Trønderrocken..

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Fornuftig fyr. Men opplegget til Grevene Lang har jeg tro på, bare synd det har blitt litt torpedert av at leveringstiden hos presseriene gikk av skaftet i løpet av året. Men særlig Sanderfinger gleder jeg meg skikkelig til!
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.344
Antall liker
10.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Lurer fortsatt på hva den hemmelige er, men synes det er kjipt at Motorpsychokassetten min mister litt eksklusivitet.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Ja, det blir spennende å se! Har hørt noe snakk om at det er Mountain EP/Another Ugly EP -men jeg har ingen grunn til å tro at det nødvendigvis er sant.
+ ja, litt tveegget sverd det der, stas for sånne som meg som ikke har originalen, ørlite bajs for de som har det.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.344
Antall liker
10.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Oi! Det vakke i går jeg så noe om de sist! Uten at jeg husker noe av musikken.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lurer litt på kven denne Stig Jakobsen er, og kva han har drive med. Utan Trønderrocken sin store og folkelege popularitet, slik han vart manifestert gjennom Prudence, men også Vømmøl,, ville norsk rock vore langt mindre særprega enn han er i dag. Inga forkleining av den norske progrocken på 70-talet, men det som skjedde etter Prudence var normdannande. Det skapte sjølvtillit og gjorde både heimstadrocken, siddis-rocken, det nordnorske, og til dels Bergenspop og den urbane punken mogleg.
Historielaust.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Lurer litt på kven denne Stig Jakobsen er, og kva han har drive med. Utan Trønderrocken sin store og folkelege popularitet, slik han vart manifestert gjennom Prudence, men også Vømmøl,, ville norsk rock vore langt mindre særprega enn han er i dag. Inga forkleining av den norske progrocken på 70-talet, men det som skjedde etter Prudence var normdannande. Det skapte sjølvtillit og gjorde både heimstadrocken, siddis-rocken, det nordnorske, og til dels Bergenspop og den urbane punken mogleg.
Historielaust.

Men de høres like forbanna ut som om de er i ferd med å gjøre sitt fornødende....
 
P

parafinoksen

Gjest
Er ikke Åge A. litt Norges svar på Springsteen? Sånn med tanke på grøtrøst og macho «blue collar»-estetikk?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Alexandersen er meh, Tysland blant det semreste jeg vet om og Rotmo og Vømmøl er glimmers. Allsorts med andre ord.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Du har nok høyrt for mykje på DDE. Brøndbo har ein spesiell syngestil. Men Rotmo, Aleksandersen og Tysland er innanfor. Flott at dei brukar dialekt.

Alexandersen høres ut som driter han også. Dvs prøver å drite uten å lykkes. Pemanent!
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.487
Antall liker
8.018
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Til dømes er eg for eigen del lite glad i jazz.

Men jazz er nå så mye rart. New Orleans jazz er ikke Hard-bop, Swing-jazz er ikke Free jazz, Louis Armstrong er ikke Ornette Coleman, osv, osv. Jazzen er "noe" mer mangslungen enn trønderrocken og jeg har vanskelig for å tenke meg at noen musikkelsker ikke kan finne noen som helst avart man kan tolerere eller vel så det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Jazz er utrolig mange sjangre om man regner undergrupper... Personlig melder jeg pass sånn omtrent ved Avantgarden som oppsto rundt midten av 60-tallet... Polsk frijazz er blitt et fleipebegrep, men feks med Miles Davis på en annen klode, høres det faktisk ut som alle spiller hver sin melodi på hver sin kode...hvis man greier å finne noe som ligner en melodi.... Forsåvidt samme med pop/rock.. mange sjangre og retninger... alle former for mettall, rap, tekno, house og tildels punk er godt utenfor min komfortsone....

Smaken er som baken, og godt er vel egentlig det....
 
Sist redigert:

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.000
Antall liker
1.321
Torget vurderinger
5
Du har et poeng der, blir fort en intern pissekonkurranse. Men bra at rock engasjerer, selv om det er med biffsnadder i barten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har ofte undret meg over mange uttalelser her angående generell musikksmak, hvor enkelte musikksjangre framheves som mer "høyverdig" enn andre... på grensen til snobberi. I de seinere år spiller jeg sjøl mest klassisk og jazz, uten at jeg føler meg mer "kultivert" enn de som hører på feks trønderrock eller dainseband. De sistnevnte omtales ofte nokså nedlatende som såkalt "folkelig" musikk. Man kan jo undres på hva musikk som ikke er "folkelig" da er? Mange "middelaldrende" her foretrekker helt klart mettall i alle former, en musikk jeg selv rett og slett ikke fordrar, på samme linje som en rekke andre, - men så er jeg sjøl nokså sikkert blant de eldre her. Trekkspillmusikk blir feks ofte latterliggjort, men det var i stor grad det som var dansemusikk på 50- og 60-tallet, til rocken tok over. Jeg vokste opp med en far som var trekkspillfantom, og som hadde eget "orkester" fra tidlig på 50-tallet og helt opp i pensjonsalder, hvor de spilte musikken til sin generasjon, akkurat som jeg og min generasjon spiller "vår" musikk. Jeg hører gjerne på en god del av den musikken som fungerte i heimen i oppveksten, men jeg har ingen plater av det, og har heller ingen plan om å kjøpe slikt. Musikksmak er vel egentlig ikke særlig forskjellig fra feks mat, - noen elsker lutefisk mens andre hater den, noen hater fisk generelt, og so burtetter og så videre..... Jeg er forresten ikke veldig glad i lutefisk sjøl....:cool:
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hvorfor finnes det ikke et band med navnet "The Fabulous Trønderbirds"?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Det finnes/fantes da gode trønderband. Difference, Johndoe, Dum Dum Boys...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DumDum hadde vett til å emigrere...

Neida. Trondheim er en musikalsk smeltedigel. Namsos var et blaff. Og debatt om musikk er fine greier. Alternativet er tilsynelatende debatt om Maskorama.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Hele poenget er vel så enkelt som at smaken er som baken, - også når det gjelder musikk.... ville vel blitt noe kjedelig om alle likte det samme.. :8
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Ja, all musikk. Ellers er det bare mer eller mindre organisert støy.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Hvordan ser skalaen for kunstnerisk verdi ut? begynner den på null, eller har den også en negativ side, der passabelt er på positiv side?
 
Topp Bunn