Trampolineforbud?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg er forholdsvis liberal av meg, innbiller jeg meg.
Men nå går jeg svanger med det som kan bli en innsats for å få til et trampolineforbud.

Der jeg nylig var på ferie, var det trampoliner overalt. Man så dem fra sjøen, mens man gikk spaserturer, og fra bilen. Det ble begått ekstremt lite hopping, usedvanlig lite i forhold til graden av hoppemuligheter.

Hva er det med trampoliner, er det vår tids parabolantenner eller markiser?

Slike står nå overalt. Jeg så flere bli montert under mitt to uker lange ferieopphold på dette stedet. Det fikk meg til å undre om det kanskje kjører trampolineselgere omkring, er dette det nye beitet til leksikon- og støvsugerselgere?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ja la oss forby alt som er potensielt skadelig!
Vi bør vel da kanskje starte med biler, tog, fly, rulleskøyter, skateboard, ski, snowboard, akebrett, kniver, pistoler, rifler, staver, gaffel, stekeovn, hårføner, stekeplate, treningsapparater, varmt vann osv osv.
Kan man ikke bare innse at det meste er potensielt farlig og man bør være litt forsiktig.
Verden er full av idioter som tror de er supermann, her om dagen leste jeg om to gutter som døde fordi de "surfet" på taket av en bil i full fart...

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Trampolinehypen herjer landet, en trampoline per hus, nesten aldri i bruk.

Om jeg noen gang skal skaffe meg en hage, vil jeg nødig sette en SVÆR trampoline der...Estetisk vakkert er det ikke og om ungene maser kan de jo bare stikke over til naboen ;)

Det er nok trampoliner i Norge og jeg støtter derfor forslaget om forbud.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Støgge greier! støtter forbudet! alternativt: forby den grusomt stygge sikringen

V

vredensgnag

Gjest
wotg skrev:
Ja la oss forby alt som er potensielt skadelig!
Vi bør vel da kanskje starte med biler, tog, fly, rulleskøyter, skateboard, ski, snowboard, akebrett, kniver, pistoler, rifler, staver, gaffel, stekeovn, hårføner, stekeplate, treningsapparater, varmt vann osv osv.
Kan man ikke bare innse at det meste er potensielt farlig og man bør være litt forsiktig.
Verden er full av idioter som tror de er supermann, her om dagen leste jeg om to gutter som døde fordi de "surfet" på taket av en bil i full fart...
Dette handler ikke om skadelig. Folk må da få nappe både airbags og sikkerhetsseler ut av bilene sine. Og unger må gjerne klatre utenpå hus, rekkehus, høyhus, blokker og høybygg for alt jeg bryr meg.

Dette handler om skitstøggt faenskap som formerer seg som et virus.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Støtter Vredensgnag i prinsippet, disse trampolinene er vulgære! Slik sett burde de som ikke har tilstrekkelig estetisk sans til å unnvike innkjøp av trampoline fått hjelp via et forbud! MEN, her er et viktig men,- jeg er prinsippiell motstander av "unødvendige" forbud/påbud! Her tror jeg (dessverre) min aversjon mot forbud vinner likevel. Men det er virkelig et sjelsettende dilemma!

I et nabolag uten trampoliner burde husprisene minst være 15% høyere enn der "Gud og hvermann" har trampoline i hagen.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Enig i at trampoliner ser mindre pent ut, men barn storkoser seg, og flere og flere av de har jaggu godt av å bevege seg. Forbud mot en kjempemorsom ute-aktivitet. Latterlig.
Velger å ikke ta forslaget alvorlig.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.614
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Spiralis skrev:
Støtter Vredensgnag i prinsippet, disse trampolinene er vulgære! Slik sett burde de som ikke har tilstrekkelig estetisk sans til å unnvike innkjøp av trampoline fått hjelp via et forbud! MEN, her er et viktig men,- jeg er prinsippiell motstander av "unødvendige" forbud/påbud! Her tror jeg (dessverre) min aversjon mot forbud vinner likevel. Men det er virkelig et sjelsettende dilemma!

I et nabolag uten trampoliner burde husprisene minst være 15% høyere enn der "Gud og hvermann" har trampoline i hagen.
støttes 100%

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Tråden preges av agurktid, svadaprat og meningskåthet :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.614
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
på toppen av alt er det DU som trampoline eier som er ansvarlig vis noen skader seg på din trampoline(ungene i nabolaget)

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Vel, nå som fysisk fostring er tema: barn får noen ekstreme whiplash-skader i trampoliner. Lammelse og dødsfall inntreffer. Og selvsagt er trampolineinnehaver juridisk ansvarlig. Jeg anbefaler spesialforsikring.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6647618

De er jævlig stygge, det kryr av dem, og de formerer seg.

Kanskje vi kan spørre Espen R om sannsynligheten for at de er fordekte landingsbaner for aliens?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Joda, barn slår seg. Tryner på sykkel gjør de, ramler ned fra trær gjør de, etc etc. Forbud?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er det estetiske som vredensgnag reagerer på. For så vidt enig: trampoliner er stygge. Subjektivt stygge, naturligvis - men på grensen til objektivt... På den annen side: de færreste av oss bor på en øde øy. Litt armslag må vi tillate oss. Naboen hadde seilbåten sin i vinteropplag i hagen før han gikk over til trampoline. Jeg aksepterer begge deler - men foretrekker trampolinen. Han som bodde der før min nåværende nabo - han hadde en stygg (og da mener jeg STYGG) tilhenger stående rett i glaningen. Igjen: en trampoline hadde vært å foretrekke. Regner det som ganske sikkert at en og annen i nabolaget irriterer seg over meg også. Det er nesten så man må skrive om "Mensch ärgre dich nicht!" til "Mensch ärgre dich!" Er det ikke det ene, så er det det andre.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Takhøyde.
Den dagen jeg irriterer meg over naboens trampoline..........
For ordens skyld, så har vi ikke trampoline, men flere av naboene har.

V

vredensgnag

Gjest
thomand skrev:
Joda, barn slår seg. Tryner på sykkel gjør de, ramler ned fra trær gjør de, etc etc. Forbud?
Nå tryner diskusjonen. Jeg er for mongolsk balansetrening der man hiver småbarn åtte meter til værs og fanger dem med en hånd, og der man lærer toåringer galopp. Jeg driter i beinbrudd, nakkebrudd, ankelbrudd og eksplosjonsfraktur av vristen fra trampoliner.

De ser jævlig stygge ut. De er kliss like. Og de er overalt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
thomand skrev:
Takhøyde.
Den dagen jeg irriterer meg over naboens trampoline..........
For ordens skyld, så har vi ikke trampoline, men flere av naboene har.
Joda samme her. Har ikke selv men naboene har så da slipper jeg å måtte anskaffe hæsligheten! ;)

Men som sagt er jeg alergisk mot forbud, og trampoliner er ikke riktig så alvorlig et problem at jeg fraviker dette prinsippet. Men det er ikke langt fra! 8)

V

vredensgnag

Gjest
Her har du trampolinetricks som nok ville fått alarmen til å gå i Redaksjon 1. Forsidemat i uker.

Kan ungen balansere? Viktig for å unngå skader, begynn tidlig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Skal vi ta med forbud mot partytelt i samme slengen? ;D
Forresten så er den værste trampolinebølgen over. Hypen har vel vart en 10 års tid nå............

G

Gjestemedlem

Gjest
Trampoliner i hagen er usedvanlg stygt. Men jeg er dog tilbøyelig til å synest de kan ha en funksjon all den tid mange barn har en motorisk utvlikling som gjør det til en risikosport å hoppe ned fra teppekanten.

Men man annonserer på mange måter samtidig at man har en skrotbondes sans for estetikk ved å plassere dette til allmenn beskuelse.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
thomand skrev:
Enig i at trampoliner ser mindre pent ut, men barn storkoser seg, og flere og flere av de har jaggu godt av å bevege seg. Forbud mot en kjempemorsom ute-aktivitet. Latterlig.
Det er jo nettopp dette som er problemet. Foreldrene må investere i slike saker for at ungene skal gidde å bevege seg. Om trampoline hopping er den eneste mosjonen disse ungene får, er jeg bekymret. Det er som sagt sjelden å se disse sakene i bruk. :-\

Personlig har jeg mer sans for en barndom der man møtes i fotballbingen, eller på en felles lekeplass. Da får man også en fin sosial dimensjon til aktiviteten.

Men igjen det er først og fremst det estetiske som bekymrer meg; hvordan vil disse strøkene se ut etterhvert?

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Altså, hva andre har i hagen sin.. eller hvilken farge de har på huset, eller om kona til naboen er jævlig stygg, man kan altså ikke påtvinge sin påtatt elitistiske estetikk på andre. Det er uetisk.
:)

V

vredensgnag

Gjest
ArtDeco skrev:
Altså, hva andre har i hagen sin.. eller hvilken farge de har på huset, eller om kona til naboen er jævlig stygg, man kan altså ikke påtvinge sin påtatt elitistiske estetikk på andre. Det er uetisk.
:)
Sier du, som pusher Art Deco på verden! ;D

Jeg tror tidligere innlegg, som påpeker at vi nå kanskje har nådd et metningspunkt for trampoliner, og at folk er ved å innse hvor hinsides stygge de er, vil hjelpe på problemet.

Foreldre gjør jo hva de kan for å få unna ungene - video/pc/dataspill/trampoline. Det siste så de kan late som om barna får unna litt fysisk innsats. Og når trampoliner smadrer skaller, nakkehvirvler, skuldre og ankler, fikser man problemet med å sette opp nett rundt.
Pass the wine, honey.

En eller annen her inne la inn et luftfoto fra hvor han bor, der du så trampoliner i hver jævla hage. He-he.

Joda, folk må få ha hva faen de vil i hagene sine, men stygt er det.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Svært mye er stygt. En trampoline, f. eks, er ikke spesielt mye styggere enn hagen min. :p

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Trampoliner definitivt ikke pene "installasjoner", men de er da ganske morsomme å hoppe på. Bra trim, fin balansetrening osv. Har brukt dette en del tidligere (turn) og senere for å øve på rotasjonsbevegelser inn mot skikjøring (litt for gammel til slik skikjøring nå.) Tror barn (og voksne) har stor morro, lærer god kropskontroll, og får en del trim ved å bruke slike. Dog burde man lære å ha mer respekt for apparatet slik at man unngår skader.
Hva med f.eks bygge trampolinen ned i bakken (rommet under) og ha platting/terrassegulv rundt? Da ville de ikke være så synlige.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Todd skrev:
thomand skrev:
Det er jo nettopp dette som er problemet. Foreldrene må investere i slike saker for at ungene skal gidde å bevege seg. Om trampoline hopping er den eneste mosjonen disse ungene får, er jeg bekymret. Det er som sagt sjelden å se disse sakene i bruk. :-\

Personlig har jeg mer sans for en barndom der man møtes i fotballbingen, eller på en felles lekeplass. Da får man også en fin sosial dimensjon til aktiviteten.
Helt enig. Men like fullt er passivitet ett stort problem hos veldig mange barn.
Selv har jeg en gutt på snart 6, og han er en av de ytterst få som ikke enda har fått nintendo ds, playstasjon, wii eller hva de nå heter alle disse hersens greiene. Resultatet er en knallsprek pjokk som er ute og herjer fra morgen til kveld. Guttungen har vært med meg på både 2 og 3 mils sykkelturer siden han var 4. Han har kamerater som faen ikke orker tanken på å ut i hagen å spille fotball engang. Men jeg observerer at trampoliner faktisk, ihvertfall for en stakket stund, klarer å få selv de dovneste kidsa til å heve pulsen noen få hakk over hvilestatus.
Men for all del, løsningen er selvsagt ikke trampolinen, men at foreldre begynner å røkke hue ut av smågodt-posen, å drar rævva si ut i frisk luft sammen med de små. Og tipper en god del av dagens foreldre slettes ikke har vondt av litt bevegelse de også.

Innlegget korrekturleses i morgen når promillen forhåpentligvis er noe lavere :)

God natt folkens.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
thomand skrev:
Todd skrev:
thomand skrev:

Helt enig. Men like fullt er passivitet ett stort problem hos veldig mange barn.
Selv har jeg en gutt på snart 6, og han er en av de ytterst få som ikke enda har fått nintendo ds, playstasjon, wii eller hva de nå heter alle disse hersens greiene. Resultatet er en knallsprek pjokk som er ute og herjer fra morgen til kveld. Guttungen har vært med meg på både 2 og 3 mils sykkelturer siden han var 4. Han har kamerater som faen ikke orker tanken på å ut i hagen å spille fotball engang. Men jeg observerer at trampoliner faktisk, ihvertfall for en stakket stund, klarer å få selv de dovneste kidsa til å heve pulsen noen få hakk over hvilestatus.
Men for all del, løsningen er selvsagt ikke trampolinen, men at foreldre begynner å røkke hue ut av smågodt-posen, å drar rævva si ut i frisk luft sammen med de små. Og tipper en god del av dagens foreldre slettes ikke har vondt av litt bevegelse de også.

Innlegget korrekturleses i morgen når promillen forhåpentligvis er noe lavere :)

God natt folkens.
Put it there, pal!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
I disse tider da flere og flere barn og ungdom ser ut som saccosekker, og har træler i hendene etter dataspill, skal vi takke Herren for trampolinene!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Skal vi ta med forbud mot partytelt i samme slengen? ;D
Forresten så er den værste trampolinebølgen over. Hypen har vel vart en 10 års tid nå............
Ja jeg har en følelse av det i dag er mere Harry enn hipt. ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Birdman skrev:
I disse tider da flere og flere barn og ungdom ser ut som saccosekker, og har træler i hendene etter dataspill, skal vi takke Herren for trampolinene!
Saccosekker som folk holder seg med inne i husene sine slipper vi å se på og de gjør ingen skade. At disse lassene i stedet skal disse om kapp i forstadshagene der de spretter opp og ned på trampolinene sine gjør ikke det estetiske problemet, eller utfordringen som det heter nå, mindre. Kjøp litt ostepop og siste utgave av GTA til poden, trekk for gardinene og skalk alle luker.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Støgge greier! støtter forbudet! alternativt: forby den grusomt stygge sikringen
Denne støttes 100% få vekk sikringen skal dem hoppe får dem tåle å gå på tryne.
Egentlig helt greit med litt blåmerker å sånn når dem har den fæle greia i hagan ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det kan jo nevnes til alle som er så glade i å aktivisere barna sine, at bla. kiropraktorer ikke er tilhengere av dette, og at det kan være direkte skadelig for ryggsøyle osv osv. I tillegg til at de naturligvis er sabla stygge, og bidrar til masse støy fra unger overalt. Få de vekk ;D

V

vredensgnag

Gjest
MaHa skrev:
Det kan jo nevnes til alle som er så glade i å aktivisere barna sine, at bla. kiropraktorer ikke er tilhengere av dette, og at det kan være direkte skadelig for ryggsøyle osv osv. I tillegg til at de naturligvis er sabla stygge, og bidrar til masse støy fra unger overalt. Få de vekk ;D
Her slites vel kiropraktikerne i to retninger?

1. Advare mot akutte og senskader (overkompresjon av ryggsøylen).
2. Tjene en helsikes masse penger på å fikse disse skadene.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Slettes ikke umulig, all den tid de er relatvit beskjedne i sine advarsler. Skal visstnok ikke være bra for et ikke utvokst skjelett i det hele tatt. Det er rimelig mange smell ryggen får i løpet av noen timer hver uke.
I tillegg er en trampoline like sexy som en parabolskål på veggen. Og nikla felger.

vredensgnag skrev:
MaHa skrev:
Her slites vel kiropraktikerne i to retninger?

1. Advare mot akutte og senskader (overkompresjon av ryggsøylen).
2. Tjene en helsikes masse penger på å fikse disse skadene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Jeg har unger, men ikke trampoline. Denne tråden virker for meg veldig satt på spissen. Her gjelder vel også gode gamle "sunn fornuft" og ikke overdrive bruken. I tillegg skulle det bare mangle at man ikke hører ungene når de leker. Akkurat DET skal de få lov til selv om det lager sjenerende støy i villastrøket. På min planet er det slutt på den tiden da unger skulle knebles og ikke høres til enhver tid.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.200
Forby, forby, forby!!!

Ja, jeg husker i gamle dager, da syklet vi på grusveier uten sykkelhjelm
med øynene lukket for å se hva som skjedde.
Det fant vi jo ut.
Så etter at blodet var tørket prøvde vi andre ting.
Dataspill var ikke funnet opp og barnetv var en halv time i uken.

( Ja, jeg har lunchpause og det er agurktid ;D ;D ;D )

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
Forby, forby, forby!!!

Ja, jeg husker i gamle dager, da syklet vi på grusveier uten sykkelhjelm
med øynene lukket for å se hva som skjedde.
Det fant vi jo ut.
Så etter at blodet var tørket prøvde vi andre ting.
Dataspill var ikke funnet opp og barnetv var en halv time i uken.

( Ja, jeg har lunchpause og det er agurktid ;D ;D ;D )
Dette har ingen ting med skader å gjøre. Det momentet er det andre som har innført. Skal det på banen, får man se i øynene at kiropraktorer syns trampoliner er en uting, og at disse ødelegger små skjellet i vekstfasen.

Min innvending går på at de er skitstygge, og overalt.
Men - snart har vi vel trampolinelag, og flere medlemmer i disse enn i fotballforbundet.
Vi blir kjent som Hoppefolket. Og når snøen forsvinner pga global oppvarming kan vi satse på trampolinekunster, og banke resten av verden i disse, fordi vi har fått slikt et gjevt forsprang.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.200
Beklager. Jeg klarer bare ikke å ta en forbytrampolinertråd alvorlig. ;)

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
Beklager. Jeg klarer bare ikke å ta en forbytrampolinertråd alvorlig. ;)
Og det er det sikkert ikke meningen at du skal, heller.

Dette er morsomt, jeg skjønner at kiropraktorene er i tvil. Hytte på fjellet kontra advare mot farene?

Men jeg gjentar - det er det at de er så jævla stygge og overalt jeg er imot. Folks rett til å knuse skallen, nakken, ryggen, osv mens samfunnet tar regningen, mener jeg bør skrives inn i Grunnloven.

Topp Bunn