Jeg opplever ikke det når høyttalere og rom holder høyt nok nivå. Føler nok mer den "synergien" og behovet for å farge med komponentet blir primært i anlegg med større kompromiss. Har derimot stor forståelse for at mange velger den veien, men synes personlig ikke det gir så bra resultat.Tja, Orso. Er det ikke slik da at alle høytalere har kompromisser. Alle rom har enda større kompromisser. Sammenlagt har da høytalere og rom tilsammen rimelig store kompromisser. Det gjelder selv de aller beste kombinasjonene. For å forbedre dette da må man jobbe med synergi. Det vil si farging av komponentene foran i kjeden. Det gjelder da også forsterkerne. Jeg tror aldri man kommer i mål med anlegg som spiller musikk på musikkens premisser uten å gå på kompromisser med nøytraliteten i blant annet forsterkerne. Dette skyldes at man er helt tvunget til å skape en synergi mellom forsterkerne og høytalere/rom som korrigerer for noe av det suboptimale som rom/høytalere alltid vil være et resultat av.Ncore er en analog forsterker.
Klasse D er ikke ensbytende med digitalt.
Ellers mener jeg du har det bakvendt HARPUSEN som mange andre angående dette. Når en nøytral forsterker ikke legger til noe ekstra, så betyr ikke det at forsterkeren mangler noe. Opplever man at det da mangler fylde/varme/bass, så ligger problemet et annet sted i anlegget eller platen gir ikke mer. Forsterkeren er jo tross alt nøytral, noe målinger bekrefter. Som oftest mangler de fleste anlegg både nivå og membranarealet i området som skaper fylde. Gulvkanselleringen komme f.eks ofte i dette frekvensområde. Når det er sagt, så kan jo slikt justeres med EQ i stor grad.
Du trekker EQ inn som et middel for å rette på dette problemet i stedet for synergi. Jeg synes at brukernes erfaringer med EQ spriker i alt for mange retninger som ikke entydig er av det gode slaget til at man kan stole på at EQ er veien å gå. Synergi derimot er det veldig lett å jobbe med fordi her er det bare å finne en komponent som har en klangkarakter som passer til det som mangler i lyden anlegget har i øyeblikket.
Mvh
Roysen
Sagt på en annen måte, det er fult mulig å få et anlegg til å låte mykt, behagelig, varmt, fyldig med nøytral elektronikk. Jeg har hørt det flere ganger. Veldig mye kan også justeres her med EQ og på sett og vis erstatte bruk av fargete komponenter, men ikke alt selvfølgelig. Forvrengning er nok annerledes enn nivåjustering av frekvensresponsen ja.
Ncore er helt klart en særdeles nøytral forsterker, noe målinger også viser. Jeg er av den mening at når man komme opp på det nivået så vil forsterkere (så lenge de ikke klipper) låte mer eller mindre helt identisk. Enten det er klasse D, klasse AB eller klasse A. Låter noe betraktlig "fetere" og annerledes så er den i slik jeg ser det ikke nøytral. En annen forklaring kan muligens være impedansematching. Gamle Triangle høyttalere som var matchet til rørforsterkere låt f.eks utrolig slankt med ICEpower.orso ,,Det var mine betraktninger jeg har bygget masser av amper digitale som analoge , jeg har eiet , jeg har prøvet , jeg har lånt ferdig amper digitale /analoge , jeg har ikke enda hørt en eneste digital amp som kan måle seg med en ordentlig klasse A , om du mener at det er D ampen som er den nøytrale fremfor en kl A , da burde du sette deg inn i prisippet for en klasse A driver med kl A output stage ,Uansett for den lyder fetere ,
Lar det være med det. Tror ikke det har noe for seg å diskutere dette videre og det blir off-topic.
OMF: EHED selger ferdige byggete Ncore. I veldig fine kabinetter også.
Forsterkere (Produktliste) []