Politikk, religion og samfunn Transportøkonomisk institutt vil differensiere køyrekostnadane

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Vi må vel på fyllinga 5 - 6 gonger i året, vil eg tru. Iallfall såpass om du har hage, og ikkje komposterar dei største greinene. Svigermorsfrekvensen vil nok variere, men køyre bil ein 70- 80 mil med ungar og utstyr kan vere krevjande, sjølv om det berre skjer eit par gongar årleg.
Men kanskje utleige av eigna bil kan fungere?
Nabobil ser greit ut..
Nå er vel neppe antallet biler problemet, men antallet biler på veien samtidig.

Også er det et stort problem at noen ikke helt har satt seg inn i ting og klarer å skille mellom lokal forurensning (helse), global forurensning (klima), støyforurensning (behag), trafikkork (ulempe for yrkestrafikk) osv. Hvor ofte har vi ikke hørt om det enorme antallet mennesker som dør på grunn av disse forferdelige dieselmotorene? Man glemte å nevne at det ikke fantes en kontrollgruppe, og at man ikke vet hvor mange som hadde dødd i samme periode om alle de bilene hadde vært elektriske.

Det vi forsøker å løse er jo aller først et samferdselsteknisk problem. Vi vet allerede at bil i seg selv bidrar ekstremt lite til fossil CO2 sammenliknet med industrien. Vi vet også at netto forskjell mellom for eksempel dieselbil og elbil er veldig liten sett ut fra et livsløpsperspektiv. For eksempel er CO2 fra dieselbiler marginalt høyere, mens de nyeste variantene av diesel er bedre enn selv elbil når det kommer til svevestøv. På sikt kan elbiler ha betydning for klimaet om vi klarer å få en betydelig andel globalt, om produksjonen av materialene som går med kan foregå uten bruk av fossil energi, om deler og ferdige biler kan fraktes uten bruk av fossil energi osv.

Men de problemene vi kjemper mot i Norge har stort sett bare blitt ytterligere forverret av elbilene. Derfor må vi tenke litt på hva slags problematikk vi først og fremst trenger å løse på sikt. Sett ut fra et samsunnsøkonomisk perspektiv har selvkjørende biler potensielt langt større betydning enn drivstoffet i seg selv. Videre er det jo alltid også et spørsmål om hva ting koster. Spetalen hadde en kronikk før et stortingsvalg (tror det var 2013) der han viste prisøkningen i byggebransjen hadde vært så høy at om vi hadde gjort unna en rekke veiprosjekter 10-15 år tidligere og bare hentet pengene fra oljefondet ville vi spart penger fordi avkastningen på oljefondet i samme periode hadde vært mindre enn prisøkningen i byggebransjen. Vi kan jo takke regjeringene før 2013 for dette, da de ved foregående finanskriser valgte å lansere sine økonomiske redningspakker til byggebransjen alene. Man kan jo spørre seg hva den samme byggebransjen levde av før år 2000. Men en ting han trakk frem er at bedre samferdsel også påvirker samfunnsøkonomien positivt, og det hadde vi fått på kjøpet om vi hadde gjennomført vesentlige veiprosjekter langt tidligere.

Summasumarum så handler det etter min mening om tre ting. Det ene, og det som skaper mest debatt, er brannslukkingen. Hvordan fikse noe som er mer eller mindre akutt. Det andre, som er mer interessant, er hvordan vi kaster ball fra regjering til opposisjon og klarer å få det ene viktige samferdselsprosjektet etter det andre utsatt på grunn av regler, hestehandel og tåpelige ikke-saker. Jeg snakker da altså om hvordan vi veier kostnaden opp mot investeringsverdien og hvordan investeringen vil påvirke økonomien om den tas på et annet tidspunkt. Den siste saken, som jeg er stor tilhenger av selv, og som etter min mening er eneste fornuftige grunn til å ha en elbilsatsing i lille Norge, er investeringen i teknologi som påvirker verden på sikt. Det er bare så forferdelig synd at når vi først skal gjøre noe slikt så skal hver krone sendes utenlands.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.226
Antall liker
9.462
Torget vurderinger
2
av og til lurer jeg på hva vi har skattesystemet til, har politikern glemt det helt?
Skjønner at det er greit med en egenandel for å begrense trafikken litt.Men 200kr pr dadglig jobbreise i Oslo tilvarer 20% lønnsnedgang for en typisk norsk arbeidstaker.
200Kr er en 3dobling av dagens takster fra Asker il Nydalen

Det er faktisk en grense for hva man kan belaste borgerne med...Men biltraffiken skal jo vekk.....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
På mange måter sympatiserer jeg med bekymringene. Men vi har allerede passert dette stadiet for lenge siden. De kan overvåke oss opp on ned og i mente allerede. Databruk, telefoni og tingenes innebygde teknologi gjør at vi er langt forbi dette stadium.

Det er ikke noen ting i veien for å implementere et anonymt og statistisk system som ikke gir myndighetene en mer lettvint måte å spore folk på enn vi allerede har i dag. En brikke i bilen kan logge i hvilken kommune bilen har kjørt, hvor lenge og når. Og det er det.

Med å ha en mobil i lommen din har du allerede gitt dem 100 ganger mer tilgang på dine personlige bevegelser, som de og politiet ... eller moralpolitiet for den saks skyld kunne ha utnyttet om de så ville og hadde hatt lov til.

Jeg tar personvern på alvor, men jeg er ikke naiv.

Jeg forstår bekymringene, men jeg deler dem ikke. Jeg har stått på barrikadene for personvern og motstand mot f.eks. Datalagringsdirektivet. Til og med på i lister til valg. Jeg har også skrudd av loggingen av passeringer hos bompengeselskapet i protest mot at min trafikk skal bli logget og potensielt misbrukt av noen.

Teknologien til å overvåke oss alle er allerede på plass og vel så det. Bilbruken er jo egentlig av null vesentlighet i denne sammenhengen. Det som er viktig er at vi velger politikere som respekterer individet, frihet til å bevege seg på veinettet og frihet til tale og ytringer uten å lage lover mot slikt. Det er der slaget står nå og ikke om vi skal finansiere infrastrukturen med felles innsats for livsnødvendige samfunnsgoder som infrastrukturen, en noenlunde rettferdige avgifsfordeling om men først vil forulempe bilister, eller rent tilfeldig landeveisrøveri og hang til å snike i lommeboken din når du ikke ser i ren lykkerus over å stjele fra deg. Det er tre stadier her. Jeg heller til det første men er villig til å se på det andre som et greit politisk kompromiss. Vi bør sammen søke løsninger i sentrum, ting som vi kan enes om selv om det ikke er våre førstevalg.

En annen ting, som er litt mindre viktig men også er et gode er at man, om man kommer til et bredt partipolitisk konsensus fra seriøse partier omkring dette, så minimerer man innflytelsen fra særinteressepartier fra fløyene og lister som FNB, Frp og Mdg. Da tar man fra dem et leketøy og kastrerer dem alle en smule.
 
Sist redigert av en moderator:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
763
Antall liker
452
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Ja man er potensielt overvåka med mobilen.
Men ett apparat som skal registrere hvor bilen kjører for å kunne kreve penger av deg, har så mye større kobling mot bilen, hvor den har vært og hvor langt den har kjørt på ett gitt antall timer enn telefonen noen gang vil få!

Siden jeg er en av disse uansvarlige som kjører forbi andre biler, samt bryter en 80 sone i ny og ne. Frykter jeg hvor lett det vil være å koble dette sammen.

Dataene vil være der. Det vil bare være for ordensmakten å få tillatelse til å laste den ned.

Selvstendige bomstasjoner gir litt av den samme muligheten, men ikke i nærheten av i samme grad (da de er stort sett selvstendige)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Er det ingen som ser "Big Brother"- aspektet her?

En slik veiprising vil nødvendigvis betinge at alle biler blir sporet til alle tider. Er det noe vi ønsker?

Jeg ser i hvert fall for meg at det ikke vil gå lang tid før Onkel Politi ber om å få bruke data fra slik sporing, og misbruksmulighetene er enorme. Alt fra sporing av folk som har en affære på si`, over politisk overvåkning til arbeidsgivere som ønsker å vite hvorfor en medarbeider plutselig befant seg i lokalene til en konkurrent.

Et Pandoras skrin.

Mvh
Fungerer ikke helt som du tror, all registrering av informasjon samles i brikka som er i kjøretøyet, det er kun hva man skal betale som sendes videre og havner hos Big Brother.
Informasjonen ligger der og vil kunne hentes ut!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
P

For kollektivtilbudet er vel helt strålende der du bor Arve?
Til utkantane i kommunen går det buss to gongar for dag - når skulebussen hentar elevane, og når dei kjem heim att. I sommarferiane....ja, gjett...
Men det vert dyrt å ha buss der ein gong i timen - har tankar om desse robotbilane som utviklast no for tida. Men dei må nok auke farten litt, skal ein komme fram på skikkeleg vis.
Blir prisen 20 øre kilometeren ute i periferien så skal man ikke klage, et par kroner mila høres da greit ut hvis du vil kjøre sjøl. Men det tror jeg snart ikke at du gidder, et førerløst egg med 4 hjul som kommer på døra som kjører deg dit du skal for småpenger er fremtiden. Og da kan man ta et glass vin til maten før avgang også:D
Og hvor leneg tror du våre politiske venner lar det bli med 20 øre?

De Blå trenger penger til skatteletter for sine milliardærvenner!

MDG behøver penger som skal sendes til "miljøtiltak" i Afrika!

Joda..!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Så når dette kommer skal vi slutte å reise til fyllinga med de store lassene, og svigermor? Jojo det er vel like greit....................!

Det at noe gjøres ganske sjeldent er ikke noe argument for at det er "unødvendig"!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Vi må vel på fyllinga 5 - 6 gonger i året, vil eg tru. Iallfall såpass om du har hage, og ikkje komposterar dei største greinene. Svigermorsfrekvensen vil nok variere, men køyre bil ein 70- 80 mil med ungar og utstyr kan vere krevjande, sjølv om det berre skjer eit par gongar årleg.
Men kanskje utleige av eigna bil kan fungere?
Nabobil ser greit ut..

Er vel endel slike opplegg som sliter økonomisk, og de ligger i by! På landsbygda?? Tviler!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Bil er den eneste verdige måten å ferdes på i dette landet med unntak av spasering -som selvsagt er å foretrekke. Heseblesende sykling i rare klær tar seg dårlig ut og buss er for mentalt begrensa, barn og geriatriske. Og eliktrifisert bil på statsstøtte er for de uten skam og blygsel. Legg avgift på drivstoff. Hvorfor skal en trygda dagdriver fra Gran betale mindre på vei til bingo enn en alenemor på Grorud på vei til stuepike-jobb hos Giant-Head Stoooordalen i sentrum? Legg 3kr på pr liter diesel og benzin samt ta 10kr/kwh for lading av rullestol. Legg ballen død. Det er nok overvåking her nå.
TAKK!!

Det var en mann etter mitt hjerte! :cool:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Så når dette kommer skal vi slutte å reise til fyllinga med de store lassene, og svigermor? Jojo det er vel like greit....................!

Det at noe gjøres ganske sjeldent er ikke noe argument for at det er "unødvendig"!
Jeg har ikke hengerfeste på bilen, og her om dagen måtte jeg rydde i et dødsbo.... Jesus, hva skal jeg gjøre ? Jeg leide en varebil i en dag, betalte 1000,- og fikk kjørt mye på fyllinga, resten hjem til meg og fikk til og med kjørt buskas og skitt på fyllinga. Ordner seg:)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Sammenligningen med telfon halter en smule. Du kan om du er "litt om deg" skru av" mye av denne overvåkningen.

Om ikke annet kan man skru av telefonen! ( Ta ut SIM kortet ) og INGEN kan følge deg gjennom telfonen!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Vi et jo også at det er mange "smarte" løsninger innenfor tungtransporten når det kommer til å "overstyre" registrerings systemer.

Veiprising? GPS jammer og den bilen forlater "aldri" parkeringsplassen!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
P

For kollektivtilbudet er vel helt strålende der du bor Arve?
Til utkantane i kommunen går det buss to gongar for dag - når skulebussen hentar elevane, og når dei kjem heim att. I sommarferiane....ja, gjett...
Men det vert dyrt å ha buss der ein gong i timen - har tankar om desse robotbilane som utviklast no for tida. Men dei må nok auke farten litt, skal ein komme fram på skikkeleg vis.
Blir prisen 20 øre kilometeren ute i periferien så skal man ikke klage, et par kroner mila høres da greit ut hvis du vil kjøre sjøl. Men det tror jeg snart ikke at du gidder, et førerløst egg med 4 hjul som kommer på døra som kjører deg dit du skal for småpenger er fremtiden. Og da kan man ta et glass vin til maten før avgang også:D
Og hvor leneg tror du våre politiske venner lar det bli med 20 øre?

De Blå trenger penger til skatteletter for sine milliardærvenner!

MDG behøver penger som skal sendes til "miljøtiltak" i Afrika!

Joda..!
20 øre der ingen vil tru at nokon kunne bu og 2 kroner der man tror at nokon kan bu. Tipper avgiftsnivået totalt sett blir som idag. Og overvåkningen er snart total uansett. Jeg er absolutt imot overvåkning og at storebror følger med, men det toget har gått. Er det ikke norske myndigheter så er det de utanlandske. Svenske myndighetrr overvåker all netttrafikk ut og inn av Norge og det som de ikke fanger opp tar amerikanerne seg av.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
En utfordring med førerløse biler on demand er de bruksmønstrene som innebærer at bilen er litt mer enn a-b- verktøy. Bilferie, krysse landet for å besøke slektninger, syorhandling til jul, skrot som skal på fyllinga osv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det finnes alltid unntak, men hvor ofte reiser du på fyllinga eller besøker svigermor?
Så når dette kommer skal vi slutte å reise til fyllinga med de store lassene, og svigermor? Jojo det er vel like greit....................!

Det at noe gjøres ganske sjeldent er ikke noe argument for at det er "unødvendig"!
Jeg har ikke hengerfeste på bilen, og her om dagen måtte jeg rydde i et dødsbo.... Jesus, hva skal jeg gjøre ? Jeg leide en varebil i en dag, betalte 1000,- og fikk kjørt mye på fyllinga, resten hjem til meg og fikk til og med kjørt buskas og skitt på fyllinga. Ordner seg:)
Leiebil bruker jeg mye selv, MEN det forutsetter at du ikke bor "på baksia ta væla". Det må finnes en utleiestasjon i rimelig nærhet og det gjør det ikke i hele kongleriket
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Så når dette kommer skal vi slutte å reise til fyllinga med de store lassene, og svigermor? Jojo det er vel like greit....................!

Det at noe gjøres ganske sjeldent er ikke noe argument for at det er "unødvendig"!
Jeg har ikke hengerfeste på bilen, og her om dagen måtte jeg rydde i et dødsbo.... Jesus, hva skal jeg gjøre ? Jeg leide en varebil i en dag, betalte 1000,- og fikk kjørt mye på fyllinga, resten hjem til meg og fikk til og med kjørt buskas og skitt på fyllinga. Ordner seg:)
Leiebil bruker jeg mye selv, MEN det forutsetter at du ikke bor "på baksia ta væla". Det må finnes en utleiestasjon i rimelig nærhet og det gjør det ikke i hele kongleriket
Jeg vet ikke riktig hvordan vi havnet inn i denne diskusjonen her, men hver og en får vurdere sitt behov for bil og biltype. Jeg sier bare at det skjer litt endringer her også de nærmeste årene...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
De Blå trenger penger til skatteletter for sine milliardærvenner!
Litt rart at denne myten får overleve den ene AP-regjeringen etter den andre. Det kan bare bety at det eneste folk generelt får med seg av politikken er krigstypene i avisene.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
De Blå trenger penger til skatteletter for sine milliardærvenner!
Litt rart at denne myten får overleve den ene AP-regjeringen etter den andre. Det kan bare bety at det eneste folk generelt får med seg av politikken er krigstypene i avisene.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Beklager, det var bare et forsøk på å eksemplifisere hvorfor prisene vil gå opp og MYE!

Når jeg da tok med myten om Høyre OG samtidig den om MDG ( som faktisk står i dagens aviser ) håpet jeg at denne debatten ikke skulle spore av på akkurat dette punktet!

Poenget er at uansett om prisen er MINUS en krone pr kilometer så vil den raskt øke etter som politikere finner "gode" formål!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Det viktigste er tross alt at at vi blir flådd på en rettferdig måte.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
Du er selvsagt inne på noe viktig der Spiralis, de fleste avgifter vi har i dag går ikke til å dekke kostnader knyttet til det aktuelle problemet. Det blir bare en beleilig løsning på ønsket om litt mer hodeløs pengebruk. Jeg sitter selv hoderystende og observerer at man ved å bygge barneskole på bygda klarer å komme opp i omkring 50 000kr/kvm, på et 2000kvm bygg, når man har tomta fra før. At hun som nå tilfeldigvis er blitt ordfører i bygda på et tidspunkt (i et foreldremøte) kunne informere om at "sånn er det bare når det gjelder offentlige bygg", gir ikke saken det spor mer troverdighet. Det er jo fantastisk å kunne levere et så gunstig prosjekt til et lite lokalt byggefirma når man kan sende regningen til noen andre. Kommunen har jo bare ca 1 million i gjeld pr innbygger som det er... Jaggu godt vi ikke har korrupsjon i Norge.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.519
Antall liker
9.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det går an å sykle uten rare klær. Bare se til sykkellandene Nederland og Danmark. En gjennomsnitts syklist fra disse landene vill tro de var ankommet på månen om de ble presentert for sykkeltrafikken i Norge.
 
Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Det går an å sykle uten rare klær, Bare se til sykkellandene Nederland og Danmark. En gjennomsnitts syklist fra disse landene vill tro de var ankommet på månen om de ble presentert for sykkeltrafikken i Norge.
La oss tenke etter: Hmm.. Flatt.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg sykler hver jævla dag i dette landet og underlagets helningsvinkel er av den største betydning hvis man skal ankomme sitt arbeide i ordnet tilstand. De som ikke forstår det har selvsagt aldri syklet etter at de forlot folkeskolen, eller velger å trille som gamle mennesker der helningsvinkelen er ugunstig.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.519
Antall liker
9.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg sykler hver jævla dag i dette landet og underlagets helningsvinkel er av den største betydning hvis man skal ankomme sitt arbeide i ordnet tilstand. De som ikke forstår det har selvsagt aldri syklet etter at de forlot folkeskolen, eller velger å trille som gamle mennesker der helningsvinkelen er ugunstig.
Joda, men trenger du å kle deg som en månemann for det?
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg gjør ikke det, men folket gjør det. Allværsjakker i grufulle farger, strekkbukser, refleksvester og isoporhatter med blinklys.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Apostlenes hester er best;) men angående bil, fra å være et statussymbol så blir det mer kjekt å ha når man trenger den, og det er ikke så ofte.
OBS, OBS, landsbygda unntatt. :)

https://www.nettavisen.no/okonomi/etter-130-ar-lurer-man-pa-om-alt-er-blitt-feil/3423841517.html
Bl.a.
Folk ser en annen vei enn inn i bilbutikken. I mer enn et århundre har bilbransjen fascinert folk inn i butikken med blank lakk under spotlights og solgt mobilitet, status og frihet. Nå er mye snudd på hodet. Spørsmålet blant mange i byene er ikke lenger «hvilken bil skal jeg ha?», men «må jeg virkelig ha bil?». Svaret på det siste er oftere enn før et «nei».
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Det går an å sykle uten rare klær. Bare se til sykkellandene Nederland og Danmark. En gjennomsnitts syklist fra disse landene vill tro de var ankommet på månen om de ble presentert for sykkeltrafikken i Norge.
Hva skulle vitsen være med å sykle dersom man ikke kan leve ut sin trang til å gå i fantometdrakt?
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Det går an å sykle uten rare klær. Bare se til sykkellandene Nederland og Danmark. En gjennomsnitts syklist fra disse landene vill tro de var ankommet på månen om de ble presentert for sykkeltrafikken i Norge.
Ville vært rart om de ikke skulle tro noe annet enn at de er i et annet land når de kommer til Norge........ :)

"Vilke bjærge I har her i Norge.........."

"Dus mooie bergen die je in Noorwegen hebt...."

Sykling i Amsterdam er like dagligdags som å kjøre bil i Nord-Norge
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Interessant at det anses som et nasjonalt problem hvordan enkelte velger å kle seg når de sykler.
 
C

cruiser

Gjest
Evt at noen har isopor på hodet når de sykler. Skjønner at Opeth ikke trenger å bruke hjelm da toget for hjerneskade åpenbart har forlatt perrongen, for resten av oss er det dog en god idé
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Offentlige byggekostnader har gått helt av hengslene for lenge siden, men hvir mange her har satt seg inn i TEK-10 og nå TEK17, og alle påleggene som skal legge til rette for gående, syklende, krypende, sjuke og Gud alene hvet hva???
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg sykler hver jævla dag i dette landet og underlagets helningsvinkel er av den største betydning hvis man skal ankomme sitt arbeide i ordnet tilstand. De som ikke forstår det har selvsagt aldri syklet etter at de forlot folkeskolen, eller velger å trille som gamle mennesker der helningsvinkelen er ugunstig.
Ja!
Kvifor kan ikkje alle bakkar vere nedoverbakkar?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Jeg sykler hver jævla dag i dette landet og underlagets helningsvinkel er av den største betydning hvis man skal ankomme sitt arbeide i ordnet tilstand. De som ikke forstår det har selvsagt aldri syklet etter at de forlot folkeskolen, eller velger å trille som gamle mennesker der helningsvinkelen er ugunstig.
Ja!
Kvifor kan ikkje alle bakkar vere nedoverbakkar?
Kjøp el-sykkel så føles alle oppoverbakker som slett vei. Et genialt fremkomstmiddel.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Må grunnen til at denslags er uaktuelt forklares vil du ikke forstå.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Det fastgrodde gliset er idiotens kjennetegn. Humøret er brukbart tatt i betraktning den usedvanlig sterke, infantile begeistring latskap hos skolesvak ungdom vekker hos de politisk korrekte horder disse dager.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det fastgrodde gliset er idiotens kjennetegn. Humøret er brukbart tatt i betraktning den usedvanlig sterke, infantile begeistring latskap hos skolesvak ungdom vekker hos de politisk korrekte horder disse dager.
Du må tenke på ressursbruken også. Det krevjast at 48 musklar anstrengar seg for at du skal rynke panna, medan det berre tek 16 for å smile.

"Smil og vær glad for hver dag som går,
så skal du se hvor mange venner du får".
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du må tenke på ressursbruken også. Det krevjast at 48 musklar anstrengar seg for at du skal rynke panna, medan det berre tek 16 for å smile.
Ja fårete smil og glis er ikke annet enn latskap og posering fra politikere som håper å unnslippe kritikk og motforestillinger med det de har lært på smilekurset. Å reflektere argumenter med et hånflir viker kanskje i Oslo, der standarden er litt lavere enn ellers i landet, men ikke ellers og ikke blant de som har hørt en røverhistorie opptil flere ganger før.

Never trust a smiling politiker!
 
Topp Bunn