Alt til hus og bolig Trådløst Nett - Ruter/Mesh

C

cruiser

Gjest
Satt opp et slik hos svigermor nå i julen. Det som er viktig er at man får trianguelert nettverket, det siste punktet i meshen bør ha god kontakt med det første for full effekt
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Går det ikke an å bruke kabel til hvert punkt?

Har kablet nett på alle steder det vil være naturlig å sette en slik boks.
 
C

cruiser

Gjest
Da er det vel bare å sette opp (nesten) hva som helst som AP. Da får man vesentlig raskere alternativer til like mange penger. Men ja, det vil fungere etter hensikten.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Går det ikke an å bruke kabel til hvert punkt?

Har kablet nett på alle steder det vil være naturlig å sette en slik boks.
Det er løsningen jeg har hjemme, har 3 aksesspunkter som alle er kablet. Da trenger man ikke mesh-nett. Et problem med WiFi-protokollen er at den ikke har noe konsept om å koble seg til "beste" punkt. Uansett løsning vil man til tider har dårligere hastighet enn man kunne ha hatt. I praksis merker jeg dog ikke noe til det - alt som kan finne på å trenge raskt nett er uansett kablet direkte.

Om du går for noe slikt så må du bare huske på å slå av eventuell router-funksjonalitet på de andre stedene (kalles som regel AP-mode eller noe slikt). Du vil kun ha en enhet på nettverket som deler ut IP-adresser-
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Beklager at jeg er litt dum på dette.


Jeg har denne på loftet:
https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/fmg/

Også har jeg trukket en kabel ned i kjellerstuen - til en switch som fordeler nett til en haug med PC/streamere/konsoller.
Så har jeg trukket en kabel til TVen i stua - der står det også et switch som fordeler nett til utstyret i TV stua.

Også bruker jeg det trådløse nette fra hjemmesentralen. Og der er også leieboeren påkoblet.

Hvis jeg skulle ha 3 nye aksesspunkt for å sette opp et nytt trådløst nett og 2 nye switcher - hva anbefaler dere?
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Du har et meget godt utgangspunkt pga kablingen.
Du kan sette en Deco ved hver switch. Slik blir "back haul" å gå gjennom kabel slik at enheten bare bruker radioen til kommunikasjon mellom den og klienten.

Hvis du vil ha leieboer over til gjestenett, må du sette første Deco som router og sette Altibox i bridge mode.
Gjestenett i slike pleier ikke å være helt adskilte nett, men dog. Leieboer vil ikke se dine enheter i sitt nettverk, men de kan finnes da de fortsatt er i samme IP-range.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Trenger ny god ruter for bedre dekning for Wi-Fi-produkter og flere oppgaver fordelt på 6stk RJ45 Kablede kontakter. Må ha USB 3 port for tilkobling av USB disk. Drittlei dårlig dekning og kommunikasjon som faller ut for diverse trådløse enheter. Leser Mye dritt om både Asus og NetGear. Og at Wi-Fi 6 faktisk har dårligere rekkevidde enn Nr 5 ( ac) . Takknemlig for tips. Har en gammel tecnicolor EPC3940L fra Get, men den siste fra Get er faktisk årligere og mangler USB port.
takknemlig for tips
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Skal du ha seks kablede enheter trenger du nok en switch uansett. Til den jobben funker hvasomhelst med nok porter og gigabit.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Du har et meget godt utgangspunkt pga kablingen.
Du kan sette en Deco ved hver switch. Slik blir "back haul" å gå gjennom kabel slik at enheten bare bruker radioen til kommunikasjon mellom den og klienten.

Hvis du vil ha leieboer over til gjestenett, må du sette første Deco som router og sette Altibox i bridge mode.
Gjestenett i slike pleier ikke å være helt adskilte nett, men dog. Leieboer vil ikke se dine enheter i sitt nettverk, men de kan finnes da de fortsatt er i samme IP-range.
Har du kablet nett, så er det ikke nødvendig å bruke "MESH-produkter" (da du på sett og vis allerede har et kablet MESH). Da kjører du bare enkle AP'er. Det vil være en fordel å justere sendestyrken til AP'ene slik at de ikke overlapper i altfor stor grad. Dette vil være med å styre klientene til å bruke riktig AP. Har du AP'er som også har 802.11r (Fast roaming), så blir det enda litt mer sømløst. Det siste er dessverre ikke vanlig på konsumer-utstyr.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Husk at altiboks tv dekoder ikke skal ha samme tilkobling som nettverket ditt. Dekoderen må altså rett i den dedikerte utgangen på altiboksen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Dette stemmer ikke helt i dette tilfellet. På FMG-boksen er det vilkårlig hvilken port man bruker til LAN/TV. Du kan tom. kjøre TV-signaler gjennom en switch (f.eks til 2 eller flere dekodere).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Dette stemmer ikke helt i dette tilfellet. På FMG-boksen er det vilkårlig hvilken port man bruker til LAN/TV. Du kan tom. kjøre TV-signaler gjennom en switch (f.eks til 2 eller flere dekodere).
Mener også det er slik nå, men i "gamle dager" gikk TV-biten på et separat subnett. Det var mer eller mindre hele grunnen til at jeg i sin tid skaffet meg managed switch hjemme for å få begge deler gjennom samme nettverkskabel.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
IPTV er multicast og bør gå igjennom en boks (switch/ruter/brannmur) som støtter IGMPv2 (aller helst v3). Du trenger ikke mer enn en dum switch til 300kr til det.
Du trenger egentlig ikke et eget subnet til det så lenge multicast funker.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det er korrekt men i «gamle» dager hadde Altibox en litt annerledes løsning og da måtte man konfigurere eget VLAN til TV-porten.
 
Topp Bunn