mer forsinkelse på lyden ut fra TV'en vil det bare bli enda mer forsinkelse.

Du får forsinkelse med trådløst opplegg, dette systemet fra hifiklubben sier at det er 25ms.
Jeg hadde trukket optisk kabel fra tv til dac, da slipper du unna med en tynn kabel. Det duger plenty til stereolyd.
Jeg hadde bare gått for denne. Sikkert mer enn bra nok for vanlig TV-bruk. 25ms er helt greit til ukritisk bruk. Sonos ARC har 30ms og er akkurat innafor. NAD M33 har 50ms og dette er akkurat for mye.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Man kan ikke "justere forsinkelse på lyden" på en nyere tv'er slik at man på magisk vis får synkronisert eksterne komponenter som har forsinkelse.
Legger man til mer forsinkelse på lyden ut fra TV'en vil det bare bli enda mer forsinkelse.
Google TV har støtte for forsinkelse av lyden i forhold til bildet både fremover og bakover for sync av lyd/bilde i tid.. Kodi, tidligere XBMC støttet også dette når Xbox1 var hot tidlig 2000 tall. Sony har dette ihvertfall med google TV sitt OS som gjør at alt man titter på av apper får den samme forsinkelsen, Nvidia Shield har det også. Har brukt det selv endel, så at det ikke er mulig er jo en litt vel bastant uttalelse fra deg? Hva andre merker har og ikke har vet jeg ikke, men det har vært der endel år allerede tilgjengelig på flere merker og modeller.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Syns ikke dette var så bastant. Dette var i konteksten «nyere tv’er» som du selv refererte til.

Men siden du begynte å trekke litt andre ting så kan vi jo ta en kikk på det også.

Android/Google TV støtter ikke AV-sync som standard. Noen TV-modeller som bruker Android støtter likevel dette i mer eller mindre grad. Sony TV’er, som bruker Android, har mulighet for AV-sync men dette gjelder kun om man bruker BT-høyttalere.

Nvidia Shield har også mulighet for dette, denne gang via HDMI utgang, bildet kan forsinkes med opptil 1 sekund, men kan ikke forsinke lyden (som er helt greit da vi ikke ønsker mer forsinkelse her). Til gjengjeld har ikke Shield mulighet for AV-sync eller kun lydforsinkelse ved bruk av BT-høyttalere.

Apple TV kan gjøre dette via en automatisk prosess som involverer en iphone som brukes som mikrofon. Dette kalles «wireless audio sync» or fungerer kun med Airplay og Bluetooth. Man blir da prisgitt Apple TV’en sammen med Airplay/BT-høyttalere, det vil heller ikke fungere som en generell løsning, f.eks på andre HDMI-innganger.

Jeg er klar over at dette er noe man kan stille i Kodi og andre mediaspillere, dette tror jeg neppe var det trådstarter spurte om.

Trådstarter bruker LG TV med WebOS. Såvidt jeg kan se støtter WebOS kun forsinkelse av lyden, altså helt bortkastet.

Det er en siste mulighet som er litt bob-bob og er aldeles uaktuell men jeg tar det med likevel: Noen eldre TV’er har ganske my forsinkelse på TV-bildet, og har en meny der man kan stille på forsinkelse på lyden. Standardverdien her er ikke 0 men gjerne 30ms eller deromkring. Stiller man denne verdien til 0, så vil lyden komme før bildet, og sender man så lyden videre til en sånn trådløs sak som noen postet tidligere i tråden så ender man likevel opp med perfekt synk.

Men det generelle utgangspunktet for tv’er, og spesielt i dag, er at lydutgangen står som standard på laveste verdi mht. forsinkelse slik at man kun kan stille *mer* forsinkelse og ikke mindre.

Mye herk og jævelskap for en fillesak altså.

Så igjen: Hvis utgangspunktet er at bilde og lyd er synk når lyden tappes fra TV’en og den trådløse saken legger til 25ms forsinkelse og man har en forsterker som ikke legger til noe mer enn dette, så er dette helt greit.
 
Topp Bunn