Politikk, religion og samfunn Transportøkonomisk institutt vil differensiere køyrekostnadane

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrde framlegget frå TØI om å differensiere køyreavgiftene mellom rurale og urbane strok, i samsvar med graden transport fører til problem Såleis var det føreslått 20 øre/km på landevegskøyring, medan by i rushtrafikk skulle koste 4 - 5 kroner. Uansett, når ein ser dei aktuelle reiseavstandane vert det kostbart. For meg vil sjølv 20 øre/km verte ein kostnad på 34 kroner kvar gong eg skal besøke kommunesenteret, og 240 kroner om eg skulle finne på å køyre til hovudstaden (om noverande bomsystem fjernast). Men om ein oslo-væring har 2 mil jobbreise vert det eit dagleg utlegg på 200 kroner. Men det er kanskje dette som skal til?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Høyrde framlegget frå TØI om å differensiere køyreavgiftene mellom rurale og urbane strok, i samsvar med graden transport fører til problem Såleis var det føreslått 20 øre/km på landevegskøyring, medan by i rushtrafikk skulle koste 4 - 5 kroner. Uansett, når ein ser dei aktuelle reiseavstandane vert det kostbart. For meg vil sjølv 20 øre/km verte ein kostnad på 34 kroner kvar gong eg skal besøke kommunesenteret, og 240 kroner om eg skulle finne på å køyre til hovudstaden (om noverande bomsystem fjernast). Men om ein oslo-væring har 2 mil jobbreise vert det eit dagleg utlegg på 200 kroner. Men det er kanskje dette som skal til?
Forutsetningen er også at dette skal erstatte alle andre avgifter, bom, årsavgift, co2 avgift på drivstoff osv. Og det betyr igjen at prisen pr. Kilometer vil variere med hvor du kjører og når du kjører men også hvordan bil du kjører. Og for å svare på spørsmålet; Ja, jeg tror at det er noe i denne stilen som skal til.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Ja dette regime blir vel mer «rettferdig», men rettferdighet er en følsom størrelse!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er også tilhenger av veiprising om man nå skal ha et alternativ til offentlig finansiering av infrastrukturen i landet. Man kan jo diskutere satser og hva som er hesiktsmessig i forhold til det man ønsker å oppnå. Men prinisippet er godt, og milevis bedre enn det elendige bompengesystemet som rammer så totalt vilkårlig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.620
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
Jeg synes forslaget høres fornuftig ut. Prisingen skal settes ut fra hvor mye ulempe bilkjøringen medfører og skal ikke skille mellom forskjellige drivlinjer. Man får kompensert for frafall av drivstoffavgifter, man betaler ut fra hvor mye plass bilen tar, og man unngår det uheldige løsningen med bompenger som rammer skjevt. Der det er dyrt å kjøre vil man ha godt utbygde kollektivløsninger slik at man har alternativer.

Hvordan ser man for seg å håndtere bilturismen? Skal de som kommer til Norge på bilferie slippe å betale? Hvordan gjøres det i dag? Jeg får i hvert fall regning i posten hver gang jeg har passert gjennom Göteborg i rushtrafikken. Sendes det giro til utlandet, og hvordan følges det opp?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå bor jeg i Narvik, og Hålogalandsbrua er vel en av de dyreste bompasseringene i Norge, med 113kr hver vei, så dersom det bare blir 20 øre pr km og alt av bompenger forsvinner, vil de aller fleste her i området spare til dels mye penger på denne ordningen, så fremt de har et par turer eller så over brua i måneden.

Nå er det ikke så synd i meg, siden jeg ikke passerer hver dag, men siste bomregninga mi var på 520kr (med rabatter). Med 20 øre avgift pr vil komme på om lag 340kr i måneden med kjørelengde på 20000.

Min største innvending mot dette er at dette ikke blir å komme som en erstatning for andre avgifter, men som et tillegg til de. Dvs - de skal bare ha mere penger i kassa, og bomstasjonene f.eks. i Oslo blir stående. For det er vel ingen som innbiller seg at Oslo-byrådet vil gi slipp på bomringen og inntektene derfra?

Jeg har absolutt ingen tro på at dette vil fjerne totalt fergebilletter og bompenger...


Johan-Kr
 
C

cruiser

Gjest
Jeg synes forslaget høres fornuftig ut. Prisingen skal settes ut fra hvor mye ulempe bilkjøringen medfører og skal ikke skille mellom forskjellige drivlinjer. Man får kompensert for frafall av drivstoffavgifter, man betaler ut fra hvor mye plass bilen tar, og man unngår det uheldige løsningen med bompenger som rammer skjevt. Der det er dyrt å kjøre vil man ha godt utbygde kollektivløsninger slik at man har alternativer.

Hvordan ser man for seg å håndtere bilturismen? Skal de som kommer til Norge på bilferie slippe å betale? Hvordan gjøres det i dag? Jeg får i hvert fall regning i posten hver gang jeg har passert gjennom Göteborg i rushtrafikken. Sendes det giro til utlandet, og hvordan følges det opp?
Blir dyrt å kjøre bobil da, hvis det skal prises med ulemper det medfører andre :cool:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at det blir rabatt for oss som for det meste kjører på streknionger hvor vedlikehold stort sett er ikke-eksisterende........
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg synes forslaget høres fornuftig ut. Prisingen skal settes ut fra hvor mye ulempe bilkjøringen medfører og skal ikke skille mellom forskjellige drivlinjer. Man får kompensert for frafall av drivstoffavgifter, man betaler ut fra hvor mye plass bilen tar, og man unngår det uheldige løsningen med bompenger som rammer skjevt. Der det er dyrt å kjøre vil man ha godt utbygde kollektivløsninger slik at man har alternativer.

Hvordan ser man for seg å håndtere bilturismen? Skal de som kommer til Norge på bilferie slippe å betale? Hvordan gjøres det i dag? Jeg får i hvert fall regning i posten hver gang jeg har passert gjennom Göteborg i rushtrafikken. Sendes det giro til utlandet, og hvordan følges det opp?
Er det noe stort problem om turister som kjører rundt en ukes tid slipper å bli belastet med regninger da. Det utgjør jo absolutt ingen praktisk forskjell hverken økonomisk eller vedlikeholdsmessig. Det er uansett tungtransporten som ødelegger veiene. store tunge drog, ofte med pigger og kjettinger om vinteren som samlet sliter på både vei og dekke.

Når det kommer bør man betale utifra hvor langt man kjører, altså hvor mye vei man bruker. Så får man heller ha lavere takster i distriktene, og spesielle restriksjoner på eksosbiler i byer hvor man vi ha ned forurensingen. Det har jo mange europeiske byer lenge harr et gradert system alt etter hvor forurensende bilen er. Og i mange byer må du ha et høyt nok tall på ruten for å i det hele tatt få lov til å slippe inn i bykjernen.

Det er også hensiktsmessig å ha lavere avgifter på utslippsfrie biler for å fremskynde overgangen for hele bilparken til disse. Slik det gjøres i dag. Det er god politikk. Vi er godt i gang, men det er langt igjen ennå til målet om en eksosfri bilpark.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Min største innvending mot dette er at dette ikke blir å komme som en erstatning for andre avgifter, men som et tillegg til de. Dvs - de skal bare ha mere penger i kassa, og bomstasjonene f.eks. i Oslo blir stående. For det er vel ingen som innbiller seg at Oslo-byrådet vil gi slipp på bomringen og inntektene derfra?
Om man innfører veiprisisng i Norge er det ingenting i veien for at Stortinget lovforbyr bompenger. Da hjelper det lite om det finnes griske kleptoer i et og annet bystyre.

Men det er klart, noen politikere mangler fullstendig magemål når det kommer til å skattlegge unødvendig og konfiskere folks penger med hver eneste unnskyldning de klekker ut. Men fratar vi dem muligheten til det, og samtidig overfører deres del av potten så vil hele samfunnet være tjent med det. Selv om det vil føre til litt sutring hos de mest kyniske aktivistene.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg regner med at det blir rabatt for oss som for det meste kjører på streknionger hvor vedlikehold stort sett er ikke-eksisterende........
Det blir nok fort heller litt ekstra penger til slike veistrekninger om de får sin del av kaken også, uten å måtte ty til bomstasjoner og landeveisrøveri. Har man gps som genererer statistikk over trafikken er det en enkel sak å tilgodese strekninger med så mye trafikk at veien blir slitt men i dag er nedprioritert når det kommer til vedlikehold og utbedringer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.620
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
Hvordan ser man for seg å håndtere bilturismen? Skal de som kommer til Norge på bilferie slippe å betale? Hvordan gjøres det i dag? Jeg får i hvert fall regning i posten hver gang jeg har passert gjennom Göteborg i rushtrafikken. Sendes det giro til utlandet, og hvordan følges det opp?
Er det noe stort problem om turister som kjører rundt en ukes tid slipper å bli belastet med regninger da. Det utgjør jo absolutt ingen praktisk forskjell hverken økonomisk eller vedlikeholdsmessig. Det er uansett tungtransporten som ødelegger veiene. store tunge drog, ofte med pigger og kjettinger om vinteren som samlet sliter på både vei og dekke.
Prinsippet er jo ikke at man skal betale ut fra hvor mye man sliter på veiene, men hvor mye man belaster de som bor langs veiene. Støy, forurensning, plass, sikkerhet etc... Bobiler som virrer rundt i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger på leting etter en parkeringsplass er gjerne en større belastning for de som bor i disse byene enn de som bruker bilen til nødvendige ærender.
Så, ja, jeg vil si at det er et relativt stort problem.

Den enkleste løsningen er vel å gjøre f.eks. som i Tsjekkia der man betaler en engangssum avhengig av hvor lenge man skal være i landet. F.eks. 500 kr for 1 uke, 1000 kr for en mnd etc... I Tsjekkia gjelder dette bare for motorveier - 440 CZK for en mnd. Blir man stoppet uten å kunne fremvise kvittering må man betale en bot. I Tsjekkia gjelder jo dette alle, også tsjekkere, men det er jo ingen ting i veien for å ha et slikt system som bare gjelder for turister (turistskatt?) og ha veiprising for nordmenn.

Men jeg deler også bekymringen om at dette vil komme i tillegg til eksisterende løsninger. Rapporten sier jo bl.a. at bygging av nye veier ikke skal betales med bompenger, men betales over statsbudsjettet.
Uansett er det langt unna, da det må utvikles et system for dette, det må produseres og distribueres brikker, og ikke minst må det vedtas i Stortinget.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig det blir litt ensidig, dette? Kilometerprising tar fortsatt ikke hensyn til om man kjører en Citroën C-Zero eller en Jaguar I-Pace. Det tar heller ikke hensyn til om du kjører en Range rover fordi du har lyst, eller en gammel Mazda fordi du må. Ingen hensyn til inntekt eller behov, ingen hensyn til om det finnes et reelt alternativ kollektivt.
Bompenger og veiprising er skatt som finansierer bygging og drift, og det trengs. Det ser ut som det kan fungere adferdsregulerende ved at det gjør kollektivt mer attraktivt i forhold til privatbilisme, og det trengs.
Men det store problemet er at det treffer mange mennesker beinhardt. Spesielt nå og fremover, i en verden med "nye tilknytnigsformer til arbeidslivet". Det blir ikke lett å komme seg på jobb over tid når stadig flere jobber noen måneder her og noen måneder der, når arbeidsplasser flyttes etter innfallsmetoden, og så videre.
Bompengene treffer hardt på mange, og det er de som allerede har minst. Eller. Nest minst. De som har minst har jo ikke bil i det hele tatt.
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor tar ikke veiprising hensyn til hvilken bil man kjører?

https://m.samferdsel.toi.no/hjem/allmenn-veiprising-en-nodvendig-revolusjon-article34325-1734.html

Løsningen
Allmenn veiprising er svaret – et apparat for elektronisk og automatisk oppkreving av en kilometeravgift som tilsvarer kjøretøyets bidrag til støy, tidstap, ulykker, veislitasje og lokal og global luftforurensing.

Kilometeravgiften skal variere med kjøretøyets miljøegenskaper og med dets aksellast sammenholdt med veiens bæreevne, med bosettingstettheten langs veien og med graden av forsinkelser i trafikken.

En kilometeravgift basert på dette marginalkostnadsprinsippet vil innbringe store avgiftsinntekter – så store at en neppe vil trenge andre former for veifinansiering. Selv om formålet med veiprising ikke er å gi staten svære inntekter, vil dette uvegerlig være effekten. Politikerne trenger ganske enkelt ikke bekymre seg for dette aspektet
 
Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Min største innvending mot dette er at dette ikke blir å komme som en erstatning for andre avgifter, men som et tillegg til de. Dvs - de skal bare ha mere penger i kassa, og bomstasjonene f.eks. i Oslo blir stående. For det er vel ingen som innbiller seg at Oslo-byrådet vil gi slipp på bomringen og inntektene derfra?
Om man innfører veiprisisng i Norge er det ingenting i veien for at Stortinget lovforbyr bompenger. Da hjelper det lite om det finnes griske kleptoer i et og annet bystyre.

Men det er klart, noen politikere mangler fullstendig magemål når det kommer til å skattlegge unødvendig og konfiskere folks penger med hver eneste unnskyldning de klekker ut. Men fratar vi dem muligheten til det, og samtidig overfører deres del av potten så vil hele samfunnet være tjent med det. Selv om det vil føre til litt sutring hos de mest kyniske aktivistene.
Så naiv er du ikke Deph at du tror på dette selv! Dette vil komme på toppen og så etter en tid så dukker nok bompengene opp igjen! Bil er kun en melkeku for dine kleptptokratiske femisosialist politikere!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Min største innvending mot dette er at dette ikke blir å komme som en erstatning for andre avgifter, men som et tillegg til de. Dvs - de skal bare ha mere penger i kassa, og bomstasjonene f.eks. i Oslo blir stående. For det er vel ingen som innbiller seg at Oslo-byrådet vil gi slipp på bomringen og inntektene derfra?
Om man innfører veiprisisng i Norge er det ingenting i veien for at Stortinget lovforbyr bompenger. Da hjelper det lite om det finnes griske kleptoer i et og annet bystyre.

Men det er klart, noen politikere mangler fullstendig magemål når det kommer til å skattlegge unødvendig og konfiskere folks penger med hver eneste unnskyldning de klekker ut. Men fratar vi dem muligheten til det, og samtidig overfører deres del av potten så vil hele samfunnet være tjent med det. Selv om det vil føre til litt sutring hos de mest kyniske aktivistene.
Så naiv er du ikke Deph at du tror på dette selv! Dette vil komme på toppen og så etter en tid så dukker nok bompengene opp igjen! Bil er kun en melkeku for dine kleptptokratiske femisosialist politikere!
Hvis Stortinget forbyr bompenger ved lov og innfører veiprising i stedet så er det ikke mulighet for lokalpolitikere å gjeninnføre dette. Det er jo heller ingen grunn til å hente det tilbake siden man med et veiprisingssystem kan ta hensyn til generell lokalitet samt tidspunkt og datoer. Slik sett er det helt mulig å ha dyrere takster i Bergen kommune i rushtiden, og kanskje gratis på søndager. Eller andre priser for Huglo enn for Oslo på generell basis. Eller at forskjellige typer kjøretøy har forskjellige satser for den saks skyld, eller høyere takster lokalt på dager med høy forurensing om man kjører en bil med eksosutslipp. Det er et fleksibelt system som fin kan erstatte de
tingene som noen ser som fordel med dagens system, samtidig som vilkårligheten forsvinner.

Det eneste som behøves er en liten boks a la bompengebrikken som sjekker i hvilken kommune man er, hva slags kjøretøy den er montert i for så å belaste bilens eier med det som politikerne har bestemt seg for.

Det aller beste i mine øyne er fremdels at all infrastruktur skal finansieres over vanlige budsjetter, slik at alle i samfunnet som jo nyter godt av et veinett betaler sin del for et felles gode. Men som sagt er dette et mye bedre system for avgift på bil/veibruk enn bompenger slik vi kjenner dem i dag.
'
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Problemet er jo ikke at folk reiser for mye. Problemet er at bil i de aller fleste tilfeller er eneste mulighet. Inntil vi bygger ut kollektivtransporten til å være et reelt tilbud for folk flest blir dette bare en økende skatt, og til slutt har vi ikke en gang råd til å reise på jobb. Det gjør heller ikke saken spesielt mye bedre at det skal koste en formue selv med en kort reise. Skal jeg reise de 2 milene til Sarpsborg kollektivt har jeg svært få valgmuligheter, og mange av dem går en for meg helt unødvendig runde på 6-7 mil, og koster dermed betydelig mer. Har jeg behov for å dra til Sarpsborg nå kan jeg tidligst være der om ca 2 timer. Reisen tar 1t og 20 min, og innebærer bytte mellom buss og tog. Reisen går via Halden og koster 145 kroner, en vei. I helgene kan man bare glemme kollektivt. Det samme gjelder langt på vei i skoleferiene.

Så hvis man forutsetter at folk ikke har behov for å komme seg noen plass kan man jo bare fortsette å øke skattene på bil. Har man kontakt med virkeligheten handler det utelukkende om kollektivtilbudet.

For kollektivtilbudet er vel helt strålende der du bor Arve?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Anti-bilpolitikken generelt frontes jo mest av folk som ikke selv har behov for bil. Eller de som bor langs en T-bane eller trillelinje eller er for ung til å ha førerkost for annet enn sparkesykkel.

Det er ingenting i verden for å lage et bedre kollektivtilbud og samtidig å ha en god standard på veinettet, og la folk som trenger det kjøre bil. Det gavner hverandre med mindre trengsel på bussen i rushtiden og mindre kø på veiene i det samme tidsrom. Men rutene må lages slik at de gavner flest mulig. Det er ikke hensiktsmessig for norn å kjøre rundt med store drog av noen busser med kun en håndfull passasjerer. Det er hverken økonomiske eller miljøvennlig. Da er det bedre at disse bruker mindre kjøretøy som privatbiler.
 
C

cruiser

Gjest
Folk er klar over at mange ikke kjører eller har privatbil? Færre og færre tar lappen.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.478
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Folk er klar over at mange ikke kjører eller har privatbil? Færre og færre tar lappen.
Det er bare tull og tøys. Da jeg var barn var det ganske vanlig at bare én i et parforhold har førerkort. Å sammenlikne med hva som skjedde for 5-10 år siden har lite for seg.

Ellers er sannheten at fra 1980 til 2011 økte antallet personer med førerkort hvert eneste år. I 2011 var andelen 83% for kvinner og 74% for menn. I 2018 var andelen 81% for kvinner og 86% for menn. Den påståtte nedgangen er nok bare en statistikk MDG har fått produsert for å vise nasjonen sin grenseløse suksess.

Vi har også statistikker på hvor mye det kjøres i byene og på landet, og det er (fortsatt) en klar sammenheng mellom kollektivtilbud og bruk av bil. Dette virker ikke MDG særlig interesserte i. For eksempel har ikke MDG lokalt her i bygda et eneste konkret tiltak i sitt program.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Må innrømme at jeg synes det er mer bekymringsfullt med den overvåkingen som det private næringsliv står for. Fjesboka? Google? Hva de vet, og ikke minst hvem de deler med, og på hvilke premisser.

At politiet kan få tilgang til hvor du eller bilen din har vært etter rettsprøving av behovet. Mindre bekymret.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
En jeg snakket med på den lokale Volvo-sjappa kunne fortelle om flere som hadde knepet kona i utroskap etter at han fikk Volvo On Call, og dermed kunne se kjøreloggen på mobilen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
P

For kollektivtilbudet er vel helt strålende der du bor Arve?
Til utkantane i kommunen går det buss to gongar for dag - når skulebussen hentar elevane, og når dei kjem heim att. I sommarferiane....ja, gjett...
Men det vert dyrt å ha buss der ein gong i timen - har tankar om desse robotbilane som utviklast no for tida. Men dei må nok auke farten litt, skal ein komme fram på skikkeleg vis.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.620
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Må innrømme at jeg synes det er mer bekymringsfullt med den overvåkingen som det private næringsliv står for. Fjesboka? Google? Hva de vet, og ikke minst hvem de deler med, og på hvilke premisser.

At politiet kan få tilgang til hvor du eller bilen din har vært etter rettsprøving av behovet. Mindre bekymret.
Helt enig. Her går folk rundt med Android telefoner som hele tida informerer Google om hvor du er og hva du gjør. Man kjøper smarthøyttalere fra Google og Amazon som potensielt kan overvåke og lytte til hva du gjør hjemme. Og Facebook logger jo alt du gjør og deler det med hvem som helst så lenge de betaler. Og så er man bekymret fordi politiet skal, etter rettsprøving av behovet, kunne finne ut hvor du er/har vært?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg synes det er enda mer skremmende at noen tror denne rettsprøvingen hjelper dem...

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Fungerer ikke helt som du tror, all registrering av informasjon samles i brikka som er i kjøretøyet, det er kun hva man skal betale som sendes videre og havner hos Big Brother.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
P

For kollektivtilbudet er vel helt strålende der du bor Arve?
Til utkantane i kommunen går det buss to gongar for dag - når skulebussen hentar elevane, og når dei kjem heim att. I sommarferiane....ja, gjett...
Men det vert dyrt å ha buss der ein gong i timen - har tankar om desse robotbilane som utviklast no for tida. Men dei må nok auke farten litt, skal ein komme fram på skikkeleg vis.
Blir prisen 20 øre kilometeren ute i periferien så skal man ikke klage, et par kroner mila høres da greit ut hvis du vil kjøre sjøl. Men det tror jeg snart ikke at du gidder, et førerløst egg med 4 hjul som kommer på døra som kjører deg dit du skal for småpenger er fremtiden. Og da kan man ta et glass vin til maten før avgang også:D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
C

cruiser

Gjest
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Fungerer ikke helt som du tror, all registrering av informasjon samles i brikka som er i kjøretøyet, det er kun hva man skal betale som sendes videre og havner hos Big Brother.
Tror ikke den løsningen er spesielt realistisk, man må da ha en boks tilknyttet GPS, som følger med på alle kjørte kilometer, kalkulerer dette med hvor det er kjørt og de aktuelle takstene basert på hvor og når på døgnet det kjøres, dette skal så kommuniseres over mobilnettet til en server. At dette skal fungere knirkefritt i alle biler har jeg latterlig liten tro på.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Fungerer ikke helt som du tror, all registrering av informasjon samles i brikka som er i kjøretøyet, det er kun hva man skal betale som sendes videre og havner hos Big Brother.
Tror ikke den løsningen er spesielt realistisk, man må da ha en boks tilknyttet GPS, som følger med på alle kjørte kilometer, kalkulerer dette med hvor det er kjørt og de aktuelle takstene basert på hvor og når på døgnet det kjøres, dette skal så kommuniseres over mobilnettet til en server. At dette skal fungere knirkefritt i alle biler har jeg latterlig liten tro på.
Det ble forklart på nyhetene i går.:)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Vi må vel på fyllinga 5 - 6 gonger i året, vil eg tru. Iallfall såpass om du har hage, og ikkje komposterar dei største greinene. Svigermorsfrekvensen vil nok variere, men køyre bil ein 70- 80 mil med ungar og utstyr kan vere krevjande, sjølv om det berre skjer eit par gongar årleg.
Men kanskje utleige av eigna bil kan fungere?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Vi må vel på fyllinga 5 - 6 gonger i året, vil eg tru. Iallfall såpass om du har hage, og ikkje komposterar dei største greinene. Svigermorsfrekvensen vil nok variere, men køyre bil ein 70- 80 mil med ungar og utstyr kan vere krevjande, sjølv om det berre skjer eit par gongar årleg.
Men kanskje utleige av eigna bil kan fungere?
Nabobil ser greit ut..
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Tror jeg vil satse på kollektiv transport da det tydeligvis ikke har noe negative konsekvenser av betydning! Her etter blir det flytoget til Gardermoen og god samvittighet.
 
C

cruiser

Gjest
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Fungerer ikke helt som du tror, all registrering av informasjon samles i brikka som er i kjøretøyet, det er kun hva man skal betale som sendes videre og havner hos Big Brother.
Tror ikke den løsningen er spesielt realistisk, man må da ha en boks tilknyttet GPS, som følger med på alle kjørte kilometer, kalkulerer dette med hvor det er kjørt og de aktuelle takstene basert på hvor og når på døgnet det kjøres, dette skal så kommuniseres over mobilnettet til en server. At dette skal fungere knirkefritt i alle biler har jeg latterlig liten tro på.
Det ble forklart på nyhetene i går.:)
Mulig det, men det kommer aldri til å skje. Om det blir noe i det hele tatt, blir det en variant hvor det meste foregår på servers iden.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.366
Antall liker
9.328
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Bil er den eneste verdige måten å ferdes på i dette landet med unntak av spasering -som selvsagt er å foretrekke. Heseblesende sykling i rare klær tar seg dårlig ut og buss er for mentalt begrensa, barn og geriatriske. Og eliktrifisert bil på statsstøtte er for de uten skam og blygsel. Legg avgift på drivstoff. Hvorfor skal en trygda dagdriver fra Gran betale mindre på vei til bingo enn en alenemor på Grorud på vei til stuepike-jobb hos Giant-Head Stoooordalen i sentrum? Legg 3kr på pr liter diesel og benzin samt ta 10kr/kwh for lading av rullestol. Legg ballen død. Det er nok overvåking her nå.
 
Topp Bunn