Forsterkere Transparente effektforsterkere

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ncore er en analog forsterker.
Klasse D er ikke ensbytende med digitalt.

Ellers mener jeg du har det bakvendt HARPUSEN som mange andre angående dette. Når en nøytral forsterker ikke legger til noe ekstra, så betyr ikke det at forsterkeren mangler noe. Opplever man at det da mangler fylde/varme/bass, så ligger problemet et annet sted i anlegget eller platen gir ikke mer. Forsterkeren er jo tross alt nøytral, noe målinger bekrefter. Som oftest mangler de fleste anlegg både nivå og membranarealet i området som skaper fylde. Gulvkanselleringen komme f.eks ofte i dette frekvensområde. Når det er sagt, så kan jo slikt justeres med EQ i stor grad.
Tja, Orso. Er det ikke slik da at alle høytalere har kompromisser. Alle rom har enda større kompromisser. Sammenlagt har da høytalere og rom tilsammen rimelig store kompromisser. Det gjelder selv de aller beste kombinasjonene. For å forbedre dette da må man jobbe med synergi. Det vil si farging av komponentene foran i kjeden. Det gjelder da også forsterkerne. Jeg tror aldri man kommer i mål med anlegg som spiller musikk på musikkens premisser uten å gå på kompromisser med nøytraliteten i blant annet forsterkerne. Dette skyldes at man er helt tvunget til å skape en synergi mellom forsterkerne og høytalere/rom som korrigerer for noe av det suboptimale som rom/høytalere alltid vil være et resultat av.

Du trekker EQ inn som et middel for å rette på dette problemet i stedet for synergi. Jeg synes at brukernes erfaringer med EQ spriker i alt for mange retninger som ikke entydig er av det gode slaget til at man kan stole på at EQ er veien å gå. Synergi derimot er det veldig lett å jobbe med fordi her er det bare å finne en komponent som har en klangkarakter som passer til det som mangler i lyden anlegget har i øyeblikket.

Mvh
Roysen
Jeg opplever ikke det når høyttalere og rom holder høyt nok nivå. Føler nok mer den "synergien" og behovet for å farge med komponentet blir primært i anlegg med større kompromiss. Har derimot stor forståelse for at mange velger den veien, men synes personlig ikke det gir så bra resultat.

Sagt på en annen måte, det er fult mulig å få et anlegg til å låte mykt, behagelig, varmt, fyldig med nøytral elektronikk. Jeg har hørt det flere ganger. Veldig mye kan også justeres her med EQ og på sett og vis erstatte bruk av fargete komponenter, men ikke alt selvfølgelig. Forvrengning er nok annerledes enn nivåjustering av frekvensresponsen ja.

orso ,,Det var mine betraktninger jeg har bygget masser av amper digitale som analoge , jeg har eiet , jeg har prøvet , jeg har lånt ferdig amper digitale /analoge , jeg har ikke enda hørt en eneste digital amp som kan måle seg med en ordentlig klasse A , om du mener at det er D ampen som er den nøytrale fremfor en kl A , da burde du sette deg inn i prisippet for en klasse A driver med kl A output stage ,Uansett for den lyder fetere ,
Ncore er helt klart en særdeles nøytral forsterker, noe målinger også viser. Jeg er av den mening at når man komme opp på det nivået så vil forsterkere (så lenge de ikke klipper) låte mer eller mindre helt identisk. Enten det er klasse D, klasse AB eller klasse A. Låter noe betraktlig "fetere" og annerledes så er den i slik jeg ser det ikke nøytral. En annen forklaring kan muligens være impedansematching. Gamle Triangle høyttalere som var matchet til rørforsterkere låt f.eks utrolig slankt med ICEpower.

Lar det være med det. Tror ikke det har noe for seg å diskutere dette videre og det blir off-topic.

OMF: EHED selger ferdige byggete Ncore. I veldig fine kabinetter også.
Forsterkere (Produktliste) []

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Blir anlegget imun mot switchestøy dersom man går over til 100% SMPS amper? Den er jeg ikke helt med på. En SMPS amp er vel like sårbar for switchestøy som en lineær amp?

Det er mulig det også her snakkes forbi hverandre. Snakker du da om A/C relatert switchestøy eller switchestøy i forsterkningskretsen?

Førstnevnte er det vel ikke bare å innføre SMPS amper for å få has på? De fleste SMPS amper dumper mye switchestøy ut på strømnettet som ikke akkurat bidrar til en fin og ren sinuskurve på 50Hz. Slik "bedriten" A/C er vel like skadelig for støyforholdene til en SMPS amp som til en lineær amp? Et A/C filter vil kanskje løse noen eller de fleste av problemene dette skaper, men jeg er ikke sikker på at det gjelder alle problemene. Samtidig er det ikke akkurat billig å investere i et slikt filter som både fjerner alle SMPS artifakter og på samme tid ikke medfører dynamikktap og transientsløring. Faktisk kjenner jeg ikke til noe slikt filter. Jeg er dog på galleien for å prøve en Tripoint Audio Emperor og det kan være en kandidat.

Mvh
Roysen
Hei!

Tanken er vel at både SMPS strømforsyning og måten NCore forsterkermodulen er bygd opp på gjør at den er mindre påvirket at nettstøy. HVis man har bygd en forsterker som man kan plassere inne i en metallchassis med både en SMPS og en forstkerermodull som begge switcher med flere hundre tusen Hz (fant ikke frekvensene i farten!) og den fortsatt lever best på alle målbare kriterier hva nagår støy og forvrengning - så er vel tanke at litt ruskete nettstrøm inn i denne boksen ikke betyr så mye.

Derimot vil jo andre forsterkerløsninger ha andre egenskaper og ikke være så imune mot innkommende støy.

Å finne et filter som både filterer godt og ikke reduserer transienter er ikke så enkelt. Det er på mange måter motstridende egenskaper - litt som å ønske seg at noe er tung og stabilt, men samtidg raskt og lettvinn å bevege.

Nettfiltere skiller seg jo også fra en del andre hifikomponeneter med at utfordringene de skal løse kan være veldig forksjellig fra sted til sted. PÅ et sted - kan man kanapt nok være plaget støy på nettet i det hele tatt, mens andre steder kan ha store problemer - og problemene kan ha ulike årsak - smelteverk eller store anlegg med lysrør i industrien i nærheten, massiv kraftelektronikk eller kanskje en SMPS i anlegget. I så måte er det fine med Ncore og tilhørende SMPS at man har kontroll på hva som bør filtreres, og ved hvilken frekvenser støtet skal settes inn - og det er nok også grunnen til at Hypex selv anbefaler SMPS - da har man en robus pakke som lever konsistent!

Mvh
OMF
Når det gjelder det du skriver om nettfilter er vi helt enige. Det var også utgangspunktet for det jeg skrev. Med hensyn på SMPS forsterkere og deres imunitet til switchestøy falt jeg imidlertid litt av lasset. Jeg forstår fremdeles ikke helt hvorfor de skulle være mer immune mot switchestøy eller nettstøy. Beklager dersom jeg har misforstått noe.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg lurer litt på hva den godest OMF tenker om Spectral DMA-400, Soulution 701 og Goldmund Telos 5000 i forhold til NCore når det er snakk om helt dønn nøytrale forsterkere. Er NCore å foretrekke for deg dersom prisen hadde vært den samme for alle disse produktene? Dette er ikke et "trick question", men et forsøk på å finne ut hvor nøytral du egentlig synes Hypex NCore er og hvor høyt du verdsetter de i forhold til de "mest nøytrale" av de dyreste forsterkerene på markedet.

Mvh
Roysen
Vel - for meg er pris ikke uviktig. Trenger man minst 8 kanaler (og en del flere i mine fremtidige planer) så er jo forsterkere på den prisnivået helt irrelevant!

Så for meg er vel i grunn målet å finne en optimal knekk på kurven mellom pris/ytelse. Og der er jo i mine øyne Ncore helt uslåelig. Den koster vel i underkant av 10k pr kanal hvis man montere de selv. Og for meg nå - så har jeg ikke giddet å se på veldig mye dyrere saker. Jeg har jo tidligere linket ofte til specs på DP a1S. Og det er ikke mange som har slått den. Ncore er bedre målemessig på de fleste parametere, med unntak av parametere som henspeiler på båndbredde.

I systemet jeg bygger opp, med aktiv deling og en effektforsterker til hvert frekvensområde - så blir jo også effekt, og evne til å levere mye strøm/effekt helt irrelevant. Og da er Ncore såpass bra - at selv om jeg ikke utelukker at det kan finnes noe bedre der ute - så vil nok mine penger gå til oppgradering av rom, DA konverter og høyttalere....

Mvh
OMF
Ser den, OMF. Jeg tror du misset poenget mitt litt. Jeg ønsket egentlig å finne ut hvor god du synes Hypes NCore er. Jeg tenker da ikke på i forhold til prosjektet ditt men på generelt grunnlag. Jeg forstår at i ditt prosjekt blir pris en svært avgjørende rolle med så mange amper. Da blir valgmulighetene begrenset og jeg ville nok gått for en tilsvarende løsning som du tenker på selv. Det jeg er mer ute etter med spørsmålet mitt er dersom du kun hadde behov for to forsterkerkanaler og alle forsterkerne i verden hadde kostet det samme som var en overkommelig pris - hvilken ville du valgt da? Ville det fortsatt vært Hypex NCore?

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
OMF får svare for seg selv, men for min del hadde jeg valgt Ncore uavhengig av budsjett hvis målet var en transparent forsterker. Jeg vet nemlig ikke om noen som måler bedre. Kanskje det finnes og Bruno Putzeys sier selv at en klasse A forsterker kan konstrueres til å måle enda litt bedre hvis man bruker feedback, men har ikke sett noen som faktisk er målemessig bedre. Eneste måtte være å gå for Ncore 1200 hvis man hadde hatt behov for mer krefter.
Hypex Electronics BV - NCore

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Finnes det noen andre steder enn Hypex sine hjemmesider og kjøpe Ncore...?

Mvh
OMF

Hva med denne: M22 Stereo Power Amplifier - NAD Electronics

De bør ha økonomi og kompetanse til å få det optimale ut av modulene?!
Hei joda - både denne og EHED sine funker er jo veldig enkle løsninger, men jeg håpet på noe som kunne bli billigere.

Den billigste løsningen jeg tror jeg kan få til er å bruke 2 Power og 4 moduler på hver høyttaler. De kan jeg lage en kasse til selv, koble elementene direkte.

Da havner jeg på 8 NCore moduler og 4 Power til totalt 3320 EUR + 100 i frakt = 3420 + 25% moms = 4275,- EUR = 35 700,- NOK.
Også går det sikkert med en tusenlapp eller to til noen XLR chassisplugger og annet småtteri. Her forutsetter jeg da at jeg kan drive alle de tre Ncore til diskant, øvre og nedre mellomtone på et SMPS600 Power. En løsning med 8 moduler og 8 power havner vel i så måte på ca 43 000,-.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Blir anlegget imun mot switchestøy dersom man går over til 100% SMPS amper? Den er jeg ikke helt med på. En SMPS amp er vel like sårbar for switchestøy som en lineær amp?

Det er mulig det også her snakkes forbi hverandre. Snakker du da om A/C relatert switchestøy eller switchestøy i forsterkningskretsen?

Førstnevnte er det vel ikke bare å innføre SMPS amper for å få has på? De fleste SMPS amper dumper mye switchestøy ut på strømnettet som ikke akkurat bidrar til en fin og ren sinuskurve på 50Hz. Slik "bedriten" A/C er vel like skadelig for støyforholdene til en SMPS amp som til en lineær amp? Et A/C filter vil kanskje løse noen eller de fleste av problemene dette skaper, men jeg er ikke sikker på at det gjelder alle problemene. Samtidig er det ikke akkurat billig å investere i et slikt filter som både fjerner alle SMPS artifakter og på samme tid ikke medfører dynamikktap og transientsløring. Faktisk kjenner jeg ikke til noe slikt filter. Jeg er dog på galleien for å prøve en Tripoint Audio Emperor og det kan være en kandidat.

Mvh
Roysen
Hei!

Tanken er vel at både SMPS strømforsyning og måten NCore forsterkermodulen er bygd opp på gjør at den er mindre påvirket at nettstøy. HVis man har bygd en forsterker som man kan plassere inne i en metallchassis med både en SMPS og en forstkerermodull som begge switcher med flere hundre tusen Hz (fant ikke frekvensene i farten!) og den fortsatt lever best på alle målbare kriterier hva nagår støy og forvrengning - så er vel tanke at litt ruskete nettstrøm inn i denne boksen ikke betyr så mye.

Derimot vil jo andre forsterkerløsninger ha andre egenskaper og ikke være så imune mot innkommende støy.

Å finne et filter som både filterer godt og ikke reduserer transienter er ikke så enkelt. Det er på mange måter motstridende egenskaper - litt som å ønske seg at noe er tung og stabilt, men samtidg raskt og lettvinn å bevege.

Nettfiltere skiller seg jo også fra en del andre hifikomponeneter med at utfordringene de skal løse kan være veldig forksjellig fra sted til sted. PÅ et sted - kan man kanapt nok være plaget støy på nettet i det hele tatt, mens andre steder kan ha store problemer - og problemene kan ha ulike årsak - smelteverk eller store anlegg med lysrør i industrien i nærheten, massiv kraftelektronikk eller kanskje en SMPS i anlegget. I så måte er det fine med Ncore og tilhørende SMPS at man har kontroll på hva som bør filtreres, og ved hvilken frekvenser støtet skal settes inn - og det er nok også grunnen til at Hypex selv anbefaler SMPS - da har man en robus pakke som lever konsistent!

Mvh
OMF
Når det gjelder det du skriver om nettfilter er vi helt enige. Det var også utgangspunktet for det jeg skrev. Med hensyn på SMPS forsterkere og deres imunitet til switchestøy falt jeg imidlertid litt av lasset. Jeg forstår fremdeles ikke helt hvorfor de skulle være mer immune mot switchestøy eller nettstøy. Beklager dersom jeg har misforstått noe.

Mvh
Roysen
Det har med hvordan hele strømforsyningen er bygd opp. Dette er nok litt over mitt kompetansenivå på strøm - men hvis jeg skal lage et litt banalt bilde av hvordan jeg ser for meg dette oppe i hodet så vil en SMPS mer eller mindre" kutte opp all strømmen som kommer inn i småbiter, også stabler den disse småbitene i riktige rekkefølge på utgangen. Siden denne "choppingen" jobber med så høy frekvens at mye av nettstøyen som er problematisk faktisk ligger innenfor - så vil ikke nettstøyen generere støy, den blir en del av naturlige variasjoner som "kontrollsystemet" eliminerer.

En lineær strømforsyning er bygd opp på en helt annen måte, hvor hovedutfordringen er å likerett og fjerne rippel fra AC inn. I en slik konstruksjon så blir høyfrekvent støy - nettopp støy, og konstruksjonen er i liten grad konstruert for å håndtere det - og det er også mye mer uforutsigbart hvordan den vil påvirkes.

Mvh
OMF

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg beklager dersom spørsmålet mitt blir oppfattet som oppvigling til krangel. Det er ikke meningen. Jeg er oppriktig interessert i OMFs mening om forsterkere. Jeg kjenner jo og har tidligere hørt hans DP med Overkill Audio og vi har opp gjennom årene delt meninger og synspunkter om alt innen hifi. Jeg ville derfor respektere hvilket som helst svar fra OMF. Til slutt ville jeg nok overraske ham med et lånetilbud jeg tror han kanskje ville ha vanskelig for å takke nei til.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg lurer litt på hva den godest OMF tenker om Spectral DMA-400, Soulution 701 og Goldmund Telos 5000 i forhold til NCore når det er snakk om helt dønn nøytrale forsterkere. Er NCore å foretrekke for deg dersom prisen hadde vært den samme for alle disse produktene? Dette er ikke et "trick question", men et forsøk på å finne ut hvor nøytral du egentlig synes Hypex NCore er og hvor høyt du verdsetter de i forhold til de "mest nøytrale" av de dyreste forsterkerene på markedet.

Mvh
Roysen
Vel - for meg er pris ikke uviktig. Trenger man minst 8 kanaler (og en del flere i mine fremtidige planer) så er jo forsterkere på den prisnivået helt irrelevant!

Så for meg er vel i grunn målet å finne en optimal knekk på kurven mellom pris/ytelse. Og der er jo i mine øyne Ncore helt uslåelig. Den koster vel i underkant av 10k pr kanal hvis man montere de selv. Og for meg nå - så har jeg ikke giddet å se på veldig mye dyrere saker. Jeg har jo tidligere linket ofte til specs på DP a1S. Og det er ikke mange som har slått den. Ncore er bedre målemessig på de fleste parametere, med unntak av parametere som henspeiler på båndbredde.

I systemet jeg bygger opp, med aktiv deling og en effektforsterker til hvert frekvensområde - så blir jo også effekt, og evne til å levere mye strøm/effekt helt irrelevant. Og da er Ncore såpass bra - at selv om jeg ikke utelukker at det kan finnes noe bedre der ute - så vil nok mine penger gå til oppgradering av rom, DA konverter og høyttalere....

Mvh
OMF
Ser den, OMF. Jeg tror du misset poenget mitt litt. Jeg ønsket egentlig å finne ut hvor god du synes Hypes NCore er. Jeg tenker da ikke på i forhold til prosjektet ditt men på generelt grunnlag. Jeg forstår at i ditt prosjekt blir pris en svært avgjørende rolle med så mange amper. Da blir valgmulighetene begrenset og jeg ville nok gått for en tilsvarende løsning som du tenker på selv. Det jeg er mer ute etter med spørsmålet mitt er dersom du kun hadde behov for to forsterkerkanaler og alle forsterkerne i verden hadde kostet det samme som var en overkommelig pris - hvilken ville du valgt da? Ville det fortsatt vært Hypex NCore?

Mvh
Roysen
Vel - nå begynner ting å bli så hypotetisk.
Hvis alle forsterkere i verden hadde kostet det samme - så ville det jo ikke være noen grunn til å tro at noe skulle være bedre enn noe annet basert på pris - så da må man jo se på brukes - trenger man ikke mye effekt så er kanskje den lille saken som ble linket til her til 60 dollar bra, trenger man mye effekt så er Telos bra...

Ut i fra Spec så ser Telos 5000 veldig bra - Den er bedre enn Hypex på båndbredderelaterte parametre og leverer emr effekt, men er ikke noe bedre enn Hypex på ting som forvrengning og S/N. Så ut i fra en forutsetning om at pris var det samme - så virker det veldig unødvendig å kjøpe en forsterker som veier 260 kg til å gjøre noe Ncore gjør. Og dette er sammenlignet med den minste Ncore - fant ikke Specs på den store!

mvh
OMF

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen
Hei!

Mvh
OMF

Mvh
Roysen
Det har med hvordan hele strømforsyningen er bygd opp. Dette er nok litt over mitt kompetansenivå på strøm - men hvis jeg skal lage et litt banalt bilde av hvordan jeg ser for meg dette oppe i hodet så vil en SMPS mer eller mindre" kutte opp all strømmen som kommer inn i småbiter, også stabler den disse småbitene i riktige rekkefølge på utgangen. Siden denne "choppingen" jobber med så høy frekvens at mye av nettstøyen som er problematisk faktisk ligger innenfor - så vil ikke nettstøyen generere støy, den blir en del av naturlige variasjoner som "kontrollsystemet" eliminerer.

En lineær strømforsyning er bygd opp på en helt annen måte, hvor hovedutfordringen er å likerett og fjerne rippel fra AC inn. I en slik konstruksjon så blir høyfrekvent støy - nettopp støy, og konstruksjonen er i liten grad konstruert for å håndtere det - og det er også mye mer uforutsigbart hvordan den vil påvirkes.

Mvh
OMF
Ok, da er jeg litt mer med på lasset igjen. Det betyr vel imidlertid at SMPS forsterkere sliter med en utfordring som lineære forsterkere med svært høy båndbredde også sliter med. De jobber med å forsterke artifakter som egentlig ikke er en del av lydbildet og som burde vært filtrert ut før det når inngangen på forsterkeren. Mhp lineære forsterkere i klasse A eller A/B bruker vi å si at dette belaster forsterkeren unødvendig og at det medfører at den ikke lyder optimalt sammenlignet med at den får ro til å forsterke bare det som faktisk er en del av musikksignalet og la støy ligge igjen utenfor forsterkeren. Sagt i svært banale termer.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen

Mvh
OMF

Mvh
Roysen
Vel - nå begynner ting å bli så hypotetisk.
Hvis alle forsterkere i verden hadde kostet det samme - så ville det jo ikke være noen grunn til å tro at noe skulle være bedre enn noe annet basert på pris - så da må man jo se på brukes - trenger man ikke mye effekt så er kanskje den lille saken som ble linket til her til 60 dollar bra, trenger man mye effekt så er Telos bra...

Ut i fra Spec så ser Telos 5000 veldig bra - Den er bedre enn Hypex på båndbredderelaterte parametre og leverer emr effekt, men er ikke noe bedre enn Hypex på ting som forvrengning og S/N. Så ut i fra en forutsetning om at pris var det samme - så virker det veldig unødvendig å kjøpe en forsterker som veier 260 kg til å gjøre noe Ncore gjør. Og dette er sammenlignet med den minste Ncore - fant ikke Specs på den store!

mvh
OMF
Huff, det var bare et spørsmål. Hvorfor det skulle være så vanskelig å svare uhildrt på det forstår jeg egentlig ikke helt. Du må gjerne dra inn din favorittforsterker DP A1S i sammenligningen også. Det var ikke meningen å bli hypotetisk, men å forklare at jeg håpet pris ikke skulle være en faktor og at vi kun snakket om kvalitet. Men dersom du ikke ønsker å svare straight på det spørsmålet er det selvsagt opp til deg.

Et annet spørsmål som dukker opp når man leser svaret ditt er om du ikke ser noen sammenheng mellom lydkvalitet og forsterkerens effekt så lenge effekten er nok til å drive høytaleren?

Det neste spørsmålet er om du kunne tenke deg å låne et sett Goldmund Telos 5000 mens jeg ikke har noen høytalere for å sammenligne selv? Den har både digitale og analoge innganger. Du kan få låne Dynaudio Arbiter også, men jeg tror den er mer uinteressant for deg.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Båndbredde utenfor det hørbare er vel heller ikke akkurat vesentlig.

Du kan spare en god del OMF ved å gå for billigere klasse D til bassbruk. Jeg klarte ikke å høre nevneverdig forskjell på Ncore og Abletec til noen bandbass suber som opererer fra 120-50 Hz. Hvis det var noe forskjell og snakke om i det hele tatt, så gikk det i grunnen til favør av Abletecene som har mye mer krefter (600W). 200W er ikke all verden når det skal oppgraderes til vassere bass systemer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Huff, det var bare et spørsmål. Hvorfor det skulle være så vanskelig å svare uhildrt på det forstår jeg egentlig ikke helt.
vel - jeg prøvde å gjøre det.
Alt annet likt, så hadde jeg valgt den forsterkeren som måler best.

Her er DP A1, Telos og Ncore ganske jevnbyrdige, men oppgitte data er ikke helt sammenlignbare. NCore er den desidert gir flest dato - og har også gjengitt målekurvene. Hvis man fokuserer på effekt, stigetid, og båndbredde - så er nok Telos best, etter fulgt av DP A1. Ser man på forvregningsdata og singnal støy ser Ncore hakket hvassere ut. I mitt oppsett trenger jeg ikke ekstremt mye krefter pga aktiv deling - så da hadde nok jeg valt Ncore!

Mvh
OMF

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Takker for flott svar! Da gjenstår det bare for meg å finne ut hva som personlig gjør at jeg ikke liker lyden fra Hypex NCore. Den må tydeligvis ha en svakhet et eller annet sted som medfører at den faller gjennom rent subjektivt når jeg setter meg ned for å lytte. Noen forslag?

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mitt forslag er et godt DIY høyttaler oppsett med fokus på god polarrespons, lav forvrengning, passende spredningsmønster til rommet, mye membranarealet og aktiv deling. Trenger ikke å være spesielt dyrt. Så et bra rom, jobbing med plassering for jevnest mulig respons, tuning og fornuftige akustiske tiltak.
Tror ikke du vil oppleve at Ncore er noe svakhet da.

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Det mest transparente system jeg har lavet , der har jeg taget strømmen fra DAC, og først transformeret/konverteret den strøm til spænding lige før udgangs bufferen til højtaleren , bufferen var klasse A , princippet hedder transimpedans teknik, og der ses som sagt ingen signaler i forstærker-kreds-løbene før udgangsbufferen, der er tale strømoverførsel, kommercielt har Krell lavet noget som jeg tro ligne lidt uden at vide det, de kaldte det vist nok CAST.
Systemet vel ikke være kompatibelt med anden hi-fi, men det vil være bedre, mere transparent.

Sist redigert:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
166
Sted
Sunndalsøra
Her er noen D-class forsterkereHome page som er rimelig. De har 4 kanals også.Har vært på tanken selv og prøve disse på vintage høyttalerne mine. Har vært morsomt å prøve D-class for å høre hvor gode de er. Har ikke erfaring med den type forsterkere. Man sparer noe strøm på tomgang med disse:) mvh. Guit

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Var den til meg, Orso?

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var den til meg, Orso?

Mvh
Roysen
Ja.

Jeg hørte forresten OMF sitt gamle Overkill anlegg for ikke så lenge siden hos en ny eier. Han brukte DAAD som kilde rett i Ncore til frekvensområde over 80 Hz. Låt utrolig fint, veldig mykt og behagelig og ikke noe mindre "musikalsk" enn da OMF brukte DP i samme anlegget. I forskjellige rom riktig nok.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Båndbredde utenfor det hørbare er vel heller ikke akkurat vesentlig.

Du kan spare en god del OMF ved å gå for billigere klasse D til bassbruk. Jeg klarte ikke å høre nevneverdig forskjell på Ncore og Abletec til noen bandbass suber som opererer fra 120-50 Hz. Hvis det var noe forskjell og snakke om i det hele tatt, så gikk det i grunnen til favør av Abletecene som har mye mer krefter (600W). 200W er ikke all verden når det skal oppgraderes til vassere bass systemer.
Det har du sikkert rett i.
Det er en vurdering som må gjøres - men det er også en fordel rent praktisk og kun ha en modell å forholde seg til. Jeg brukte tross alt over 1 år på å få skrudd sammen høyttalerne.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker for flott svar! Da gjenstår det bare for meg å finne ut hva som personlig gjør at jeg ikke liker lyden fra Hypex NCore. Den må tydeligvis ha en svakhet et eller annet sted som medfører at den faller gjennom rent subjektivt når jeg setter meg ned for å lytte. Noen forslag?

Mvh
Roysen
Nei - det klassiske svaret er at er at en transparent forsterker avdekker svakheter ellers i kjeden som andre forsterkere i større grad har dekket over!

Jeg vet ikke i hvilket oppsett du har testet dette, men i oppsett hvor man har stort behov for effekt, vil man jo kunne få bedre resultater med kraftigere forsterkere.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.030
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Var den til meg, Orso?

Mvh
Roysen
Ja.

Jeg hørte forresten OMF sitt gamle Overkill anlegg for ikke så lenge siden hos en ny eier. Han brukte DAAD som kilde rett i Ncore til frekvensområde over 80 Hz. Låt utrolig fint, veldig mykt og behagelig og ikke noe mindre "musikalsk" enn da OMF brukte DP i samme anlegget. I forskjellige rom riktig nok.
Regner med at du mener DAD ( Digital Audio Denmark).

Har han oppgradert til Ncore - han har tidligere hatt B&O moduler!

Mvh
OMF

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen
Nei - det klassiske svaret er at er at en transparent forsterker avdekker svakheter ellers i kjeden som andre forsterkere i større grad har dekket over!

Jeg vet ikke i hvilket oppsett du har testet dette, men i oppsett hvor man har stort behov for effekt, vil man jo kunne få bedre resultater med kraftigere forsterkere.

Mvh
OMF
Jeg kjenner det klassiske svaret og har samtidig testet såpass mye forskjellig at jeg vet at det ikke er hele sannheten. En transparent høytaler derimot.....

Min erfaring så langt i alle de anlegg jeg har testet dette har vist at større effekt og/eller større strømforsyning gir bedre kontroll over høytaleren og bedre lyd. Denne lydforbedringen overgår evt lydforringelser som en følge av mer komplisert signalveg. Dette har i min erfaring vært helt entydig. De unntakene jeg har erfart til dette er når høytalerne har høy følsomhet og/eller høy impedanse. I disse tilfellene er det støynivået til forsterkeren som er mest avgjørende for det beste resultatet.

IMHO - selvsagt.

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Regner med at du mener DAD ( Digital Audio Denmark).

Har han oppgradert til Ncore - han har tidligere hatt B&O moduler!

Mvh
OMF
Ja. Beklager. DAD heter den. Flott sak og er nok helt i øverste klasse lydmessig. Blir neppe særlig mer transparent enn kombinasjonen DAD og Ncore.

Hvis jeg husker riktig brukte han B&O til den nederste 12" som tok over fra 80 Hz. Ncore derimot til både kardioide kassen og Mangeren.
Det er noe lydmessig spesielt med Manger og det oppsettet.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Ncore ruler.

D-Sonic har også noen fine klasse D-forsterkere med opptil 7 kanaler per boks. Inneholder Anaview AMS-moduler, mener jeg å ha lest. Og det er vel den sterkeste konkurrenten til Ncore?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Om man ser bort fra at den måler strålende / er nøytral og låter bra på effektive høyttalere, hvordan klarer den å kontrollere tungdrevne høyttalere i forhold til f.eks ML336, Krell 450mcx?

Vurderer Hypex til mine Magnepan 3.7 (86db/500Hz/2.83v) men lurer på om den har krefter nok og takler +-4 ohm like bra som tradisjonelle effektforsterkere med stor strømforsyning.

Topp Bunn