Treg PC

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det finnes vel diverse programmer man bruke for å "rense" PCen og derigjennom få den til å jobbe raskere. Har disse noe for seg? Er det noen bra programmer, som virker, og som kan lastes ned? Om de er gratis er ikke det noen hindring :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har et par jeg har god erfaring med:

CrapCleaner - Denne renser opp i registeret ditt og går også gjennom maskinen på jakt etter ting som ikke trengs lengre. Gå alltid gjennom listen før du kjører slettingen.

Spybot Search and Destroy - fjerner spyware, som kan gjøre maskinen treg.

Ad-aware - Fjerner adware, litt som den over, men forskjellig funksjon.

Du kan også defragmentere maskinen din, noe som kan hjelpe avhengig av operativsystem. Det vil uansett ikke skade, men dette er noe du gjør når du er ferdig med overnevnte programmer. Bare google tittelen på programmet, på de to siste så legger du på free på søket.

Hvor mye plass er tilgjengelig på harddisken?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar. Jeg defragmentere jevnlig, men synes det går tregt uansett. Jeg skal prøve det du foreslår.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Bare husk på å sjekk listene du får i CrapCleaner, og alltid ta backup av registeret, som du får spørsmål om før du kjører slettingen.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
B

BjornE

Gjest
Husk at antivirusprogrammer også er et slags virus. Et antivirus program kan senke hastigheten betydelig.

Husk også at en rekke av de filene som AdAware og lignende programmer fjerner faktisk er nødvendige for en rekke programmer. Det medfører at programmene må lage nye filer hver gang de kjører - det tar også tid.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Sant det du sier BjornE. Man skal på generelt grunnlag aldri fjerne noe man er usikker på hva er. Om det er noe du lurer på, Steinar, vedr. fjerning, så kan du sikkert legge det inn her.

Cookies er blant annet noe du ikke trenger å fjerne fra nettsteder du bruker, slik som her på hfs, og andre steder du bruker innlogging.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Bruker vanligvis Opera som nett-program

Har kjørt alle c-cleaners + "hicjack this" osv og jeg finner ingenting som jeg ikke kjenner igjen.

Likevel virker det som maskinen etter en liten tids bruk, setter igang prosesser som gjør at den jobber uutholdelig tregt. Bruker AVAST antivirus, som mange mener er veldig god.

Utrolig nok, virker det som Internett Explorer er mindre påvirket av tregheten og prosessen enn Opera. Noen som kan forklare?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for alle svar og gode råd. Jeg gikk for pctools, som virkelig gjorde vei i vellinga. Det som gjenstår nå, er å få fikset den utrolig trege Outlooken min - 2007 versjon. Mangler visst "scanpst.exe" og har forsøkt å lasten den ned fra nettet, men har ikke lyktes. Reinstallere kanskje? Har Microsoft Office 2007 installasjons-cd'en.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Gå inn i outlook. Klikk Hjelp. Klikk på Finn og Reparer. La den gå seg ferdig.

Ikke ha andre programmer oppe samtidig. Deaktiver antivirus mens du holder på.

Start maskinen på nytt etterpå.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Oj, det var et konkret og godt forlsag så tlidg på morgenkvisten. Tusen takk.
Har ikke tid nå, men skal prøve når jeg kommer hjem. Finn og reparer er visst borte på 2007-versjonen. Office-diagnostikk har visst kommet i stedet. Kan jeg bruke den i stedet?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Sukk. Jeg gjorde som du sa, men Outlook er like treg. Når jeg går ut av Outlook, og vil inn igjen, får jeg opp noe slikt som at Outlook ikke ble startet korrekt forrige gang, og spørsmål om jeg vil starte i sikkermodus. Jeg har svart både ja og nei, men det er like ille uansett. Det tar evigheter fra jeg går inn på Outlook til jeg kan bruke den, og i mellomtiden er alle andre programmer på pcen nærmest lammet. Når Outlook endelig funker, er den rask og fin helt til jeg av en eller annen grunn må gå ut av den igjen.
Da jeg kjørte den Office-diagnostikken, fikk jeg ikke noe informasjon om at det var noe galt; heller ikke på den siste biten hvor jeg ble koblet til Internett.
:-[
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Formater og reinstaller!

Legg kun inn programmer du trenger og hold deg langt unna virusprogram, la heller vær og åpne tvilsomme vedlegg og linker...

Har du barn blir selvsagt dette fort vanskeligere, du kan jo eventuelt gi dem brukere uten tilgang til å installere ting og tang.

OK, kanskje litt flåsete sagt, men samtidig bittelitt seriøst...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enkel løsning: Deinstaller (fjern) hele Office via install-programmet. (Kontrollpanel->Legg til/Fjern programmer) Start maskinen på nytt.

Slett så katalogen hvor Office lå, typisk C:\Programfiler\Office, også fra papirkurven.

Kjør deretter inn Office-CDen på nytt og reinstaller. Start deretter opp maskinen på nytt. Prøv deretter Outlook på nytt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk. Jeg luftet akkurat den tanken i en annen tråd for en tid tilbake, men fikk høre at det var det ikke noe vits i å gjøre. Må jeg foreta meg noe med det jeg har lagret i Outlook/Word/Excel før jeg av- og reinstallerer? Dumme spørsmål kanskje, men bedre føre var...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Merk deg hvor selve outlook-fila di ligger (mailene dine) og ta gjerne en kopi. Typisk under dokumenter/settinger osv. Mener likevel at denne ikke skal bli slettet.

Resten blir ikke slettet (med unntak av evt. lagrede brevmaler, disse forsvinner hvis du sletter Office-katalogen.).
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jepp. Den tar du en kopi av for å være sikker. Outlook må være lukket under denne kopien.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
De må kjøpes ja. Rimelig billig, tror det var 29$ pr. stk. el.l. dvs. 150/stk. Se websiden for priser/detaljer. Du kan laste ned og kjøre de som de er men da "fikser" den bare ett punkt pr. gang du kjører programmet, mens hvis det er registrert tar den alle punkter programmet finner.

Bruker Spyware Doctor og Registry Mechanic. Har ikke prøvd de andre produktene. Bruker selv mye Norton Antivirus, ikke Internet Security da den er alt for tung og jeg allerede har brannmur som egen boks, det samme med mine kunder. 2008 versjonen av NAV ble mye lettere enn de forrige og tar på langt nær like mye systemressurser.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det man kan si er at ALLE kjøpte og ferdiginstallerte pc'er har noe som heter
"Bloatware" eller rett og slett smør på flesk programvare som man ikke bør ha liggende eller kjørende
på maskinenen sine.
Det er som regel dette som gjør en maskin treg...

+ at windows sine standard setting i så mye som 40-50 forskjellige settings ikke er optimale.... i det hele tatt!

Å sette dette korrekt manuelt er bortimot umulig da det avhenger av type pc, drivere, cpu og anntall kjerner
om det er amd eller intel basert HK og hvilken type HD eller oppsett man har.
Listen er lang og grufull!! bommer man på EN setting, gjerne den man ikke engang vet finnes, blir maskina som regel bare liiit raskere...

Disse rense programmene man har nevnt er bra de, men de bare feier opp av og til de fjerner ikke årsaken
til problemet...

I steden for å ramse opp programmer, vil jeg heller linke til de jeg etter mange års pc bruk har funnet å lage
bra produkter som gjør en maskin raskere.

Skal man virkelig få bukt med en pc's treghet trenger man å sette seg inn i ting, moderat men alikevell!
Firma/nettsteder+ymse
- Piriform (hurtigrenser/søppelbøtte-forbedrer/sikkerhets deleter av filer++ ..)
- Tweaknow (Kjerne optimaliserer - Den beste simpeltent!!!! + mye mer!! )
- Nlite (Installasjons verktøy -Det beste!!! )
- AVG (Viruskiller++ gratis)
- AVIRA (Viruskiller ++ gratis)
- Raxco.com (Defragmenterer , eneste som Microsoft selv anbefaler)
- Safer-networking.org (Spybot S%D..)
- Gibson Researh corporation - grc.org- (lager Spinrite - et uvurderlig HD tool!!!)
- Pc Tools som nevt over... de har bra saker - Er forresten nå eid av Symantec... :eek:

Men å installere og å justere det riktige anntall programmer på en korrekt og effektiv måte
er jo også en kunst i seg selv! Mange av disse kan komme i konflikt med hverandre.
Så anbefalingen er jo alltid å ha så få programmer som mulig kjørende til enhver tid!

mvh
 
O

omholt

Gjest
Har en eldre kontor PC som også er treg. Programmer som Ad-Aware, Spydoctor osv. har ofte gjort mer skade ved å fjerne nødvendige programmer.

Det beste jeg har funnet ut er å bruke et antivirus program som bruker lite ressurser. I tillegg til selvfølgelig å reinstallere alt, men det er tidkrevende. Jeg har prøvd mange typer antivirus. AVG som mange sier bruker lite ressurser gjør min maskin til sirup. Det er bare et antivirus program som duger her og det er Nod32. Det koster noen hundrelapper, men man kan prøve det gratis i 30 dager. Jeg tror ikke det finnes noen andre antivirus programmer som kan måle seg med dette når det gjelder lite ressurs bruk.
Last ned og prøv det (bare antivirus programmet, ikke hele sikkerhets pakken):
http://www.eset.com/download/free_trial_download_int.php

Bruker du Vista, så ville jeg ha nedgradert til XP. Vista bør ikke brukes til noen annet enn en relativ kraftig maskin med minst 2GB minne, dualcore CPU og dedikert skjermkort.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har funnet en fin kombinasjon i ewido ( http://ewido.net/en/ - gå på online scanner) for grovscanning og fjerning, og deretter Panda sin onlinescanner ( http://www.pandasecurity.com/norway/ ) for finscanning - fjerning er manuelt på denne, med mindre du vil betale. Scanning utføres fortrinnsvis i safe mode med nettverk.

Avast antivirus er ikke så ille, og bruker relativt lite ressurser. Senere versjoner av AVG har en tendens til å "spise" en masse kapasitet på linja di, og samtidig kjøre servere i kne.

Johan-Kr
 
O

omholt

Gjest
Jeg har prøvd Avast flere ganger og det kan til opplysning ikke sammenlignes med Nod32. Nod32 merker man knapt er i bakgrunnen selv på en eldre maskin. Avast er også sirup hos meg.

Et annet tips er å oppgradere PCen. :D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prosessoren trenger ikke å være rare greiene, men nok minne er essensielt for å få fres i maskina. Mange gamle mannskittskiner har bare 96Mb minne eller så der, og da går det sabla tregt. Kjør maskina opp i 52 Mb eller 1 Gb, og du har en helt annen maskin.

Johan-Kr
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Her er et par tips til.
AVG skal normalt ikke være noe problem, så sjekk at scheduled scan ikke er innstilt slik at den står og skanner når du skal bruke pcen.

Skru av indekseringen som hele tiden bruker ressurser på å "vite" hvor alt er til enhver tid. Dette funker særlig bra på eldre pcer.
Åpne C i min datamaskin å ta vekk haken for indeksering, si ja til å ta med undermapper, ignorer alle feilmeldinger.
Indekseringen brukes for øvrig bare for å gjøre funksjonen "søk etter filer og mapper" bittelitt raskere. :)
 
L

Lars.N

Gjest
Når ingenting funker noe spes bra så sier Microsoft selv FORMATER da Windows går sur over lang tids bruk :eek:

Laban
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Reformatering er saker ja. Prøver å gjøre dette med 1-2 års mellomrom. Renser godt opp.

Tar litt tid med backup osv. men verdt det.
 
Topp Bunn